Citat:
Ursprungligen postat av
Markunator
Grejen är den att jag har läst igenom den och jag har gjort anteckningar. Vad exakt är det du vill att jag ska leta efter?
Alltså, drömmen är förstås att hitta den avgörande pusselbiten som gör allting begripligt. Men så enkelt är det nog inte. Däremot kan du sortera informationen i termer av vad du förstår och vad du inte förstår.
Konkret: Du kan få det obegripliga att så smått börja ta form. Det är fortfarande obegripligt, men du kan börja ana riktningar och omfattning.
Eller det där var väl inte så konkret... Jag skulle vilja dra paralleller till projektiv geometri och klusterteori, men det blir knappast mer konkret. Dessutom är jag trött nu.
Låt mig fråga: Förstår du vad jag menar om jag säger att man kan börja ana något om det man inte förstår?
Konkret version: Förstår du vad jag menar om jag säger att man kan lära sig hur relationer och andra människor fungerar även om man saknar sådan intuition?
Citat:
b) "Vad tror du att det beror på att ingen har hjälpt mig?"
Jag förstår. Jag tror att det beror på bristande kompetens, ovilja att se dina behov och förhoppningar om att du kanske bara är lite sen i utvecklingen. Efter det att du fyllde 18 hamnade i formellt avseende ansvaret att värna dina behov på dina axlar. Och om du själv inte har påkallat hjälp har det tolkats som att du är tillfreds med situationen.
Citat:
Okej, vad ska jag göra då? Jag kan inte köpa sex, och jag vet inte hur man attraherar en tjej. Jag håller på att läsa en bok om det just nu och jag ska läsa fler böcker, och jag ska skaffa en manlig kontaktperson som kan hjälpa mig med det - men kommer det att räcka?
Jag tror inte att det räcker. Jag tror att den stora förändringen måste ske i ditt tänkande. Jag tror att det som kan få avgörande betydelse för dig är att du tar till dig idén om att kompensera din bristande intuition kring relationer och andra människor genom att
lära dig hur de fungerar. Ingen människa har förmågan till cykling eller bilkörning medfött i sina instinkter. Likväl kan vi genom medveten hårdträning få in det i våra reflexer.
Jag vet inte om jag är tillräckligt konkret. Jag vet inte om liknelser är irrelevanta. Men du kan lära dig att ragga brudar - inte genom att memorera fem trick, utan genom att kompensera bristande intuition genom förvärvad kunskap.
Citat:
Det vet jag väl! Jag undrade bara vad det var du tyckte var så bra med det där inlägget!
Jag minns inte längre. Det var väl ett inlägg av Imiron? Han brukar vara slagkraftig i sina formuleringar och han brukar snärta till ganska bra i sina slutklämmar. Nåt sånt kanske?
Citat:
Hur kan jag få dem att bli intresserade av mig, på riktigt?
Såhär tror jag: Förklaringen till att vissa killar, som till det yttre inte "borde" vara bra på brudar, ändå kan lyckas dra den ena tiopoängaren efter dena andra är att de
förstår kvinnor. Eller
ger sken av att förstå kvinnor. De skapar trygghet, de skapar en känsla hos andra av att vara betydelsefulla och de lyckas bli inkluderade i andras komfortzoner.
Noterar du kursiveringen ovan? De kanske inte förstår kvinnor särskilt bra egentligen. Men de bemästrar tekniken och de har utvecklat reflexer som gör att de kan agera adekvat. Är detta begripligt? Jag talar återigen om den
kompenserande och förvärvade kunskapen.