2017-03-12, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markunator
Vad menar du med "per timme"?

du betalar en PT per pass, per timme etc. hur du nu löser det.

Vad betalar du din PT? Betalar du per pass, för en månad etc?
2017-03-12, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
Tror säkert att du klarar dig!
Det brukar sådana som du ALLTID göra.

Är du sarkastisk?

Citat:
Ursprungligen postat av mrsteve2
du betalar en PT per pass, per timme etc. hur du nu löser det.

Vad betalar du din PT? Betalar du per pass, för en månad etc?

Jag tror att det har blivit nåt sorts missförstånd här: det är bara en instruktör som ska visa mig en gång.
2017-03-13, 11:04
Medlem
snubbinnas avatar
Citat:
Jag tror att det har blivit nåt sorts missförstånd här: det är bara en instruktör som ska visa mig en gång.

I inlägg #1942 och #1945 är du tveksam till mina kostråd då "din PT sagt något helt annat".
Men nu har du ingen PT utan bara en instruktör som visat dig en gång?
Hur ska du ha det?
2017-03-13, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snubbinna
I inlägg #1942 och #1945 är du tveksam till mina kostråd då "din PT sagt något helt annat".
Men nu har du ingen PT utan bara en instruktör som visat dig en gång?
Hur ska du ha det?

Inte vet jag. Jag vet inte vad som är vad. Jag tror att det bara var en instruktör som visade mig en gång.

Eller rättare sagt - det var en instruktör som gav mig mitt nuvarande gymprogram hösten 2015, och en annan instruktör/PT som gav mig råd angående mat och träning för ett par månader sen.
2017-03-13, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markunator
Inte vet jag. Jag vet inte vad som är vad. Jag tror att det bara var en instruktör som visade mig en gång.

Eller rättare sagt - det var en instruktör som gav mig mitt nuvarande gymprogram hösten 2015, och en annan instruktör/PT som gav mig råd angående mat och träning för ett par månader sen.

Ok. En PT är i princip en träningspartner som tar hutlöst betalt (500 typ) per pass vilket vi i tråden reagerade på.

#1 Har du skrivit ut ice cream fitness programmet?
#2 Har du börjat lyfta än?
2017-03-13, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsteve2
Ok. En PT är i princip en träningspartner som tar hutlöst betalt (500 typ) per pass vilket vi i tråden reagerade på.

#1 Har du skrivit ut ice cream fitness programmet?
#2 Har du börjat lyfta än?

#1 Inte än. Ska göra det den här veckan.
#2 Nej, inte än. Jag börjar gymma i morgon igen - men jag kan inte börja lyfta med en gång, eftersom jag har varit borta från gymmet i en månad nu. Jag måste fortsätta med mitt gamla program den här veckan - men nästa vecka ska jag börja med ice cream fitness, om det går. Det lovar jag.
2017-03-13, 22:59
Medlem
Ursprungligen postat av Aryt
Vad det gäller hur du ska äta, precis som vad och hur du ska träna, om du ska dansa eller gå på kampsport, vilken dans du ska välja,vilka kläder du ska ha eller för den delen hur du ska prata med tjejer så finns det inga enkla svar eller facit. Det är val och val endast du kan och ska göra.

Men jag kan inte. Jag vet ingenting. Jag vågar inte ens nånting.
Du kan inte? Vad exakt kan du inte, välja?
Du vet inte? Nä och det gör ingen annan heller - det finns inget facit, man testar och ser vad som händer.
Du vågar inte? Det blir som det varit om man gör som man gjort. Det är därför du måste öva, börja med små steg och envist fortsätta höja ribban. Eller ha det som du har det - ditt val.

Citat:
Men det som de allra flesta skulle hålla med om är att om du ska gå ner i vikt, och/eller bygga muskler samt äta sunt så ska du äta mycket protein och lite socker. Hur mycket fett och kolhydrater där är det lite olika. Då undrar du EXAKT hur mycket, och "det varierar väl hur stora portioner man tar", och här är svaret att exakt hur mycket/lite måste du bestämma själv för du kommer inte få ett svar. Men 1-2 g protein per kg kroppsvikt och så lite socker som möjligt. SJÄLVKLART varierar det med portion, men du hade ju våg eller hur om du nu vill totalsnöa in.

Okej. Jag vet fortfarande inte om jag ska ligga på kaloriunderskott eller inte - eller hur stort det i så fall ska vara - men visst: 1-2 g protein per kilo kroppsvikt och så lite socker som möjligt, det kan jag komma ihåg. Jag vet ju heller inte hur mycket kolhydrater eller fett jag ska äta än, men jag har fått en del tips om det också, både i tråden och via PM.

500 kcl underskott, den procentfördelning du hade såg ok ut. Möjligen något hög i fett.

Citat:
två snabbgoglade exempel
http://www.matvett.se/recept/
http://www.ica.se/recept/nyttig/middag/#:num=16
Sen måste du igen titta om varje recept håller för vad du bestämt att du ska äta i termer av näringsvärde (eftersom du frågat tidigare matens innehåll, fett/kol/proteiner, men även vitaminer mm mm) Kolla på träningsbloggar, de äter ofta rätt enkla saker. Kycklingfile, tonfisk, lax. Helst till sallad om du ska minska i vikt.

Hmm, det där verkar faktiskt inte som min sorts mat. Recepten, alltså. Kycklingfilé, tonfisk och lax äter jag faktiskt redan ganska så ofta, dock.

Men, jag ska kolla på träningsbloggar!

Du missar poängen igen, poängen var att du hittar det du söker lätt på nätet, men då måste du ju anstänga dig lite o läsa och söka.

Citat:
Börja läs näringsdeklarationer. Den yoghurtkvarg du äter innehåller 8 gr protein, naturell kvarg ca 12gr protein per 100gr, men de ligger rätt lika i fett och kolhydrater. Vanlig yoghurt innehåller snarare 3 gr protein.
Testat att blanda kvarg med vaniljpulver eller Funlight? Varför inte proteinpulver om du tycker det är svårt att få i dig nog?

Nej, vaniljpulver eller Funlight har jag inte provat med. Jag har provat med hallon, blåbär, kakao och stevia, men det smakade inget vidare, inte alls. Jag tror faktiskt inte att jag vet hur man gör det.

Vet du inte hur man läser en näringsdeklaration?

Citat:
Sen undrar jag, hjälper allt det här om du ändå inte handlar och lagar mat själv?

Den 25 april flyttar jag in i min nya lägenhet; då kommer jag att handla och laga mat själv. Jag kan säkert klara av det då.
Ingen anledning att vänta - hindrar din mamma dig om du säger att du vill laga mat? Jag är inte så säker på att hon inte kommer fortsätta försee dig med mat när du flyttat. Säger du nej då?

Och du förstår att det blir lite absurt när du svarar saker som "sluta äta godis är inget bra råd" när det verkligen är nått alla är enliga om och "jag har aldrig ätit bulgur och tänker inte testa heller"?

Jag vill inte sluta äta godis helt och hållet och jag vill inte äta bulgur. Jag är villig att få i mig kolhydrater från bröd, ris, potatis och fullkornspasta - men bulgur och quinoa intresserar mig helt enkelt inte, för jag kommer troligtvis inte att gilla dem, och jag vill inte äta bulgur i stället för ris etc.

Det handlar inte om vad du vill utan att du säger att det är ett dåligt råd. Att du inte får några bra och konkreta råd. Du vill ha kakan och äta den i många av de fall som diskuteras, vill du ha förändring måste du göra något annorlunda. Godis är bara ett exempel och "low hanging fruit" därför inte konstigt att de flesta ger rådet.

Citat:
Det är därför jag säger att du ska ha som daglig rutin att försöka småprata lite med okända, för att då kommer du att lära dig och det kommer vara mycket enklare på fester och med tjejer.

Jag har inte det som rutin. Jag vågar liksom inte, för det mesta.
Samma som ovan. Du har det inte som rutin - du BORDE ha det. Vågar du inte så kommer det fortsätta som de är nu.

[i]Citat:
Jag är också rätt säker på att du borde få bättre stöd från psykiatrin. Att ändra destruktiva vanor och bygga självkänsla är ju centralt i olika terapiformer. Om din depressivitet beror på din livssituation (och inte din kemiska balans i hjärnan) och din livssituation styrs av din dåliga självkänsla och beteende mönster så är det med de senare man måste jobba för att komma åt de två föregående stegen.

Min psykolog sa till mig och min mamma att eftersom jag har Asperger och eftersom jag inte uppfyller kriterierna för depression, så kan hon inte hjälpa mig. Jag måste få hjälp från Hab i stället.
Well du behöver proffessionell hjälp, antagligen kognitiv beteende terapi.

Citat:
Men det privilegiet bidrar till din olycka på andra sätt då du inte lever som en vuxen. Du har alla möjligheter att förändra saker, men ingen annan kan försörja dig med vänner och sex, där är det du som måste göra jobbet.

Det kan jag emellertid inte.

Vad är det du inte kan?
2017-03-13, 23:21
Medlem
Markus, jag förstår att det är förvirrande med alla olika råd du får. Jag blir speciellt frustrerad när jag läser användaren "Merwinna"s inlägg om "långa muskler" av simning. Det är precis sånt som gör folk förvirrande, när kvinnor och pseudo-experter kommer med deras säregna vetenskap.

Jag har ett erbjudande till dig: jag kan baserat på din vikt, längd och träningsmål sätta ihop ett fullständigt tränings och kostschema. Jag listar precis allt du behöver äta per dag, och hela träningspass. Om du följer dessa så lovar jag att du kommer se en oerhörd skillnad i din fysik på bara 6 månader. Men innan jag gör det så måste du lova att du följer den till punkt och pricka i 6 månader. Du har aldrig dedikerat ditt liv åt något långsiktigt, jag ger dig en chans här. Du har ändå inget annat för dig, och det verkar sannerligen inte råda någon nöd på dig, så du har tid att ägna 6 månader åt detta.

Bollen ligger hos dig.
2017-03-14, 08:12
Medlem
snubbinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Markus, jag förstår att det är förvirrande med alla olika råd du får. Jag blir speciellt frustrerad när jag läser användaren "Merwinna"s inlägg om "långa muskler" av simning. Det är precis sånt som gör folk förvirrande, när kvinnor och pseudo-experter kommer med deras säregna vetenskap.

Jag har ett erbjudande till dig: jag kan baserat på din vikt, längd och träningsmål sätta ihop ett fullständigt tränings och kostschema. Jag listar precis allt du behöver äta per dag, och hela träningspass. Om du följer dessa så lovar jag att du kommer se en oerhörd skillnad i din fysik på bara 6 månader. Men innan jag gör det så måste du lova att du följer den till punkt och pricka i 6 månader. Du har aldrig dedikerat ditt liv åt något långsiktigt, jag ger dig en chans här. Du har ändå inget annat för dig, och det verkar sannerligen inte råda någon nöd på dig, så du har tid att ägna 6 månader åt detta.

Bollen ligger hos dig.

Du är tredje personen på bollen att ge ett sådant förslag. Jag tror jag vet hur det kommer sluta.

Bespara dig besväret och gör schemat till någon som istället är villig att betala (och följa) för en sådan tjänst.
2017-03-14, 09:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch

Bollen ligger hos dig.

Men sluta nu. Jag är gammal tävlingssimmerska. Det jag menar är, att simmare får långa, slimmade muskler - simmare ser inte ut som uppumpade "muskelknuttar" trots att de är så vältränade, utan de ser mer naturligt hälsosamma ut. Dessutom ger simning god kondition, vilket enbart styrketräning inte gör. Det enda man inte får av simning är belastning på skelettet (som behövs för att bygga starka skelettben), därför är det bra att ÄVEN göra något annat - typ springa en runda då och då eller gå promenader, lyfta lite vikter o.s.v..
2017-03-14, 11:04
Medlem
Tropicanans avatar
En fråga bara, Du med din diagnos är väl lite folkskygg antar jag?

Hur fungerar det i samband med att gå till gymmet?
Får du ångest innan eller är det inga problem alls att dra och träna bland massor av folk?
2017-03-14, 11:08
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men sluta nu. Jag är gammal tävlingssimmerska. Det jag menar är, att simmare får långa, slimmade muskler - simmare ser inte ut som uppumpade "muskelknuttar" trots att de är så vältränade, utan de ser mer naturligt hälsosamma ut. Dessutom ger simning god kondition, vilket enbart styrketräning inte gör. Det enda man inte får av simning är belastning på skelettet (som behövs för att bygga starka skelettben), därför är det bra att ÄVEN göra något annat - typ springa en runda då och då eller gå promenader, lyfta lite vikter o.s.v..

Skitprat. Att simma bygger inte ett skit, simmare får sina muskler av styrketräning. Att simmare inte är "uppumpade muskelknuttar" beror självklart på att simmare inte tränar lika extremt som bodybuilders gör.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in