Citat:
Ursprungligen postat av
Gertrud1
Har du gått i vanlig skola? Hur långt?
Japp, ända fram t.o.m. årskurs 9. Fr.o.m. årskurs 4 hade jag dock personlig assistent.
Citat:
Eftersom du tänker Universitetet, så antar jag att du läst på gymnasiet? Vilken linje?
Ja, jag gick Samhällsvetenskapliga linjen på Lundellska Skolan. I en särskild Aspergerklass.
Citat:
Och har du gått all den här tiden utan en vän?
Nejdå, inte
all den här tiden. Jag har haft något som kan kallas för vänner när jag var yngre. Dock inte längre.
Citat:
Hur har det varit i dina skolor?
Har de ignorerat dig, eller har de varit elaka?
En del barn har varit elaka mot mig, visst. Särskilt under högstadiet. Men, men, i det stora hela har det väl mest varit okej, antar jag, även om jag alltid kände mig väldigt ensam.
Citat:
Jag kan svara på specifika frågor.
Jag tänker och funderar på det här. Vad som är lämpligast.
Istället för att fundera på hur du funkar, skulle det kanske vara bäst att tala om för dig hur NT's funkar.
Okej, bra. Jag och min mamma ska träffa en psykolog och en kurator i morgon. De följande gångerna jag går dit så kommer jag att gå själv, dock.
Citat:
Ett bra sätt är att lyssna, det tycker jag du gör bra i tråden också. Om det bara verkar meningsfullt så lyssnar du på alla. Även på de som inte förtjänar det kanske (för att de är elaka menar jag)
Ett annat sätt är att vara vänlig, och visa intresse som vi pratat om.
Det är ganska lätt om man har theory of mind, för då kan man ge folk vad de vill ha.
Jag har ju inte theory of mind, men jag var på ett luciafika i dag och blev vän med två tjejer på Facebook. Jag blir Facebookvän med någon ofta när jag går till såna här tillställningar - men hur blir jag vän med dem på riktigt?
Citat:
Men egentligen så kan man väl säga att om du gillar någon, så vill du den väl?
Vill att den ska må bra?
Göra den glad?
Klart jag vill. Jag har bara inte kunnat lära känna nån på det sättet än.
Citat:
OM jag ställer frågan, vad blir du glad av?
Om det är någon i tråden här du gillar - vad tror du skulle göra den glad?
Försök tänk på vad du vet om den personen?
Nej. Det här kan jag inte svara på. Inte på nån av de tre frågorna.
Citat:
Men om jag skall ge några till dig.
Du ser trevlig ut, jag beundrar ditt tålamod, och din beslutsamhet.
Tack. Jag har ofta velat ge tjejer komplimanger för deras utseende (har dessutom gjort det ett par gånger), men jag vågar inte alltid göra det, särskilt inte om det är fler personer där.
Citat:
Behovet pockar på.
Du skall veta att det är många män som känner som du.
Det är inte lätt att lösa för ganska många.
De får lösa det själva, dvs tillfredsställa sig själva.
Okej, det gör jag också, väldigt ofta faktiskt - men det räcker inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
deBKatzenbach
Vad är det som inte betyder någonting för dig? När jag skriver "Eller också läser du igenom den här tråden och funderar på vad den handlar om" så notifierar jag dig om att den här tråden (alltså, den sekvens av Flashbackinlägg vartill t.ex. detta inlägg hör) innehåller tips som skulle kunna pusha dig i rätt riktning. Det är det och endast det som jag menar. Tanken är inte att det skall betyda något annat än just det. Här finns inga undertoner eller ironier.
Grejen är den att jag
har läst igenom den och jag
har gjort anteckningar. Vad exakt är det du vill att jag ska leta efter?
Citat:
Eftersom även jag är aspie så missförstår jag din fråga. Menar du
a) "Varifrån har du fått idén att ingen har hjälp mig?"
ellerb) "Vad tror du att det beror på att ingen har hjälpt mig?"
b) "Vad tror du att det beror på att ingen har hjälpt mig?"
Citat:
Så trots att du inte vet vad de där grejerna är så vet du att de inte funkar för dig? Apropå att du inte förstår hur det skulle kunna funka, se nästa citat.
Okej, kanske det kan funka, men då behöver jag lite mer noggranna instruktioner för hur jag ska göra.
Citat:
OK, nu säger jag något konkret. Pass på:
Jag tror att det är omöjligt för en kille att få en flickvän om killens motiv till att inleda relationen är att han inte vill, kan eller vågar köpa sex. Jag baserar denna utsaga på den erfarenhet jag har om hur kvinnor/tjejer/flickor i allmänhet funkar och om vad de vanligtvis söker i en relation. Min erfarenhet säger mig också att kvinnor/tjejer/flickor vill ha mer bekräftelse och uppskattning än vad det innebär att bara tillhandahålla gratis och laglig sex. Rent konkret tror jag att man nåt betydligt större framgångar hos kvinnor/tjejer/flickor om man försöker utveckla ett intresse för relationen och för personen. Rent konkret tror jag att man kan kompensera svårigheter med att utveckla sådana intressen genom att tillämpa hjälptekniker såsom minnesregler, flödesscheman och visuella sociala berättelser.
Okej, vad ska jag göra då? Jag kan inte köpa sex, och jag vet inte hur man attraherar en tjej. Jag håller på att läsa en bok om det just nu och jag ska läsa fler böcker, och jag ska skaffa en manlig kontaktperson som kan hjälpa mig med det - men kommer det att räcka?
Citat:
När jag citerar ett inlägg och enbart lägger till texten "+1" så är det ett uttryck för att jag instämmer i det citerade inlägget. Jag vet inte om du känner till Facebook, men där finns en "gilla-knapp". Genom att trycka på "gilla" kan man uttrycka sitt gillande. På Flashback finns det inte någon sådan "gilla-knapp". Därför använder jag istället möjligheten att citera det inlägg jag gillar och som egen text infoga "+1".
Det vet jag väl! Jag undrade bara
vad det var du tyckte var så bra med det där inlägget!
Citat:
Ursprungligen postat av
funderande
Ett tips som jag brukar ge: Åk på semester någonstans. Varför? Personer som du eventuellt gör bort dig för, behöver du inte möta i kön på ICA dagen eller veckan efter. Annan fördel med att dyka ner i kaoset av learning-by-failure i ett annat land, är att man ofta kan betraktas som exotisk av lokalbefolkningen, och att andra semesterresenärer ofta har mer tid och intresse av att träffa nya mänskor.
Jag vill inte åka på semester själv. Jag skulle inte klara av det, och dessutom så skulle jag bli helt knäckt av ensamheten.
Citat:
Även festivaler av olika slag är bra.
Okej, möjligtvis så kan jag komma i väg på nån sorts festival i vår och/eller i sommar - men återigen: jag kan inte göra det själv.
Citat:
Du kan ju också börja med att ta enkla oskyldiga kontakter med tjejer/kvinnor du möter i vardagen. Om du inte redan gör det. Kan ibland leda vidare till något. Det är ju inte av en slump att en tjej eller kille tar kontakt med någon och börjar prata om något oskyldigt alldagligt. Det visar att det finns något slags intresse, ofta.
Jag kan
prata med tjejer, men inte mer än så. Jag försöker redan "ta enkla oskyldiga kontakter med tjejer/kvinnor jag möter i vardagen", men vad mer än så kan jag göra? Hur kan jag få dem att bli intresserade av mig, på riktigt?