2016-12-11, 20:30
Medlem
Mandy-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandy-Lee
Been there, done that, via PM. Fick inget direkt svar. Fröet till förståelse verkar inte finnas där.

EDIT: Kan tillägga att frågan om hur TS ser på vänskap, och vad han själv skulle vilja ha ut av att ha en vän har ställts åtminstone ett halvt dussin gånger av olika användare, men TS svar har alltid varit "vet inte" eller "orkar inte svara på sånt".
2016-12-11, 20:59
Medlem
PlainJanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Efter att ha läst tråden tycker jag det är orättvist att säga att TS inte gjort något för att ändra sitt liv.

Det känns nästan som en del i tråden inte förstår vad de kräver av honom.
Vi tycker att en del saker är jätteenkla men med tanke på hans handikapp är det svåra saker för honom.

Han har fått goda råd javisst och han har tagit till sig de som är enkla och praktiskt möjliga. Dock, hur enkelt är det när han får ett råd som " flytta hemifrån". TS har förklarat att han ska göra det, men det är inte bara att knäppa med fingrarna så kommer en lägenhet. Föräldrarna ska köpa en insatslägenhet åt honom och det kan inte ske på en kafferast, det kommer att ske i vår då föräldrarna har möjlighet att frigöra en annan bostad.

TS har dessutom gått och handlat själv (vilket tidigare var svårt/omöjligt för honom) han går ut på ställen och träffar andra ungdomar. Han har sökt kurser på universitetet till VT och han ska skaffa en kontaktperson som är i hans ålder.

Detta är ju jättemycket positiva saker! Det finns de i tråden som har varit hjälpsamma men det finns även de som inte förstår vilka enorma svårigheter det är för TS att göra vissa saker.

Att TS dessutom känner sig vilsen är väl inte konstigt, ute i hans verklighet får han råd hur han ska gå vidare med arbete osv.. Sedan läser han denna tråden och får rakt motsatta råd. Uttrycker han sin egen vilja får han höra att "han är otacksam och att han har taskig attityd".

Det mest humoristiska är ändå skribenter som skriver " jag har lagt ner massor av timmar för att hjälpa dig" . Alltså, helt ärligt vem har tvingat er och hur konstruktiva har era råd varit?

Jag har läst hela tråden och håller med om detta. De flesta bara klagar på TS men jag tvivlar på att ni har någon större insikt i hur en person med AS resonerar. Ni förstår inte honom och han förstår inte er. En del är mer medkännande och de vet nog vilka de är, samtidigt som andra är nedlåtande.

Har själv ett barn med AS i TS ålder. Jag känner igen det här sättet att resonera och den slags omogenhet TS uppvisar (ta inte illa upp, TS). Mitt barn bor själv och sköter sig själv, men har problem med den sociala biten och är rätt depressivt lagd. Jag känner ibland att jag talar för döva öron när jag talar med hen fast jag försöker vara så tydlig och diplomatisk som möjligt. Ni som gnäller på TS, tacka er lyckliga stjärna för att ni inte har något neurologiskt funktionshinder.
2016-12-11, 21:51
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlainJane
Jag har läst hela tråden och håller med om detta. De flesta bara klagar på TS men jag tvivlar på att ni har någon större insikt i hur en person med AS resonerar. Ni förstår inte honom och han förstår inte er. En del är mer medkännande och de vet nog vilka de är, samtidigt som andra är nedlåtande.

Har själv ett barn med AS i TS ålder. Jag känner igen det här sättet att resonera och den slags omogenhet TS uppvisar (ta inte illa upp, TS). Mitt barn bor själv och sköter sig själv, men har problem med den sociala biten och är rätt depressivt lagd. Jag känner ibland att jag talar för döva öron när jag talar med hen fast jag försöker vara så tydlig och diplomatisk som möjligt. Ni som gnäller på TS, tacka er lyckliga stjärna för att ni inte har något neurologiskt funktionshinder.

Ja, inte verkar det lätt att vara TS. Sedan dessa klagomål på hans attityd, han är otacksam (?) och att de minsann har lagt ner så många timmar.

Det jag tyckte började bli riktigt obehagligt var att om inte TS gjorde eller svarade på ett sätt som passade skribenten så kom hoten att de skulle lämna tråden. Han skulle då be om ursäkt för något han säkert inte förstod vad det var.. I stället kunde de bara lämna tråden själv utan att förnedra TS för det var precis vad som hände.

Nej, jag tycker att det finns så mycket att lyfta som TS gjort bra, vissa saker går inte att ordna snabbt av praktiska skäl och den sociala biten får han kämpa med.

Det är olika språk vi pratar. Ändå krävs det av honom att han ska börja prata vårt språk med lätthet. Däremot gör vi inget för att förstå TS språk. Han säger ju rakt ut att "jag förstår inte och hur ska jag göra", han är tydlig med det.

Ja, nu skriver jag om Marcus och inte till honom. Det är väldigt intressant att ta del av dina synpunkter och du tydliggör ju om något vilka problem en person med AS har!
2016-12-11, 22:10
Medlem
TS, ditt största problem är:

Förväntningar
Du har helt enkelt orimliga förväntningar på saker du aldrig gjort.

Hur ska du lösa det problemet?
Du har en fantastisk resa framför dig. Om du inte har några förväntningar kommer du bli glad för varje steg. Ex. Din första gång du går till stan och köper ett par jeans. Fantastiskt! Du förväntade dig inte att du skulle klara det. Men det gjorde du. Nu kan du höja förväntningarna då du har fått erfarenhet.

Nästa gång du ska till stan för att köpa en vattenflaska. Du kan förvänta dig att klara av det, då du gjort något liknande tidigare men den här gången ska du dock säga något ord till kassörskan.
Ex. Hur har din dag varit?
K- Bra, lite småtrött, själv?
Bra tack. Hejdå!

Wow, fantastiskt. Du inte bara köpte något, utan du förde även en konversation. Glädje!

Det du behöver tänka på är inte hur du ska få ett stabilt liv, en flickvän som älskar dig osv. Du kan ha allt det där som slutmål, det är nästan alla människors slutmål. Ditt primära fokus nu borde vara att:

Lära dig att tänka på det du gör bra.

Är ditt slutmål att kunna räkna till 100, men du kan bara räkna till 7. Då ska du inte tänka på att du är kass som inte kan räkna till 100. Utan fokusera på att du faktiskt har lärt dig själv att räkna till 7. Lista sedan ut vad som krävs för att räkna till 8, och sen 9.

Fattar du vad jag försöker komma fram till? För det är viktigt att du förstår detta.

Tycker du kanske att det är svårt att veta hur man räknar till 8? Inga problem, det är något som jag och andra i tråden kan hjälpa dig med. Men då måste du ha det tankesättet som jag försökt beskriva för dig här.
Senast redigerad av Trismoun 2016-12-11 kl. 22:16.
2016-12-11, 22:56
Medlem
Imirons avatar
Vadan denna stora metadiskussion om exakt hur tips och råd etc ska framföras? Förslagsvis framför man istället tips och råd på ett sätt till TS som man själv finner lämpligt. Tråden har gått från att ge TS tips (med en hel del framsteg som resultat) till att handla om en diskussion om hur exakt vilken ton som ska användas.

Det är självfallet fritt att kritisera effektiviteten i den hjälp någon erbjuder, men jag menar att det kanske är bättre att erbjuda det man menar är "rätt" hjälp själv, istället för att förvänta sig att en annan skribent ska göra om "sin" hjälpinsats.

TS, har du köpt boken gällande dejtande när man har AS?
2016-12-12, 05:40
Medlem
Sitter med mobilen så pallar inte citera dig TS.

Hur som helst svinbra med skrivakurserna! Tycker du ska köra på med det.

Vill också be om ursäkt om du tog illa upp för mitt senaste inlägg, det var inte meningen. Du har gjort mycket för att förbättra din situation och som du kan vara stolt över. Fortsätt på den inslagna vägen, och ge aldrig upp!
2016-12-12, 09:36
Medlem
Citat:
Ja, inte verkar det lätt att vara TS. Sedan dessa klagomål på hans attityd, han är otacksam (?) och att de minsann har lagt ner så många timmar.

Det jag tyckte började bli riktigt obehagligt var att om inte TS gjorde eller svarade på ett sätt som passade skribenten så kom hoten att de skulle lämna tråden. Han skulle då be om ursäkt för något han säkert inte förstod vad det var.. I stället kunde de bara lämna tråden själv utan att förnedra TS för det var precis vad som hände.

Nej, jag tycker att det finns så mycket att lyfta som TS gjort bra, vissa saker går inte att ordna snabbt av praktiska skäl och den sociala biten får han kämpa med.

Det är olika språk vi pratar. Ändå krävs det av honom att han ska börja prata vårt språk med lätthet. Däremot gör vi inget för att förstå TS språk. Han säger ju rakt ut att "jag förstår inte och hur ska jag göra", han är tydlig med det.

Ja, nu skriver jag om Marcus och inte till honom. Det är väldigt intressant att ta del av dina synpunkter och du tydliggör ju om något vilka problem en person med AS har!

Nej detta är inte sanningen i de flesta fall i tråden. Någonstans kanske det stämmer men av allt jag kan minnas så är det extremt enkla saker som ts tipsats/rekommenderats att göra. Men det har varit en 100%-ig ovilja att försöka göra eller ens försöka förstå. Någon skriver "Gå till frisören - be frisören klippa en passande frisyr". Och svaret i princip är att han inte KAN.

Eller som jag själv hjälpt till med, när jag skrev ett personligt brev och en exakt beskrivning hur ts skulle använda den för att söka jobb. Då krävdes det att jag säger "Säg till när du sökt jobb, så återkommer jag" för att få ts att göra detta.

I de flesta fallen har det varit väldigt enkla saker. Det kan vara saker som att testa använda Google, eller som att gå till affären och HITTA (ej köpa) en fin jacka eller att ringa ett samtal. Eller att säga EN sak som ts är intresserad av. Eller att återge EN sak från ett samtal. osv osv

Kan du, som verkar förstå ts, förklara vilket språk som sak användas för att TS från start ska förstå vad man menar med "Gå till en ung kvinnlig frisör. Be henne om en fin frisyr". Förklara för oss alla hur vi ska förändra oss för att ts ska förstå vad vi menar, från första början. Uppenbarligen gör vi alla samma fel, om och om igen, eftersom vi har samma klagomål på ts om och om igen.
2016-12-12, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markunator
Jag kan inte hjälpa mitt sätt att tänka. Jag vet inte hur jag ska kunna sluta tänka på sex.
Som sagt, huvudsaken är inte att du ska sluta tänka på sex, utan att du ska kunna känna lust inför andra saker i livet med.

Citat:
Du har rätt till din åsikt. Jag tänker dock läsa dem, för de kan inte göra saken värre. De kan bara göra en av två saker: inte förändra någonting, eller göra det bättre för mig.
Eller så suger böckerna dase och allt blir värre när du försöker följa deras råd. Baserat på att alla människor jag någonsin hört prata om att de läst "The Game" varit miserabla kvinnohatare skulle jag nog säga att vissa böcker faktiskt kan förvärra en persons liv om de tar till sig av vad som står i dem.

Citat:
Gör inget för mig, menade jag.
Varför frågar du mig om det gör någonting för dig? Hur fan ska jag kunna veta?

Citat:
Fanns inte så himla mycket annat som intresserade mig och som jag var behörig till. Det fanns en kurs till, men...den blev inställd.
Okej, fast vad är det egentligen med kurserna som intresserar dig?

Citat:
Men det gör de också! Alla de där sakerna stör mig visst! Jag hatar de sakerna med mig själv så mycket att jag knappt inte orkar leva längre!
Gör du? Hur kan du då samtidigt inte ha några som helst tankar om vad du ska göra åt dem? Hur kan du må dåligt över att vara en samhällsparasit samtidigt som du gång på gång ursäktar samma beteende med att säga "jag vet inte vad jag vill"? Hur kan du må dåligt över att du saknar vänner samtidigt som du ursäktar din sociala isolation med "jag kan inte intressera mig för andra"?

Citat:
Det gör jag inte. Jag skulle vilja skriva, vara kreativ, vara en medieskapare och/eller historieberättare - men det går inte. Det finns inte en chans att jag nånsin kommer att kunna klara av det.

Jag skulle t.ex. kanske vilja tågluffa genom Europa eller nåt - men jag har ingen att resa med, eftersom jag inte har några vänner. Har aldrig haft det. Vet inte ens hur man gör för att vara vän med nån.
Så försök då? Huvudsaken är inte ifall du klarar att försörja dig på det, utan att du har någonting i livet som du tycker om att göra. Du kan definitivt berätta något, frågan är bara hur pass bra och utvecklad berättelsen kan bli. Det finns ingen anledning för dig att låta bli att försöka.

Pröva att lägga ut en annons på internet då? T.om. Flashback har ju ett forum för de som söker resekompisar. (FB) Resekompisar

Citat:
Författare, manusförfattare, skribent, journalist, regissör, dataspelsskapare.
Jag ser ingen anledning till att du inte skulle kunna bli något av det där. Visst, alla som försöker kan inte lyckas, men att vara en misslyckad författare är fortfarande intressantare än att bara vara en arbetslös nolla.

Citat:
Jag har inga åtaganden alls.
I can tell.
2016-12-12, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Oj, nu blir till och med jag förvirrad
Som jag ser det har du två val:
Antingen strunta i att svara om du inte vill svara eller om du inte förstår vad som står i inlägget
eller
så ber du att användaren ska förklara tydligare. Det är väldigt bra att du ber om konkreta termer.

Jag hoppas att jag inte missförstått dig. Det är okej om du säger till om jag har fel.

Förlåt, men jag förstod helt enkelt inte vad det var du menade i det inlägg som du svarar på här. Därför så valde jag det andra alternativet i det här inlägget.

Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
1. Om du inte vet hur ska någon annan kunna veta?

2. Gör då det

3. Hur kan du veta det innan du gjort det?

4. Du har inte gjort något än, prova dig fram, det kan väl inte bli värre?

1. Jag vill ha en egen lägenhet, några vänner, en flickvän, ett deltidsjobb, och plugga nåt jag gillar.

2. Jag ska göra dem. Efter jul och/eller efter nyår. Efter mötet som vi ska ha.

3. Det kan jag inte veta.

4. Nej, det kan det inte. Jag ska.

Citat:
TS har upprepade gånger visat att han inte är kapabel till reflektion eller djupare förståelse av innebörden i det som skrivs här i tråden, så det är fullständigt naturligt att "hjälparna" droppar av en efter en.

När och hur har jag visat det?

Citat:
Plus lägg till en riktigt dålig attityd hos TS, som reagerar med fientlighet istället för att tänka efter om han faktiskt skulle kunna dra nytta av det som föreslås.

Jag hoppas att du inte syftar på mina svar till syntaxxxerror. För hon förtjänade det jag sa till henne (utom det som jag bad om ursäkt för redan).

Citat:
Efter att ha läst tråden tycker jag det är orättvist att säga att TS inte gjort något för att ändra sitt liv.

Precis. Jag har gjort det.

Citat:
Det känns nästan som en del i tråden inte förstår vad de kräver av honom. Vi tycker att en del saker är jätteenkla men med tanke på hans handikapp är det svåra saker för honom.

Exakt! Jag försöker, men det är inte så lätt.

Citat:
Han har fått goda råd javisst och han har tagit till sig de som är enkla och praktiskt möjliga. Dock, hur enkelt är det när han får ett råd som " flytta hemifrån". TS har förklarat att han ska göra det, men det är inte bara att knäppa med fingrarna så kommer en lägenhet. Föräldrarna ska köpa en insatslägenhet åt honom och det kan inte ske på en kafferast, det kommer att ske i vår då föräldrarna har möjlighet att frigöra en annan bostad.

Ja, jag kommer inte att kunna flytta hemifrån förrän i februari, som tidigast.

Citat:
TS har dessutom gått och handlat själv (vilket tidigare var svårt/omöjligt för honom) han går ut på ställen och träffar andra ungdomar. Han har sökt kurser på universitetet till VT och han ska skaffa en kontaktperson som är i hans ålder.

Det var inte svårt, precis. Det var bara det att jag aldrig hade handlat kläder själv förut. Kontaktpersonen ska vara en man mellan ungefär 27 och 35, så lite äldre än jag.
2016-12-12, 19:55
Medlem
Mandy-Lees avatar
Citat:

När och hur har jag visat det?

Det är en genomgående trend i hela tråden. Du fokuserar på en ovidkommande detalj istället för budskapet som personen vill få fram. Exempelvis så hängde du upp dig på det här med hårvaxet och gjorde det till ett problem när budskapet som användaren ville förmedla var att tjejer (och killar!) i allmänhet uppskattar att man är välgroomad och lägger ner tid på sitt utseende och presentation.

Du flaxar bort råd som du skulle kunna ha nytta av för att det finns nån detalj i det som föreslås som du inte gillar, och resultatet blir att du inte gör nånting istället för att ta till dig rådet och anpassa det så att det skulle passa dig.
2016-12-12, 20:27
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Hur ska jag kunna lära mig det? Jag vet inte hur man bemöter någons känslomässiga behov (vad nu det betyder).

Jag klurar lite på det, får du någon habilitering?

Om du jämför med fysiologiska behov tex att du behöver få mat när du är hungrig, så behöven man få tröst när man är ledsen. Man behöver känna sig omtyckt, uppskattad osv. Mammor brukar ge sina barn det de behöver känslomässigt.

En bra vän eller en bra man gör det också.

Vi kvinnor ligger inte med någon som vi inte tycker om. Alltså blir steg ett att få en kvinna att gilla dig så pass mycket att hon vill.

Citat:
Menar du som en psykolog eller som en kontaktperson då?
Nej jag konstaterar att det är det människor med AS behöver, men för att kunna ge det så måste man kunna tänka som en Aspie själv, så att man kan förklara skillnaden. Och förklara saker på ett hands on sätt.

Jag skrev
Citat:
Citat:
Anledningen att de med AS inte kan sätta sig in andra människors situation på samma sätt som vi beror på att de inte kan skapa en mindmap angående hur andra är, eftersom de inte kan tillgodogöra sig de sociala cues som vi andra använder.
Du svarade
Det visste jag faktiskt inte. Jag har aldrig fått det förklarat för mig på det där sättet.
Nej det gäller att vara konkret och tydlig.

Anledningen till att jag ville att du skulle göra detta fysiskt var för att hålla reda på vad som är viktigt för en annan person. Den som inte engagerar sig i andra, blir inte omtyckt.

Jag har för mig att du sagt att du inte har vänner.
Det är lättare att få vänner än en partner. Vänner ställer mindre krav.

Jag förstår att detta med sex är en del av den manliga identiteten, men finns det inte andra saker som du känner att du behöver. Om det är för att bli en man, så kan du ju alltid gå till en prostituerad.
2016-12-12, 20:31
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Det är en genomgående trend i hela tråden. Du fokuserar på en ovidkommande detalj istället för budskapet som personen vill få fram. Exempelvis så hängde du upp dig på det här med hårvaxet och gjorde det till ett problem när budskapet som användaren ville förmedla var att tjejer (och killar!) i allmänhet uppskattar att man är välgroomad och lägger ner tid på sitt utseende och presentation.

Du flaxar bort råd som du skulle kunna ha nytta av för att det finns nån detalj i det som föreslås som du inte gillar, och resultatet blir att du inte gör nånting istället för att ta till dig rådet och anpassa det så att det skulle passa dig.

That's Asperger for you.

Det går inte att kommunicera med en person med AS som med en NT. Vi kommunicerar mellan raderna, det gör inte de och förstår inte.
Ingrid Norrö säger att "orden är tillvarons handtag" för en med AS. Det är bara orden de kan ta till sig, så du måste kommunicera rakt och avskalat.

Man måste vara tydlig. "Budskap" går inte fram, man måste vara konkret.

Så fort folk är konkreta så går det ju hem, och vaxet sitter där det ska.

Det gäller att pinpointa det man vill få fram.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in