2015-12-07, 13:39
Medlem
jerkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Tjena. Anrell är ju som han sade redan kontaktad av någon i tråden, men Hegerfors var ny. Nu är ju inte hans minne heller betydligt mer tillförlitligt än någon annans, speciellt inte som att han säger '– Jag fick också reda på det efteråt, och hade ingen aning om att jag hade sagt det.'

Men bra att kolla med de källor som finns ju.

Absolut, men det fanns inga citat från Anrell och ej heller någon som med sitt eget namn stod för att ha pratat med honom. Det ville jag tillföra. Vad Hegerfors säger måste ju också ändå vara relevant, särskilt det faktum att han inte själv säger sig minnas att han har sagt detta. Det ökar sannolikheten att han fått höra det så många gånger att han helt enkelt till slut internaliserat det.

Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Kul att du tar upp detta, men du kunde ha tryckt hårdare på att allt tyder på att det rör sig om en myt. Tycker inte din ton är tillräckligt aggressiv.

Sann flashbacksk feedback! Men min erfarenhet är att man inte tjänar på att vara aggressiv om man inte själv är personligen övertygad, och här känner jag helt enkelt att jag ännu inte är det. Visst, det är frapperande att det inte finns några konkreta bevis på att han sagt så, och eftersom det bör finnas om han sagt det i teve talar det för vandringssägensteorin. Men det kan också vara så att någon annans citat tillskrivits honom, och då är det inte värt att vara skitförbannad för. Plus att vem ska jag vara skitförbannad på? Verkar ju inte direkt finnas något offer i denna story.
Citera
2015-12-07, 13:49
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerkus
Absolut, men det fanns inga citat från Anrell och ej heller någon som med sitt eget namn stod för att ha pratat med honom. Det ville jag tillföra. Vad Hegerfors säger måste ju också ändå vara relevant, särskilt det faktum att han inte själv säger sig minnas att han har sagt detta. Det ökar sannolikheten att han fått höra det så många gånger att han helt enkelt till slut internaliserat det.

Sann flashbacksk feedback! Men min erfarenhet är att man inte tjänar på att vara aggressiv om man inte själv är personligen övertygad, och här känner jag helt enkelt att jag ännu inte är det. Visst, det är frapperande att det inte finns några konkreta bevis på att han sagt så, och eftersom det bör finnas om han sagt det i teve talar det för vandringssägensteorin. Men det kan också vara så att någon annans citat tillskrivits honom, och då är det inte värt att vara skitförbannad för. Plus att vem ska jag vara skitförbannad på? Verkar ju inte direkt finnas något offer i denna story.

I sann FB-anda får du väl hytta med näven åt den sk 7-klövern? Eller pk-eliten, många har i tråden beskyllt dem för att ha plockat bort klipper från YT och folks VHS-band?
Citera
2015-12-07, 14:11
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:
Tjena hörrni. Jag ringde till Anrell och Hegerfors, och det här är resultatet:

https://www.facebook.com/notes/jack-...53771838162288

Bra där! Schysst att du ringde Hegerfors också. Det ser mörkt ut för citatet, kan man säga.
Citera
2015-12-07, 14:33
Medlem
Citat:
Tjena hörrni. Jag ringde till Anrell och Hegerfors, och det här är resultatet:

https://www.facebook.com/notes/jack-...53771838162288
+1
Bra jobbat! Kul med alla målande beskrivningar om när folk hört citatet osv men för att komma vidare krävs just detta; ett journalistiskt arbete med bl.a. intervjuer med huvudpersonerna, citerat, av nån som står med sitt namn.
Nästa steg är ju att aktuell match 1990 o nån match 1994 kollas på av Glorkas o ev nån ytterligare. Då vet vi med tillräcklig säkerhet om det hänt eller är en myt.
Oavsett att så många bjudit på vittnesskildringar pekar väldigt mycket för att det är en myt. Ett stort tack till alla som bidragit med gräv!
Citera
2015-12-07, 14:57
Medlem
För alla hjältar där ute som har möjlighet att spendera eran tid i KBs arkiv

Här får ni en liten lista på andra matcher (vissa redan nämnda) från 90 och 94-VM där utsikten för diverse subsahariska Afrikanska landslag måhända varit mörk.

1990, 18 juni: Kamerun 0-4 Sovjet
1994, 24 juni: Brasilien 3-0 Kamerun
1994, 28 juni: Ryssland 6-1 Kamerun
1994, 5 juli: Nigeria 1-2 Italien

Om man ska sträcka sig extra långt, kan det sett mörkt ut för Ghana när dom förlorade med 2-0 mot Spanien i kvartsfinalen av OS-fotbollen 1992? Eller när Marocko förlorade med 4-0 not Sverige i gruppspelet?
Citera
2015-12-07, 15:04
Medlem
Carelesss avatar
Tittade precis klart på sändningen mellan England och Kamerun. Ingen groda där iaf.
Citera
2015-12-07, 15:14
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Tittade precis klart på sändningen mellan England och Kamerun. Ingen groda där iaf.
Bildbevis? Kan du utveckla? Tittade du igenom allt förhandssnack? Halvtidssnacket? Eftersnacket?
Citera
2015-12-07, 15:20
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Bildbevis? Kan du utveckla? Tittade du igenom allt förhandssnack? Halvtidssnacket? Eftersnacket?
Fanns inget förhandssnack. Halvtidsstudio sa antingen Stuart Baxter eller någon Hasse att det såg mörkt ut för England. Under matchen kommenterade Arne att Kamerun hade 4 spelare avstängda men inget i närheten av det nu mytomspunna citatet. Inget bildbevis då jag inte var särskilt sugen på att bryta mot upphovsrättslagen.
Citera
2015-12-07, 15:31
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:
Fanns inget förhandssnack. Halvtidsstudio sa antingen Stuart Baxter eller någon Hasse att det såg mörkt ut för England. Under matchen kommenterade Arne att Kamerun hade 4 spelare avstängda men inget i närheten av det nu mytomspunna citatet. Inget bildbevis då jag inte var särskilt sugen på att bryta mot upphovsrättslagen.

Sa de just det: "Det ser mörkt ut för England"??

Mycket intressant, detta skulle ju kunna vara ett embryo till hur citatet hittades på:

Ett gäng halvfylliga snubbar ser matchen tillsammans och hör i pausen denna "Hasse" säga "Det ser mörkt ut för England". Detta triggar någon i gänget att skoja: "Höhö, det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk också, höhö". Alla garvar men efteråt så kommer inte fyllkillarna ihåg att de var de själva som kom på det utan minns det bara som att det nog var kommentatorn, alltså Arne H, som kläckte lustigheten.
Citera
2015-12-07, 15:45
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt
Sa de just det: "Det ser mörkt ut för England"??

Mycket intressant, detta skulle ju kunna vara ett embryo till hur citatet hittades på:

Ett gäng halvfylliga snubbar ser matchen tillsammans och hör i pausen denna "Hasse" säga "Det ser mörkt ut för England". Detta triggar någon i gänget att skoja: "Höhö, det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk också, höhö". Alla garvar men efteråt så kommer inte fyllkillarna ihåg att de var de själva som kom på det utan minns det bara som att det nog var kommentatorn, alltså Arne H, som kläckte lustigheten.
Ja det var någon i studion som sa "det ser mörkt ut för England".
Antingen Baxter, Hasse Borg, den andra Hans (han kanske hette Lars och kallades Lasse men han såg i alla fall rätt ung ut), eller programledaren om det nu fanns en. Var mer fokuserad på ljudet så kommer inte ihåg allt visuellt som hände.
Citera
2015-12-07, 15:51
Medlem
Citat:
Ja det var någon i studion som sa "det ser mörkt ut för England".
Antingen Baxter, Hasse Borg, den andra Hans (han kanske hette Lars och kallades Lasse men han såg i alla fall rätt ung ut), eller programledaren om det nu fanns en. Var mer fokuserad på ljudet så kommer inte ihåg allt visuellt som hände.

Så du kan inte ens minnas om där fanns en programledare eller inte...? Du är inte alls lika förtroendeingivande som Glorkas, dessvärre.
Utan bildbevis, svaga minnesbilder och väldigt korta beskrivningar av vad som skett ser det nästan ut som om någon annan får sticka och kolla hela matchen för att öka trovärdigheten.
Citera
2015-12-07, 15:58
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HockeyKuken
Så du kan inte ens minnas om där fanns en programledare eller inte...? Du är inte alls lika förtroendeingivande som Glorkas, dessvärre.
Utan bildbevis, svaga minnesbilder och väldigt korta beskrivningar av vad som skett ser det nästan ut som om någon annan får sticka och kolla hela matchen för att öka trovärdigheten.

Så har det egentligen varit hela tiden. Alla får ju skapa sin egen bild. Alla som vill vara säkra har egentligen ett eget ansvar att kolla på matchen med Hegerfors. Skillnaden är att det har svängt nu. Nu är det till att betrakta som en myt. I alla fall i dess ursprungliga form. Det är helt upp till de som tror på citatet att hitta det.

EDIT: Hegerfors själv sade ju tydligen att Kamerun ledde med 2-0 & tappade till 2-2....
Senast redigerad av Stivali 2015-12-07 kl. 16:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in