2015-12-07, 00:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xoxs
Vore en välgärning för mänskligheten. Är man student ställer de nog inga frågor. En psykisk sjuk man av ngt slag som ville kolla på alla avsnitt av Bingolotto "för foskning" och nekades först efter ett tag, tex.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17581431.ab
Och imorgon lär Glorkas bli portad från KB för att "titta på Kamerun är inte forskning". Allt för att myten inte ska fastställas som en myt.
Citera
2015-12-07, 00:35
Medlem
vore kul om någon annan som bor i stockholm kunde ta sig till KB.
Citera
2015-12-07, 06:54
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Telefonen ligger inte i flingpaketet heller. Det vanliga är väl snarare att man slösar tid på att titta på osannolika ställen där man inte ens varit. Fokusera på det troliga där den bör ligga. Ofta är den dold på något sätt, men finns där man trodde. Man har bara lagt något annat ovanpå.

Det kommer nog en variant på citatet precis i början av förlängningen mot England 1990 när ledarstaben visas. Dom som sedan har snackat om gröna tröjor har drabbats av en efterkonstruktion.
Mja. Fast vad tar längst tid? Att kolla igenom eb hel match eller att spola igenom ej troliga ställen till ställen där man tror det kan hända för att sedan spela tillbaka till de nästan lika troliga ställen för att sedan spola tillbaka till de intr så troliga ställena för att sedan kolla de icke troliga ställena, eller att bara kolla igenom hela jävla matchen på 3n gång så man på riktigt kan avfärda matchen???!?!?!?!
Citera
2015-12-07, 09:04
Medlem
Dygdepladdrares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Telefonen ligger inte i flingpaketet heller. Det vanliga är väl snarare att man slösar tid på att titta på osannolika ställen där man inte ens varit. Fokusera på det troliga där den bör ligga. Ofta är den dold på något sätt, men finns där man trodde. Man har bara lagt något annat ovanpå.

Det kommer nog en variant på citatet precis i början av förlängningen mot England 1990 när ledarstaben visas. Dom som sedan har snackat om gröna tröjor har drabbats av en efterkonstruktion.
Bänken med de gröna tröjorna tror jag skulle kunna vara från någon bild i Aftonbladet som publicerades tillsammans med citatet. Någonstans i bakhuvudet tycker jag att jag känner igen beskrivningen med en bild tagen där fotografen har haft bänken snett till vänster framför sig. Men det finns förstås otaligt med sådana bilder så det säger inte så mycket, men jag skulle i alla fall försöka leta upp tidningsklipp från när citatet publicerats och se om folks bild av hur det såg ut när det sas kommer därifrån.
Citera
2015-12-07, 11:15
Medlem
Carelesss avatar
Lyckades fixa smdb-konto. Vad heter programmet jag ska efterfråga? (England-Kamerun alltså)
Citera
2015-12-07, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Lyckades fixa smdb-konto. Vad heter programmet jag ska efterfråga? (England-Kamerun alltså)

VM England - Kamerun.
Citera
2015-12-07, 11:20
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dygdepladdrare
Bänken med de gröna tröjorna tror jag skulle kunna vara från någon bild i Aftonbladet som publicerades tillsammans med citatet. Någonstans i bakhuvudet tycker jag att jag känner igen beskrivningen med en bild tagen där fotografen har haft bänken snett till vänster framför sig. Men det finns förstås otaligt med sådana bilder så det säger inte så mycket, men jag skulle i alla fall försöka leta upp tidningsklipp från när citatet publicerats och se om folks bild av hur det såg ut när det sas kommer därifrån.

Citatets historia i svensk tryckt media har gåtts igenom. Första gången det dyker upp är i Anrells floskeltopp 1995.

En lärdom att dra från tråden kan vara att inte lita på sina minnesbilder.
Citera
2015-12-07, 12:05
Medlem
jerkuss avatar
Tjena hörrni. Jag ringde till Anrell och Hegerfors, och det här är resultatet:

https://www.facebook.com/notes/jack-...53771838162288
Citera
2015-12-07, 12:12
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerkus

Tjena. Anrell är ju som han sade redan kontaktad av någon i tråden, men Hegerfors var ny. Nu är ju inte hans minne heller betydligt mer tillförlitligt än någon annans, speciellt inte som att han säger '– Jag fick också reda på det efteråt, och hade ingen aning om att jag hade sagt det.'

Men bra att kolla med de källor som finns ju.
Citera
2015-12-07, 12:15
Medlem
Citat:

Kan du bjuda på något citat för oss utan facebook?
Citera
2015-12-07, 12:19
Medlem
Corwoods avatar
[...]om man vänder på det så finns det än så länge faktiskt inte något som helst bevis på att Hegerfors faktiskt sagt detta som han ska ha sagt det. Det finns definitivt skäl att titta lite extra på källorna. Och en av dem är Lasse Anrell, legendarisk fotbollsskribent. Han skrattar när jag förklarar mitt ärende och säger sig ha blivit nedringd och nedmejlad i ärendet de senaste dagarna.

– Jag tycker det är kul att folk engagerar sig. Man har lärt sig älska nördarna i den här världen under åren som sportkrönikör. För visst är det roligare att hångla med en tjej än att lyssna på gamla Arne Hegerfors-refererat, säger han.

Citatet dyker upp i hans då nyskapade fotbollsspalt i Aftonbladet hösten 1995, när han precis lanserat sin “floskeltopp” där just den sortens grodor samlades och utsattes för omröstningar. Anrell säger själv att han måste ha fått tipset från en läsare “kring 95-96, absolut inte senare”.

– Det jag har sagt till någon som ringt upp mig är att jag fick en tydlig bekräftelse när Arne Hegerfors själv i något tevetal för några år sedan drog fram detta citat som det han skulle komma att bli ihågkommen från, säger han.

Men han öppnar samtidigt för att det här skulle kunna vara en myt, delvis eftersom han under alla dessa år aldrig sett klippet själv.

En av många gånger citatet dykt upp som festlig avbrytare på en lokaltidnings hylla. Hegerfors själv har vid flera tillfällen pratat om citatet, berättat hur det kom till och vad han egentligen menade. Till exempel så här lät det i en tevesänd radiointervju med Mix Megapol. Kan han själv intyga att han verkligen fällt citatet? Jag ringer upp.

– Jag är nog ganska säker på att citatet är rätt, att jag sade det under matchen mellan Kamerun och England och att jag sade det i samband med att de tappade sin 2-0-ledning då England gjorde två mål i snabb takt. Då kom det en bild på bänken då de satt med gamnacke allihopa. Då sade jag det utan att tänka på dubbeltydigheten i det hela, säger Hegerfors i telefon och fortsätter:

– Jag fick också reda på det efteråt, och hade ingen aning om att jag hade sagt det. Men det borde ju finnas kvar på något band. Jag tror inte det är ett felaktigt citat, även om jag inte kommer ihåg allt jag sagt under tusen fotbollsmatcher.

Han medger att han aldrig själv sett klippet, och att det alltså var först i efterhand som han fick höra att han hade sagt så. Det betyder att han själv inte egentligen strikt talat kan intyga att det är sant. Det är inte konstigt att tänka sig att en person som är van vid att säga en massa grejer i teve börjar tro att han faktiskt sagt någonting, om bara tillräckligt många upprepar det.

- Enstaka meningar minns man inte förrän någon dyker upp i efterhand och säger ”du sade såhär”. Jag kan hålla med dig om att det är förvånansvärt att det inte finns på band, och jag kan inte påminna mig om att jag själv har sett det. Men det skulle förvåna mig om det var en myt.
Har det varit jobbigt att det här citatet förföljt dig, om man nu kan för ett ögonblick antar att det hela bara varit en myt?

– Nädå, det har varit roligt. Det kom ut en bok som hette ”Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk” som hade alla möjliga citat från radio och teve, där dubbeltydigheter går att hitta lite var som helst. Det har bara varit kul att folk kommit fram och klappat mig på axeln och sagt det, detta kanske mest kända citatet av alla i svensk tevehistoria. Ja, utom möjligen Tage Erlanders ”huka er göbbar å kärringer för nu laddar han om”.
Citera
2015-12-07, 12:51
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:

Kul att du tar upp detta, men du kunde ha tryckt hårdare på att allt tyder på att det rör sig om en myt. Tycker inte din ton är tillräckligt aggressiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in