2015-12-03, 14:04
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindemann
Vad har du emot att några försöker bekräfta/dementera att det du säger stämmer? Om jag kollar igenom Ryssland-Kamerun så kan vi avfärda den matchen om det du säger stämmer.

Glorkas har för övrigt inte sett hela England-Kamerun än. Fel av dig.

Du är lika säker i dina påståenden som alla andra som påstår sig veta svaret (och som sen visat sig ha fel). Du slänger dig med ord som "du glömmer det faktum att ingen svensk kollade på matchen" och trodde dig veta att ingen satt framför TV'n när Ryssland-Kamerun visades. Även här hade du fel.

Varför ska man lyssna på dig mer än någon annan?
Därför det är ni som kommer med påståendet, inte vi. Ni påstår någonting som ni inte har några bevis för överhuvudtaget, samt att ni har blivit motbevisade gång på gång.
Vår position är endast: vi tror på det när vi ser det.
Men hittills har ni misslyckats med den uppgiften.
Därför bör man i nuläget tro på BarryHero.
Citera
2015-12-03, 14:07
Medlem
Spännande tråd!
Mitt minne kanske sviker, eller så rör det sig helt enkelt om en efterhandskonstruktion, men som jag kommer ihåg det satt jag (i mellanstadieålder) hemma och tittade på en bandad VM-krönika för kanske hundrade gången när min far gick förbi och fnissade åt det aktuella citatet. Jag frågade vad som var så roligt varpå han förklarade dubbeltydigheten i kommentatorns uttalande. Hade inte greppat detta tidigare och kände mig därför som en idiot - därför vill jag alltså minnas att detta sas i en VM-krönika (men inte nödvändigtvis av Hegerfors). Som jag kommer ihåg det hela hade kommentater delvis lagts på krönikan i efterhand.
Det kan alltså vara så att grodan gömt sig i samma film som referats till tidigare i tråden, men jag kan också vara del av den stora kollektiva vanföreställningen.
Citera
2015-12-03, 14:10
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boeing 2393
Spännande tråd!
Mitt minne kanske sviker, eller så rör det sig helt enkelt om en efterhandskonstruktion, men som jag kommer ihåg det satt jag (i mellanstadieålder) hemma och tittade på en bandad VM-krönika för kanske hundrade gången när min far gick förbi och fnissade åt det aktuella citatet. Jag frågade vad som var så roligt varpå han förklarade dubbeltydigheten i kommentatorns uttalande. Hade inte greppat detta tidigare och kände mig därför som en idiot - därför vill jag alltså minnas att detta sas i en VM-krönika (men inte nödvändigtvis av Hegerfors). Som jag kommer ihåg det hela hade kommentater delvis lagts på krönikan i efterhand.
Det kan alltså vara så att grodan gömt sig i samma film som referats till tidigare i tråden, men jag kan också vara del av den stora kollektiva vanföreställningen.
Vilken VM-krönika?
90?
94?
9x?
xx?
Citera
2015-12-03, 14:16
Medlem
SandraPalenryds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Om man har följt och engagerat sig i tråden - som många av oss har - så vet man att ingen är "säker" på att man hört citatet. Det är bara tomma ord.

Jag har lurkat i tråden sedan trådstart, läst det mesta. Huruvida det är tomma ord håller jag inte med om. Jag vill minnas att jag både hört och sett det.

Citat:
Det svenska folket, Arne själv och alla medier - SVT, Expressen, Nyheter24, TV4, Aftonbladet - har påstått att det skedde 1990/94 av Arne himself. Nu vet vi att detta inte stämmer, så sannolikheten att det skulle vara i någon annan match, av någon annan kommentator är minimal.

Varför då?
Närhet: Agrells artikel kommer 5 år senare. Närhetskriteriet är i den ganska inte bra, inte dålig. Arnes nutida intervjuver är däremot dåliga, då det är 25 år sedan.

Tendens: Förutom Aftonbladets notoriskt dåliga källkoll finns ingen tendens.

Beroende: Nu går jag inte tillbaka och kollar jättenoga i tråden, men vad jag förstått det har Eng-Kam pekats ut därför att Agrell (aftonbladet 95) säger att det är så och att andra, däribland Arne minns att det skulle vara så. Men eftersom Glorkas undersökning av den matchen tyder på (hela matchen är inte kollad) att citatet inte kommer därifrån måste vi fråga oss hur bra de källor som hänvisar till den matchen är.

Citat:
Det intressanta är också att nu när citatet är motbevisat har folk helt plötsligt ändrat uppfattning och känner sig "stensäkra" på att det var någon annan kommentator som yttrade citatet.
Trovärdigheten är lika med noll.

Citatet är inte motbevisat. Vad vet vi? Sve-Kam 94 fanns tydligen på youtube, och där sägs det inte. Eng-kam 90 är inte helt granskad, därför vet vi inte. Dessutom spelade Kamerun fer matcher både 90 och 94, dessa är vad jag förstått det inte heller avfärdade. Din påstående saknar substans.

Citat:
Vi behöver inte gå igenom alla Kameruns matcher på 80- och 90-talet för att fastslå att detta är en myt.

Haha. Nej. Men vill vi veta sanningen bör vi ju avfärda det som går att avfärda.
Citera
2015-12-03, 14:16
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Därför det är ni som kommer med påståendet, inte vi. Ni påstår någonting som ni inte har några bevis för överhuvudtaget, samt att ni har blivit motbevisade gång på gång.
Vår position är endast: vi tror på det när vi ser det.
Men hittills har ni misslyckats med den uppgiften.
Därför bör man i nuläget tro på BarryHero.

Varför citerar du mig?
Jag har inte ens tagit ställning i frågan, läs mina inlägg ordentligt innan du citerar dem.
BarryHero's påstående var att "faktum är att inte en enda svensk kollade på matchen" mellan Ryssland-Kamerun '94. Detta faller på sin egen orimlighet. Som sagt, läs mina inlägg - ordentligt - så förstår du varför.

Jag har endast kommit med en gissning angående det s.k. Arne-citatet. Jag har till och med erbjudit mig att bege mig till biblioteket för att se en 21 år gammal fotbollsmatch för att dementera min egen gissning, så att vi kan lägga den åt sidan.
Citera
2015-12-03, 14:20
Medlem
Citat:
Vilken VM-krönika?
90?
94?
9x?
xx?

1990 eller 1994, mest troligt den senare. 1990:s krönika hade inte samma underhållningsvärde så den kan jag inte ha sett mer än någon enstaka gång.
Citera
2015-12-03, 14:26
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SandraPalenryd
Varför då?
Närhet: Agrells artikel kommer 5 år senare. Närhetskriteriet är i den ganska inte bra, inte dålig. Arnes nutida intervjuver är däremot dåliga, då det är 25 år sedan.
Ganska inte bra?
Kan man något om källkritik så vet man att en femårig (!) förstahandskälla är extremt dåligt. Hade citatet ägt rum borde man finna en källa dagen efter.
Citat:
Tendens: Förutom Aftonbladets notoriskt dåliga källkoll finns ingen tendens.
Anrell vill tjäna pengar?
Citat:
Beroende: Nu går jag inte tillbaka och kollar jättenoga i tråden, men vad jag förstått det har Eng-Kam pekats ut därför att Agrell (aftonbladet 95) säger att det är så och att andra, däribland Arne minns att det skulle vara så. Men eftersom Glorkas undersökning av den matchen tyder på (hela matchen är inte kollad) att citatet inte kommer därifrån måste vi fråga oss hur bra de källor som hänvisar till den matchen är.

Anrell tror jag påstår att det var 94.
Citat:
Citatet är inte motbevisat. Vad vet vi? Sve-Kam 94 fanns tydligen på youtube, och där sägs det inte. Eng-kam 90 är inte helt granskad, därför vet vi inte. Dessutom spelade Kamerun fer matcher både 90 och 94, dessa är vad jag förstått det inte heller avfärdade. Din påstående saknar substans.
Dina med, kom med lite bevis och inte påståenden, det är bara tomma ord. Det är inte min uppgift att motbevisa era påståenden, men ändå har vi gjort det.
Ciatet är mer eller mindre en myt.
Citera
2015-12-03, 14:30
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
1990 eller 1994, mest troligt den senare. 1990:s krönika hade inte samma underhållningsvärde så den kan jag inte ha sett mer än någon enstaka gång.
VM-krönikan 1990
VM-krönikan 1994

Folk har redan kollat igenom dem, men varsågod.
Citera
2015-12-03, 14:34
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindemann
Varför citerar du mig?
Jag har inte ens tagit ställning i frågan, läs mina inlägg ordentligt innan du citerar dem.
BarryHero's påstående var att "faktum är att inte en enda svensk kollade på matchen" mellan Ryssland-Kamerun '94. Detta faller på sin egen orimlighet. Som sagt, läs mina inlägg - ordentligt - så förstår du varför.

Jag har endast kommit med en gissning angående det s.k. Arne-citatet. Jag har till och med erbjudit mig att bege mig till biblioteket för att se en 21 år gammal fotbollsmatch för att dementera min egen gissning, så att vi kan lägga den åt sidan.
Jag ber om ursäkt.
Det lät som om du påstod att BarryHeros trovärdighet är lika med alla andra tjockskallar härinne som har blivit motbevisad gång efter annan.
Just nu har dessa personer ingen trovärdighet kvar, inte ens deras Arne vet vad han snackar om.

Återigen, sorry.
Citera
2015-12-03, 14:38
Medlem
Citat:

Jag hade också vm krönikan 1994 inspelad på VHS. Den har jag med säkerhet kvar ca 10 mil från min bostad. Ingen jag känner har dock video, men om ingen gräver fram detta denna veckan så lovar jag göra en insats o fixa fram grejerna, kolla igenom krönikan o filma det ev. citatet.

Har sett krönikan från VM 1994 väldigt många gånger. Det är Albert Svanberg som är speakerröst. De lär inte ha bytt ut kommentatorsrösterna så finns det inte med i matchen så finns det ju inte i krönikan. Bo Hansson kan ju inte ha sagt det VM 1994 - läser man insändarna om Bosse Hanssons kommenterande (länken några sidor tidigare) så hade det ju varit omnämnt om han sagt det. Och eftersom så många var kritiska hade det uppmärksammats om han skulle yttrat detta.

Edit. Nicovic hann före o länkade YT klippet. Kul.
Så det är nog VM 1990 Italien eller aldrig..
Senast redigerad av VLCD 2015-12-03 kl. 14:42.
Citera
2015-12-03, 14:41
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VLCD
Jag hade också vm krönikan 1994 inspelad på VHS. Den har jag med säkerhet kvar ca 10 mil från min bostad. Ingen jag känner har dock video, men om ingen gräver fram detta denna veckan så lovar jag göra en insats o fixa fram grejerna, kolla igenom krönikan o filma det ev. citatet.

Har sett krönikan från VM 1994 väldigt många gånger. Det är Albert Svanberg som är speakerröst. De lär inte ha bytt ut kommentatorsrösterna så finns det inte med i matchen så finns det ju inte i krönikan. Bo Hansson kan ju inte ha sagt det VM 1994 - läser man insändarna om Bosse Hanssons kommenterande (länken några sidor tidigare) så hade det ju varit omnämnt om han sagt det. Och eftersom så många var kritiska hade det uppmärksammats om han skulle yttrat detta.

Så det är nog VM 1990 Italien eller aldrig..
VM-krönikan 1990
VM-krönikan 1994

Länkat, kommenterat, dementerat - för länge sedan.
Senast redigerad av Nivovic 2015-12-03 kl. 15:03.
Citera
2015-12-03, 14:42
Medlem
Citat:
VM-krönikan 1990
VM-krönikan 1994

Folk har redan kollat igenom dem, men varsågod.

Tack, om detta är den enda längre VM-summeringen och om den dessutom scannats av redan erkänner jag mitt så kallade minne vara fabricerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in