2015-12-03, 13:00
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Du glömmer det faktum att ingen svensk kollade på Ryssland - Kamerun eftersom den gick samtidigt som Sverige - Brasilien.

Matcherna under VM94 visades inte bara en gång, utan vevades i repris på dagtid av flera olika anledningar. För att det var VM, för att de sänts under natten och för att de spelades samtidigt som andra matcher. Ryssland-Kamerun visades bl.a. på svensk TV under förmiddagen efter natten som den spelats. Det var sommar och många hade semester och det fanns säkert ett par fotbollsintresserade nissar som satt hemma och ville se den mellan kl 10-12.

Är det så otroligt att det satt ett par svenskar och såg Kamerun-Ryssland dagen efter, speciellt om de redan sett Sverige-Brasilien under natten?
Eller menar du att Bo Hansson satt för sig själv och kommenterade en match på TV som inte en endaste svensk såg, trots den höga potentialen för tittare framför TV-apparaterna?

Jag säger inte för en sekund att jag har rätt. Om du läser mitt inlägg är jag väldigt tydlig med att det är en gissning. En gissning som jag endast tänker undersöka närmare om inte Glorkas hittar citatet i England-Kamerun (90).

Vad ska du göra för att hitta svaret på mysteriet, utöver att vara en tjockskalle?
Senast redigerad av lindemann 2015-12-03 kl. 13:18.
Citera
2015-12-03, 13:02
Medlem
SandraPalenryds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBlaBrah
Återigen, hela Sverige-Kamerun 1994 ligger på youtube. Varför knalla ner till KB och kolla klipp från en match som man kan se i sin helhet hemifrån? Eller är påståendet att grodan inte skedde vid kommentarerna av en live-match utan i efterbearbetade kommentarer som gjordes speciellt för den där filmen?

Men nu var det ju inte detta vi pratade om. De jag citerar diskuterar en VHS vari en av dem är säker på att han hört det. Då bör ju detta undersökas, eller hur? Att matchen Sve-Kam 94 sedan finns på Youtube, ja vad spelar det för roll? Där nämns ju inte citatet(antar jag eftersom du hänvisar till det, och jag inte sett något klipp från den i tråden med tillhörande citat).

Tråden utgår från en hypotes att Arne skulle sagt detta vid en match där Kamerun spelar, motståndet är däremot högst oklart. Englandmatchen 1990 är uppe på tapeten som högaktuell. Däremot har ingen hittat citatet utan hänvisar till intervjuer och artiklar som i bästa fall har 5 år på nacken, så sanningshalten i dessa är ju tvivelaktig. Alla möjligheter bör ju utforskas. Du vet lika lite som jag när det sagts, så varför tjafsar du när jag kommer med en länk till en film som KANSKE kan bekräfta vårt kära citat?

Jag vill förövrigt också minnas att jag hört citatet. Det kan inte vara osant, men då blir jag ledsen i ögat.
Citera
2015-12-03, 13:17
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SandraPalenryd
Men nu var det ju inte detta vi pratade om. De jag citerar diskuterar en VHS vari en av dem är säker på att han hört det. Då bör ju detta undersökas, eller hur? Att matchen Sve-Kam 94 sedan finns på Youtube, ja vad spelar det för roll? Där nämns ju inte citatet(antar jag eftersom du hänvisar till det, och jag inte sett något klipp från den i tråden med tillhörande citat).

Tråden utgår från en hypotes att Arne skulle sagt detta vid en match där Kamerun spelar, motståndet är däremot högst oklart. Englandmatchen 1990 är uppe på tapeten som högaktuell. Däremot har ingen hittat citatet utan hänvisar till intervjuer och artiklar som i bästa fall har 5 år på nacken, så sanningshalten i dessa är ju tvivelaktig. Alla möjligheter bör ju utforskas. Du vet lika lite som jag när det sagts, så varför tjafsar du när jag kommer med en länk till en film som KANSKE kan bekräfta vårt kära citat?

Jag vill förövrigt också minnas att jag hört citatet. Det kan inte vara osant, men då blir jag ledsen i ögat.
Därför att det är lätt att lista tusen matcher (eller andra filmklipp) som kandidater. Hur vet du att det inte hände i någon av dem? Nej, det vet man naturligtvis inte innan man har tittat på dem. Men man får väl göra en rimlighetsbedömning. Filmen du talar om är 69 minuter och täcker alla Sveriges matcher. Hur troligt är det att de spenderar tid på att kommentera en avbytarbänk? Och hur troligt är det att de behåller grodan på ett efterbearbetat kommentatorspår vilket det ju måste vara om man inte använder originalkommentarerna? Att någon är säker på de har hört kommentaren här eller där betyder uppenbarligen inte så mycket eftersom de inte är säkra på att de har hört den på samma ställe, så de flesta måste helt enkelt ha fel.

Men, visst, om du vill knalla ner till KB för den där filmen så har jag naturligtvis inga invändningar.
Citera
2015-12-03, 13:24
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindemann
Vad ska du göra för att hitta svaret på mysteriet, utöver att vara en tjockskalle?
Jag har redan sagt sedan sida 2 att citatet är en myt. Det har aldrig yttrats. Lasse Anrell publicerade det i sin sportgrodebok och det var där det började. Det är inte från VM 94 och Gorkas har redan visat oss att det inte heller är från England - Kamerun i VM 90 där det "verkligen" ska ha sagts (t ex enligt Arne själv).

Det riktiga citatet är som sagt "Kamerun var en färgklick i detta VM" från 1982. Sedan har det förvrängts med tiden.
Citera
2015-12-03, 13:28
Medlem
vi kontaktar Lasse Anrell så får han gräva fram citatet
Citera
2015-12-03, 13:29
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
På Fragbite.se från 20 maj 2008 har något skrivit att klippet finns på Youtube.

Så myten om att det inte funnit något klipp är överbevisad. För varken jag, eller någon annan här nog, påstår att de sätt klippet bara för någon på Fragbite skrivit att det funnit. Ni andra få helt enkelt tro oss.
Men är du dum i huvudet? Personer i denna tråd har också påstått att den finns på Youtube, vi vill ha en död länk.
Citera
2015-12-03, 13:37
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanVreeswijk
Den ligger i bästa fall på en vindsvåning i mina föräldrars hus, som jag bor 300 mil ifrån numera, så kan bli svårt. Har länkat filmen i fråga i tidigare inlägg.
Läs tråden innan du kommenterar ett tidigt inlägg som inte har någonting att göra med dagens situation, tack!
Citera
2015-12-03, 13:38
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
Jadu, Glorkas är den enda som ska ha eloge. alla vi andra har gått bet
Tala för dig själv.
Citera
2015-12-03, 13:39
Medlem
SandraPalenryds avatar
Citat:
Därför att det är lätt att lista tusen matcher (eller andra filmklipp) som kandidater. Hur vet du att det inte hände i någon av dem? Nej, det vet man naturligtvis inte innan man har tittat på dem.

Precis. Av just den anledningen, att vi inte vet är det ju naturligtvis viktigt att kontrollera.

Citat:
Men man får väl göra en rimlighetsbedömning. Filmen du talar om är 69 minuter och täcker alla Sveriges matcher. Hur troligt är det att de spenderar tid på att kommentera en avbytarbänk? Och hur troligt är det att de behåller grodan på ett efterbearbetat kommentatorspår vilket det ju måste vara om man inte använder originalkommentarerna?

Nej man får inte göra en rimlighetsbedömning. Man ska kontrollera allt som har möjligheten att bringa klarhet. Kanske viger de tid åt just detta citat i filmen därför att bilderna på deppande spelare visar känsloyttringar och man kan göra sig lustig åt Arnes groda..?

Citat:
Att någon är säker på de har hört kommentaren här eller där betyder uppenbarligen inte så mycket eftersom de inte är säkra på att de har hört den på samma ställe, så de flesta måste helt enkelt ha fel. Men, visst, om du vill knalla ner till KB för den där filmen så har jag naturligtvis inga invändningar.

Nej det betyder ju ingenting om det inte kan bekräftas att deras minne är fel. Tills detta kan granskas bör det ju inte avskrivas. Jag finns inte i Stockholm, men det lär ju folk i tråden göra och känner någon för att kolla upp det är ni varmt välkomna, om inget annat är det säkert en mysig film med mycket vacker fotbollshistoria. Googlade snabbt och hittade bara döda torrents men om någon har en aktiv är jag intresserad- för jag vill bidra till den här tråden och avskriva alla möjliga alternativ!
Citera
2015-12-03, 13:40
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Jag har redan sagt sedan sida 2 att citatet är en myt. Det har aldrig yttrats. Lasse Anrell publicerade det i sin sportgrodebok och det var där det började. Det är inte från VM 94 och Gorkas har redan visat oss att det inte heller är från England - Kamerun i VM 90 där det "verkligen" ska ha sagts (t ex enligt Arne själv).

Det riktiga citatet är som sagt "Kamerun var en färgklick i detta VM" från 1982. Sedan har det förvrängts med tiden.

Vad har du emot att några försöker bekräfta/dementera att det du säger stämmer? Om jag kollar igenom Ryssland-Kamerun så kan vi avfärda den matchen om det du säger stämmer.

Glorkas har för övrigt inte sett hela England-Kamerun än. Fel av dig.

Du är lika säker i dina påståenden som alla andra som påstår sig veta svaret (och som sen visat sig ha fel). Du slänger dig med ord som "du glömmer det faktum att ingen svensk kollade på matchen" och trodde dig veta att ingen satt framför TV'n när Ryssland-Kamerun visades. Även här hade du fel.

Varför ska man lyssna på dig mer än någon annan?
Senast redigerad av lindemann 2015-12-03 kl. 13:42.
Citera
2015-12-03, 13:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Haha!
Nä, man är rätt konstig i huvudet om man väljer Ryssland-Kamerun när Sverige spelar helt avgörande match mot Brasilien! Bra poäng!
Avgörande? Sverige och Brasilien var väl klara redan före matchen....
Citera
2015-12-03, 13:50
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SandraPalenryd
Men nu var det ju inte detta vi pratade om. De jag citerar diskuterar en VHS vari en av dem är säker på att han hört det.
Om man har följt och engagerat sig i tråden - som många av oss har - så vet man att ingen är "säker" på att man hört citatet. Det är bara tomma ord.
Citat:
Det svenska folket, Arne själv och alla medier - SVT, Expressen, Nyheter24, TV4, Aftonbladet - har påstått att det skedde 1990/94 av Arne himself. Nu vet vi att detta inte stämmer, så sannolikheten att det skulle vara i någon annan match, av någon annan kommentator är minimal.
Det intressanta är också att nu när citatet är motbevisat har folk helt plötsligt ändrat uppfattning och känner sig "stensäkra" på att det var någon annan kommentator som yttrade citatet.
Trovärdigheten är lika med noll.

Vi behöver inte gå igenom alla Kameruns matcher på 80- och 90-talet för att fastslå att detta är en myt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in