2015-11-30, 23:25
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BreEEeev
Du minns fel.
Kamerun ledde med 2-1. Sedan kvitterade England på straff till 2-2 och i förlängningen satte Lineker sin andra straff till 3-2.
Och det var under den här matchen som Arne Hegerfors sa: "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk".
Det kan jag satsa min kuk på.
Ja det blir fel för mig hela tiden här. Jag har nu sett sammandrag på youtube och jag hade glömt både 1-0 målet och 1-1 målet.
Jag håller också på att Hegerfors yttrade de klassiska orden. Eftersom jag nu bevisligen glömt en del så är mitt minne av att Hegerfors faktiskt sa "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" kanske av mindre värde. Men samtidigt är en det sak att glömma detaljer och en annan sak att "komma ihåg" något som ej hände. Därför borde min glömska inte diskvalificera det jag faktiskt minns.
Citera
2015-11-30, 23:33
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneHegerfors
Ännu en video, denna gång från Schulman show där Arne är gäst.

Under diskussion om citatet:
Schulman: "Tänkte du då..."
Hegerfors: "Ingen aning, det kommer långt, långt efteråt så är det någon uppmärksam tittare som har kommit på det"

Under diskussion om Hegerfors-citat på internet: "Jag tror att hälften av dem är sanna, en del är rätt konstruerade"

https://youtu.be/RV0FMy1X-mc?t=991
Så citatet blev bevingat eftersom "en uppmärksam tittare kommit på det 'långt, långt efteråt'"? Det har jag faktiskt svårt att tro.

Vad det gäller det andra citatet - om Hegerfors tillskrivits så många andra felaktiga citat är det inte konstigt om även detta är påhittat.
Citera
2015-11-30, 23:51
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Så citatet blev bevingat eftersom "en uppmärksam tittare kommit på det 'långt, långt efteråt'"? Det har jag faktiskt svårt att tro.

Vad det gäller det andra citatet - om Hegerfors tillskrivits så många andra felaktiga citat är det inte konstigt om även detta är påhittat.
Men han kommer ju ändå ihåg att han sagt det, han förnekar det inte. Och vi har inga belägg för att det förekommer felaktiga citat heller.
Citera
2015-11-30, 23:52
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Kul tråd, väldigt intressant. Ni tror inte att det kan ha blivit missförstånd från VM-krönikan 1982?

Det var när VM blev utvidgat från 16 till 24 lag och första gången ett afrikanskt lag var med (tror jag?) och han säger då inför matchen Peru - Kamerun: "Och vi börjar med att titta på Kamerun, som var en färgklick ur fler än en synpunkt"

Han syftar då på deras våghalsiga spel, danser vid mål och att de också är färgade. Vad tror ni? Kan det ha blandats ihop med detta.

Här är linken till krönikan:

https://vimeo.com/58035972

Börja titta vid 10.50, han säger det vid 11.05.

Det är ju väldigt likt och minst lika lustigt enligt mig.
Senast redigerad av BrutusBeefcake 2015-12-01 kl. 00:16.
Citera
2015-11-30, 23:53
Medlem
pelle49s avatar
Oavsett om Arne sagt det eller ej, så bör citatet tillskrivas honom, eftersom det är genialt. Det samma gäller ju Galilei som hävdade "Och likväl rör hon sig" (Jorden alltså, runt solen). Ingen har väl sett ett Youtubeklipp på Galilei när han sa detta?
Citera
2015-12-01, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Men han kommer ju ändå ihåg att han sagt det, han förnekar det inte. Och vi har inga belägg för att det förekommer felaktiga citat heller.

Jag skulle vilja påstå att det är oklart om han faktiskt minns det. Han säger ju att han inte kände till det förrän "långt, långt senare" och att han inte hade en aning om det vid tillfället. Däremot så har han en förklaring för när det ska ha sagts.

(Andra) Felaktiga citat går nog att hitta om man söker lite.
Citera
2015-12-01, 00:03
Medlem
Durcherrss avatar
Det mest kända kommentatorscitatet i modern tid verkar bara vara en skröna, ja.

Man får tänka på att många inbillar sig eller kryddar till "citat" för att ha nåt roligt att skratta åt och snacka om med sina vänner. Arne kanske sa nåt tråkigt som: "det ser tungt ut för spelarna på Kameruns avbytarbänk"? Men nån "inbillare" inom media trodde sig höra nåt annat och modern fotbolls största kommentatorsskröna (vet inte hur många gånger jag hört den) var igång.

Voltaire är ju en annan herre som fått sig många felaktiga citat tillskrivna...
Citera
2015-12-01, 00:04
Medlem
BarryHeros avatar
Jag bli mer och mer övertygad om att detta ALDRIG har yttrats av Arne Hegerfors. Fattar ni hur mycket folk bandade saker och ting 1990? ALLT skulle bandas. Hade Arne Hegerfors sagt något så klassiskt, humoristiskt, och uppseendeväckande som detta så hade folk GARANTERAT spelat in matchen i fråga. Så fort YouTube hade blivit ett fenomen hade det funnits där. Detta är kanske det mest kända sportkommentatorcitatet genom tiderna och ska enligt uppgift ha yttrats under en tid då folk bandade allt möjligt som gick på tv - inte minst VM-slutspelsmatcher!

Allt möjlig går att hitta på YouTube. Du kan hitta Sven Jerrings "japaner, japaner" från 19-jävla-36- men det går inte att hitta Hegerfors kommentar från 54 år senare? Det är totalt osannolikt.

Slutsats:

Detta är tyvärr en myt. En myt så populär att till och med Hegerfors själv börjat tro på den... Och jag bör tillägga att jag inte är konspiratoriskt lagd vanligtvis, men det finns INGET som tyder på att detta faktiskt sagts. Det är med stor sorg jag konstaterar detta, eftersom det är ett vansinnigt rolig citat som jag verkligen skulle vilja vara riktigt.
Citera
2015-12-01, 00:12
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneHegerfors
Jag skulle vilja påstå att det är oklart om han faktiskt minns det. Han säger ju att han inte kände till det förrän "långt, långt senare" och att han inte hade en aning om det vid tillfället. Däremot så har han en förklaring för när det ska ha sagts.

(Andra) Felaktiga citat går nog att hitta om man söker lite.

Nej han sade att han inte tänkte på det förrän långt senare. Men det är klart, han säger inte "jag minns det tydligt". Han berättar dock om det som om han självklart har sagt det.
Jag är på intet sätt säker på att han sagt det men jag skulle nog satsa en bra slant på det.
Citera
2015-12-01, 00:17
Medlem
Durcherrss avatar
Är inte det här mytiska citatet lite likt "bapelsinen och negern"? Ingen av dessa skrönor går att verifiera, men berättas mest av alla när det vankas roliga citat.
Citera
2015-12-01, 00:21
Medlem
JSelwyns avatar
Jag tror och faktiskt rätt säker på att Arne har sagt det. Det lär finnas dokumenterat. Men Öststats-SVT har väl plockat bort det som allt annat när dom sig inte tycker att det är PK.

I vilket fall som helst så är det ett av dom roligaste kommentarerna som finns. O det bästa...jag tror inte alls att det var menat för att påpeka deras hudfärg utan det var bara en kommentar och ingenting annat. För det såg ju mörkt ut...resultatmässigt!
Citera
2015-12-01, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durcherrs
Är inte det här mytiska citatet lite likt "bapelsinen och negern"? Ingen av dessa skrönor går att verifiera, men berättas mest av alla när det vankas roliga citat.

Jo, samma tanke har slagit mig. Ulf Elfving har diskuterat bapelsinen med Anders och Måns:
https://www.youtube.com/watch?v=KBPyQntPab8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in