2024-02-20, 21:34
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Är inte det själva grejen med falska minnen i så fall? Ja, jag är dyngsäker!

Så att säga till någon som minns något säkert att det är falska minnen är ju lönlöst! Det är ju fullständigt logiskt! Så taktiken med falska minnen är bara att lägga ned! Funkar inte på oss som minns säkert! Eller rättare sagt, funkar inte på någon som minns säkert!

Nej. Det går inte att avfärda varje minne med att det är falska minnen. Men, som i det här fallet när all övrig bevisning för att citatet skulle ha sagts helt saknas, de som minns är inte överens om vilken match, vilket mästerskap eller vilken kommentator. En del är t.o.m. övertygade om att deras minne säger ett annat land än Kamerun.

Då börjar iaf jag tänka på hur fascinerade det är med hur dåligt vårt minne är.
Citat:
Vet ej! Vad jag tror är tämligen ointressant därför oavsett om jag tror något eller ej så kommer jag få följdfrågor, påståenden och skit i vilket fall. Så jag avstår att tro något! Vilka har letat? Seriöst? Borde finnas Svt-folk som vet något kan man tycka.

Det är inte jättesvårt att hitta de användare som faktist bemödat sig med att kolla arkiverade matcher och krönikor i tråden. Om du genuint är nyfiken. Nåt säger mig att du inte är intresserad
Citera
2024-02-20, 23:19
Medlem
Citat:
Vet ej! Vad jag tror är tämligen ointressant därför oavsett om jag tror något eller ej så kommer jag få följdfrågor, påståenden och skit i vilket fall. Så jag avstår att tro något! Vilka har letat? Seriöst? Borde finnas Svt-folk som vet något kan man tycka.

Läs sammanfattningen i min signatur.

Som så många gånger sagts så förstår inte nytillkomna vilket enormt research-arbete som gjorts i den här tråden.

Beträffande SVT finns det två trovärdiga källor som sagt att de på SVT redan gått igenom och sökt ordentligt efter citatet i sitt arkiv.
Senast redigerad av avec 2024-02-20 kl. 23:21.
Citera
2024-02-20, 23:32
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Beträffande SVT finns det två trovärdiga källor som sagt att de på SVT redan gått igenom och sökt ordentligt efter citatet i sitt arkiv.

Vilka? Ser ingen referens till dessa i sammanfattningen du har i din signatur.
Citera
2024-02-21, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 800kg
Vilka? Ser ingen referens till dessa i sammanfattningen du har i din signatur.

Här har du en. Namnet på den andra minns jag inte.

" Ursprungligen postat av Editorial
SVT har kikat på originalen i arkivet kring detta i samband med all uppståndelse kring det, och det skiljer sig inte från bibliotekets.

Är en helig regel att ingen fuckar med arkivet (och särskilt osannolikt att någon ska kunna manipulera både referenskopian på KB och den i SVT:s egna arkiv), den teorin är det hög foliehatt-nivå på.

Det finns således inget sådant citat.

Ursprungligen postat av Editorial
Jag vet att det har kollats av SVT-folk, ja. Har inte varit med i något arkiv själv så jag duger inte som förstahandskälla, men har tidigare varit i branschen och snackat med folk som sagt sig ha kollat. Jack Werner granskade ju det här redan 2015 med denna vackra tråd som inspiration.
"
(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"
Citera
2024-02-21, 11:14
Citat:
Här har du en. Namnet på den andra minns jag inte.

Så jäkla "trovärdig" kan man knappast kalla den där killen. Både du och jag frågade honom saker som han inte behagade svara på, och att Werner "granskat" saken stämmer ju knappast (inga arkivbesök för honom). Senaste Expressenartikeln som snackade om detta skrev vad jag kommer ihåg inget om att SVT kollat något.

Nä, det här når inte upp till nivån på de övriga bevisen som presenterats i tråden.
Citera
2024-02-21, 11:31
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Så jäkla "trovärdig" kan man knappast kalla den där killen. Både du och jag frågade honom saker som han inte behagade svara på, och att Werner "granskat" saken stämmer ju knappast (inga arkivbesök för honom). Senaste Expressenartikeln som snackade om detta skrev vad jag kommer ihåg inget om att SVT kollat något.

Nä, det här når inte upp till nivån på de övriga bevisen som presenterats i tråden.

Framför allt är det ju andrahandsuppgifter. Denna person jobbar inte ens på SVT utan säger sig bara ha pratat med lite folk i branschen. Då kan det lätt bli förvanskningar och missförstånd längs vägen.
Citera
2024-02-21, 11:41
Medlem
Citat:

Det är därför det inte finns med i sammanfattningen.

Jag finner honom dock absolut trovärdig. Varför skulle han ha full koll på vad Jack Werner gör?

Sedan är det fullständigt osannolikt att någon på SVT inte letat efter detta. De har grävt fram mängder av mindre kända citat
Citera
2024-02-21, 11:50
Citat:
Sedan är det fullständigt osannolikt att någon på SVT inte letat efter detta. De har grävt fram mängder av mindre kända citat

Mm, fast så jävla stor är knappast den här grejen. Tror det finns en tendens att överdriva i tråden, som får det att låta som att varenda svenne har nåt slags förhållande till de där orden. Tror de allra flesta knappast bryr sig, och väldigt många inte ens har koll på att citatet existerar (som myt, då). Intresset har räckt för ett par Expressenartiklar genom årens lopp, till stor del för att den där Jack Werner-killen fick för sig att han var expert på att debunka myter (viralgranskare... ), men SVT har ju tex aldrig själva, mig veterligen, gjort något litet inslag om saken.

Hursomhelst, räcker ju att kolla matcherna i KB. Att dubbelkolla samma matcher i nåt annat arkiv är helt överflödigt.
Citera
2024-02-21, 12:19
Medlem
Citat:
Mm, fast så jävla stor är knappast den här grejen. Tror det finns en tendens att överdriva i tråden, som får det att låta som att varenda svenne har nåt slags förhållande till de där orden. Tror de allra flesta knappast bryr sig, och väldigt många inte ens har koll på att citatet existerar (som myt, då). Intresset har räckt för ett par Expressenartiklar genom årens lopp, till stor del för att den där Jack Werner-killen fick för sig att han var expert på att debunka myter (viralgranskare... ), men SVT har ju tex aldrig själva, mig veterligen, gjort något litet inslag om saken.

Hursomhelst, räcker ju att kolla matcherna i KB. Att dubbelkolla samma matcher i nåt annat arkiv är helt överflödigt.
Det finnns klipp en googling bort från bl.a. SVT, Kanal 5, Sportbladet Show och Sveriges Radio där man pratar med Arne om citatet, har säkert pratats om fler gånger som inte ligger uppe på Youtube. I tidningsarkivet på KB nämns det i 78 artiklar från 1995 och framåt.
Citera
2024-02-21, 13:16
Citat:
Ursprungligen postat av 4-6-7
Det finnns klipp en googling bort från bl.a. SVT, Kanal 5, Sportbladet Show och Sveriges Radio där man pratar med Arne om citatet, har säkert pratats om fler gånger som inte ligger uppe på Youtube. I tidningsarkivet på KB nämns det i 78 artiklar från 1995 och framåt.

Ja, inte mycket att hänga i julgran egentligen. Och ingen verkar ha ansett det vara mödan värt att verkligen undersöka saken, utan man har låtit det bero vid vad som typ framkommit på fb.
Citera
2024-02-21, 15:44
Medlem
Citat:
Jag har inget minne av att Jack Werner gjorde särskilt mycket alls mer än att återge vad som kommit fram i tråden, plus kanske nåt telefonsamtal till han Anrell. Har absolut för mig att han inte kollade något arkiv, eller fick SVT själva att göra det jobbet. Stod väl ingenting om det i senaste artikeln om detta som dök upp i Expressen efter Hegerfors död?

Fair enough. Jack Werners text fick andra i mediebubblan att uppmärksamma flashbacktråden i alla fall.
Citera
2024-02-21, 15:46
Medlem
Pillenfilles avatar
Ni övertygade, hur kommer det sig att första tecknet på citatet kommer från 1995?

Om detta citat nu är sant, borde man inte kunna ha sett det i pressen så sent som dagen efter då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in