2015-12-03, 20:14
Bannlyst
Men problemet som jag också ser är att Arne inte visste om detta, och inte hade någon aning alls innan någon stolle tog upp detta 5 år efter. Ändå är Arne självsäker och avslappnad i intervjuerna och säger detaljerat NÄR och VAD han sa.
Citera
2015-12-03, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Även på den tiden så var det väl ganska känsligt med hudfärg och "rasism". Inte lika psykotiskt som idag, men det fanns där.
Men roligt att Arne vågade dra skämtet trots allt.

Att tjafsa om färgklickar när man pratar om afrikaner känns väl halvroligt, men att att använda ordet mörkt som synonym till dystert förstår jag inte riktigt hur ens den mest negerbolls älskande SD tomte kan få till att nån tycker är "rasism".
Citera
2015-12-03, 20:18
Medlem
Kafferastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulsterboy.
Men problemet som jag också ser är att Arne inte visste om detta, och inte hade någon aning alls innan någon stolle tog upp detta 5 år efter. Ändå är Arne självsäker och avslappnad i intervjuerna och säger detaljerat NÄR och VAD han sa.

Han har nog inte haft någonting emot den där tittarens berättelse om man säger så. Det märks ju när han pratar om det att han skiner upp.
Citera
2015-12-03, 20:21
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Att tjafsa om färgklickar när man pratar om afrikaner känns väl halvroligt, men att att använda ordet mörkt som synonym till dystert förstår jag inte riktigt hur ens den mest negerbolls älskande SD tomte kan få till att nån tycker är "rasism".
Vi prata om olika saker, "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" var en felsägning (om det ens har sagts det vill säga).
"En färgklick" var avsiktligt menat att syfte till deras hudfärg, vilket i alla fall är lite kontroversiellt (speciellt om det hade skett idag).
Citera
2015-12-03, 20:24
Medlem
Fast är det säkert att det var kopplat till deras hudfärg och inte bara att dom hade färgglada dräkter och satte färg på turneringen med sitt spel eller något?
Citera
2015-12-03, 20:24
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafferasten
Han har nog inte haft någonting emot den där tittarens berättelse om man säger så. Det märks ju när han pratar om det att han skiner upp.

Japp, det var precis det jag ville visa med mitt utdrag ur boken "Fotbolls-VM genom tiderna" där Hegerfors skrivit kapitlet om VM-82 & drar en story om ett fyllo:

Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
...

Ett bra tag senare kom dock Arne på att det där fyllot hade ju blandat ihop begreppen rätt rejält där i dimman. För det var ju mot Argentina som Eder stänkte iväg en frispark i ribban. Det var inte Zoff utan Fillol som var målvakten. Det där fyllerabblandet innehöll en del missar.

Arne kommenterar den roliga incidenten så här i boken (han har själv skrivit kapitlet om VM-82): "-Fast det tänkte varken jag eller någon annan på förrän långt efter det där restaurangbesöket - och varför förstöra en bra story med massa fakta...?"
Citera
2015-12-03, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Om nån jävel hittar citatet men från Tipsextra 1978 mellan Everton - Stoke och kommenterat av Lars-Gunnar Björklund, ska det då godkännas? Jag tycker inte det, men nån tok här kommer dra till med ett "vad var det jag sa!".

Måste vara en riktigt snurrig kommentator i så fall som säger "kameruns avbytarbänk" i en match mellan Everton och Stoke.
Citera
2015-12-03, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Vi prata om olika saker, "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" var en felsägning (om det ens har sagts det vill säga).
"En färgklick" var avsiktligt menat att syfte till deras hudfärg, vilket i alla fall är lite kontroversiellt (speciellt om det hade skett idag).

Ok, ja det var precis så jag menade.
Citera
2015-12-03, 20:37
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederasten
Det är nog ingen idé att höra av sig till Lasse Anrell och be om eventuella källor, floskeltoppen var ett humorinslag och inte någon journalistik med källkritik och liknande.
Jag mailade flera gånger till honom och fick flera olika citat jag hade samlat på mig under åren publicerade på hans listor.
Vid ett antal av dessa så fick han inte mer info av mig än vad som hade sagts och vem som hade sagt det.
Citaten hamnade ändå på listan om han tyckte de var tillräckligt roliga.

För läsvärdets skull har nog många tidningar någon "skämt-sida" som ska innehålla roligheter där fakta just bör tas med en skopa salt. På 90-talet fanns en tidning som hette "Europeisk Fotboll", den var riktigt bra men kom bara ut i några nummer. Där fanns en skämt-sida som bla innehöll mängder med citat från Rolf Zetterlund, huruvida dessa var korrekta eller ej var nog inte så viktigt.
Citera
2015-12-03, 20:48
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nenneno
Fast är det säkert att det var kopplat till deras hudfärg och inte bara att dom hade färgglada dräkter och satte färg på turneringen med sitt spel eller något?

Jag tolkar det som att de satte färg på turneringen och deras hudfärg. Dräkterna är väl inte mer färgglada än någon annans egentligen? Oavsett så är det ju en groda där man tydligt kan tolka det på ett sånt vis.
Citera
2015-12-03, 20:55
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyratretre
Jävligt anmärkningsvärt. Har till och med pratat med far min som följde fotbollen rätt seriöst som jag gör nu och han är helt förbluffad. Vi är nu båda inne på att detta mysterium är ett enda stort påhitt. Min far , som är närmre 70 år, har även han gått igenom gamla vhs-inspelningar men inte hittat något.

Årets Flashbacktråd oavsett vad. Konspirationerna haglar!

Har han Kamerun-Brasilien 1994? Bebeto gör 3-0 i 73e minuten. Då har Kamerun varit nere på 10 man ett tag efter rött kort på Rigobert Song. Att förlora mot Brasilien är ju inget konstigt alls, men med 20 minuter kvar & nere på 10 man finns ju risk för att det rinner iväg. Det såg alltså mörkt ut för Kamerun.
Citera
2015-12-03, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Sorry, men nu när vi konstaterat att ens minnen väldigt gärna spelar en spratt, är det kanske inte så intressant att du fortsätter att dela med dig av dina.

Sveriges väg till brons var gjord av TV3 och Tommy Engstrand. Det är fakta.

http://www.imdb.com/title/tt0371270/...f_=tt_ov_st_sm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in