2024-05-09, 01:00
Avstängd
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnord1984
SVT:s arkiv har inte letat efter klippet i 25 år Men visst, humor me, källa på det?

Angående VHS-bandet har jag inte kvar detta, det var aldrig mitt till att börja med utan min gamle fars, och det kom tyvärr på villovägar. För närvarande ligger det förmodligen i Linköping (om det inte är slängt) och skräpar hos den person som skulle överlämnat bandet till en journalist i den här tråden.

Men det jag säger nu är att journalisten inte behöver det här VHS-bandet eftersom matchen går att se på KB. Ingen på SVT har mig veterligen kontrollerat detta och ej heller har någon journalist kontrollerat detta. England - Kamerun 1990 talar vi alltså om.

Källan är folk jag känner som jobbar/har jobbat på SVT/SVT Sport.

Än en gång, oerhört starkt grävt av dig. Kudos!
Citera
2024-05-09, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falconer8
Bortförklaringar och ännu mera bortförklaringar och dimriåder och utsagor. Inget nytt. Fantastiskt självmål du gör också, när du framkastar tesen om att Jack Werner mycket riktigt varit på Kb, sett att det.( falska) citatet existerar, men sen skippat att berätta om detta för att: " få en bra story"!

När den största storyn han hade kunnat få hade varit att mycket riktigt hitta citatet! Hur fan får du en sådan story att gå ihop? Som svar på dina frågor. Jag tror att han har varit på KB, sett matchen och insett att citatet inte finns.

Sen när fan har journalister börjat ange i sina artiklar just vilka källor dom har granskat? Så arbetar inte journalister. Om du tror det kan du noll och intet om det yrket.

Till sist: Jag visste att det skulle komma nya bortförklaringar " De kollade på fel match. " Eller min personliga favorit: " Han såg inte hela matchen ".

Men för all del. Om detta skänker dig nöje så fortsätt gärna. Men några trovärdiga bevis kommer du aldrig att kunna presentera, för några sådana finns inte.

Fel, jag säger inte att Jack Werner nödvändigtvis har varit på KB. Det jag däremot säger är att OM han har varit på KB så är detta ingenting han har berättat! Och jo, om Jack Werner hade granskat matchen på Kungliga Biblioteket så är detta definitivt någonting han borde ha rapporterat om! Journalister ska absolut ange vilka källor dom har granskat såtillvida det inte är anonyma källor, dvs. personer som av olika skäl vill vara anonyma. I fallet kungliga biblioteket finns inget källskyddsbehov förstår du väl?

Det jag säger är att om någon journalist skulle gjort en ordentlig granskning av detta så hade dom själva sett till att se matchen England - Kamerun från 1990 eftersom det är den matchen som Arne Hegerfors själv har uppgett att han sagt citatet. Att rapportera om hur diverse flashbackanvändare varit och tittat på en större mängd andra matcher är knappast relevant. England - Kamerun har mig veterligen inte sätts ifrån första matchminut till sista matchminut av någon annan flashbackanvändare än mig.

Nu behöver man heller inte se hela matchen, det räcker med att titta från 3-2 och framåt cirka tio minuter som sagt
Citera
2024-05-09, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Källan är folk jag känner som jobbar/har jobbat på SVT/SVT Sport.

Än en gång, oerhört starkt grävt av dig. Kudos!

I så fall rekommenderar jag dig faktiskt att kontakta Jack Werner. Detta är ett scoop om något. Folk arbetande på SVT/SVT Sport har alltså i 25 år letat efter ett klipp som finns på Kungliga Biblioteket men alltså inte i SVT:s egna arkiv? Är det så jag ska tolka det du säger?
Citera
2024-05-09, 01:09
Medlem
Citat:
I så fall rekommenderar jag dig faktiskt att kontakta Jack Werner. Detta är ett scoop om något. Folk arbetande på SVT/SVT Sport har alltså i 25 år letat efter ett klipp som finns på Kungliga Biblioteket men alltså inte i SVT:s egna arkiv? Är det så jag ska tolka det du säger?

Börja inte med ditt trollande nu igen, du förstör en bra tråd

Det finns anvöndare här som varit på KB på riktigt, sett matchen och till och med filmat sitt besök och lsgt ut det här

Så sluta bara tramsa
Citera
2024-05-09, 01:10
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Fel, jag säger inte att Jack Werner nödvändigtvis har varit på KB. Det jag däremot säger är att OM han har varit på KB så är detta ingenting han har berättat! Och jo, om Jack Werner hade granskat matchen på Kungliga Biblioteket så är detta definitivt någonting han borde ha rapporterat om! Journalister ska absolut ange vilka källor dom har granskat såtillvida det inte är anonyma källor, dvs. personer som av olika skäl vill vara anonyma. I fallet kungliga biblioteket finns inget källskyddsbehov förstår du väl?

Det jag säger är att om någon journalist skulle gjort en ordentlig granskning av detta så hade dom själva sett till att se matchen England - Kamerun från 1990 eftersom det är den matchen som Arne Hegerfors själv har uppgett att han sagt citatet. Att rapportera om hur diverse flashbackanvändare varit och tittat på en större mängd andra matcher är knappast relevant. England - Kamerun har mig veterligen inte sätts ifrån första matchminut till sista matchminut av någon annan flashbackanvändare än mig.

Nu behöver man heller inte se hela matchen, det räcker med att titta från 3-2 och framåt cirka tio minuter som sagt

Varför skulle han rapportera om det i en radiosänd dokumentär? Det är inget varken han eller någon annan journalist brukar göra. Inte de som arbetar på/ för P3 Dokumentär.

Du yrar bara en massa. Och jag har fortfarande inte fått någon bra förklaring till varför han, eller för den delen någon journalist.i hela världen skulle välja att " begrava storyn " och hellre hålla tyst om att man vet att citatet existerar.

Mer än så behöver egentligen inte sägas. Den här myten är debunkad och det är sedan än väldigt lång tid tillbaka.
Citera
2024-05-09, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille666
Börja inte med ditt trollande nu igen, du förstör en bra tråd

Det finns anvöndare här som varit på KB på riktigt, sett matchen och till och med filmat sitt besök och lsgt ut det här

Så sluta bara tramsa

Jag försöker inte vilseleda någon, tvärtom hänvisar jag direkt till källan, det borde väl vara själva motsatsen till att trolla, eller? Jag är medveten om att Auswanderer var där och filmade och såg matchen fram till 3-2 målet. Men han kontrollerade ej resten av matchen. Vem förutom Auswanderer har varit där och dokumenterat matchen England - Kamerun menar du. Förstår du åtminstone att alla som har sett Ryssland - Kamerun 1994 el. dyl. har gjort helt meningslösa och onödiga granskningar? Förstår du att alla matcher förutom England - Kamerun 1990 är oväsentliga?
Citera
2024-05-09, 01:16
Avstängd
Dofternas avatar
Citat:

Du har hittat klippet, de hittade det inte även fast de har originalbanden och anställda arkivarier.
Det är vad du säger.

Oerhört imponerande. Nu kan vi stänga tråden.
Citera
2024-05-09, 01:19
Medlem
Citat:
Varför skulle han rapportera om det i en radiosänd dokumentär? Det är inget varken han eller någon annan journalist brukar göra. Inte de som arbetar på/ för P3 Dokumentär.

Du yrar bara en massa. Och jag har fortfarande inte fått någon bra förklaring till varför han, eller för den delen någon journalist.i hela världen skulle välja att " begrava storyn " och hellre hålla tyst om att man vet att citatet existerar.

Mer än så behöver egentligen inte sägas. Den här myten är debunkad och det är sedan än väldigt lång tid tillbaka.

Jag vet inte vilken radiosänd dokumentär du yrar om nu, det har jag missat i så fall. Jag syftar på skriverierna Werner ägnat sig åt i kvällspressen.

Att Arne har sagt citatet skulle definitivt vara att "begrava storyn" för gott. Tror du till exempel att det hade gjorts en P3-dokumentär om detta ifall "storyn" hade varit att Arne sagt citatet, vilket har varit vad han själv och alla som sett matchen och kommit ihåg citatet skrattat åt i snart 35 år?

Nej du, nu har jag ju inte lyssnat på någon P3-dokumentär, men jag kan garantera att någon dokumentär om Arne-citatet hade aldrig gjorts om citatets bekräftades som sant. Hela "storyn" bygger på att citatet ska vara falskt, vilket det inte är.
Citera
2024-05-09, 01:22
Citat:
Jag tror mer på Jack Werner än vad jag tror på dig. Skulle citatet finnnas och Jack misslyckas med att hitta det, när det enligt dig finns på KB. Ja då får Jack Werner söka efter ett nytt jobb.

Fnord är en lustigkurre, men jag tror absolut inte Jack Werner varit på KB. Då hade han sagt/skrivit det. Han har bara återgett lite vad man hittat på FB och sen typ ringt Lasse Anrell eller nåt. Den verkliga researchen har egentligen gjorts av folk här i tråden. Werners journalistiska gärning väger i allmänhet ganska lätt. Inga större bedrifter bakom hans "viralgranskande", direkt.
Citera
2024-05-09, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Du har hittat klippet, de hittade det inte även fast de har originalbanden och anställda arkivarier.
Det är vad du säger.

Oerhört imponerande. Nu kan vi stänga tråden.

Ja, finns på Kungliga Biblioteket som sagt. Varför dina påstådda vänner och bekanta inte hittat något citat kan inte jag svara på, som du förstår är det knappast någon högoddsare vare sig för mig eller någon annan läsare av denna tråd att dina SVT-kontakter kanske bara existerar i din egen fantasi?

Om du talar sanning är det däremot väldigt intressant. Jag rekommenderar att du berättar för dina (förmodligen imaginära, men men) SVT-kontakter att på Kungliga Biblioteket finns klippet dom sökt efter, dom blir säkert förvånande. Här har du ett journalistiskt scoop faktiskt.
Citera
2024-05-09, 01:27
Avstängd
Dofternas avatar
Citat:
Ja, finns på Kungliga Biblioteket som sagt. Varför dina påstådda vänner och bekanta inte hittat något citat kan inte jag svara på, som du förstår är det knappast någon högoddsare vare sig för mig eller någon annan läsare av denna tråd att dina SVT-kontakter kanske bara existerar i din egen fantasi?

Om du talar sanning är det däremot väldigt intressant. Jag rekommenderar att du berättar för dina (förmodligen imaginära, men men) SVT-kontakter att på Kungliga Biblioteket finns klippet dom sökt efter, dom blir säkert förvånande. Här har du ett journalistiskt scoop faktiskt.

Du har gjort ett scoop. Allt beröm till dig.
Citera
2024-05-09, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 800kg
Fnord är en lustigkurre, men jag tror absolut inte Jack Werner varit på KB. Då hade han sagt/skrivit det. Han har bara återgett lite vad man hittat på FB och sen typ ringt Lasse Anrell eller nåt. Den verkliga researchen har egentligen gjorts av folk här i tråden. Werners journalistiska gärning väger i allmänhet ganska lätt. Inga större bedrifter bakom hans "viralgranskande", direkt.

Äntligen någon som förstår vad man försöker förmedla här. Jack Werner hade kunnat ta sig till KB och förmodligen hade Jack Werner i egenskap av ackrediterad journalist ganska enkelt också både kunnat ta del av klipp och dela klipp med relevanta matchsekvenser ifrån KB (tror jag i alla fall). Werner har inte gjort någon research eller granskning att tala om, men om han faktiskt har gjort detta så är det ingenting han valt att rapportera om, och det är här folk i denna tråd borde ställa sig själv den enkla frågan: varför inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in