2024-05-09, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Du har gjort ett scoop. Allt beröm till dig.

Nä, men det var snällt sagt av dig, en får tacke så ödjmukt. Besök KB. Leta upp England - Kamerun i arkivet (finns av någon anledning två filer ifrån samma match, åtminstone som jag såg, så för säkerhets skull kanske du behöver titta igenom båda då, jag såg bara igenom en av dom) och så spolar du till 3-2 målet i förlängningen och ser klart matchen därifrån och lyssnar noga för att vara helt säker på att inte missa det.

The truth will set you free.
Citera
2024-05-09, 01:35
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnord1984
Nä, men det var snällt sagt av dig, en får tacke så ödjmukt. Besök KB. Leta upp England - Kamerun i arkivet (finns av någon anledning två filer ifrån samma match, åtminstone som jag såg, så för säkerhets skull kanske du behöver titta igenom båda då, jag såg bara igenom en av dom) och så spolar du till 3-2 målet i förlängningen och ser klart matchen därifrån och lyssnar noga för att vara helt säker på att inte missa det.

The truth will set you free.

Litar på dig så det behövs inte.
Citera
2024-05-09, 01:36
Medlem
Citat:
Användaren Auswanderer var på KB och tittade på matchen fram till och med 3-2 målet på straff, men han såg inte klart hela matchen. Auswanderer ljuger inte, utan han var under uppfattning att kommentaren Arne fällde skulle sägas i direkt anslutning till 3-2 målet. Jag talar om för dig att så är inte fallet. Arnes kommentar kommer senare, i de självande slutminuterna av förlängningen och hela matchen, strax innan Roger Milla får gult kort och matchen blåses av.

Auswanderer såg hela matchen.
Citera
2024-05-09, 01:38
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerkus
Håhå jaja.

Gå till KB. Fnord har löst gåtan.
Citera
2024-05-09, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomasoRocchi
Auswanderer såg hela matchen.

Huh, intressant, jag hade för mig att han slutade titta efter straffen, men det kanske var då han slutade filma. Jag känner igen flera av dom kommentarer han har skrivit med i sin rapport också, Arne babblade verkligen oavbrutet, en veritabel pratmaskin hela matchen igenom faktiskt! Så förmodligen har Auswanderer bara missat det och i god tro rapporterat allting precis så som han uppfattat det, det förnekar jag inte.

Om du tittar igenom dom skriftliga kommentarer han lämnat så utelämnar han dock en del saker, t.ex. så har han förutom själva citatet (som han förmodligen bara missade helt enkelt) ej heller inkluderat Arnes litet smålustiga kommentarer kring när Roger Milla får gult kort, och det är strax innan det gula kortet som Arne säger citatet. Nåväl, det är väl den mänskliga faktorn igen, jag ifrågasätter inte Auswanderers ärliga uppsåt på något sätt.

Det finns måhända alltid en rent teoretisk möjlighet också att citatet är borttaget i den fil han spelade upp medan det är närvarande i den filuppspelning jag tittade på, det finns nämligen två olika filer som förefaller identiska när man söker på matchen i KB:s digitala arkiv, men det tror jag personligen inte har något med saken att göra faktiskt. Men kan vara värt att nämna åtminstone.
Citera
2024-05-09, 01:47
Medlem
Citat:
Huh, intressant, jag hade för mig att han slutade titta efter straffen, men det kanske var då han slutade filma. Jag känner igen flera av dom kommentarer han har skrivit med i sin rapport också, Arne babblade verkligen oavbrutet, en veritabel pratmaskin hela matchen igenom faktiskt! Så förmodligen har Auswanderer bara missat det och i god tro rapporterat allting precis så som han uppfattat det, det förnekar jag inte.

Om du tittar igenom dom skriftliga kommentarer han lämnat så utelämnar han dock en del saker, t.ex. så har han förutom själva citatet (som han förmodligen bara missade helt enkelt) ej heller inkluderat Arnes litet smålustiga kommentarer kring när Roger Milla får gult kort, och det är strax innan det gula kortet som Arne säger citatet. Nåväl, det är väl den mänskliga faktorn igen, jag ifrågasätter inte Auswanderers ärliga uppsåt på något sätt.

Det finns måhända alltid en rent teoretisk möjlighet också att citatet är borttaget i den fil han spelade upp medan det är närvarande i den filuppspelning jag tittade på, det finns nämligen två olika filer som förefaller identiska när man söker på matchen i KB:s digitala arkiv, men det tror jag personligen inte har något med saken att göra faktiskt. Men kan vara värt att nämna åtminstone.

Citera
2024-05-09, 01:52
Medlem
Dofternas avatar
Citat:

Förstår inte varför du låter så desperat, skriver långa förklaringar och håller på? Du har ju löst gåtan, bara att luta sig tillbaka med vetskapen om det. Det är inte som att du behöver övertyga någon när allt, bevisligen, finns att se på KB.
Citera
2024-05-09, 01:57
Medlem
Citat:
Litar på dig så det behövs inte.

Tack. Anledningen till att jag engagerat mig i detta är för att jag inte vill att dom människor som blivit gaslightade att ifrågasätta sina egna minnen och faktiskt övertygats om att dom haft fel ska fortsätta leva i villfarelsen om att deras minnen var felaktiga. Samt att dom människor som hånats och häcklats för att dom stått fast vid sina minnesbilder ska få sin upprättelse.

Och också för att dom människor som faktiskt genuint trott på att citatet är falskt ska kunna få reda på sanningen. Det är inte så konstigt att dom trott detta trots allt. Sen finns det ett mindre antal personer som jag ej tänker namnge här som jag personligen är övertygad om har vetat om sanningshalten i citatet hela tiden, men som har slagit mynt på det faktum att matchen spelades nästan två årtionden innan internet-boomen och utnyttjat den osäkerhet som finns framförallt hos generation Z för allt som inte finns enkelt tillgängligt på internet.

Dessa personer kan gott ha sig en liten näpsa för sin gaslighting.
Citera
2024-05-09, 01:59
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Tack. Anledningen till att jag engagerat mig i detta är för att jag inte vill att dom människor som blivit gaslightade att ifrågasätta sina egna minnen och faktiskt övertygats om att dom haft fel ska fortsätta leva i villfarelsen om att deras minnen var felaktiga. Samt att dom människor som hånats och häcklats för att dom stått fast vid sina minnesbilder ska få sin upprättelse.

Och också för att dom människor som faktiskt genuint trott på att citatet är falskt ska kunna få reda på sanningen. Det är inte så konstigt att dom trott detta trots allt. Sen finns det ett mindre antal personer som jag ej tänker namnge här som jag personligen är övertygad om har vetat om sanningshalten i citatet hela tiden, men som har slagit mynt på det faktum att matchen spelades nästan två årtionden innan internet-boomen och utnyttjat den osäkerhet som finns framförallt hos generation Z för allt som inte finns enkelt tillgängligt på internet.

Dessa personer kan gott ha sig en liten näpsa för sin gaslighting.

Du är en otroligt fin människa. Tror att jag talar för alla när jag säger tack, tack för ditt arbete Fnord1984.
Citera
2024-05-09, 02:00
Medlem
Citat:
Förstår inte varför du låter så desperat, skriver långa förklaringar och håller på? Du har ju löst gåtan, bara att luta sig tillbaka med vetskapen om det. Det är inte som att du behöver övertyga någon när allt, bevisligen, finns att se på KB.

Är inte ett dugg desperat min vän. Men jag hade för mig att Auswanderer hade slutat se matchen efter straffmålet, men det visar sig nu när jag kontrollerat saken att det var då han slutade filma matchen. Varför han inte fortsatte filma, när han till skillnad ifrån mig hade fått grönt ljus att göra detta förstår jag inte riktigt, men det finns säkert någon förklaring till det också.
Citera
2024-05-09, 02:03
Medlem
Citat:
Du är en otroligt fin människa. Tror att jag talar för alla när jag säger tack, tack för ditt arbete Fnord1984.

Jag har helt enkelt önskat förmedla känslan du beskriver i din signatur till alla belackare av dom som vetat sanningen hela tiden Jag är glad att kunna hjälpa till helt enkelt!
Citera
2024-05-09, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Den gode Johan bara antog att det var sant utan att göra research. Precis som att de flesta tror att den felaktiga repliken i Casablanca "Play it again, Sam" är vad som är sant när det inte är det. Man går efter konsensus och mannaminne när man försöker bevisa något. Tror inte han hade ett ont uppsåt eller ville trolla. Vi blev alla "trollade" kan man nu slå fast efter 9 år och det mesta är Lasse Anrells fel.

Det roliga är att det faktiskt är Jack Werner och inte Lasse Anrell som "trollat" alla, dock förmodligen helt utan ont uppsåt. Dom riktiga trollen (finns ett par stycken) är vare sig Werner eller Anrell, och dessa troll har hela tiden vetat om att citatet Arne säger stämmer men dom har spunnit på den här historien eftersom det saknas video lättillgängligt på internet.

På kungliga biblioteket kan alla som vill dock se matchen (England - Kamerun 1990) och lyssna noga ca. 10 minuter efter att England gjort 3-2 på straff för att höra Arne säga detta klassiska citat. Notera att Arne pladdrar oavbrutet igenom hela matchen, han är knappt tyst en endaste sekund. Men strax innan Roger Milla får gult kort (1-2 minuter innan typ) säger han det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in