2024-05-04, 20:43
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Nej det är inte nödvändigtvis en lögn. Man kan fabricera sina egna minnen utan att veta om att det är falskt. Du har väl också haft nåt barndomsminne som du berättat till folk och sedan så kommer du på i efterhand att något inte stämde, typ ett årtal fel eller detaljer fel osv.

Ja naturligtvis. Men jag tror minnet av repliken är falsk. Att han sett de nånstans är falskt.

Att det förekommer stor cencur tror jag är en efterkonstruktion ihopkommen i stunden
Citera
2024-05-04, 20:47
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja naturligtvis. Men jag tror minnet av repliken är falsk. Att han sett de nånstans är falskt.

Att det förekommer stor cencur tror jag är en efterkonstruktion ihopkommen i stunden

Hjärnan scramblar ibland fram påhitt för att förklara en situation som man inte har svar på. Kan vara lögn, kan också vara så att han inte visste om att det var en lögn.

Han var också en av de allra första som postade till skillnad från alla eminenta "samhällsbärare" och löst folk som kom in här flera år senare och började svinga mot allt och alla trots att de visste bättre innerst inne.
Citera
2024-05-04, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Nej det är inte nödvändigtvis en lögn. Man kan fabricera sina egna minnen utan att veta om att det är falskt. Du har väl också haft nåt barndomsminne som du berättat till folk och sedan så kommer du på i efterhand att något inte stämde, typ ett årtal fel eller detaljer fel osv.

Den här grejen är speciell för vi har blivit kollektivt hjärntvättade, allihopa. Vi har fått höra sedan år 0 att det här är en viktig händelse i TV-historien precis som ABBAs vinst med Waterloo i Mello 1974.

kom igen . Vi får höra om "den glider in i mååål". osv. detta är ingen händelse.
Citera
2024-05-04, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison

ja, men varför skulle man skriva detta någpt? jag kan inte fatta detta. Jag vill så gärna att Erik eller vad han heter kunde skriva helt ärligt vad hans historia kommer ifrån. Han är ju jävligt nära kärnan ändå. Man vet det är fejk men ändå,
Citera
2024-05-05, 08:43
Medlem
tempeZZts avatar
Som jag skrev förra året:

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Program där klipp kan ha visats och/eller kommenterats. Kryzz, Snacka om nyheter osv.

Den enda möjligheten som jag ser det är att det skulle kunna ha förekommit i Snacka om nyheter. Ett filmklipp på c:a fem sekunder visas och sedan kommer en av paneldeltagarna med den vitsiga kommentaren i topic.

Nu kan ju detta ha sagts i vilket avsnitt som helst men gällande huvudpersonerna så deltog de enligt:

Arne Hegerfors i säsong 5, avsnitt 5.
Lasse Anrell i säsong 15, avsnitt 6.

Sedan kan ju kospirationsteoretikerna svamla vidare om eventuell senare redugering i även dessa program.
Citera
2024-05-05, 11:39
Medlem
Geronimos avatar
Har ett starkt minne av att ha sett och hört detta klipp. Nu säger alla att detta inte stämmer och att det är en efterhandskonstruktion. Är första gången jag känner mig träffad av "Mandela" effekten.
Citera
2024-05-05, 17:00
Medlem
Citat:
Som jag skrev förra året:

Den enda möjligheten som jag ser det är att det skulle kunna ha förekommit i Snacka om nyheter. Ett filmklipp på c:a fem sekunder visas och sedan kommer en av paneldeltagarna med den vitsiga kommentaren i topic.

Nu kan ju detta ha sagts i vilket avsnitt som helst men gällande huvudpersonerna så deltog de enligt:

Arne Hegerfors i säsong 5, avsnitt 5.
Lasse Anrell i säsong 15, avsnitt 6.

Sedan kan ju kospirationsteoretikerna svamla vidare om eventuell senare redugering i även dessa program.

Snacka om nyheter sändes första gången 1995, alltså ett år efter Anrell publicerade detta citat.
Citera
2024-05-05, 17:26
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Snacka om nyheter sändes första gången 1995, alltså ett år efter Anrell publicerade detta citat.

Aj fan! Ja, där rök den teorin. Tack för påpekandet.
Citera
2024-05-05, 17:36
Medlem
Citat:
Aj fan! Ja, där rök den teorin. Tack för påpekandet.

Det enda jag skulle kunna tänka mig är något inför-program före VM 1994, eller sportnytt någon vecka innan. Sverige mötte Kamerun i första gruppspelsmatchen, och rimligt att de hade någon sändning kanske någon vecka innan, med visst fokus på Kamerun, och fullt tänkbart att bilder från VM 1990 visades där.
Men ändå, så känns det osannolikt någon skulle säga så i något sådant sammanhang. Max 1% att det någonsin sagts.
Citera
2024-05-08, 23:15
Medlem
Hej allihop. Jag har varit frånvarande ifrån flashback under en längre tid. Ursprungligen skulle jag har delat ett VHS-band som innehöll matchen England - Kamerun från VM 1990 i Italien med en journalist verksam i den här tråden. Av olika anledningar relaterade till min frånvaro ifrån flashback blev detta aldrig av. Men nu kan jag istället meddela att inget VHS-band behövs.

Journalisten som jag skulle överlämnat bandet till i denna tråd kan precis som vem som helst här som är intresserad bege dig till kungliga biblioteket och bekräfta Arne Hegerfors-citatet själva, detta var nämligen något jag gjorde under min tid som frånvarande i det här forumet (jag var på KB en gång tidigare också men då hann jag inte leta reda på matchen i arkivet). Det Arne säger är "det blev en oväntad vändning den här kvällen sett till matchbilden och nu ser det väldigt mörkt ut på Kameruns avbytarbänk".

Han säger detta ungefär tio minuter efter att Lineker dunkat in 3-2 på straff. Personligen hade jag för mig att det var omedelbart efter detta som Arne sa kommentaren men sanningen visade sig på Kungliga biblioteket vara att ungefär 10 minuter efter 3-2 målet så säger Arne kommentaren. Det är några minuter innan Roger Milla får gult kort och matchen blåses av. Så alla som är intresserade av beviset behöver egentligen bara se sluttampen på matchen, närmaste bestämt förlängningen och som sagt ca. tio minuter efter 3-2 målet på straff.

Värt att nämna är att man inte får filma på kungliga biblioteket. Jag försökte övertala personalen där om att jag kunde få filma denna sekvens, men det var av någon konstig anledning stenhårda regler. Däremot kan som sagt vem som helst bege sig dit och säga att den ägnar sig åt medborgarjournalistik eller någon form av studie i vetenskapens namn och själv bekräfta vad Arne faktiskt säger.
Citera
2024-05-08, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geronimo
Har ett starkt minne av att ha sett och hört detta klipp. Nu säger alla att detta inte stämmer och att det är en efterhandskonstruktion. Är första gången jag känner mig träffad av "Mandela" effekten.

Nejdå, om du har sett matchen England - Kamerun från VM 1990 så har du också sett klippet och hört Arne säga "det blev en oväntad vändning den här kvällen sett till matchbilden och nu ser det mörkt ut på Kameruns avbytarbänk". Om du inte vågar ta mig på orden på detta så rekommenderar jag dig att besöka kungliga biblioteket i Stockholm och söka upp matchen i arkivet där. Ca. 10 minuter efter att Lineker gör 3-2 på straff säger Hegerfors dessa ord. Må väl!

EDIT: citatet är ungefär så, alla dom ord jag har med i citatet är vad Arne säger men det kan vara ytterligare några ord i meningen som jag just nu inte minns. Men han säger alla dom ord som jag har skrivit med i meningen. Jag har haft det fullständiga citatet nedskrivet på papper men hittar det inte nu, men det spelar som sagt ingen roll, beviset finns på KB.
Senast redigerad av Fnord1984 2024-05-08 kl. 23:56.
Citera
2024-05-08, 23:58
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnord1984
Nejdå, om du har sett matchen England - Kamerun från VM 1990 så har du också sett klippet och hört Arne säga "det blev en oväntad vändning den här kvällen sett till matchbilden och nu ser det mörkt ut på Kameruns avbytarbänk". Om du inte vågar ta mig på orden på detta så rekommenderar jag dig att besöka kungliga biblioteket i Stockholm och söka upp matchen i arkivet där. Ca. 10 minuter efter att Lineker gör 3-2 på straff säger Hegerfors dessa ord. Må väl!

Skitsnack! Du har redan blivit avslöjad som troll. Och nu efter en lång tids frånvaro valsar du in i tråden med nya lögner & historier och förväntar dig att bli trodd.

Det är nog inte många som köper dina utsagor.
1. Du är ett troll. 2. Citatet finns inte och har aldrig funnits. Det är ett s.k falskt minne. 3. Jag tror mer på Jack Werner än vad jag tror på dig. Skulle citatet finnnas och Jack misslyckas med att hitta det, när det enligt dig finns på KB. Ja då får Jack Werner söka efter ett nytt jobb.

Då är han den sämsta journalisten i hela Europa. Slusats: Du ljuger! https://www.expressen.se/sport/fotbo...ecken-pa-det-/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in