2024-02-10, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Det tror jag inte. Det är förmodligen det som är ditt falska minne.
Du får tro vad du vill.
Citera
2024-02-10, 22:50
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flodafloda
Men vad har du för problem?
Säger att jag inte hört det själv men att alla började snacka om det samma dag, i Sthlm iallafall fall.
Hur kommer det sig?
Internet och mobiltelefoner fanns inte/knappt.

Du sa att det var bortredigerat, precis som negerkung. Negerkung går att hitta på youtube och jag kan lova dig att originalsändningen fortfarande finns på KB där Pippi säger negerkung.

Det finns däremot inte ett endaste spår av Kameruncitatet annat än att folk hävdar att de minns det. När folk t.om bifogar en videolänk till den delen av matchen det ska ha sagts i kommer ni med konspirationsteorin att hemliga agenter från SÄPO brutit sig in i biblioteket och manipulerat sändningen, samtidigt som mycket grövre saker får ligga kvar. Och nej, det var ingen som började prata om det dagen efter eftersom första gången det omnämns i media är 1995.
Citera
2024-02-10, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Du sa att det var bortredigerat, precis som negerkung. Negerkung går att hitta på youtube och jag kan lova dig att originalsändningen fortfarande finns på KB där Pippi säger negerkung.

Det finns däremot inte ett endaste spår av Kameruncitatet annat än att folk hävdar att de minns det. När folk t.om bifogar en videolänk till den delen av matchen det ska ha sagts i kommer ni med konspirationsteorin att hemliga agenter från SÄPO brutit sig in i biblioteket och manipulerat sändningen, samtidigt som mycket grövre saker får ligga kvar. Och nej, det var ingen som började prata om det dagen efter eftersom första gången det omnämns i media är 1995.
Det står med i en bok "sportcitat vi minns" eller något liknande, läste den igår.
Detta är inte något jag kommer kämpa för, så märkligt bara.
Vilka är ni som säger att det inte hänt?
Födda på 2000-talet?
Citera
2024-02-10, 23:26
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Det står med i en bok "sportcitat vi minns" eller något liknande, läste den igår.
Födda på 2000-talet?

Du läste den igår, men kan inte komma ihåg den exakta titeln? Hur troligt är då ditt minne från 34 år tillbaka?

Faktum är att det finns inte ett endaste bevis för att det har hänt. Matchen i fråga (plus flera andra matcher) har gåtts igenom flera gånger på KB och sekvensen där det ska ha sagts har till och med filmats av. Någonstans får man faktiskt ta och dra slutsatsen att det är en skröna. Istället börjar ni dilla om alternativa verkligheter, manipulerande av pliktexemplar etc etc. Har ni rymt från psyket allihopa eller?
Citera
2024-02-11, 00:18
Medlem
Citat:
Födda på 2000-talet?

Det är ingen speciell kategori. Om man tittar på bevisen är det inget snack om att det är en myt. Det spelar ingen roll om man är född på 40-talet, 70-talet eller 2000-talet.

Jag minns det personligen från nör jag var ungdom. Inte genom att jag hörde det själv utan för att folk pratade om citatet. Vilket inte är så konstigt med tanke på att nästan alla sportintresserade på den tiden läste Anrells floskeltopp.
Citera
2024-02-11, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoloswag55
Precis som jag sa. Du besitter ultimat kunskap om verkligheten. Det är imponerande. Det skulle man önska att man hade sån övermäktig kunskap..
Vad gaggar du om? Han har presenterat vad falska minnen är, inget annat. Känns det jobbigt för dig att du bär på falska minnen? Kan du inte hantera det? Skärp dig.
Citera
2024-02-11, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Vi pratar om en sändning i TV som dessutom finns tillgänglig. Du får det att låta som något subjektivt. Men det är det inte. Han säger det inte.
Kommentaren är bortspolad, den versionen har KB. Det var väldigt känsligt på 90-talet att antyda om hudfärg, typ "negerboll" var det värsta rasistiska.
Citera
2024-02-11, 12:20
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Kommentaren är bortspolad, den versionen har KB. Det var väldigt känsligt på 90-talet att antyda om hudfärg, typ "negerboll" var det värsta rasistiska.
Men sluta trolla för fan.

Rena rama Rolf, Bertserien mm släpptes på 90-talet och hade alla yttrat ord som neger och Bert anspela på Blackface osv så att Arne skulle säga att det ser mörkt ut på Kamerun avbytarbänk är tämligen jävla harmlöst.
Citera
2024-02-11, 13:43
Medlem
Citat:

Levde du ens då? Det var en helt annan tid då och var inte alls särskilt kontroversiellt. Därför som det här citatet blivit kännt över huvud taget. Som tidigare påtalats är det PK-medierna som gång på gång tagit upp det här "roliga citatet".

Beträffande samhällsklimatet. Här har du ett avsnitt av Rena rama Rolf i TV4 från 1994.
https://youtu.be/GfKD7rYDmZI?si=eJIYmKevWOzz6_Cy

Att du tar dina konspirationsteorier om att det klippts i pliktexemplaren på KB som sanning, gör att jag misstänker att du är ett troll. Det finns absolut ingenting som tyder på att det klippts i arkivet. Tvärtom. Det finns inget sådant dokumenterat fall över huvud taget och då är det här citatet oerhört harmlöst i sammanhanget.

Om du nu ändå tror det så se till att bevisa det. Inte särskilt svårt då det bara är att påvisa olikheter i KBs version med versionen på FIFA. En god början är att du tar dig till KB och filmar den berörda sekvensen. Som det tidigare påtalats visas bara bänken en gång efter målet.
Senast redigerad av avec 2024-02-11 kl. 14:00.
Citera
2024-02-11, 16:19
Medlem
Citat:
Nej, återigen minns du fel. Det var i slutet av 90-talet det började bli känsligt. Att säga något så harmlöst som ”Det ser mörkt ut på kameruns avbytarbänk” var helt i sin ordning.

1993 kom Sunes Sommar där pappan var på väg att säga Negerboll inför en hop med negrer. Inga problem, alla skrattade. Tror du det hade passerat idag?

Visste du att SVT inte censurerar någonting de arkiverar? Tufft va?
Citera
2024-02-11, 16:36
Citat:
Det var tidigare
Varsågod, Aftonbladets arkiv. När exakt har citatet varit omskrivet före 1995?
Citera
2024-02-11, 17:00
Medlem
Citat:

Är du helt tappad?! Levde du ens på 90-talet? Det var INTE känsligt att säga "neger", det var INTE känsligt att säga "negerboll". Jag var vuxen under hela 90-talet, det du säger nu är smörja.

Numera är det känsligt som fan. Men på 90-talet var det inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in