2024-02-10, 12:06
Medlem
snurresprettiss avatar
Känns som denna frågan aldrig kommer få ett svar.
Citera
2024-02-10, 12:44
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Jag har följt denna tråd ett tag men valt att inte skriva något för att det är lönlöst att argumentera med frälsta som tror sig veta hur det ligger till. Jag gör härmed ett undantag.

Det är ni hobbypsykologer som gaggar om falska minnen! Dessutom var säkert hälften av er inte ens födda 1990 eller hade blöjor och hängde i mammas bröstvårta då. Var ni tillräckligt vuxna var ni antagligen inte intresserade av sport. Vi sportfånar och fotbollsintresserade som tittade på all sport på 80 -och 90-talet vet vad vi kommer ihåg! Har man dessutom humor och intelligens så är en sådan kommentar som yttrades något man reagerade på och tyckte var enormt rolig! Det glömmer man inte!

Vi behöver inte bevisa någonting! Vi vet vad vi hörde och såg! Ni andra behöver inte bry er!

Jag har inte kollat igenom VHS-band som jag ev har kvar från den tiden. Jag och en vän hade pippi på att spela in bl a straffläggningar från mästerskap och cuper. Tänker inte leta heller!

Att PK-folk kan ha klippt bort en sådan kommentar skulle inte förvåna mig för fem öre. Absolut inte när det gäller Svt.

Har SVT gjort inbrott i folks källare och vindsförråd och klippt bort citatet från folks privata VHS-kassetter också?
Citera
2024-02-10, 12:50
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Det jag vet om KB är lite fragmentariska kunskaper men vet att förr krävdes speciella tillstånd för tillgång till KB:s arkiv, att en random flashbackare har varit där och "kollat" inspelningen låter inte alltför troligt speciellt när snubben är anonym vem som helst kan påstå sånt.

Matchen var Kamerun - England, semifinal VM 1990, Kamerun tog ledningen 2-0 och det började lukta skräll, sen gjorde England två mål, 2-2, sen fick England straff 2-3, kameran visade Kamerun-bänken, de såg inte alltför glada ut.
Kristallklart minne av detta. Som igår. Fast matchen var rätt ointressant från början, England kör över Kamerun var det tänkt. Därför fastnade matchen i minnet.

Varsågod. Här är matchen. Tala om vilken matchminut kameran sveper över Kameruns bänk där Arne ska ha sagt det.

https://www.plus.fifa.com/en/player/...ryPoint=Slider
Citera
2024-02-10, 13:00
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Det klipps hos SVT, eller trodde du att KB har egna inspelningar av allt, eller hur tror du att KB får allt som publiceras i Sverige? KB har ingen sådan egen bevakning utan arkiverar det som officiellt PUBLICERAS.
Därför har KB den versionen av matchen som SVT visar.

Sen krävs identifiering för att få tillgång till KB:s arkiv, KB är inte som lokala stadsbiblioteket där man kan stövla in hur som helst.
Innan jag tror på några random flasbackare som har "besökt" KB krävs bildbevis helt enkelt.

Att klippa i det pliktexemplar som man lämnar in till KB är olagligt. Dessutom hade det märkts om man hade klippt i direktsändning, speciellt en fotbollsmatch för då hade inte klockan i hörnet stämt från den ena minuten till nästa.
Citera
2024-02-10, 13:01
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Haha, snygg fantasiprodukt. Nej jag har egna minnen, ingen kan ta bort dem.
Kan säga så här att just den matchen Kamerun - England var rätt ointressant från början, England kör över Kamerun och matchen var endast en formalitet. Slötittade på den.
Men när Kamerun tog ledningen vaknade jag till, va fan!
England satte in en högre växel, sen när de tog ledningen såg det inte alltför muntert ut på Kameruns bänk, "ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" sa Hegerfors. Tänkte inte så mycket på den kommentaren just då, men hörde väl den.

Vi såg ju innan att dina minnen var inte helt tillförlitliga. Det erkände du ju själv.
Citera
2024-02-10, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Har SVT gjort inbrott i folks källare och vindsförråd och klippt bort citatet från folks privata VHS-kassetter också?

Förmodligen!
Citera
2024-02-10, 17:04
Medlem
liddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Känns som denna frågan aldrig kommer få ett svar.

Kolla sammanfattningen som postades på sidan innan din post. Det är ett hittepåcitat, alla med IQ större än en genomsnittlig fiskmås vet vad svaret är.
Citera
2024-02-10, 19:27
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lidden
Kolla sammanfattningen som postades på sidan innan din post. Det är ett hittepåcitat, alla med IQ större än en genomsnittlig fiskmås vet vad svaret är.

Precis. I ena handen har du en stor sammanfattning där flertalet personer har kollat matcher och jagat och summerat resultaten. Många matcher och flera mästerskap som har kollats igenom, citatet inte funnit. I andra handen har du folk som säger "Jo men jag minns att det hände".
Citera
2024-02-10, 19:54
Medlem
Lastbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Tyvärr är det ju så att ingen kunnat bevisa detta från en inspelning på VHS. Samtliga granskningar från England - Kamerun kommer ju från KBs arkiv.
Jag tror inte för en sekund att citatet är äkta men om en sådan rip fanns på Youtube kunde vi bli av med alla fåntrattar som kommer in med jämna mellanrum och tjatar om samma match trots att den granskats trovärdigt tre gånger.
Tyvärr håller jag inte Retsinas granskning och att han skulle ha en egen inspelning från matchen som trovärdig alls. Kolla igenom hans poster i tråden så är det ganska uppenbart att han trollar/försöker gör sig lustig. Har han en inspelning borde han låta digitalisera den alternativt skicka den till någon som kan och slänga upp den för allmän beskådan.
Citera
2024-02-10, 20:28
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastbil
Tyvärr är det ju så att ingen kunnat bevisa detta från en inspelning på VHS. Samtliga granskningar från England - Kamerun kommer ju från KBs arkiv.
Jag tror inte för en sekund att citatet är äkta men om en sådan rip fanns på Youtube kunde vi bli av med alla fåntrattar som kommer in med jämna mellanrum och tjatar om samma match trots att den granskats trovärdigt tre gånger.
Tyvärr håller jag inte Retsinas granskning och att han skulle ha en egen inspelning från matchen som trovärdig alls. Kolla igenom hans poster i tråden så är det ganska uppenbart att han trollar/försöker gör sig lustig. Har han en inspelning borde han låta digitalisera den alternativt skicka den till någon som kan och slänga upp den för allmän beskådan.

Ja. Jag PM:ade honom faktiskt och frågade om han inte kunde låta digitalisera matchen och lägga upp på youtube på vilket han svarade kort och gott nej. Jag hade till och med kunnat tänka mig att betala honom för tiden och besväret om det hade varit möjligt utan att röja vare sig hans eller min anonymitet.
Citera
2024-02-10, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastbil

Jag håller med om att Retsinas trovärdighet kan ifrågasättas. Men det förändrar egentligen ingenting.

Hela teorin att det skulle vara klippt i KBs arkiv är bisarr och löjeväckande. Och som vanligt har de som kommit med den teorin noll intresse att komma med några som helst belägg för att så är fallet. Det hade varit relativt lätt att bevisa om det hade klippts då Kameruns bänk bara visas vid ett tillfälle efter straffen. Och denna sekvens har såklart granskats särskilt noga av Flashbacks användare som sett matchen.

Det finns också noll dokumenterade fall av klipp i arkivet.

Vi väntar fortfarande på att någon som faktiskt hävdar att det sagts ska anstränga sig och ta sig till KB. De har fått nio år på sig. Men fortfarande har ingen av dem tagit sig dit.

Finns ingen annan rimlig slutsats än att de själva förstår att de inte har något att hämta där.
Senast redigerad av avec 2024-02-10 kl. 20:42.
Citera
2024-02-10, 20:31
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flodafloda
Tror det är bortredigerat, precis som att Pippis pappa inte längre är gregerkung.
Omöjligt att alla snackade om detta från dag 1 om det inte hänt.

Varsågod. Här har du ett klipp på när Pippi säger negerkung. Ladda nu upp när Arne säger "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk".

https://www.youtube.com/watch?v=8hoq_Wn2X40
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in