2024-02-10, 20:42
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasse-bengtsson
O vem har auktoritet att bestämma om person a eller b har falska minnen? Vem sitter med facit o kan bestämma detta?

Folk tror sig minnas att Nelson Mandela dog i fängelset på 80-talet när han dog först 2013. Det förstnämnda är ett falskt minne.

Folk tror sig minnas att Darth Vader säger "Luke. I'm your father" när han i själva verket säger "No. I'm your father". Det förstnämnda är ett falskt minne.

Folk tror sig minnas att Ingrid Bergman i Casablanca säger "Play it again, Sam" när hon i själva verket säger "Play it, Sam". Det förstnämnda är ett falskt minne.
Citera
2024-02-10, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Folk tror sig minnas att Nelson Mandela dog i fängelset på 80-talet när han dog först 2013. Det förstnämnda är ett falskt minne.

Folk tror sig minnas att Darth Vader säger "Luke. I'm your father" när han i själva verket säger "No. I'm your father". Det förstnämnda är ett falskt minne.

Folk tror sig minnas att Ingrid Bergman i Casablanca säger "Play it again, Sam" när hon i själva verket säger "Play it, Sam". Det förstnämnda är ett falskt minne.

Ett annat exempel är en vän till mig som hävdar att ryssen i Rambo 3 med brytning säger
"You wish to test me, good"
"Now let's see how strong you really are" men i praktiken säger ryssen

"You wish to test me, good" och därefter bara något kort på ryska.

Han har kollat filmen flera gånger och är frustrerad över att han minns fel men han inser att minnet är falskt.

https://youtu.be/tSGLhAu7vDA?si=Q9WJ07TU5zo-v6Pr&t=280s
Senast redigerad av avec 2024-02-10 kl. 20:55.
Citera
2024-02-10, 20:57
Medlem
Yoloswag55s avatar
Citat:

Folk tror sig minnas att Ingrid Bergman i din Casablanca säger "Play it again, Sam" när hon i själva verket säger "Play it, Sam". Det förstnämnda är ett falskt minne.
Nu är jag ju inte nån Lasse bengtsson men det är alltså du som har auktoritet. Det är du som sitter på toppen o bestämmer om folk minns fel eller ej.

För övrigt så hände det faktiskt att han sade så. Jag var där långt innan ni va födda. Sen kan ja inte svara på vad som skett efteråt.. Det är lite överkurs.
Citera
2024-02-10, 20:58
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoloswag55
Nu är jag ju inte nån Lasse bengtsson men det är alltså du som har auktoritet. Det är du som sitter på toppen o bestämmer om folk minns fel eller ej.

Inte jag. Verkligheten.
Citera
2024-02-10, 20:59
Medlem
Citat:

Han behöver inte bestämma någonting. Inspelningarna finns kvar. Arne säger det inte.
Citera
2024-02-10, 21:00
Medlem
Yoloswag55s avatar
Citat:
Inte jag. Verkligheten.
Aha så du sitter på verkligheten.. Fan va imponerande ändå. Tänk att besitta den gudomliga kunskap som krävs för att sitta på toppen av det berget. Är min herre lite narcissist kanske?
Citera
2024-02-10, 21:01
Medlem
Yoloswag55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Han behöver inte bestämma någonting. Inspelningarna finns kvar. Arne säger det inte.

Och på vilket sätt gör det minnena falska?
Citera
2024-02-10, 21:04
Medlem
Citat:
Och på vilket sätt gör det minnena falska?

Hur menar du?

Inspelningarna finns kvar och Arne säger det inte där. Om någon minns att Arne sagt det där så är det minnet uppenbarligen falskt.

Precis som min väns minne att ryssen i Rambo 3 säger "Now, let's see how strong you really are" är falskt. Om minnet inte överensstämmer med inspelningarna minns man fel och minnet är falskt.

Det finns iinget att diskutera. Inspelningarna talar för sig självt.
Senast redigerad av avec 2024-02-10 kl. 21:06.
Citera
2024-02-10, 21:04
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Aha så du sitter på verkligheten.. Fan va imponerande ändå. Tänk att besitta den gudomliga kunskap som krävs för att sitta på toppen av det berget. Är min herre lite narcissist kanske?

Nej, verkligheten är som den är. Den är fullständigt opartisk och tar inte hänsyn till någons minnen. Innan den här tråden startades var även jag 100% säker på att jag hört citatet, kanske inte i direktsändning då jag var alldeles för ung 1990, men i efterhand. Jag har dock insett att det bara var ett falskt minne och att hjärnan spelade mig ett spratt.
Citera
2024-02-10, 21:07
Medlem
Yoloswag55s avatar
Citat:
Nej, verkligheten är som den är. Den är fullständigt opartisk och tar inte hänsyn till någons minnen. Innan den här tråden startades var även jag 100% säker på att jag hört citatet, kanske inte i direktsändning då jag var alldeles för ung 1990, men i efterhand. Jag har dock insett att det bara var ett falskt minne och att hjärnan spelade mig ett spratt.
Imponerande. Undrar om jag nånsin kommer kunna bestiga det berg du sitter på.

Tänk att kunna med gott mod säga att verkligheten är som just DU anser den är. Ja, det är mäktigt som fan. Jag önskar jag nån gång får ett sådant självförtroende att jag kan diktera vad som är verklighet och inte.
Senast redigerad av Yoloswag55 2024-02-10 kl. 21:10.
Citera
2024-02-10, 21:18
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Imponerande. Undrar om jag nånsin kommer kunna bestiga det berg du sitter på.

Tänk att kunna med gott mod säga att verkligheten är som just DU anser den är. Ja, det är mäktigt som fan. Jag önskar jag nån gång får ett sådant självförtroende att jag kan diktera vad som är verklighet och inte.

Nej, det har inget med mina åsikter att göra. Jag kan som sagt erkänna att jag minns fel. Kan du?

Darth Vader-scenen.

https://www.youtube.com/watch?v=_lOT2p_FCvA

Casablanca:

https://www.youtube.com/watch?v=w3ruUJSgtzY&t=190s

Jag kan presentera bevis för vad jag påstår, men inte en enda av de som hävdar att Arne sa kamerun-citatet kan presentera bevis på detta.
Citera
2024-02-10, 21:27
Medlem
Yoloswag55s avatar
Citat:
Nej, det har inget med mina åsikter att göra. Jag kan som sagt erkänna att jag minns fel. Kan du?

Darth Vader-scenen.

https://www.youtube.com/watch?v=_lOT2p_FCvA

Casablanca:

https://www.youtube.com/watch?v=w3ruUJSgtzY&t=190s

Jag kan presentera bevis för vad jag påstår, men inte en enda av de som hävdar att Arne sa kamerun-citatet kan presentera bevis på detta.

Detta säger absolut noll om din påstådda auktoritet om verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in