2024-02-09, 16:10
Medlem
SAMMANFATTNING AV TRÅDEN

I denna tråd har Flashback granskat Arne Hegerfors citat "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk". Granskningen i tråden visar att citatet aldrig sagts av Arne Hegerfors vid hävdade tillfällen.

Kameruns VM-matcher, flera av Nigerias VM-matcher samt VM-krönikor, Sportnytt, studioprat m.m. har tittats igenom och avförts. Kamerun-citatet hittas inte.

Här är ett filmklipp från matchen England - Kamerun i VM 1990 där citatet påstods ha sagts. Matcherna finns idag tillgängliga på KB i Stockholm.
Länk till filmklippet: https://archive.org/details/eng-kam-1990
Mirrors: 1&2

Tråden har även grävt i ursprunget till citatet där liknande kommentarer av Arne och andra kommentatorer diskuterats.

Resultat av granskningen
Citat hittat? Svar: Nej
Antal avförda matcher: 17
Antal avförda VHS/DVDs: 3
Antal avförda VM-krönikor: 5
Antal avförda Sportnytt: 2

Första publicering av Arnes Kamerun-citat
28 Maj, 1995
källa: Tintin.i.Kongo, rigbo

Granskat material
Tryck på användarnamnen nedan för att få utförligare redogörelser.

Avförda direktsändningar
England - Kamerun 3-2, VM 1990
Kommentator: Arne Hegerfors
källa: Auswanderer del 1, A del 2,
Glorkas del 1, G del 2, Careless
Retsina (VHS)

Jugoslavien - Colombia 1-0, VM 1990
källa: Glorkas

Kamerun - Argentina 1-0, VM 1990
Kommentator: Bo Hansson

Rumänien - Argentina 1-1, VM 1990
Kommentator: Staffan Lindeborg
källa: Auswanderer

Sverige - Marocko 4-0, OS 1992

Italien - Nigeria 2-1, VM 1994
källa: bisl01

Sverige - Nigeria 3-1, Trän.m., 1994
Kommentator: Staffan Lindeborg
källa: Careless, Glorkas

Sverige - Kamerun 2-2, VM 1994

Ryssland - Kamerun 6-1, VM 1994
källa: lindemann

Argentina - Nigeria 2-1, VM 1994
Kommentor: Arne Hegerfors
källa: Careless, bisl01

Avförda direktsändningar - visades inte i SVT
Peru - Kamerun 0-0, VM 1982
Polen - Kamerun 0-0, VM 1982
Italien - Kamerun 1-1, VM 1982
Rumänien - Kamerun 1-2, VM 1990
Sovjet - Kamerun 4-0, VM 1990
England - Kamerun 2-0, Tr.m., 1991
Brasilien - Kamerun 3-0, VM 1994 (visades direkt i TV3)

Avförda eftersändningar/sammandrag
källa: Glorkas, Auswanderer

Brasilien - Kamerun 3-0, VM 1994
Kommentator: Bo Gentzel
källa: Glorkas, avec

Avförda halvtidspauser
England - Kamerun, VM 1990, SVT halvtid
källa: Careless

Argentina - Kamerun, VM 1994, SVT halvtid

Sverige - Kamerun, VM 1994, SVT halvtid

Avförda Sportnytt
Sportnytt 1990-07-02
Dagen efter England-Kamerun

Sportnytt 1994-06-29
Dagen efter Ryssland - Kamerun

Avförda VM-krönikor
SVT, VM-krönika 1978, 1982, 1986, 1990, 1994

Avförda VHS/DVD
Självmål och Fotbollstabbar, VHS 1 & 2
källa: bing_ , Muminbanan, Ducedo

Sveriges väg till brons
Kommentator: Tommy Engstrand
källa: nomadic

Såa har granskningen i tråden genomförts
Flashbacks användare har tittat igenom lagrade videos i mediearkivet på Kungliga biblioteket i Stockholm, i jakt efter citatet. De användare som åkt till Biblioteket är Auswanderer, Glorkas, Careless, Lindeman och bisl01. Man har även sökt igenom andra videokällor som Youtube samt egna VHS och DVDs.

Det man konstaterat när man sökt efter materialet är att Hegerfors aldrig yttrar de berömda orden om Kameruns avbytarbänk.

Granskningen i medier
* Aftonbladet uppmärksammar och efterlyser citatet 2015-12-07.länk
* Jack Werner konstaterar i krönika i Metro att citatet "det ser mörkt ut på kameruns avbytarbänk" är "fejk".
* Svenska Dagbladet om att "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" är ett felaktigt citat. 2016-04-26, länk
* Kristianstadsbladet utnämner citatet till "en av vår tids största sportbluffar. 2015-12-08, länk
* Sammanfattning av denna tråd i Sportamore: länk
* Värmlands folkblad uppmärksammar. "Vad har vi sagt egentligen?"

Så ser du själv matcherna i KBs arkiv
Lindemann förklarar det utförligt: länk
För sökningar om material i arkivet se:
länk mediearkivet
Matcherna med utländsk kommentator kan du se gratis här:
FIFA
Football Italia

Det säger Arne Hegerfors om citatet
Hegerfors säger att citatet troligtvis är riktigt, och att det sades under VM90 i matchen mellan England och Kamerun. Han säger dock att han inte själv minns utan att andra berättat för honom senare.

Arne berättar om citatet:
Klipp från SVT: YT länk
Klipp från Mix Megapol: YT länk
Klipp från Schulman Show: YT länk

Det säger Lasse Anrell om citatet
I Floskel toppen All time high säger Anrell att citatet är från Sverige mot Kamerun 1994. Anrell säger senare i en intervju att han fick tipset om citatet via en läsare som sa att det sades under VM 1994.

Användare 14ccKemist ringer Anrell: länk
Anrell skriver om FBs granskning i NWT: länk

Liknande funna citat
Citat med viss likhet har sagts i svensk TV. Såsom:

Bo Hansson, Sverige - Kamerun, VM1994
"Här är det match", då Kameruns bänk visas i bild. Det kan låta som "här är det matt", "här är det natt" eller "här är det svart".
källa: nomadic,
villalarm

https://vimeo.com/410734922

Tommy Engstrand i SVTs VM-krönika 1978
"Här har vi då det brasilianska avbytarbåset med Coutinho, den mörke mannen, som har ett spänt ansiktsuttryck."
I bild visas brassarnas bänk.
källa: LordLancaster

Arne Hegerfors, VM-krönika 1982, 11:00-
"Vi börjar med att titta på Kamerun som var en färgklick ur fler än en synpunkt."
youtube-klipp

Arne Hegerfors, Sverige - Saudiarabien, VM1994
"Owairan, den mörkaste spelaren där längst ute till vänster..."
9:00-
källa: Ferry31, avec

Hasse Borg, SVT Studio
England - Kamerun, VM1990
Bild
"...och ur engelsk synpunkt så såg det ju mörkt ut ett tag."
källa: Auswanderer, Careless

Övrigt
* Tråden blev utnämnd till årets Flashbacktråd 2016 av FBs medlemmar. länk
* Tråden har 2023-08-21 lästs över 872 000 gånger.
Senast redigerad av avec 2024-02-09 kl. 16:21.
Citera
2024-02-09, 16:26
Citat:
Ursprungligen postat av lasse-bengtsson
Låt oss säga att 2+2 är 5. Men bara du vet det. Resten av världen tror att det är 4. O mobbar dig för att du minsann tror det är 5.
Du är övertygad och du har rätt. Men alla tror det är 4.
Folk visar dig på sina miniräknare att det faktiskt är 4. Men du vet det är 5.

Hade du bara skrattat o accepterat "fakta" trots att du faktiskt har rätt?

Du ska inte spela så jävla smart o duktig, som att du inte agerat exakt likadant själv om du varit bergsäker på nåt. Du är inte speciell.
Jag hade inte hävdat att jag "vet" att 2+2=5 om jag inte hade kunnat visa varför det är det och varför 2+2=4 är fel.

För övrigt, anledningen att 2+2=4 är att S(S(2))=4
Citera
2024-02-09, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Inte bara kul utan synnerligt intressant till och med. Det är som om man angriper deras identitet som människa. Det sätter igång fruktansvärt starta psykologiska försvarsmekanismer.

Någon psykolog borde forska på det. Inte bara på falska, kollektiva minnen utan varför det tar så jävla hårt på folk när de konfronteras med det.
Oj en psykolog i tråden som hintar om falska minnen.
Mitt minne är inget falskt minne. Gissar att de flesta i tråden var inte ens födda 1990.
För mej finns ingen tvekan eftersom jag såg matchen i direktsändning. Nät Arne sa detta "det ser mörkt ut på avbytarbänken", kameran var riktad till Kameruns bänk, så reagerade jag inte utan fattade kommentaren som typ "det ser deppigt ut på avbytarbänken".
Det var först efteråt jag reagerade precis som Arne, att kommentaren kunde tolkas annorlunda. Inte mer än så, ingen stor grej alls.
Citera
2024-02-09, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Mitt minne är inget falskt minne. Gissar att de flesta i tråden var inte ens födda 1990.
För mej finns ingen tvekan eftersom jag såg matchen i direktsändning. Nät Arne sa detta "det ser mörkt ut på avbytarbänken", kameran var riktad dit, så reagerade jag inte utan fattade kommentaren som typ "det ser deppigt ut på avbytarbänken".
Det var först efteråt jag reagerade precis som Arne, att kommentaren kunde tolkas annorlunda. Inte mer än så, ingen stor grej alls.

Jag var inte bara född 1990, jag hade körkort 1990.

Jag såg också matchen, live. Kollade i stort sett varenda match den sommaren. England - Kamerun alltså.

Arne sade inte det där. Du minns fel.
Citera
2024-02-09, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Jag var inte bara född 1990, jag hade körkort 1990.

Jag såg också matchen, live. Kollade i stort sett varenda match den sommaren. England - Kamerun alltså.

Arne sade inte det där. Du minns fel.
Hur många öl hade du druckit innan matchen?
Citera
2024-02-09, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
För övrigt, anledningen att 2+2=4 är att S(S(2))=4
Lite mängdteori där bra.
Citera
2024-02-09, 22:36
Medlem
Fan vad sunkigt om allas vår Arne Hegerfors kommer bli ihågkommen för ett citat han kanske inte har sagt
Citera
2024-02-10, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
SAMMANFATTNING AV TRÅDEN

I denna tråd har Flashback granskat Arne Hegerfors citat "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk". Granskningen i tråden visar att citatet aldrig sagts av Arne Hegerfors vid hävdade tillfällen.

Kameruns VM-matcher, flera av Nigerias VM-matcher samt VM-krönikor, Sportnytt, studioprat m.m. har tittats igenom och avförts. Kamerun-citatet hittas inte.

Här är ett filmklipp från matchen England - Kamerun i VM 1990 där citatet påstods ha sagts. Matcherna finns idag tillgängliga på KB i Stockholm.
Länk till filmklippet: https://archive.org/details/eng-kam-1990
Mirrors: 1&2

Tråden har även grävt i ursprunget till citatet där liknande kommentarer av Arne och andra kommentatorer diskuterats.

Resultat av granskningen
Citat hittat? Svar: Nej
Antal avförda matcher: 17
Antal avförda VHS/DVDs: 3
Antal avförda VM-krönikor: 5
Antal avförda Sportnytt: 2

Första publicering av Arnes Kamerun-citat
28 Maj, 1995
källa: Tintin.i.Kongo, rigbo

Granskat material
Tryck på användarnamnen nedan för att få utförligare redogörelser.

Avförda direktsändningar
England - Kamerun 3-2, VM 1990

Avförda eftersändningar/sammandrag
källa: Glorkas, Auswanderer

Brasilien - Kamerun 3-0, VM 1994
Kommentator: Bo Gentzel
källa: Glorkas, avec

Avförda halvtidspauser
England - Kamerun, VM 1990, SVT halvtid

Argentina - Kamerun, VM 1994, SVT halvtid

Sverige - Kamerun, VM 1994, SVT halvtid

Avförda Sportnytt
Sportnytt 1990-07-02
Dagen efter England-Kamerun

Sportnytt 1994-06-29
Dagen efter Ryssland - Kamerun

Avförda VM-krönikor
SVT, VM-krönika 1978, 1982, 1986, 1990, 1994

Avförda VHS/DVD
Självmål och Fotbollstabbar, VHS 1 & 2
källa: bing_ , Muminbanan, Ducedo

Sveriges väg till brons
Kommentator: Tommy Engstrand

Så har granskningen i tråden genomförts
Flashbacks användare har tittat igenom lagrade videos i mediearkivet på Kungliga biblioteket i Stockholm, i jakt efter citatet. De användare som åkt till Biblioteket är Auswanderer, Glorkas, Careless, Lindeman och bisl01. Man har även sökt igenom andra videokällor som Youtube samt egna VHS och DVDs.

Det man konstaterat när man sökt efter materialet är att Hegerfors aldrig yttrar de berömda orden om Kameruns avbytarbänk.

Granskningen i medier
* Aftonbladet uppmärksammar och efterlyser citatet 2015-12-07.länk
* Jack Werner konstaterar i krönika i Metro att citatet "det ser mörkt ut på kameruns avbytarbänk" är "fejk".
* Svenska Dagbladet om att "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" är ett felaktigt citat. 2016-04-26, länk
* Kristianstadsbladet utnämner citatet till "en av vår tids största sportbluffar. 2015-12-08, länk
* Sammanfattning av denna tråd i Sportamore: länk
* Värmlands folkblad uppmärksammar. "Vad har vi sagt egentligen?"

Så ser du själv matcherna i KBs arkiv
Lindemann förklarar det utförligt: länk
För sökningar om material i arkivet se:
länk mediearkivet
Matcherna med utländsk kommentator kan du se gratis här:
FIFA
Football Italia

Det säger Arne Hegerfors om citatet
Hegerfors säger att citatet troligtvis är riktigt, och att det sades under VM90 i matchen mellan England och Kamerun. Han säger dock att han inte själv minns utan att andra berättat för honom senare.

Arne berättar om citatet:
Klipp från SVT: YT länk
Klipp från Mix Megapol: YT länk
Klipp från Schulman Show: YT länk

Det säger Lasse Anrell om citatet
I Floskel toppen All time high säger Anrell att citatet är från Sverige mot Kamerun 1994. Anrell säger senare i en intervju att han fick tipset om citatet via en läsare som sa att det sades under VM 1994.

Användare 14ccKemist ringer Anrell: länk
Anrell skriver om FBs granskning i NWT: länk

Liknande funna citat
Citat med viss likhet har sagts i svensk TV. Såsom:

Bo Hansson, Sverige - Kamerun, VM1994
"Här är det match", då Kameruns bänk visas i bild. Det kan låta som "här är det matt", "här är det natt" eller "här är det svart".
källa: nomadic,
villalarm

https://vimeo.com/410734922

Tommy Engstrand i SVTs VM-krönika 1978
"Här har vi då det brasilianska avbytarbåset med Coutinho, den mörke mannen, som har ett spänt ansiktsuttryck."
I bild visas brassarnas bänk.
källa: LordLancaster

Arne Hegerfors, VM-krönika 1982, 11:00-
"Vi börjar med att titta på Kamerun som var en färgklick ur fler än en synpunkt."
youtube-klipp

Arne Hegerfors, Sverige - Saudiarabien, VM1994
"Owairan, den mörkaste spelaren där längst ute till vänster..."
9:00-
källa: Ferry31, avec

Hasse Borg, SVT Studio
England - Kamerun, VM1990
Bild
"...och ur engelsk synpunkt så såg det ju mörkt ut ett tag."
källa: Auswanderer, Careless

Övrigt
* Tråden blev utnämnd till årets Flashbacktråd 2016 av FBs medlemmar. länk
* Tråden har 2023-08-21 lästs över 872 000 gånger.

Tack, snyggt som vanligt.

En sak som jag noterade i samband med Arnes död var Mats Olssons krönika i Expressen.

De som minns fotboll och idrott på 90-talet minns också kampen mellan Aftonbladet och Expressen. På sportssidorna fördes kampen med hjälp av Anrell på Aftonbladet och Mats Olsson på Expressen. Båda gavs nästan obegränsat uttrymme. Under VM 94 skrev t ex Olsson en krönika varje dag under hela mästerskapet. Deras positioner skapade snackisar eftersom nästan alla läste deras texter - i dag skulle vi kalla snackisarna för memes.

Vem minns inte att MO kallade Stefan Schwarz för "Gud" bland annat efter att SS påpekat att de var USA för att spela fotboll, inte känna efter hur varmt det var på vissa arenor...? Det blev till och med till en bok om "Gud":
https://www.adlibris.com/se/bok/de-k...-9789188529282

MO var som allra mest produktiv samtidigt som Arne inom samma bransch. Han är också, som syns i hans in memoriam efter Arnes död, fullt medveten om den i tråden förda diskussionen och skriver:

Citat:
Fast precis som han sa ”Välkomna till Pontiac Silverdooom” 1994 uttalade han det PJ Proooby. Proby var långt senare med i en Elvis-musikal i London och det hedrar Arne att han såg den mer än en gång.

Det finns så många citat, eller floskler, som tillskrivs Arne men det verkar som om de flesta är överdrivna eller helt enkelt påhittade och jag struntar i dem.
https://www.expressen.se/sport/kroni...rne-hegerfors/
https://web.archive.org/web/20240209...rne-hegerfors/

En som befann sig mitt bland Arne och Anrell i ett decennium kan inte heller bekräfta citatet äkthet.

Om MO kunde skapa memes som Gud/Schwarz så kunde säkerligen Anrell göra detsamma, även om det i grunden inte var sant. Och Schwarz är inte Gud, heller...

Jag ser det inte alls märkligt som förklaring till mytbildningen.
Citera
2024-02-10, 02:40
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jodosatte
Precis. Troligtvis bestämde sig diverse PK människor för att det är bättre att det inte har hänt. Skämta om hudfärg får man inte göra och om en kändis helt plötsligt skulle göra det kan ju pöbeln få för sig att det är tillåtet. Bäst vi bestämmer att det inte har hänt.

Varför har PK-människorna återgett citatet gång på gång då på senare år?
Citera
2024-02-10, 03:23
Medlem
Citat:
För mej finns ingen tvekan eftersom jag såg matchen i direktsändning. Nät Arne sa detta "det ser mörkt ut på avbytarbänken", kameran var riktad till Kameruns bänk, så reagerade jag inte utan fattade kommentaren som typ "det ser deppigt ut på avbytarbänken".

Det är faktiskt rätt fantastiskt att du nonchalerar det hav av bevis du har emot dig. Samtidigt som du själv har ingenting frånsett dina egna minnen av en händelse för 34 år sedan som du själv säger var "ingen stor grej alls".

Bevisen emot dig:
* Matchen du talar om finns tillgänglig på KB.

* Folk här i tråden har varit där och tittat på den. Du kan också gå dit.

* Det har postats egna referat i nutid.
källa: Auswanderer del 1, A del 2,
Glorkas del 1, G del 2, Careless
Retsina (VHS)

*Det har postats bilder och det har t.o.m. postats filmklipp. https://archive.org/details/eng-kam-1990

* Citatet du talar om har varit efterlyst i 10 år av Aftonbladet. Det har efterfrågats sedan det första gången publicerades. Inget klipp kommer fram.

Men du bara nonchalerar det och kör på. Vet inte om man ska skratta eller gråta faktiskt. Men det blir löjeväckande hur man kan vara så faktaresistent.

...och om det nu inte var någon stor grej alls. Hur kan du bergsäkert komma ihåg en sådan kommentar som du påstår utspelade sig för 35 år sedan?

Även om havet av bevis mot dig här ovan inte existerat så är hela din redogörelse oerhört tunn. Men fokuset ska fortsatt ligga på bevisen emot dig och inte på dina minnen. Du minns att det sades. Andra minns att det inte sades.

Så vad säger bevisen? Jo, att det inte sades.
Senast redigerad av avec 2024-02-10 kl. 03:50.
Citera
2024-02-10, 07:26
Medlem
Citat:
Hur många öl hade du druckit innan matchen?

Noll. Jag dricker nästan aldrig och jag jag drack nästan aldrig på den tiden heller.
Citera
2024-02-10, 11:31
Medlem
Pillenfilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Fan vad sunkigt om allas vår Arne Hegerfors kommer bli ihågkommen för ett citat han kanske inte har sagt

Det fetade borde inte skrivas

Sunkigt och sunkigt... Finns ändå ett underhållningsvärde med de gravt övertygade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in