2015-12-01, 23:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lastbil
Men nu är det så att vi är fan inte nöjda förrän någon länkar ett klipp där vi de facto hör Arne säga detta. Det borde egentligen inte vara någon big deal att få fram. Omständigheterna är alltför många för att detta faktiskt skulle kunna vara en myt.
För övrigt blev jag lite nostalgisk och började titta på lite matcher på tuben. Hör 9:10 in i detta klipp från Saudiarabien-matchen från 94 där rasist-Arne är igång igen
https://www.youtube.com/watch?v=rP-0wGnRZA4
Här benämner han en av de Saudiarabiska spelarna som den "mörkaste spelaren" på planen. Jävlar vilket liv det hade blivit om det varit idag...
hahaha jävla fitt-arne
Citera
2015-12-01, 23:18
Medlem
Stivalis avatar
Minnen kan ju vara luriga. Den där filmen "Casablanca" lär ju ha ett citat "-Play it again Sam" som ska vara bland filmhistoriens mest klassiska. Det citeras ofta. Jag har dock läst på flera ställen att den meningen aldrig sägs så ordagrant. Att det är någon sorts vandringssägen.

Jag har sett både "Casablanca" & Kamerun-England. Vågar dock inte uttala mig om något av det. Att det ser mörkt ut är ju en väldigt normal sak att säga, så det finns ju såklart många möjligheter här att man tror sig ha hört det när man får höra att man har hört det.

Kamerun var väldigt mycket i ropet då på 90-talet. Min erfarenhet är dock faktiskt att folk i allmänhet, så här i efterhand, minns deras spelare dåligt. Klubbarna fick endast använda tre utlänningar & de storlag eller engelska lag som var kända i Sverige köpte inte dessa spelare. Det var mest Roger Milla som var känd. Det kan alltså vara lite "Casablanca" över Kamerun. En film många känner att de borde ha sett eftersom den är så känd & alla kan det där citatet. Alla vill väl minnas att de såg Kameruns matcher...eller någon match...där citatet sades.

England är ju dock extremt kända i Sverige så den matchen borde många sett. Men jag vill minnas att det var en fin sommarkväll (i Ystad i alla fall), alla såg kanske inte hela matchen...men just när citatet sades så kollade man...

Lite lurigt är minnet. Jag var tvungen att fråga på FB om en scen ur Jönssonligan som jag var bergsäker på att jag sett. Har alltid varit säker men aldrig hittat den. Efter att ha betat igenom alla filmerna så fanns den inte heller & ingen på FB hade sett den. Jag hade alltså blandat ihop det med något annat.
Citera
2015-12-01, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulsterboy.
vad betyder inaktiv länk?

Om klippet vid något tillfälle laddats upp på youtube, SVT-play eller någon annan streamingtjänst där det skulle kunna tänkas spridas så brukar det inte dröja länge innan folk länkar till klippet på facebook, flashback och bloggar. Speciellt när det handlar om den största sportgrodan någonsin. Även om klippet sedan tagits bort av den ena eller andra anledningen, vilket vissa personer i tråden påstår, så finns länkarna ändå kvar även om innehållet är borttaget = inaktiv länk.
Citera
2015-12-01, 23:24
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Först måste säga att jag inte gör anspråk någon exakt sanning..så har vi det uträtt

Jag vill nog minnas att detta har visats i efterhand..men att man har har tagit bort..av SVT, Sen när vet jag inte. Låter inte klokt..men jag kan inte få det på annat sätt.

Enda sätter är att hitta hela matchen och se.
Jo, det kan såklart stämma. Men det verkar nästa lite för överdrivet av SovjetTelevisionen att rensa bort klippet totalt.

Om nu citatet är sant, tog man verkligen bort det på grund av rasism?
Eller är det någonting annat vi missar?
Citera
2015-12-01, 23:25
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulsterboy.
vad betyder inaktiv länk?

En död länk. Nån borde nån gång under internets historia ha länkat till klippet, ifall SVT skulle ha lyckats ta bort alla klipp så bör det finnas "döda" länkar.

Inaktiv länk: (FB) Vem är modellen/kändisen? MPK's stora frågetråd.
Citera
2015-12-01, 23:45
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Minnen kan ju vara luriga. Den där filmen "Casablanca" lär ju ha ett citat "-Play it again Sam" som ska vara bland filmhistoriens mest klassiska. Det citeras ofta. Jag har dock läst på flera ställen att den meningen aldrig sägs så ordagrant. Att det är någon sorts vandringssägen.

Jag har sett både "Casablanca" & Kamerun-England. Vågar dock inte uttala mig om något av det. Att det ser mörkt ut är ju en väldigt normal sak att säga, så det finns ju såklart många möjligheter här att man tror sig ha hört det när man får höra att man har hört det.

Kamerun var väldigt mycket i ropet då på 90-talet. Min erfarenhet är dock faktiskt att folk i allmänhet, så här i efterhand, minns deras spelare dåligt. Klubbarna fick endast använda tre utlänningar & de storlag eller engelska lag som var kända i Sverige köpte inte dessa spelare. Det var mest Roger Milla som var känd. Det kan alltså vara lite "Casablanca" över Kamerun. En film många känner att de borde ha sett eftersom den är så känd & alla kan det där citatet. Alla vill väl minnas att de såg Kameruns matcher...eller någon match...där citatet sades.

England är ju dock extremt kända i Sverige så den matchen borde många sett. Men jag vill minnas att det var en fin sommarkväll (i Ystad i alla fall), alla såg kanske inte hela matchen...men just när citatet sades så kollade man...

Lite lurigt är minnet. Jag var tvungen att fråga på FB om en scen ur Jönssonligan som jag var bergsäker på att jag sett. Har alltid varit säker men aldrig hittat den. Efter att ha betat igenom alla filmerna så fanns den inte heller & ingen på FB hade sett den. Jag hade alltså blandat ihop det med något annat.
Tack för intressant läsning.
Ganska otroligt hur hjärnan kan förvränga våra minnen ibland, just att du var bergsäker på att det var Jönssonligan, men egentligen var det någonting annat.

Apropå Casablanca så kan jag väl säga att "Play it again, Sam" är nog den mest felciterade meningen som fortfarande används av allmänheten.
Jag har själv alltid trott att det är "Play it again, Sam".
Men egentligen är det "Play it once, Sam" och "Play it, Sam" som är de korrekta citaten, men ändå insisterar alla på att det är "Play it again, Sam".
Senast redigerad av Nivovic 2015-12-01 kl. 23:51.
Citera
2015-12-01, 23:54
Medlem
missmones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
Typiskt att man måste gå in och styra upp.

https://www.youtube.com/watch?v=mb1fYInj7vc

Och ett annat NEGER-citat från Hegerfors:

https://www.youtube.com/watch?v=xmBd74wWqBU

Det är ingen idé. Kidsen fattar inte att han sagt så. Jag har själv sett just ett klipp där han säger så men det var några år sen. Tydligen så tror man att det är någon form av inception-grej som svenska regeringen har ställt till med. Allt baserat på Lasse Anrells felakgt angivna match...
Citera
2015-12-01, 23:58
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Apropå Casablanca så kan jag väl säga att "Play it again, Sam" är nog den mest felciterade meningen i filmens historia. Jag har alltid trott att det är "Play it again, Sam".
Men egentligen är det "Play it once, Sam" och "Play it, Sam" som är de korrekta citaten, men ändå insisterar alla på att det är "Play it again, Sam".

Ja, och framförallt är det Ingrid Bergmans karaktär Ilse som säger det. Många har ju inbillat sig att det är Bogarts karaktär som yppar de bevingade orden. Det han säger långt senare i filmen är "You played it for her, you can play it for me. If she can stand it, I can. Play it."

Edit: För att hålla mig on topic: kan vi vara 100% säkra på att det är Arne Hegerfors och inte Bo Hansson som sagt det där om Kameruns avbytarbänk?
Senast redigerad av Dupea 2015-12-02 kl. 00:16.
Citera
2015-12-02, 00:06
Medlem
Ngts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Det är ingen idé. Kidsen fattar inte att han sagt så. Jag har själv sett just ett klipp där han säger så men det var några år sen. Tydligen så tror man att det är någon form av inception-grej som svenska regeringen har ställt till med. Allt baserat på Lasse Anrells felakgt angivna match...
Vart såg du klippet?
Citera
2015-12-02, 00:23
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missmone

Du finner det inte märkligt på något sätt att det inte finns några döda länkar till detta klipp? Jag tror egentligen ingenting om huruvida det finns eller ej. Finner det däremot fascinerande att ingen, någonsin, lyckats länka klippet? Det är radiointervjuer, tv, you name it. Ingen spelar upp några bevis?
Citera
2015-12-02, 00:24
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dupea
Ja, och framförallt är det Ingrid Bergmans karaktär Ilse som säger det. Många har ju inbillat sig att det är Bogarts karaktär som yppar de bevingade orden. Det han säger långt senare i filmen är "You played it for her, you can play it for me. If she can stand it, I can. Play it."

Edit: För att hålla mig on topic: kan vi vara 100% säkra på att det är Arne Hegerfors och inte Bo Hansson som sagt det där om Kameruns avbytarbänk?
Haha, samma sak om och om igen, imorgon påstår väl en annan flashbackare att han är bergsäker på att det var 94

Frågan är bara om det verkligen har sagts av Arne, egentligen kanske det kommer från någon annan kommentator på 80/70-talet men som Arne har tilldelats av någon anledning. Vem vet, men för mig ser det mer och mer ut som en myt.
Citera
2015-12-02, 00:28
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Apropå Casablanca så kan jag väl säga att "Play it again, Sam" är nog den mest felciterade meningen som fortfarande används av allmänheten.
Jag har själv alltid trott att det är "Play it again, Sam".

För att det är ju det där med att minnas enstaka detaljer. Man kan tycka att spelarna borde vara mer kända om nu så många minns ett enstaka citat som en kommentator droppat. Min uppfattning är att det verkar som att de där spelarna inte är särskilt ihågkomna i Sverige. Målvakten Thomas N'Kono är såklart en legend, liksom Roger Milla. Annars känns det bara som att Francois Omam-Biyik nämns långt senare, men han var ju stjärna 1994 också.

Jag säger inte att citatet är en myt. Men det här med att jag nästan aldrig pratat fotboll med någon som drar upp gamla Kamerun-lirare från 1990, tyder lite på att folk har taskig koll på dom där...och har man taskig koll så....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in