2024-02-06, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Du har inga argument alltså. Personangrepp också checkar vi av.
Dina åsikter är inget värda då.
Jag har presenterar mina sakliga argument men du bemöter inte dem.
Utan istället kommer med massa svammel och vanföreställningar.
Citera
2024-02-06, 20:07
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Såg själv matchen i direktsändning och visst sa Hegerfors "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk".
Såg en gammal intervju med Hegerfors där han sa att han inte minns detta.
Och detta är fullt förståeligt då han inte själv förstod dubbeltydigheten i det ha sa och hade ingen anledning att reflektera över detta. Ingen kan begära att han ska komma ihåg varje replik han säger i en direktsändning.

Hur trovärdigt är det att någon anonym flashbackare har varit på KB och kollat?
Såvitt jag vet krävs tillstånd och allmänheten har inte fri tillgång till KB:s arkiv.

Och även om man har fri tillgång till inspelningen och den här berömda repliken fattas så finns möjligheten att den är borttagen av censuren då den var lite rasistisk.

Nu tänker jag inte tjafsa mer i den här tråden, upptäckte den rätt sent och har i övrigt inte diskuterat ämnet med någon. Mitt kristallklara minne kvarstår.

Hade varit kul om Arnes brorsa Sture Hegerfors, en ordkonstnär även han, kunde kommentera.

Sluta trolla.
Citera
2024-02-06, 20:09
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Såg själv matchen i direktsändning och visst sa Hegerfors "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk".
Såg en gammal intervju med Hegerfors där han sa att han inte minns detta.
Och detta är fullt förståeligt då han inte själv förstod dubbeltydigheten i det ha sa och hade ingen anledning att reflektera över detta. Ingen kan begära att han ska komma ihåg varje replik han säger i en direktsändning.

Hur trovärdigt är det att någon anonym flashbackare har varit på KB och kollat?
Såvitt jag vet krävs tillstånd och allmänheten har inte fri tillgång till KB:s arkiv.

Och även om man har fri tillgång till inspelningen och den här berömda repliken fattas så finns möjligheten att den är borttagen av censuren då den var lite rasistisk.

Nu tänker jag inte tjafsa mer i den här tråden, upptäckte den rätt sent och har i övrigt inte diskuterat ämnet med någon. Mitt kristallklara minne kvarstår.

Hade varit kul om Arnes brorsa Sture Hegerfors, en ordkonstnär även han, kunde kommentera.

Har du lika bra koll på KB’s regler och vilket mästerskap det handlar om, som du har på ditt minne?
Senast redigerad av Clay Allison 2024-02-06 kl. 20:11.
Citera
2024-02-06, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomasoRocchi
Arne jobbade aldrig för Eurosport och ingen har nånsin sagt sig ha hört citatet där afaik så knappast troligt.
Precis, som jag nämnt i så fall att OM det har nämnts så kan det vara i Eurosport, och således inte Arne som sagt det. Kan ha varit nån som såg matchen där, och sen mindes fel. Långsökt, förstås. Men känner att det ändå är ett spår som är värt att undersöka.
Att folk är tvärsäkra på att just Arne har sagt citatet får väl stå för dem själva.
Det enda vi vet är att citatet dyker upp i floskeltoppen efter VM 94. Om citatet då har yttrats och det uppenbarligen inte var i SVT:s matcher så kan en tes vara så att någon tittade på Eurosports sändning istället, hörde Niklas Holmgren yttra citatet (eller något liknande), sen kommit ihåg det senare men glömt att det var Eurosport han tittade på. Tänker "det var säkert Arne som kommenterade" och på den vägen är det.
Senast redigerad av kalletelefonare 2024-02-06 kl. 20:27.
Citera
2024-02-06, 20:21
Medlem
OnkelDoffes avatar
Ni kan sluta diskutera detta eftersom Arne Hegerfors själv säger i intervjun med Ulf Elfving den 6 januari 2020 att han har sagt det i en sändning. Länk bifogas. Lyssna från 27.30
Han fällde kommentaren i referatet Kamerun mot England i 1/8 delsfinalen i VM 1990.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1430058
Senast redigerad av OnkelDoffe 2024-02-06 kl. 20:32.
Citera
2024-02-06, 20:24
Medlem
Steff83s avatar
Varför känns det som att alla ännu ivriga "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk-förespråkare" osar "Livets hårda skola" på CV:t. Bara en reflektion.

Det börjar bli tjatigt. Ingen av dom kan verkligen peka ut rätt rimliga detaljer runt när dom efterfrågas och slår därefter unisont ifrån sig i desperation när dom blir avslöjade.
En vettig person tänker efter och gör en analys. Att ha ett falskt minne är inget att skämmas för.
Citera
2024-02-06, 20:50
Medlem
Citat:
Jag har presenterar mina sakliga argument men du bemöter inte dem.
Utan istället kommer med massa svammel och vanföreställningar.
Ingen bryr sig om ditt gaggiga falska minne.
Hosta upp bevis på att det sades istället.
Citera
2024-02-06, 20:57
Medlem
lasse-bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelDoffe
Ni kan sluta diskutera detta eftersom Arne Hegerfors själv säger i intervjun med Ulf Elfving den 6 januari 2020 att han har sagt det i en sändning. Länk bifogas. Lyssna från 27.30
Han fällde kommentaren i referatet Kamerun mot England i 1/8 delsfinalen i VM 1990.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1430058
Ja där har vi det
Nedsänkta huvuden, kameran pannar över spelarna, o citatet kommer. Precis som många av oss minns. Kul att höra att Arne bekräftar det hela och att även intervjuaren minns det.

Citera
2024-02-06, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SorgsenNationalist
Ingen bryr sig om ditt gaggiga falska minne.
Hosta upp bevis på att det sades istället.

Jag har följt denna tråd ett tag men valt att inte skriva något för att det är lönlöst att argumentera med frälsta som tror sig veta hur det ligger till. Jag gör härmed ett undantag.

Det är ni hobbypsykologer som gaggar om falska minnen! Dessutom var säkert hälften av er inte ens födda 1990 eller hade blöjor och hängde i mammas bröstvårta då. Var ni tillräckligt vuxna var ni antagligen inte intresserade av sport. Vi sportfånar och fotbollsintresserade som tittade på all sport på 80 -och 90-talet vet vad vi kommer ihåg! Har man dessutom humor och intelligens så är en sådan kommentar som yttrades något man reagerade på och tyckte var enormt rolig! Det glömmer man inte!

Vi behöver inte bevisa någonting! Vi vet vad vi hörde och såg! Ni andra behöver inte bry er!

Jag har inte kollat igenom VHS-band som jag ev har kvar från den tiden. Jag och en vän hade pippi på att spela in bl a straffläggningar från mästerskap och cuper. Tänker inte leta heller!

Att PK-folk kan ha klippt bort en sådan kommentar skulle inte förvåna mig för fem öre. Absolut inte när det gäller Svt.
Senast redigerad av Palkranen 2024-02-06 kl. 21:19.
Citera
2024-02-06, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalletelefonare
Precis, som jag nämnt i så fall att OM det har nämnts så kan det vara i Eurosport, och således inte Arne som sagt det. Kan ha varit nån som såg matchen där, och sen mindes fel. Långsökt, förstås. Men känner att det ändå är ett spår som är värt att undersöka.
Att folk är tvärsäkra på att just Arne har sagt citatet får väl stå för dem själva.
Det enda vi vet är att citatet dyker upp i floskeltoppen efter VM 94. Om citatet då har yttrats och det uppenbarligen inte var i SVT:s matcher så kan en tes vara så att någon tittade på Eurosports sändning istället, hörde Niklas Holmgren yttra citatet (eller något liknande), sen kommit ihåg det senare men glömt att det var Eurosport han tittade på. Tänker "det var säkert Arne som kommenterade" och på den vägen är det.

Långsökt och nästan helt osannolikt.
Citera
2024-02-06, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomasoRocchi
Långsökt och nästan helt osannolikt.
Det håller jag med om. Men skulle ändå vara intressant om någon hade inspelat denna match från Eurosport.
Citera
2024-02-06, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Vi behöver inte bevisa någonting! Vi vet vad vi hörde och såg! Ni andra behöver inte bry er!

Tråden går ju ut på att bevisa citatets äkthet så om du skiter i bevisfrågan så är du offtopic
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in