2024-02-06, 10:45
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du har rätt! Jag hade länge utgått från att det var fallet, efter skandalen när Västtyskland-Österrike spelade på resultatet 1982, men kollade upp det och blev lurad av att matcherna startade 1 PM och 4 PM i olika tidszoner.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/1994_FIFA_World_Cup

Det är alltså förklaringen till att jag, och förmodligen åtskilliga fler, trodde att Arne-citatet kom från denna match som i princip ingen såg. Att det i själva verket var Bosse Hansson som kommenterade tänkte vi heller inte på, eftersom vi som sagt inte såg matchen.
Ska inte svära på det men jag är tveksam om ens Ryssland-Kamerun sändes direkt i sin helhet någonstans utan möjliga instick, och kanske möjligen i efterhand eller som sammandrag.
Citera
2024-02-06, 10:56
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Ska inte svära på det men jag är tveksam om ens Ryssland-Kamerun sändes direkt i sin helhet någonstans utan möjliga instick, och kanske möjligen i efterhand eller som sammandrag.
Det jag minns är att alla uppmärksammade att en ryss kunde vinna skytteligan på i huvudsak en match, vilket var kul eftersom många avskydde filmaren och ständige straffskytten Hristo Stoichkov som var en favorit till guldskon. I övrigt uppmärksammades Ryssland-Kamerun inte alls och alla blickade framåt mot 1/8-finalerna. Det fanns alltså alla möjligheter för ett citat att dyka upp där ( förutom den lilla detaljen att det inte var Arne som kommenterade!). Således tänkte jag att Kamerun-citatet måste ha uttalats där någonstans runt 5-1 eller 6-1 till Ryssland.

England-Kamerun 1990 fattar jag som sagt inte hur någon kunnat tro att det handlade om, för den matchen tittade många på. Jag såg den med vänner på en pub och alla ville se hur det skulle gå för ”gubben” Milla och de dansande afrikanerna. Att de sedan spelade svin-fult fick man på köpet…
Att citatet skulle komma där och sedan åter dyka upp först 1995 i Anrells krönika borde enligt mig framstått som orimligt från dag ett.
Senast redigerad av farbror_barbro 2024-02-06 kl. 10:58.
Citera
2024-02-06, 11:06
Medlem
Citat:
Se mitt inlägg tidigare där jag länkar till bilder från Aftonbladets VM-bilaga. Där står det att Ryssland-Kamerun visades i sin helhet i efterhand.
Eventuellt kan Eurosport ha sänt den live, lite oklart vilken match de valde att sända.
Citera
2024-02-06, 11:31
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalletelefonare
Se mitt inlägg tidigare där jag länkar till bilder från Aftonbladets VM-bilaga. Där står det att Ryssland-Kamerun visades i sin helhet i efterhand.
Eventuellt kan Eurosport ha sänt den live, lite oklart vilken match de valde att sända.
Jo. Eurosport har jag ingen koll på. Tror det var få som hade versionen med svenska kommentatorer på den tiden ännu där.

TV3 sände ju annars matcher i gruppspelet då dom köpt delar på exklusiva rättigheter på matcher från SVT på svenska marknaden. Tror dom sände bla Brasiliens övriga matcher i gruppspelet bortsett från Sverige. Bla mot Kamerun då.
Citera
2024-02-06, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalletelefonare
verkar som KB inte har något från Eurosport före 1999. Så kan det komma därifrån?

Arne jobbade aldrig för Eurosport och ingen har nånsin sagt sig ha hört citatet där afaik så knappast troligt.
Senast redigerad av TomasoRocchi 2024-02-06 kl. 12:10.
Citera
2024-02-06, 12:31
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Det jag minns är att alla uppmärksammade att en ryss kunde vinna skytteligan på i huvudsak en match, vilket var kul eftersom många avskydde filmaren och ständige straffskytten Hristo Stoichkov som var en favorit till guldskon. I övrigt uppmärksammades Ryssland-Kamerun inte alls och alla blickade framåt mot 1/8-finalerna. Det fanns alltså alla möjligheter för ett citat att dyka upp där ( förutom den lilla detaljen att det inte var Arne som kommenterade!). Således tänkte jag att Kamerun-citatet måste ha uttalats där någonstans runt 5-1 eller 6-1 till Ryssland.

England-Kamerun 1990 fattar jag som sagt inte hur någon kunnat tro att det handlade om, för den matchen tittade många på. Jag såg den med vänner på en pub och alla ville se hur det skulle gå för ”gubben” Milla och de dansande afrikanerna. Att de sedan spelade svin-fult fick man på köpet…
Att citatet skulle komma där och sedan åter dyka upp först 1995 i Anrells krönika borde enligt mig framstått som orimligt från dag ett.

Jag har haft diskussion med de som minns att de pratade om det i skolan dagen efter, mitt i sommaren.
Citera
2024-02-06, 13:06
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jag har haft diskussion med de som minns att de pratade om det i skolan dagen efter, mitt i sommaren.
Menar du mitt i sommaren 1990?
Jag följde som nämnt VM-90 noga, inklusive England-Kamerun, och hörde aldrig någon nämna detta.

Att du träffar folk som ”minns att de pratade om” en sak som uppenbart inte inträffat liknar ”bapelsin gubbjävel” som åtskilliga också ”minns att de hörde på radio”.
(FB) "Bapelsin då gubbjävel!", "Kan det va en neger?" Skrönor?
Citera
2024-02-06, 13:26
Medlem
Citat:

Precis det finns inget med England-Kamerun som passar. Det började väl med att Arne själv sa att det måste vara den matchen för att det är den enda kamerun match han kommenterat.
Sedan är flashback överfullt av troll och oseriösa personer så denna match kommer upp hela tiden.
Citera
2024-02-06, 16:51
Medlem
Såg själv matchen i direktsändning och visst sa Hegerfors "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk".
Såg en gammal intervju med Hegerfors där han sa att han inte minns detta.
Och detta är fullt förståeligt då han inte själv förstod dubbeltydigheten i det ha sa och hade ingen anledning att reflektera över detta. Ingen kan begära att han ska komma ihåg varje replik han säger i en direktsändning.

Hur trovärdigt är det att någon anonym flashbackare har varit på KB och kollat?
Såvitt jag vet krävs tillstånd och allmänheten har inte fri tillgång till KB:s arkiv.

Och även om man har fri tillgång till inspelningen och den här berömda repliken fattas så finns möjligheten att den är borttagen av censuren då den var lite rasistisk.

Nu tänker jag inte tjafsa mer i den här tråden, upptäckte den rätt sent och har i övrigt inte diskuterat ämnet med någon. Mitt kristallklara minne kvarstår.

Hade varit kul om Arnes brorsa Sture Hegerfors, en ordkonstnär även han, kunde kommentera.
Citera
2024-02-06, 17:53
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Såg själv matchen i direktsändning och visst sa Hegerfors "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk".
Såg en gammal intervju med Hegerfors där han sa att han inte minns detta.
Och detta är fullt förståeligt då han inte själv förstod dubbeltydigheten i det ha sa och hade ingen anledning att reflektera över detta. Ingen kan begära att han ska komma ihåg varje replik han säger i en direktsändning.

Hur trovärdigt är det att någon anonym flashbackare har varit på KB och kollat?
Såvitt jag vet krävs tillstånd och allmänheten har inte fri tillgång till KB:s arkiv.

Och även om man har fri tillgång till inspelningen och den här berömda repliken fattas så finns möjligheten att den är borttagen av censuren då den var lite rasistisk.

Nu tänker jag inte tjafsa mer i den här tråden, upptäckte den rätt sent och har i övrigt inte diskuterat ämnet med någon. Mitt kristallklara minne kvarstår.

Hade varit kul om Arnes brorsa Sture Hegerfors, en ordkonstnär även han, kunde kommentera.
Med matchen menar du England-Kamerun i VM1990?
Hur ser du på att det inte är onämnt i media förrän 1995? Höll ni liv i det sinsemellan dig och dina polare eller i ditt huvud till dess?
Citera
2024-02-06, 19:50
Medlem
Citat:
Med matchen menar du England-Kamerun i VM1990?
Hur ser du på att det inte är onämnt i media förrän 1995? Höll ni liv i det sinsemellan dig och dina polare eller i ditt huvud till dess?
Vad menar du med "onämnt i media förrän 1995?"
Inte fan vet jag om det ens är sant.
Citat:
Höll ni liv i det sinsemellan dig och dina polare eller i ditt huvud till dess?
Som jag skrev, såg den här tråden rätt nyligen och har inte diskuterat saken med någon överhuvudtaget, av den enkla anledningen att det inte fanns något att diskutera. En skitsak som i stort sätt gick obemärkt förbi bland oss som såg matchen.

Va fan är ditt problem? Har du psykiska problem?
Citera
2024-02-06, 19:54
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Vad menar du med "onämnt i media förrän 1995?"
Inte fan vet jag om det ens är sant.

Som jag skrev, såg den här tråden rätt nyligen och har inte diskuterat saken med någon överhuvudtaget, av den enkla anledningen att det inte fanns något att diskutera. En skitsak som i stort sätt gick obemärkt förbi bland oss som såg matchen.

Va fan är ditt problem? Har du psykiska problem?
Du har inga argument alltså. Personangrepp också checkar vi av.
Dina åsikter är inget värda då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in