2023-08-31, 21:46
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Om det hände 1998, 3 år efter publiceringen, stämmer i så fall alla minnen från 1990 och 1994?

En mycket intressant teori. Skulle du vilja utveckla?
Citera
2023-08-31, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej det kan inte vara förklaringen. Det förklarar inte alla de som med ”100% säkerhet” minns hur de hörde Arne säga det. Det var lite folk över den kvällen över för den viktiga matchen. Alla fattade genast hur roligt det var. Dagen efter sa alla Arnes citat på jobb och (sommar)skola. Arnes sägning blev en snackis.

Vänta nu lite...

Menar du att det blev en snackis dagen efter matchen ?

Det är faktiskt inte alls min känsla utan när Anrell skrev om det i tidningen som en rolig grej så blev det en snackis ..

Är du säker på att det var en rolig grej långt innan Anrell skrev om det ?
Citera
2023-08-31, 22:06
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Vänta nu lite...

Menar du att det blev en snackis dagen efter matchen ?

Det är faktiskt inte alls min känsla utan när Anrell skrev om det i tidningen som en rolig grej så blev det en snackis ..

Är du säker på att det var en rolig grej långt innan Anrell skrev om det ?

Jag och jag. Vi har kunnat läsa många vittnesmål om just det i den här tråden.
Citera
2023-08-31, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
En mycket intressant teori. Skulle du vilja utveckla?

Många argumentera för att det är sant för att de minns exakt vad som hände och att de pratade om det på skolgården. På sommaren.

Ändå kan de acceptera att det egentligen var på radio 1978.
Citera
2023-08-31, 22:42
Medlem
Citat:
När jag skrev att det var vanligt så menade jag inte supervanligt men dom som sen skrev om matchen som reportrar eller dom som sen skrev krönikor kanske tyckte det blev bättre att ha Radiosporten på medans dom följde matchen...

Så att följande kan ha hänt är alltså mannen som sen skrev citatet kan följt matchen på tv och haft Radiosporten på

Så det kan varit Radiosporten som sagt citatet och när sen blivit Arne eftersom han kommenterade matchen på TV..

Kan detta vara förklaringen?

Kan och kan, klart det KAN men låter högst ossanolikt

Och förklarar inte varför så många minns att dom sett och hört det

Den mest troliga förklaringen är nog att någon lustigkurre helt enkellt hittar på citatet

Skickar in det till anrells "floskeltoppen"

Det publiceras där

Och när folk läser upp det för sin polare och garvar så säger kompisen "hahaha ja just det, det där kommer jag ihåg, den matchen såg jag hahaha"

Och så är den falska minnesspridningen igång
Citera
2023-08-31, 22:48
Citat:
När jag skrev att det var vanligt så menade jag inte supervanligt men dom som sen skrev om matchen som reportrar eller dom som sen skrev krönikor kanske tyckte det blev bättre att ha Radiosporten på medans dom följde matchen...

Så att följande kan ha hänt är alltså mannen som sen skrev citatet kan följt matchen på tv och haft Radiosporten på

Så det kan varit Radiosporten som sagt citatet och när sen blivit Arne eftersom han kommenterade matchen på TV..

Kan detta vara förklaringen?
Det hade varit en mycket trolig förklaring om man kunde hitta en inspelning från det radioprogrammet.
Citera
2023-08-31, 22:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det hade varit en mycket trolig förklaring om man kunde hitta en inspelning från det radioprogrammet.

Om det stämmer har vi alltså felaktiga minnen på gruppnivå?
Citera
2023-08-31, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Var ovanligt men det hände, föredrog man radions kommentatorer så kunde man lyssna på dem. På den tiden var det inte som idag där olika typer av sändningar/streams laggar olika, utan Sportradion och SVT låg i princip alltid lika.
Har sett 3:an sända hockey men lyssnat på Radiosporten. Svårt att bevisa (falsk minne osv) men ändå, rent tekniskt var det ofta inga problem att göra så.

Här är den radio sändningen. Står dock att den slutar 23:00 vilket då vore innan Englands 3-2 mål.

https://smdb.kb.se/catalog/search?q=...01+typ%3Aradio
Citera
2023-08-31, 23:03
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Eftersom citatet aldrig har yttrats, samtidigt som många påstår sig vara säkra på att de faktiskt har hört det, så har vi ju, de facto, felaktiga minnen på gruppnivå.
Citera
2023-08-31, 23:09
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Här är den radio sändningen. Står dock att den slutar 23:00 vilket då vore innan Englands 3-2 mål.

https://smdb.kb.se/catalog/search?q=...01+typ%3Aradio

Så kunde det vara, men så länge direktsändningarna var igång så låg det oftast i synk. Det här var på den tiden radio och tv i princip använde samma teknik, samtidigt var det en tid när tv och radio hade fasta tider.
Var väl bara Här Är Ditt Liv med Lasse Holmqvist som fick dra över tiden.
Senast redigerad av Dofterna 2023-08-31 kl. 23:14.
Citera
2023-08-31, 23:18
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Eftersom citatet aldrig har yttrats, samtidigt som många påstår sig vara säkra på att de faktiskt har hört det, så har vi ju, de facto, felaktiga minnen på gruppnivå.

Ja, men jag frågade den jag citerade.
Citera
2023-08-31, 23:39
Medlem
Citat:

Nej...Det räcker att 1 hört det och sen skriver om det i floskeltoppen så tror plötsligt att dom själva kan ha hört det...

Alltså så skulle Radiosporten sagt citatet men det blandades ihop av Anrell själv och sen blev det en rolig grej

Det är en möjlig förklaring och ingen sanning..

Jag skrev om Radiosporten enbart som en tänkbar förklaring inget annat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in