2023-08-31, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Skulle nog säga att detta är det närmaste och det mest troliga ursprunget som hittats.

* Filmsekvens på bänk som zomas in
* Kameruns bänk
* Match som sedan tidigare nämnts av "bergsäkra vittnen".
* Kommentator som nämnts av tidigare "bergsäkra vittnen".
* Kommentar som anspelar på färg.

Han säger dock: "Nej, nu är det matt från svensk sida, och kamerunarna är förstås mycket nöjda med detta"

Vore intressant att höra någon av de som tidigare hävdat att det sades i denna match yttra sig.

Mest förundrad över att denna sekvens inte rapporterats tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Nej, han sa ”HÄR är det matt” precis som nomadic uppgav. Typiskt Kamerunförnekare att höra fel och vilja förvränga sanningen. Intressant exempel på hur en revisionist kan få höra ett bevisat citat med egna öron och ändå fabulera fram något annat i sin iver att få vara viktigpetter.

Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Jag kollade upp sekvensen efter ditt tips specifikt för att höra exakt vad han sa, och han säger här.

Däremot säger textningen felaktigt ”nu”, så avec läste väl där.

Har nu sett matchen själv och komstaterar att ni alla har hört fel!

Bosse säger inte MATT utan MATCH!

"Nej nu är det match, från svensk sida, och kamerunarna är förstås mycket nöjda med detta, det räcker ju det här för dom att bara hålla bollen i spel nu."

Det gör ju också att det obegripliga uttalandet blir begripligt!

Jag tycker det verkar mycket långsökt att detta uttalande skulle vara ursprunget till "det ser mörkt ut på kameruns avbytarbänk"!

Jag såg matchen på footballia.net, där man måste registrera ett konto, som är gratis.
Jag såg senare att den fanns på vimeo också, men upptäckte att ljudet där är sämre, (pga komprinering ?), så det låter nästan som han säger matt! Ljudet är inte så bra på footballia heller, men man hör tydligt att han säger match och inte matt!

På footballia görs uttalandet vid 1:06:18.
https://footballia.net/matches/cameroon-sweden

På vimeo (med sämte ljud), vid 19:57.
https://vimeo.com/173046321
Citera
2023-08-31, 23:46
Citat:
Ursprungligen postat av villalarm
På vimeo (med sämte ljud), vid 19:57.
https://vimeo.com/173046321

Tack, tycker ljudet är ok, och det är helt tydligt att han säger "match", inte "matt".
Citera
2023-09-01, 00:27
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Nej...Det räcker att 1 hört det och sen skriver om det i floskeltoppen så tror plötsligt att dom själva kan ha hört det...

[…]

… och just den grejen är inget falskt minne, pga?
Citera
2023-09-01, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
… och just den grejen är inget falskt minne, pga?

Jag tror som sagt inte många påstår att dom på riktigt har hört det utan snarare när det stod i floskeltoppen så blev det en grej men att han som skrev citatet (Anrell) kan ha hört det på Radiosporten...

Jag minns matchen men har absolut inget minne att citatet var en snackis dagen efter...

Utan det blev en rolig grej på fredagen när Anrell skrev floskeltoppen och då garvades det mkt ...
Citera
2023-09-01, 00:47
Citat:
Utan det blev en rolig grej på fredagen när Anrell skrev floskeltoppen och då garvades det mkt ...

Jag har ärligt talat inget minne av citatet innan det började ältas i den här tråden.
Citera
2023-09-01, 07:36
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag tror som sagt inte många påstår att dom på riktigt har hört det utan snarare när det stod i floskeltoppen så blev det en grej men att han som skrev citatet (Anrell) kan ha hört det på Radiosporten...

Jag minns matchen men har absolut inget minne att citatet var en snackis dagen efter...

Varför inte ta och läsa lite i tråden, så slipper du tro?
Citera
2023-09-01, 13:41
Medlem
Dofternas avatar
Har stött på Anrell två ggr på fyra dagar, bör jag fråga honom någonting om vi möts igen?
Citera
2023-09-01, 14:42
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Har stött på Anrell två ggr på fyra dagar, bör jag fråga honom någonting om vi möts igen?

Han är helt separerad från citatets uppkomst, det enda han bidrog med var att göra det mer känt. Så det finns egentligen ingen information han kan bidra med.

(Fast du kan ju fråga om han vet vart bensodempa tog vägen.)
Citera
2023-09-01, 14:45
Medlem
PimpleDicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Citatet sägs ha tillkommit 1990.

Så du är bara ytterligare ett bevis på att det rör sig om konstruerade minnen. Var du ens född1990?

Ändå minns du det här solklart... Så bevisligen rör det sig i ditt fall om konstruerade minnen.
Kan absolut vara ett konstruerat minne.

Samtidigt så undrar man när så många personer kan svära på att de hört citatet, borde det inte finnas fler exempel på en sådan här masspsykos? Det skulle ge en större förståelse för det här.
Citera
2023-09-01, 14:48
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PimpleDick
Kan absolut vara ett konstruerat minne.

Samtidigt så undrar man när så många personer kan svära på att de hört citatet, borde det inte finnas fler exempel på en sådan här masspsykos?

Chrustjevs sko i FN.

https://en.wikipedia.org/wiki/Shoe-banging_incident
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nikita_Chrusjtjovs_sko
Citera
2023-09-01, 14:49
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Tycker allt att han kan gräva fram det där mailet som han enligt utsago ska ha fått - skärmdump och adress till avsändaren vill vi ha.
Citera
2023-09-01, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Varför inte ta och läsa lite i tråden, så slipper du tro?

Orkar inte läsa genom hela tråden men oavsett så är det 30år sen så det betyder ju ingenting idag ändå...

Jag menar ff på att dom minns Anrell skrev om det i tidningen och det var det som blev en rolig grej och nu 30år sen är det svårt att minnas om det var på TV dom hörde det eller i tidningen dom läste det...

Visst det troliga är att Anrell bara helt enkelt ljög ihop att Arne sagt detta för att vara rolig på floskeltoppen....

Men borde han inte sagt det senare att flera citat bara var påhittade eller var det endast "Det såg mörkt ut " som var påhittad enligt dig ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in