2023-08-22, 18:44
Medlem
SomaliSwimmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnord1984
Du borde kanske läst sista raden i hans inlägg?

Ett konstaterande av fakta är inte en "puckokommentar"
Citera
2023-08-22, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Skillnaden med de citaten är att man minns för att dessa klipp visats om och om igen i TV.

Minnet av det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk finns för att folk hört och läst om och om igen.

Fast Arne-citatet har ju också varvats i olika sammanhang enligt massor av vittnen?

Själv kan jag inte minnas att jag hört det utöver dom tre gånger jag redan berättat om, men det finns ju massor av folk som säger att dom hört det i alla möjliga sammanhang inklusive i modern tid på Youtube.

Sen håller jag med om att eftersom Sverige tog vm-brons 94 minns man dessa saker starkare än det mesta från VM 1990.

Det är väl just därför som knappt en käft (förmodar jag) minns kommentarer från Sveriges förlustmatcher i VM 1990 utan minns Bosse Hanssons kommentarer om att "vi numera brukar förlora med 1 - 2" eller Hegerfors "mörkt ut på avbytarbänken"-kommentar för att det är det som fastnar istället då.
Citera
2023-08-22, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SomaliSwimmer
Ett konstaterande av fakta är inte en "puckokommentar"

Fast du svarade ju inte alls på hans fråga? Han frågade hur det kunde komma sig att han minns det, han påstod faktiskt inte att han mindes rätt (även om han faktiskt gör det).

Så jo, ditt svar var helt meningslöst.
Citera
2023-08-22, 18:59
Medlem
Citat:
Fast Arne-citatet har ju också varvats i olika sammanhang enligt massor av vittnen?

Själv kan jag inte minnas att jag hört det utöver dom tre gånger jag redan berättat om, men det finns ju massor av folk som säger att dom hört det i alla möjliga sammanhang inklusive i modern tid på Youtube.

Sen håller jag med om att eftersom Sverige tog vm-brons 94 minns man dessa saker starkare än det mesta från VM 1990.

Det är väl just därför som knappt en käft (förmodar jag) minns kommentarer från Sveriges förlustmatcher i VM 1990 utan minns Bosse Hanssons kommentarer om att "vi numera brukar förlora med 1 - 2" eller Hegerfors "mörkt ut på avbytarbänken"-kommentar för att det är det som fastnar istället då.

Varför argumenterar du?

Du hävdade att du hörde citatet igår.
Citera
2023-08-22, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Varför argumenterar du?

Du hävdade att du hörde citatet igår.

Därför att jag är intresserad av vilka psykologiska mekanismer som driver dom konspirationsteoretiker som tror att Arne aldrig sa kommentaren.

Dvs. av precis samma anledning som jag tycker det är intressant att diskutera med flat earthers, förintelseförnekare och månlandningsförnekare etc.

När jag arbetade inom försvarsmakten lärde jag mig också mycket om PsyOps och närrelaterade frågor, så ämnen som det här intresserar mig på många sätt.
Citera
2023-08-22, 19:23
Medlem
Auswanderers avatar
Mitt mål idag var att dels (1) se den sista förlängningskvarten i matchen mellan Kamerun och England igen för att verkligen utesluta att Arne sagt citatet där, dels (2) se matchen mellan Argentina och Rumänien, inklusive studiosnack, för att undersöka om inte citatet yttrats om matchen som spelades samtidigt mellan Kamerun och Sovjet.

Sista förlängningskvarten i matchen mellan Kamerun och England:

Detta är bara ett axplock av vad Arne sade under sista förlängningskvarten, han pratar nästan oavbrutet.

106': "Samtliga tre straffar är rätt dömda, det går inte att snacka om någonting annat."
107': Englands avbytarbänk zoomas in, inget citat.
107': "'England expects every man to do his duty' är väl ungefär det som Bobby Robson, som befälhavare, nu vill ha sagt till sina spelare."
109': "Det här är den helt klart lysande matchen i samlingen kvartsfinaler. Fem mål, massor av fina anfall, målvaktsräddningar, eleganta kombinationer, kanske VM:s bästa match hittills, kanske tack vare Kamerun."

110': Kameruns avbytarbänk zoomas in, men Arne snackar bara om kommande semifinaler.
111': "Kamerunspelarna har ju mattats, inte undra på det."
113': "Engelsmännen väl samlade nu, försvarsmässigt, och det är massor av trötta spelare där nere."
114': "Wright . . . och här är det brottningsmatch." Wright och en spelare från Kamerun knuffar lätt på varandra efter en frisparkssituation.
116': "De som har kallat Gascoigne lyxlirare får väl tänka om efter den här matchen. Han gör en kolossal arbetsinsats."

116': "Libiih klackar, det gick inte den gången heller. Det är kanske som Hasse [Lasse?] Borg sa, att hade han låtit bli att klacka i första läget där, tagit hand om bollen och gått runt, så hade det kunnat stå 3-1, men det är historia nu."
116': "Så som det heter, eller något sorts ordspråk som säger: 'om inte om hade varit så hade kärringen plockat ned månen med kvast . . . skaftet.' Det finns säkert flera varianter på det ordspråket."
117': Det börjar bli bråttom nu, riktigt bråttom för Kamerun."
118': "Milla! Har ett härligt klipp i skottet. Hörna."
118': "Livet börjar vid fyrtio, brukar det heta. Det har inte gällt fotbollsspelare precis. Men när det gäller Shilton och den här Milla så ligger det ju nåt i det, även på fotbollsområdet."
120': "De är trötta nu, Kamerun orkar inte hitta på någonting längre mot engelsmännen."

121': Slutsignal.
121': "Och nu är det slut. Den mexikanske domaren Codesal gör några enorma gester när han visslar av matchen."
121': "Gascoigne är en av de lyckligaste. England, trots allt, vidare till den där semifinalen. Och jag säger 'trots allt' för det var Kameruns match, länge och mycket väl. Men Robson har all anledning att vara lycklig, för att idag så var det en lycklig stjärna som lyste över engelska fotbollslandslaget, som alltså för första gången sedan 66 har gått till semifinal. Och det blir ju två paradmatcher i semifinalerna: Argentina - Italien här i Napoli på tisdag och sedan på onsdagen följer matchen mellan de europeiska storheterna England och Västtyskland."
121': "Och jag konstaterar att Kamerun är utslaget, men har gjort ett jättegenombrott i världsfotbollen och Afrika finns definitivt med som en stormakt i fotbollsvärlden i fortsättningen. Och jag stöder de som tycker att afrikanerna ska ha fler än två lag i i slutspelet i fortsättningen, det bör öppnas fler platser för afrikanska lag efter det vi har sett här. Den bästa matchen kanske i hela VM än så länge, och Kamerunspelarna tar emot publikens hyllningar och våra hyllningar, vi som har sett matchen från kommentatorsplatser och via TV-skärmar, inte sant!?"

Detta är det sista som sägs av Arne innan studiosnacket börjar. Inget citat hittat.

När det kommer till matchen mellan Argentina och Rumänien hade jag tyvärr inte tid att kolla på hela matchen, men ska försöka göra detta imorgon. Jag såg dock både försnack, mellansnack och eftersnack i studion.

Försnack:

Studion leds av en ung Jane Björck med gästerna Pia Sundhage och Ulf Eriksson. Försnacket håller bokstavligt talat på i bara 5 minuter, innan matchen börjar. Inget snack om vare sig Kamerun eller "mörka" avbytarbänkar. Studiosnacket handlar mer om gästerna, Pias EM-guld och Ulfs flytt till Enköping i division 2.

Första halvlek:

Matchen kommenterades av Staffan Lindeborg tillsammans med expertkommentatorn Sven-Göran Eriksson. Jag lyckas höra en referens till matchen mellan Kamerun och Sovjet av Staffan: "Och Sovjet alltså i ledning i Bari mot Kamerun med 2-0".

Mellansnack:

Tillbaka till studion i halvtid och nu till ögonblicket jag väntat på: en summering av Kamerun mot Sovjet, av reportern Arne Hegerfors som är på plats i Bari och har sett matchen. Är det nu han kanske börjar prata om dystra, "mörka" miner hos kamerunierna? Tyvärr inte. En mycket "tråkig" sammanfattning av matchen från Arnes sida, väldigt regelrätt och korrekt, inga intressant citat eller grodor.

Andra halvlek:

Staffan och Sven-Göran verkar mer upptagna med att kommentera Argentina mot Rumäninen, än Kamerunmatchen, vilket är naturligtvis helt rimligt. Hittar inga citat om att det ser "mörkt" eller dystert ut i Kamerunmatchen. Men återigen, imorgon ska jag titta på hela matchen.

Eftersnack:

Tillbaka till studion. Även denna gång får Arne ge sin summering av matchen mellan Kamerun och Sovjet, men tyvärr innehåller den inga citat om mörka avbytarbänkar. Ett axplock från Arnes referat:

"Kamerun var chanslöst i den här matchen. Om det berodde på bristande motivation eller om det berodde på att krafterna nu började sina får vi väl se i den kommande åttondelsfinalen."

Det sista som Arne säger innan vi går tillbaka till studion är: "När matchen blåses av så konstaterar vi att så gott som allt har varit emot Sovjet i detta VM: straffsparkar, eller straffsparkssituationer som inte varit eller blivit straffsparkar i två matcher och nu det här. Trots 4-0 mot gruppsegraren Kamerun blir det till att packa och resa hem för Sovjet. Men de har ju gjort det som jag sa att de var ute efter i den första halvleken, de har putsat upp vapenskölden med den här fina segern."

Intressant här är att det fanns inte så stor anledning för Kamerun att se dystra ut, eftersom de trots allt vann gruppen och gick vidare till åttondelsfinal. Sovjets bänk såg antagligen "mörkare" ut.

I studion får Pia en fråga av Jane om matchen mellan Kamerun och Sovjet. Vad händer? Är det Pia Sundhage som ska komma med en klyftig kommentar om Kameruns avbytarbänk!? Haha, nej, tyvärr inte. Hon säger: "Tycker lite synd om Sovjet här som tydligt avslutar väldigt fint mot Kamerun."

Slutsats: Fortfarande inget citat hittat.
Senast redigerad av Auswanderer 2023-08-22 kl. 19:29.
Citera
2023-08-22, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auswanderer

106': "Samtliga tre straffar är rätt dömda, det går inte att snacka om någonting annat."
107': Englands avbytarbänk zoomas in, inget citat.
107': "'England expects every man to do his duty' är väl ungefär det som Bobby Robson, som befälhavare, nu vill ha sagt till sina spelare."
109': "Det här är den helt klart lysande matchen i samlingen kvartsfinaler. Fem mål, massor av fina anfall, målvaktsräddningar, eleganta kombinationer, kanske VM:s bästa match hittills, kanske tack vare Kamerun."
110': Kameruns avbytarbänk zoomas in, men Arne snackar bara om kommande semifinaler.
111': "Kamerunspelarna har ju mattats, inte undra på det."
.[/b]

Det är ju den här perioden som är extra intressant känner jag. Särskilt 107 och 110. Inget citat alltså vid 107, där finns ju utrymme att Arne kan ha kommenterat även Kameruns avbytarbänk. Vid 110 finns det också möjlighet att man spelat över kommentaren.

Vid 111 är det litet småintressant att Arne pratar om att negrerna i Kamerun har "mattats", men det är ändå inte det vi är ute efter här, utan den exakta ordalydelsen Arne säger är som jag påtalat tidigare ""Det blev en oväntad vändning den här kvällen sett till matchbilden, nu är det uppgivna blickar och det ser plötsligt väldigt mörkt ut på Kameruns avbytarbänk."

Tror på dig att du inte hört kommentaren, tack för att du tog dig tid att kontrollera matchen. Det är bara England - Kamerun som är relevant så om jag vore du skulle jag skita i att gå igenom andra matcher. Det finns dock en liten liten anledning till att gå igenom andra matcher, och det skulle vara dom matcher som gick samtidigt som England - Kamerun.

Jag vet inte vilka matcher det var eller ens om det spelades samtidiga kvartsfinaler men om det nu gjorde det så kan det vara så att Arnes kommentar följde med när dom klipper in vid mål och liknande från en sådan match. Men det är ju lätt att kolla om det spelades någon annan kvartsfinal samtidigt, och gjorde det inte det är det meningslöst att kolla dessa matcher.

Ser i dagsläget onekligen ut som att censursaxen faktiskt har varit framme på SVT.
Citera
2023-08-22, 19:37
Medlem
Citat:
Det är ju den här perioden som är extra intressant känner jag. Särskilt 107 och 110. Inget citat alltså vid 107, där finns ju utrymme att Arne kan ha kommenterat även Kameruns avbytarbänk. Vid 110 finns det också möjlighet att man spelat över kommentaren.

Vid 111 är det litet småintressant att Arne pratar om att negrerna i Kamerun har "mattats", men det är ändå inte det vi är ute efter här, utan den exakta ordalydelsen Arne säger är som jag påtalat tidigare ""Det blev en oväntad vändning den här kvällen sett till matchbilden, nu är det uppgivna blickar och det ser plötsligt väldigt mörkt ut på Kameruns avbytarbänk."

Tror på dig att du inte hört kommentaren, tack för att du tog dig tid att kontrollera matchen. Det är bara England - Kamerun som är relevant så om jag vore du skulle jag skita i att gå igenom andra matcher. Det finns dock en liten liten anledning till att gå igenom andra matcher, och det skulle vara dom matcher som gick samtidigt som England - Kamerun.

Jag vet inte vilka matcher det var eller ens om det spelades samtidiga kvartsfinaler men om det nu gjorde det så kan det vara så att Arnes kommentar följde med när dom klipper in vid mål och liknande från en sådan match. Men det är ju lätt att kolla om det spelades någon annan kvartsfinal samtidigt, och gjorde det inte det är det meningslöst att kolla dessa matcher.

Ser i dagsläget onekligen ut som att censursaxen faktiskt har varit framme på SVT.

Och du har mage att kalla andra användare för konspirationsteoretiker.
Citera
2023-08-22, 19:44
Medlem
Jag har en väldigt seriöst och öppen fråga som jag skulle vilja ställa till medlemmar som läser den här tråden.

Ponera följande: Aftonbladet eller någon annan större tidning tar del av videoinspelning som bekräftar att att Arne Hegerfors sa "Det blev en oväntad vändning den här kvällen sett till matchbilden, nu är det uppgivna blickar och det ser plötsligt väldigt mörkt ut på Kameruns avbytarbänk."

Ponera också vidare att tidningen i det här fallet av upphovsrättsliga skäl valde att inte publicera klippet utan bara återberätta att dom sett klippet och att Arne faktiskt sa ovan nämnda ord.

Hade ni då trott på tidningen? Hade det spelat roll om det var Aftonbladet, Expressen, DN eller Svenska Dagbladet? Eller någon annan tidning?

Jag frågar detta eftersom det finns så oräkneligt många vittnen som intygar att dom hört kommentaren men det duger inte för många i den här tråden. Så det är intressant att veta om det har att göra med någon slags auktoritetstro eller om konspirationstänkandet är djupare rotat än så.

Kort och gott: skulle ni tro på om en stor tidning bekräftade att dom hört Arne-kommentaren utan att posta videobeviset med hänvisning till upphovsrätten?
Citera
2023-08-22, 19:44
Medlem
SAMMANFATTNING AV TRÅDEN
I denna tråd har Flashback granskat Arne Hegerfors citat "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk". Kameruns VM-matcher, flera av Nigerias VM-matcher samt VM-krönikor, Sportnytt, studioprat m.m. har tittats igenom och avförts. Kamerun-citatet hittas inte.

Granskningen visar att citatet aldrig sagts av Arne Hegerfors vid hävdade tillfällen.

Här är en filmsnutt från SVT där citatet påstods ha sagts.
https://gofile.io/d/3BaD4A

Tråden har även grävt i ursprunget till citatet där liknande kommentarer av Arne och andra kommentatorer diskuterats.

Resultat av granskningen
Citat hittat? Svar: Nej
Antal avförda matcher: 16
Antal avförda VHS/DVDs: 3
Antal avförda VM-krönikor: 5
Antal avförda Sportnytt: 2

Det säger Arne Hegerfors om citatet
Hegerfors säger att citatet troligtvis är riktigt, och att det sades under VM90 i matchen mellan England och Kamerun. Han säger dock att han inte själv minns utan att andra berättat för honom senare.

Arne berättar om citatet:
Klipp från SVT: YT länk
Klipp från Mix Megapol: YT länk
Klipp från Schulman Show: YT länk

Det säger Lasse Anrell om citatet
I Floskel toppen All time high säger Anrell att citatet är från Sverige mot Kamerun 1994. Anrell säger senare i en intervju att han fick tipset om citatet via en läsare som sa att det sades under VM 1994.

Användare 14ccKemist ringer Anrell: länk
Anrell skriver om FBs granskning i NWT: länk

Liknande funna citat
Citat med viss likhet har sagts i svensk TV. Såsom:

Bo Hansson, Sverige - Kamerun, VM1994
"Här är det matt", då Kameruns bänk visas i bild. Det kan låta som "här är det svart".
källa: nomadic
https://vimeo.com/410734922

Tommy Engstrand i SVTs VM-krönika 1978
"Här har vi då det brasilianska avbytarbåset med Coutinho, den mörke mannen, som har ett spänt ansiktsuttryck."
I bild visas brassarnas bänk.
källa: LordLancaster

Arne Hegerfors, VM-krönika 1982, 11:00-
"Vi börjar med att titta på Kamerun som var en färgklick ur fler än en synpunkt."
youtube-klipp

Arne Hegerfors, Sverige - Saudiarabien, VM1994
"Owairan, den mörkaste spelaren där längst ute till vänster..."
9:00-
källa: Ferry31, avec

Hasse Borg, SVT Studio
England - Kamerun, VM1990
Bild
"...och ur engelsk synpunkt så såg det ju mörkt ut ett tag."
källa: Auswanderer, Careless

Första publicering av Arnes Kamerun-citat
Maj, 1995
källa: rigbo

Granskat material
Tryck på användarnamnen nedan för att få utförligare redogörelser.

Avförda direktsändningar
England - Kamerun 3-2, VM 1990
Kommentator: Arne Hegerfors
källa: Auswanderer del 1,
A del 2

Glorkas del 1, G del 2,
Careless

Jugoslavien - Colombia 1-0, VM 1990
källa: Glorkas

Kamerun - Argentina 1-0, VM 1990
Kommentator: Bo Hansson

Sverige - Marocko 4-0, OS 1992

Italien - Nigeria 2-1, VM 1994
källa: bisl01

Sverige - Nigeria 3-1, Trän.m., 1994
Kommentator: Staffan Lindeborg
källa: Careless, Glorkas

Sverige - Kamerun 2-2, VM 1994

Ryssland - Kamerun 6-1, VM 1994
källa: lindemann

Argentina - Nigeria 2-1, VM 1994
Kommentor: Arne Hegerfors
källa: Careless, bisl01

Avförda direktsändningar - visades inte i SVT
Peru - Kamerun 0-0, VM 1982
Polen - Kamerun 0-0, VM 1982
Italien - Kamerun 1-1, VM 1982
Rumänien - Kamerun 1-2, VM 1990
Sovjet - Kamerun 4-0, VM 1990
England - Kamerun 2-0, Tr.m., 1991
Brasilien - Kamerun 3-0, VM 1994 (visades direkt i TV3)

Avförda eftersändningar/sammandrag
Sovjet - Kamerun 4-0, VM 1990
källa: Glorkas, Auswanderer

Brasilien - Kamerun 3-0, VM 1994
Kommentator: Bo Gentzel
källa: Glorkas, avec

Avförda halvtidspauser
England - Kamerun, VM 1990, SVT halvtid
källa: Careless

Argentina - Kamerun, VM 1994, SVT halvtid

Sverige - Kamerun, VM 1994, SVT halvtid

Avförda Sportnytt
Sportnytt 1990-07-02
Dagen efter England-Kamerun

Sportnytt 1994-06-29
Dagen efter Ryssland - Kamerun

Avförda VM-krönikor
SVT, VM-krönika 1978, 1982, 1986, 1990, 1994

Avförda VHS/DVD
Självmål och Fotbollstabbar, VHS 1 & 2
källa: bing_ , Muminbanan, Ducedo

Sveriges väg till brons
Kommentator: Tommy Engstrand

Så har granskningen i tråden genomförts
Flashbacks användare har tittat igen lagrade videos i mediearkivet på Kungliga biblioteket i Stockholm, i jakt efter citatet. De användare som åkt till Biblioteket är Auswanderer, Glorkas, Careless, Lindeman och bisl01. Man har även sökt igenom egna VHS och DVDs.

Det man konstaterat när man sökt efter materialet är att Hegerfors aldrig yttrar de berömda orden om Kameruns avbytarbänk.

Granskningen i medier
* Aftonbladet uppmärksammar och efterlyser citatet 2015-12-07.länk
* Jack Werner konstaterar i krönika i Metro att citatet "det ser mörkt ut på kameruns avbytarbänk" är "fejk".
* Svenska Dagbladet om att "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" är ett felaktigt citat. 2016-04-26, länk
* Kristianstadsbladet utnämner citatet till "en av vår tids största sportbluffar. 2015-12-08, länk
* Sammanfattning av denna tråd i Sportamore: länk
* Värmlands folkblad uppmärksammar. "Vad har vi sagt egentligen?"

Så ser du själv matcherna i KBs arkiv
Lindemann förklarar det utförligt: länk
För sökningar om material i arkivet se:
länk mediearkivet
Matcherna med utländsk kommentator kan du se gratis här:
FIFA
Football Italia

Övrigt
* Tråden blev utnämnd till årets Flashbacktråd 2016 av FBs medlemmar. länk
* Tråden har 2023-08-21 lästs över 872 000 gånger.
Senast redigerad av avec 2023-08-22 kl. 20:13.
Citera
2023-08-22, 19:45
Medlem
PerniWhas avatar
Har inte läst igenom hela tråden men har för mig att jag läst någonstans att den gode Arne själv hävdar att han aldrig fällde den klassiska kommentaren utan att den uppstod mer eller mindre av sig själv.

Kan någon komma med något klipp eller något annat som bevisar motsatsatsen så är jag naturligtvis beredd att böja mig. Har hiskeligt svaga minnen från eventet i fråga när det begav sig.
Citera
2023-08-22, 19:45
Medlem
Vattenspanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auswanderer
Slutsats: Fortfarande inget citat hittat.

Först och främst, gott jobbat pojk!

För det andra, du kommer aldrig hitta citatet.

SOG gick nämligen igenom allt filmat material från VM -90 i en riffifikupp med helikoptrar, änterhakar och deaktiveringar av laserlarm omkring 2015 och raderade sådant som på sikt kunde skada eller såra svenska folket. Detta efter att en anonym användare på Flashback, ArneHegerfors, startat en tråd kring citatets autencitet. Sanningen har sedan dess mörkats av regering efter regering i ett försök att undanhålla hemskheterna som yttrades i vårt barbariska förflutna.

Eller så har Arne helt enkelt inte sagt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in