2023-08-23, 07:48
Medlem
Kalikamars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec

Ryssland - Kamerun 6-1, VM 1994
Kommentator: Bo Hansson
källa: lindemann

Har någon kollat igenom paussnacket i matchen mellan Brasilien och Sverige som spelades samtidigt?

Kamerun hade goda chanser att ta sig vidare till åttondel om de vunnit mot Ryssland men istället låg de under i paus med 3-0 samtidigt som Sverige ledde mot Brasilien.
Citera
2023-08-23, 07:53
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalikamar
Har någon kollat igenom paussnacket i matchen mellan Brasilien och Sverige som spelades samtidigt?

Kamerun hade goda chanser att ta sig vidare till åttondel om de vunnit mot Ryssland men istället låg de under i paus med 3-0 samtidigt som Sverige ledde mot Brasilien.

Mycket intressant. Då borde man även kolla eftersnacket eftersom det kan komma ett referat av Kamerunmatchen där också.
Citera
2023-08-23, 08:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Nej nej, jag hörde orden själv och funderade på vad han menade. En sak kan vi vara säkra på, uttalande har gjorts emellan 1992-1996. Tippar på det senare. Vilken var Arnells första sportgrodor? Om någon kan ta fram alla tv-tablåer för TV4 mellan 92-96 kan jag lova att jag hittar matchen.

Alla tv-tablåer? Det måste väl räcka med matcher Kamerun spelat - och som haft Hegerfors som kommentator.

Dvs inte TV4.
Citera
2023-08-23, 08:52
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Jag minns fotbolls-VM 1974 i Västtyskland där Arne Hegerfors kommenterade funktionärer med vältar som försökte bli av med vatten på planen - det hade regnat hela natten. Arne sa efter att han och Bengt Grive suttit tysta en lång stund och tittat på: "Nu förstår jag varför det heter Weltmeisterschaft". Grive gick ner för räkning. Långtidsminnet är det inget fel på. Jag kan fler Hegerforsare från den tiden.
Om du läser tråden finns det oändligt med personer som "minns helt säkert".
Det lustiga är att de minns helt olika saker. Olika år, matcher, kommentatorer, bilder, tider etc etc.
Så de flesta som är säkra har bevisligen fel. Det är du med på? (jaja, jag förstår, du menar att de andra minns fel... )
Så länge ingen klipp hittas är det mest sannolika att alla minns fel.

Lite som religionen. Alla troende säger att alla andra religioner har fel. För en utomstående är det en logisk slutsats att då har sannolikt alla fel. Tills motsatsen kan bevisas.
Citera
2023-08-23, 09:31
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Alla tv-tablåer? Det måste väl räcka med matcher Kamerun spelat - och som haft Hegerfors som kommentator.

Dvs inte TV4.
De spelade inte mot Kamerun!
Citera
2023-08-23, 09:37
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:

Stämmer, Sverige har bara mött Kamerun 1 gång i historien (1994) så det säger ju sig självt att det måste vara en annan match.

Men sådant kan man ju inte räkna med att klimakteriekvinnan Clay Alisson ska fatta
Citera
2023-08-23, 10:57
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

’Citatet’ påstås ju komma från en match England 1 Kamerun. Vilka andra matcher är intressanta?

Dessutom jobbade Hegerfors inte för TV4.
Citera
2023-08-23, 11:25
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
’Citatet’ påstås ju komma från en match England 1 Kamerun. Vilka andra matcher är intressanta?

Dessutom jobbade Hegerfors inte för TV4.

Hegerfors har visst jobbat för TV4, han var med i deras Sportpanelen som var ett återkommande inslag ett tag. Nu blev du tokägd igen

https://www.tv4.se/artikel/4fbfd2060...skt-genombrott
https://www.aftonbladet.se/sportblad...arnes-raknefel
Citera
2023-08-23, 11:42
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Hegerfors har visst jobbat för TV4, han var med i deras Sportpanelen som var ett återkommande inslag ett tag. Nu blev du tokägd igen

https://www.tv4.se/artikel/4fbfd2060...skt-genombrott
https://www.aftonbladet.se/sportblad...arnes-raknefel
Fram till 1997 jobbade han enbart för SVT (i tv-sammanhang). Med tanke på att citatet förekommer som sportgroda under 1994-1995 utgår jag från att du förstår varför eventuellt senare arbete för TV4 är ointressant.
Citat:
Nej nej, jag hörde orden själv och funderade på vad han menade. En sak kan vi vara säkra på, uttalande har gjorts emellan 1992-1996. Tippar på det senare. Vilken var Arnells första sportgrodor? Om någon kan ta fram alla tv-tablåer för TV4 mellan 92-96 kan jag lova att jag hittar matchen.
Här är alla tv-tablåer: https://smdb.kb.se/catalog/info/advsearch

Bara att börja söka. Var så god.
Citera
2023-08-23, 12:14
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Fram till 1997 jobbade han enbart för SVT (i tv-sammanhang). Med tanke på att citatet förekommer som sportgroda under 1994-1995 utgår jag från att du förstår varför eventuellt senare arbete för TV4 är ointressant.

Här är alla tv-tablåer: https://smdb.kb.se/catalog/info/advsearch

Bara att börja söka. Var så god.
Hur söker man så man får fram tablåerna?
Citera
2023-08-23, 12:29
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ingen av matcherna!
Några saker vet jag helt hundra.

1. Sverige spelade
2. Det var fan mig inte VM för så många byten fick man inte göra
3. Det regnade inte i matchen
4. Uttalande var inte menat som ett rasitiskt påhopp
5. Det tog lite tid när den andra kommentatorn började skratta
6. Det var två kommentatorer
7. Matchen saknade vikt. Minns inte varför, antingen om det var en showmatch eller om Sverige var redan klara för exempelvis VM.
8. TVn hemma stod på ovanvåningen
9. Matchen spelades mitt på dagen och inte en vardag
10. Matchen spelades troligtvis på 4an. Annars SVT. Absolut ingen annan kanal.
11. Sverige vann matchen. Motståndarna gjorde max 2 mål.
12. Matchen var som sagt inte av vikt. Hade Sverige förlorat hade det inte haft någon betydelse.
13. Lagerbäck var inte coach.
Om en match mot ett afrikanskt lag inte var av någon vikt så måste det betyda att det var antingen en träningsmatch eller sista matchen i VM/OS när vi redan var utslagna/klara. Det sista vet vi att det aldrig hände under den perioden vi pratar om, för det är i så fall bara -90 eller -94. -90 så var sista matchen mot Costa Rica och den var direkt avgörande för att gå vidare. -94 var mot Brasilien och var också avgörande för att gå vidare. OS spelade vi aldrig.

Det innebär i så fall att det var en träningsmatch. Sändes några träningsmatcher på TV på den tiden? Speciellt om det är mot ett afrikanskt lag? Jag är ytterst tveksam..
Citera
2023-08-23, 12:55
Medlem
liddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Det innebär i så fall att det var en träningsmatch. Sändes några träningsmatcher på TV på den tiden? Speciellt om det är mot ett afrikanskt lag? Jag är ytterst tveksam..

Även om det sändes så skulle färre personer än som minns citatet ha sett en sådan match.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in