2023-08-22, 15:07
Medlem
Farbaute666s avatar
Diskussionen är egentligen låst mellan två läger.
Den ena sidan hävdar att det inte finns något bevis för att det har sagt, den andra sidan är fullständigt övertygade om att de har hört det.

Jag tillhör den andra sidan, vi var åtta personer tillsammans som hörde det och vi började prata om det omedelbart. Vad A.H. menade med det, det är mer givande att diskutera. Det har hävdats att han helt enkelt menade på att avbytarbänken var svag, det vill säga det var inget skämt som åsyftade hudfärg.

Inget som skrivs här kommer att få mig att ändra uppfattning om vad som faktiskt sades den kvällen.
Citera
2023-08-22, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Är vi närmare sanningen i detta mysterium?

Jag har hört detta citat fånga, många år sedan.

Huruvida jag har efterkonstruerat mina minnen, det återstår att se.

Fram med bandet NU. Och som redan nämnt - filma teven när bandet rullar så finns en liten backup och dessutom en digital fil att snabbt och enkelt kunna ladda upp överallt.

Mot sanningen!

Du har hör citatet rätt. Arne säger det i matchen mellan England och Kamerun VM 1990. Om du är gammal nog så har du säkert hört det under själva matchen när den sändes direkt eller så har du sett det på tv i något annat sammanhang eller i något nu censurerat/borttaget klipp på Youtube. Bandet är på gång, användaren Von Oben kommer få bandet på söndag.

Sen har vi användaren Retsina som också har videoband på händelsen (jag uppfattade det som att det var rätt match han hade i alla fall), hans band var till skillnad från mitt halvt om halvt trasigt, men jag vet inte om det var problem med själva bandet eller med videospelaren.

Han skulle hursomhaver försöka reparera bandet och videospelaren först, han skulle plocka fram sin gamla Hitachi och sätta sig och glo litet, så där händer det också spännande saker nu.
Citera
2023-08-22, 15:14
Medlem
Det roligaste med detta är ju nu hur man ser framför sig hur halva fotbollssverige ( fast de flesta ganska ointresserade) bänkar sig framför teven söndag 1 juli 1990 klockan 21 och kollar på England - Kamerun ( i stora gäng ) . Håller sig vakna till klockan 23 och börjar gapskratta till den dråplige Arne .

Fyra år senare suckar de djupt när de hör Bo Hansons knastertorra "Nu kommer vi iallafall inte förlöra med 2-1 som vi brukar göra i VM numera" ( Som helt seriöst är roligare än denna)
Citera
2023-08-22, 15:15
Medlem
Nu orkar jag inte gå tillbaka och läsa alla inlägg igen, men för att försöka sammanfatta Fnord1984s bisarra feberdröm så ser det väl ut ungefär så här i nuläget:
  • Fnord1984 har själv hört citatet under 2018 då han tittade på en VHS-inspelning
  • Fnord1984 Hävdar att det hela är ett ambitiöst och mångårigt förvillingsprojekt där Jack Werner ligger bakom.
  • De användare som granskat England - Kamerun från VM 1990 på Kungliga Biblioteket och avfärdat matchen, är i själva verket Jack Werners hantlangare som ljuger och förvillar.
  • Fnord1984s ålderdomlige far har dock matchen inspelad på en VHS-kassett hemma där citatet med säkerhet är med
  • Fnords pappa bor tyvärr för långt bort för att Fnord ska kunna besöka honom innan mellandagarna och titta på bandet
  • Fnords pappa är tyvärr för gammal och dement för att kunna titta på bandet och/eller spela in någonting och publicera för allmän åskådan
  • Även om Fnords pappa hade haft förmågan, så hade det inte gått för hans videobandspelare är tyvärr trasig
  • Det visar sig dock att Fnords pappas granne, Allan, har en fungerande VHS-bandspelare hemma. Fnord ser till att VHS:en plockas fram och blir uppringd när den spelas upp. Tyvärr så har ingen i rummet möjlighet eller kunskap att filma TV-skärmen med t ex en mobiltelefon men Fnord hör tydligt i telefon hur citatet yttras
  • Fnord försöker spela in detta med en app på telefonen men det är tyvärr något fel på appen
  • Då användaren Auswanderer varit på KB under tiden allt detta utspelar sig och en gång för alla avfärdat England - Kamerun från VM 1990 med videobevis, är Fnord nu övertygad om att det istället rör sig om konspiration och censur från SVT:s sida.
  • För att motverka dessa mörka samhällskrafter, så kommer Fnord nu att hämta bandet, men istället för att själv spela in något material kommer han att lämna det till en annan forumanvändare, VonOben, som ska digitalisera bandet och sedan, istället för att själv publicera materialet, ge det till Jack Werner(?) som ska publicera det

Har jag missat nåt?
Citera
2023-08-22, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Diskussionen är egentligen låst mellan två läger.
Den ena sidan hävdar att det inte finns något bevis för att det har sagt, den andra sidan är fullständigt övertygade om att de har hört det.

Jag tillhör den andra sidan, vi var åtta personer tillsammans som hörde det och vi började prata om det omedelbart. Vad A.H. menade med det, det är mer givande att diskutera. Det har hävdats att han helt enkelt menade på att avbytarbänken var svag, det vill säga det var inget skämt som åsyftade hudfärg.

Inget som skrivs här kommer att få mig att ändra uppfattning om vad som faktiskt sades den kvällen.

Det är lugnt, vi är många i den här tråden som inte lider av alzheimer så du är långt ifrån ensam. Det som är mest komiskt är inte allihop som har glömt bort dock, utan det som är mest komiskt är alla tomtar som inte har sett matchen själva överhuvudtaget men ändå har så bestämda åsikter om vad alla vi som vetat om Arnes kommentar i över tretti år minns och inte minns.

Själv hörde jag som sagt Arnes kommentar så sent som igår, jag hörde den dessförinnan 2018 och första gången 1990 men det duger inte för "minnesexperterna" som aldrig sett matchen själva. Jag har dock förståelse för att om man endast såg matchen 1990 eller hörde klippet i något annan sammanhang då så kan det naturligtvis vara svårt att komma ihåg det exakta sammanhanget och den exakta ordalydelsen, och det är ingenting konstigt.

Den exakta ordalydelsen (du kanske t.o.m kommer ihåg det, om inte annat kommer du säkert känna igen det) är: "Det blev en oväntad vändning den här kvällen sett till matchbilden, nu är det uppgivna blickar och det ser plötsligt väldigt mörkt ut på Kameruns avbytarbänk."
Citera
2023-08-22, 15:28
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnord1984
Det är lugnt, vi är många i den här tråden som inte lider av alzheimer så du är långt ifrån ensam. Det som är mest komiskt är inte allihop som har glömt bort dock, utan det som är mest komiskt är alla tomtar som inte har sett matchen själva överhuvudtaget men ändå har så bestämda åsikter om vad alla vi som vetat om Arnes kommentar i över tretti år minns och inte minns.

Själv hörde jag som sagt Arnes kommentar så sent som igår, jag hörde den dessförinnan 2018 och första gången 1990 men det duger inte för "minnesexperterna" som aldrig sett matchen själva. Jag har dock förståelse för att om man endast såg matchen 1990 eller hörde klippet i något annan sammanhang då så kan det naturligtvis vara svårt att komma ihåg det exakta sammanhanget och den exakta ordalydelsen, och det är ingenting konstigt.

Den exakta ordalydelsen (du kanske t.o.m kommer ihåg det, om inte annat kommer du säkert känna igen det) är: "Det blev en oväntad vändning den här kvällen sett till matchbilden, nu är det uppgivna blickar och det ser plötsligt väldigt mörkt ut på Kameruns avbytarbänk."

Vilken matchminut sägs det?

LL
Citera
2023-08-22, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bossekaka
Det roligaste med detta är ju nu hur man ser framför sig hur halva fotbollssverige ( fast de flesta ganska ointresserade) bänkar sig framför teven söndag 1 juli 1990 klockan 21 och kollar på England - Kamerun ( i stora gäng ) . Håller sig vakna till klockan 23 och börjar gapskratta till den dråplige Arne .

Fyra år senare suckar de djupt när de hör Bo Hansons knastertorra "Nu kommer vi iallafall inte förlöra med 2-1 som vi brukar göra i VM numera" ( Som helt seriöst är roligare än denna)

Engelsk fotboll var jättestort i Sverige från 70-talet fram till ungefär 1995 då det började gå neråt litet. Du ska bara veta hur många som följde premier league genom Tipsextra fram tills att Tv4 tog över det. En av orsakerna till att detta populära program sedermera lades ner var att de 13 stryktipsmatcherna på kupongen inte längre spelades samma lördag, vilket gjorde att de som tippat inte fick veta sitt stryktipsresultat förrän på söndagen.

Jag tror som sagt inte folk begriper hur stort det varit med Engelsk fotboll i Sverige. Nuförtiden sänds ju alla möjliga ligor inklusive Champions League på TV, men år 1990 var det Engelsk fotboll som regerade tillsammans med den Svenska. Det finns många i den här tråden som inte kan något om vare sig sporten i sig eller sportens historia, det är väldigt uppenbart.

Känns som tråden översvämmats av konspirationsteoretiker som svamlar om Mandela-effekten och falska minnen och ja jag vet inte vad... Dom fotbollsintresserade personerna som var med när det begav sig vet vad Arne sa medan resten bara fabulerar och spekulerar vilt kring vad han inte sa...
Senast redigerad av Fnord1984 2023-08-22 kl. 16:10.
Citera
2023-08-22, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Är vi närmare sanningen i detta mysterium?

Såklart inte. Fnörden har inga bevis och har aldrig haft. Han driver bara. Visst kan det vara roligt när folk trollar men då krävs det ju lite finess, Fnörden är bara tröttsam.
Senast redigerad av Stearinkalle 2023-08-22 kl. 15:38.
Citera
2023-08-22, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Vilken matchminut sägs det?

LL

Jag trodde tidigare att det var 105:e matchminuten, faktum är att jag var väldigt säker på det. Men nu lutar jag åt att det kan vara i andra förlängningshalvleken istället. Tack och lov har jag hört Arne säga kommentaren i England - Kamerun-matchen hela tre gånger i mitt liv så jag vet att han säger det.

Sen så är jag den första att medge att jag blev otroligt förvånad att det inte var i direkt samband med 3 - 2 målet som jag trodde att det var (så till vida det inte blivit bortcensurerat) så i så fall är det förmodligen i den andra förlängningshalvleken.

Straff nummer ett som det blir 2 - 2 på kan kan jag aldrig tänka mig att det är, men fine, jag medger att det varit svårare att klargöra exakt när det skedde än vad jag trodde så det återstår ännu att se, men det löser sig när Von Oben fått bandet av mig.

EDIT: Typo. 105:e matchminuten.
Senast redigerad av Fnord1984 2023-08-22 kl. 15:39.
Citera
2023-08-22, 15:33
Medlem
Citat:
Okej, då ber jag om ursäkt, jag tolkade det som att du erbjöd dig att se till att VHS-bandet kunde digitaliseras i en filmbutik, men om jag missförstod dig tar jag givetvis tillbaka det. Användaren Von Oben har erbjudit sig att digitalisera bandet i alla fall.

Jag tänkte att när det var gjort så kunde vi skicka bandet till dig eftersom du är den som lyft upp frågan på en högre medial nivå genom Aftonbladet, men det är givetvis inget jag eller någon annan kan förvänta sig att du ska vara behjälplig med. Jag råkade felaktigt tolka dig så bara, sorry.

EDIT: https://www.aftonbladet.se/sportblad...tet-ett-pahitt - jag trodde felaktigt att det var du som publicerat denna 8 år gamla artikel, men såg nu att det var en journalist/skribent som heter Erik Karlsson som skrivit artikeln och begärde in tips när det begav sig, jag utgick som sagt utifrån att du sa att du kunde digitalisera bandet och att jag trodde det var din story på massmedial nivå så att säga att du skulle publicera nyheten någonstans. Logistiken i det här fallet skulle bara bestått i att användaren Von Oben digitaliserade bandet och så skickade vi det vidare till dig Jack. Missförstånd från min sida.

Kan du beskriva hur ditt "fotografiska minne" fungerar igen?
Citera
2023-08-22, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stearinkalle
Såklart inte. Fnörden har inga bevis och har aldrig haft. Han driver bara. Visst han det vara roligt när folk trollar men då krävs det ju lite finess, Fnörden är bara tröttsam.

I ett rent hypotetiskt scenario skulle du våga satsa ditt eget eller nära anhörigs liv på att jag har fel mot säg en eller ett par miljoner? Bara nyfiken på hur stark din övertygelse är.
Citera
2023-08-22, 15:37
Medlem
Skidlifts avatar
Citat:
Jag trodde tidigare att det var 115:e matchminuten, faktum är att jag var väldigt säker på det. Men nu lutar jag åt att det kan vara i andra förlängningshalvleken istället. Tack och lov har jag hört Arne säga kommentaren i England - Kamerun-matchen hela tre gånger i mitt liv så jag vet att han säger det.

Sen så är jag den första att medge att jag blev otroligt förvånad att det inte var i direkt samband med 3 - 2 målet som jag trodde att det var (så till vida det inte blivit bortcensurerat) så i så fall är det förmodligen i den andra förlängningshalvleken.

Straff nummer ett som det blir 2 - 2 på kan kan jag aldrig tänka mig att det är, men fine, jag medger att det varit svårare att klargöra exakt när det skedde än vad jag trodde så det återstår ännu att se, men det löser sig när Von Oben fått bandet av mig.

Nu har du iaf fel!

Du trodde tidigare att det var vid 105:e match minuten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in