2015-12-02, 20:26
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneHegerfors
Oj, en cliffhanger...

Själv bjuder jag på ett klipp som borde passa flashback, från VM-94 där Ravelli säger berättar vad han tycker om rumäner och bulgarer:

https://youtu.be/PGF_HvLyrLo?t=150
Haha, att han har mage att säga det i samma rum som Henke. Men han verkade skratta gott åt Ravellis kommentar i alla fall, härligt klipp.
Citera
2015-12-02, 20:26
Medlem
Grevelings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulsterboy.
Men det länkades en källa här i tråden tidigare idag där Arne säger till någon tidning att han säger orden efter 2-2.

Nä. Efter 2 straffsparkar säger han vilket blir 3-2. Den här tråden är fan episk.
Citera
2015-12-02, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Haha, att han har mage att säga det i samma rum som Henke. Men han verkade skratta gott åt Ravellis kommentar i alla fall, härligt klipp.

Henke är varken rumän eller bulgar, han är inte heller känd för att spotta på folk, så varför skulle han ta illa vid sig?
Citera
2015-12-02, 20:28
Medlem
Glorkass avatar
Del 2:

Det måste ju finnas mer! tänker jag, och mycket riktigt.
Det finns en fil till, som heter TV1, 23:00-01:00, "Dans och video". Jag klickar, och mycket riktigt är jag tillbaka i matchen. Tyvärr är jag lite längre bak än där jag slutade sist, så jag måste se om en god bit. Jag känner igen repliker och matchbilder som jag redan sett. Men jag tänker att det kunde varit värre, tänk om en minut saknats.... ! Problemet är också, eftersom det varken finns matchklocka i bild eller tidskodning så måste jag se om allt. Och tiden går, klockan närmar sig 18:35.
Jag ser klart matchen, domarn blåser av. Till min förvåning kommer ingen straff, jag måste läst slarvigt på wikipedia, straffen kommer i förlängning visar det sig. Detta utgör ytterligare ett problem då jag inser att jag inte kommer hinna se hela 15+15 i förlängningen innan de stänger!
Pausprat, jag ser gnagar-Baxters fula nuna i pratsoffan och jag hinner tänka att det här mellanpratet kanske ingen människa har sett på 25 år. Spolar framåt i förlängningen.

Många har ju sagt att det är vid 3-2 det sägs, så jag letar upp straffen.
I rutan ser man texten "programmet Dans och Video kommer efter matchen" No shit. Undrar om nån blev besviken när det begav sig? På ett ställe ser jag att man panorerar bakom Kameruns bänk, bakom ryggarna. Arne är helt tyst. Alla på bänken utom coachen är mycket riktigt svarta.

Hittar straffen till 3-2.
Straffen är HELT SOLKLAR. Arne mindes ju i efterhand att den var tveksam? men han säger SJÄLVKLAR straff som kommentar när den blir av.
England sätter straffen. Ingenting. inga ord, inget skämt. Klockan är nu 18:40 och matchklockan är nånstans i den första förlängningskvarten. ajajaj.
Kollar hela vägen fram till mini-pausen. Engelsmännen dansar i karnevalståg nedanför läktaren och det är något med 90-tal, england och den där grabbiga karnevalsdansen som påminner mig om DIF, om matcher man själv varit på där det där tåget uppstått.
Matchen är igång igen, jag tittar intensivt. Örat spelar spratt med en, man tycker sig nästan höra arne säga den berömda repliken fast det är bara inne i huvudet. Man är beredd på att den ska komma när som helst.

Nu kommer en kille med Gong-gong som går runt och ropar "10 minuter kvar", alltså inne i KB.
Det borde vara ca 10 minuter kvar av matchen, eller mindre, det kan gå.
Jag ser klart matchen, Kamerun är sjukt matta. dåligt spel, få chanser.
Domaren blåser av, matchen är slut. Man filmar nästan bara spelarna, Gazza jublar, alla jublar.
Datorklockan visar 18:57, och de anställda tittar lite mot mig. Jag stänger av.
Antiklimax.

Nu finns en god och en dålig nyhet.
Den dåliga är ju att jag inte hittade citatet. "It doesnt look good for the myth" som de säger i Mythbusters.

Den goda nyheten är att det finns ytterligare match att beta igenom, och jag känner mig taggad att göra detta.
Jag hann scanna av allt från minut 83 till slutsignal i ordninarie tid, och från englands andra straff till slutsignal. Återstår allt från minut 1-83, och förlängningen minut 1 till straffen.

Vi måste få klarhet.
Citera
2015-12-02, 20:29
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ngt
Hah det är ju galet.

Arne har själv gått in under SVTs skydd och raderat förlängningen?
Vad har vi gett oss in på. Snart kommer Radiotjänst och slåe in våra dörrar?

Jag är orolig för min familj.
Ja, vad fan har man gett sig in på. Dags att barrikadera huset och skydda sin familj, för nu är det allvar
Citera
2015-12-02, 20:30
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulsterboy.
Men det länkades en källa här i tråden tidigare idag där Arne säger till någon tidning att han säger orden efter 2-2.

Det beror på att andra har sagt att det är så. Arne själv hade ingen aning om detta förrns flera år senare när storyn började flyta runt.
Citera
2015-12-02, 20:30
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Del 2:
Det är alltså en myt precis som vi misstänkte.

Fy fan vad tragiskt.
Citera
2015-12-02, 20:32
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneHegerfors
Henke är varken rumän eller bulgar, han är inte heller känd för att spotta på folk, så varför skulle han ta illa vid sig?
Du vet, hela den här "rasism-grejen" där mörkhyade kan ta åt sig så fort någon skämtar om någons etnicitet (även om man själv inte tillhör etniciteten.
Citera
2015-12-02, 20:32
Medlem
Ngts avatar
I knew it! Har gåshud. Hela den svenska befolkningen verkar ha gått på och själva mjölkat på idrottssveriges mest berömda citat! Detta är helt otroligt.

När ska du se andra matchen?
Citera
2015-12-02, 20:34
Medlem
Dofternas avatar
Som så många andra i tråden är jag väldigt rädd just nu, både för mig och min familj. Vad har FB för försäkringar, tar de ansvar för min säkerhet?
Vilken jävla resa man är ute på!
Citera
2015-12-02, 20:37
Medlem
Nivovics avatar
Detta är helt sjukt.

Då hade vi alla fall rätt gällande Arnes minne, nu vet vi att han har ingen koll alls när eller om han sade "det ser mörkt ut på Kameruns bänk".
Vågar man bekräfta myten redan?
Eller finns citatet att hitta i någon annan match av någon annan kommentator?
Citera
2015-12-02, 20:37
Medlem
Glorkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ngt
I knew it! Har gåshud. Hela den svenska befolkningen verkar ha gått på och själva mjölkat på idrottssveriges mest berömda citat! Detta är helt otroligt.

När ska du se andra matchen?

Det kommer ju ta lite tid i anspråk, men jag kommer ändå behöva återvända dit då jag blev sjukt sugen på att se lite andra grejer också. (Sportnytt efter DIF-Bajen 9-1 t ex...)
I min naiva skalle tänkte jag att jag hittar väl Arnes snack direkt, spelar in det, och sen har jag 30 minuter kvar att botanisera i 70-talsporr och DIF-segrar. Men icke!

tidigast fredag lunch, men kanske senare, i helgen kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in