2023-06-04, 14:40
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneHegerfors
Vid diskussioner om populära sportcitat brukar klassikern "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" nämnas. I denna tråden vill jag ha svar på om Arne Hegerfors, eller någon annan sportkommentator för den delen, faktiskt har fällt denna kommentar. Som bevis för att det faktiskt har hänt så vill jag se ett Youtube-klipp från matchen i fråga.

I det nedanstående klippet berättar Arne om hur citatet kommer från VM 1990
https://www.youtube.com/watch?v=mb1fYInj7vc

Flera andra källor nämner dock att citatet kommer från VM 1994.

Flera personer har, liksom jag, ifrågasatt om Arne Hegerfors faktiskt sagt detta:
http://www.svt.se/tittarservice/fraga-oss/dialog/513099

Va fan Arne, har du ett eget konto på flashback?
Citera
2023-06-15, 12:48
Medlem
jerkuss avatar
En ren petitess, men jag kan rapportera om första gången vårt kära citat dyker upp på Flashback. Det är i nyhetsbrevet FNA, som Jan Axelsson drev parallellt med att han gav ut tidningen Flashback och började utvecklade den som hemsida, sommaren 1996.

I nummer 49 av FNA, utsänt den 29 juli 1996, finns underrubriken "SPORTCITAT" med, och där kan man finna:

Citat:
"... och Sverige tar ut negern och sätter in en zigenare..."
Bulgarisk TV under bronsmatchen i VM 1994

"Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk..."
Arne Hegerfors, SVT

"I en sådan här match är det till och med glädje i att vara boll..."
Lasse Kinch, av egen erfarenhet, om match Lazio-Milan på TV3

"Dom där två håller nog inte på Turkarna...dom turkiska fansen buar..."
TV3:s politiske expert Glenn Hysen om den kurdiska demonstrationen under
IFK - Galatasaray

Källan till citaten uppges som: http://www.mdstud.chalmers.se/~md1la...c/coleman.html

Tyvärr har inte Internet Archive några tidigare arkiverade versioner av den sajten än från 1997, och då hittar man bara en uppdatering om att innehållet på sidan –*som varit besvärligt för webmastern "since these page are responsible for about 40% of the traffic on this webserver" –*flyttats.
Citera
2023-06-16, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerkus
En ren petitess, men jag kan rapportera om första gången vårt kära citat dyker upp på Flashback. Det är i nyhetsbrevet FNA, som Jan Axelsson drev parallellt med att han gav ut tidningen Flashback och började utvecklade den som hemsida, sommaren 1996.

I nummer 49 av FNA, utsänt den 29 juli 1996, finns underrubriken "SPORTCITAT" med, och där kan man finna:

Källan till citaten uppges som: http://www.mdstud.chalmers.se/~md1la...c/coleman.html

Tyvärr har inte Internet Archive några tidigare arkiverade versioner av den sajten än från 1997, och då hittar man bara en uppdatering om att innehållet på sidan –*som varit besvärligt för webmastern "since these page are responsible for about 40% of the traffic on this webserver" –*flyttats.

En tydlig skillnad mellan detta citat och de andra, är att det inte står vilken match det gäller. På 90-talet tog alla för givet att detta hade sagts, och ingen lade någon större vikt på när.

Hysen politisk expert, hehehe..
Citera
2023-06-20, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yardline
Till er som är inne här och konspirationsteoriserar.
Om vi bortser från hur absurd tanken är på att SVT eller någon annan skulle gått in och censurerat det här materialet på det viset ni antyder, vad menar ni är anledningen till att detta skulle ha gjorts?

"Det ser mörkt ut" är ett vedertaget uttryck som inte har någonting med ras att göra. Själva humorn i den här anekdoten kommer av att man själv gör en alternativ tolkning av någonting som sagts med goda avsikter.

Jag hade förstått att folk blev upprörda om uttalandet hade varit "jaha och där sitter dom små negrerna och hänger läpp", men då hade det inte varit roligt. Humorn försvinner med den onda avsikten, eller tror ni att ett sådant citat hade presenterats i en lättsam "sportgrodor"-krönika? SVT hade dock fortfarande inte censurerat det heller.

Ni måste trolla.

En person skriver att det är misstänkt tyst vid en sekvens bara. Ta det lugnt. Det intressanta är att nästan alla har ett planterat minne av detta. Ganska intressant fenomen.
Citera
2023-07-09, 13:05
Medlem
erikbes avatar
Frågade ChatGPT och den är ute o cyklar

” Ja, Arne Hegerfors, en svensk sportkommentator, är känd för att ha använt uttrycket "Det ser mörkt ut på kameruns avbytarbänk" under en kommentering av en fotbollsmatch mellan Kamerun och Sverige under VM 1990. Det har blivit ett känt citat och används ibland som en humoristisk referens inom svensk fotbollskommentering.”

Sverige mötte inte ens Kamerun 1990
Citera
2023-07-09, 17:02
Medlem
erikbes avatar
Testade att bemöta med att det är en myt o fick följande svar

” Jag ber om ursäkt för felaktigheten i mitt tidigare svar. Du har rätt, det är en myt att Arne Hegerfors skulle ha sagt "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk". Det finns inget känt belägg för att han har använt den specifika frasen under sin kommentering. Tack för att du rättade mig och jag beklagar eventuell förvirring mitt tidigare svar kan ha orsakat.”
Citera
2023-07-10, 00:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Det är från sidan. 22:25 in i förlängningen för att vara exakt. Bänken visas från sidan i 2 sekunder. Den vita tränaren är faktiskt den som sitter närmast och syns mest men det är i och för sig inte särskilt relevant.

Glorkas har som sagt sett exakt den sekvensen och beskriver att Arne inte säger "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk".

Om vi ska gå in på klippteorin så hade det funnits spår. Det har tidigare inte gått att bara ta bort röster men inte publikljud. Numera kan man ta bort vissa sekvenser men det hörs då det ger störningar.

Så din teori är som sagt helt befängd med tanke på att Glorkas beskriver exakt den sekvensen och ger dig fel.

Sedan har det funnits noll incitament att ta bort den mest kända sportgrodan i historien. Nu för tiden kanske någon wokefåne hade kunnat få för sig det men samhället var något annat på den tiden. Varför tror du SVT och övriga vänstermedia uppmärksammat citatet gång efter annan om det nu hade velat tystas ner? Det är dessa medier som blåst upp citatet och gjort det kännt.

P.S. Svensk vänsterhumor från 1994
https://youtu.be/iJOUNqBuLr8

Det intressanta är för mig om han någon gång sagt något om minerna på Kameruns avbytarbänk eller om det också är taget ur luften? Det hade ju varit förståeligt om han exempelvis hade sagt: nu ser det dystert ut på avbytarbänken hos Kamerun och att då någon medvetet eller omedvetet missuppfattat det som en upprinnelse till myten.

Det är ju rätt märkligt i sig att ett uttryck skapas utan att det finns ens ett korn sanning i det. De flesta felaktiga minnen brukar komma ur förvrängningar eller att något missuppfattas. Om det inte finns något att missuppfatta eller förvränga så återstår endast att någon medvetet hittat på det och planterat det i ett sammanhang med stor spridningseffekt. Eftersom inte internet och sociala medier fått fäste hos allmänheten i början på 90-talet är det ännu märkligare.
Citera
2023-07-10, 00:48
Medlem
Dalulvens avatar
Så citatet dyker upp första gången 1995? Kan det ha sagts detta år?

Programmet "Kryzz" sändes sista gången under 1995, och hade Arne Hegerfors som programledare.

Vill minnas att han spelade upp klipp och vitsade en del.

Han kan inte ha sagt det då till något klipp?
Citera
2023-07-10, 01:16
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det intressanta är för mig om han någon gång sagt något om minerna på Kameruns avbytarbänk eller om det också är taget ur luften? Det hade ju varit förståeligt om han exempelvis hade sagt: nu ser det dystert ut på avbytarbänken hos Kamerun och att då någon medvetet eller omedvetet missuppfattat det som en upprinnelse till myten.

Det är ju rätt märkligt i sig att ett uttryck skapas utan att det finns ens ett korn sanning i det. De flesta felaktiga minnen brukar komma ur förvrängningar eller att något missuppfattas. Om det inte finns något att missuppfatta eller förvränga så återstår endast att någon medvetet hittat på det och planterat det i ett sammanhang med stor spridningseffekt. Eftersom inte internet och sociala medier fått fäste hos allmänheten i början på 90-talet är det ännu märkligare.
Samtidigt så var det precis därför en massa myter kunde spridas så. Nu hade man bara loggat in här och kollat och fått det dementerat samma dag. Det fanns ju skolgårdssanningar som levde i grundskolor och ärvdes från årskurs till årskurs utan att någon kunde kolla upp det. Och ifrågasatte någon smart nörd det så blev de överröstade eller mulade på skolgården.
Citera
2023-07-10, 01:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Samtidigt så var det precis därför en massa myter kunde spridas så. Nu hade man bara loggat in här och kollat och fått det dementerat samma dag. Det fanns ju skolgårdssanningar som levde i grundskolor och ärvdes från årskurs till årskurs utan att någon kunde kolla upp det. Och ifrågasatte någon smart nörd det så blev de överröstade eller mulade på skolgården.

Nej nu tänker du fel. Det sprids infernaliskt många fler myter och uppdiktade historier nu än förr. Hur ska du kunna få tag på sanningen i ett medielandskap som bygger på en genomgående motsättning mellan åsikter och sanningen i en åsiktskorridor?

Det är inte frågan om en skolgård när myten om »det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk« myntades. Den slog ner som en bomb överallt och lever ju fortfarande kvar. Det vittnar ju denna tråd om, men jag lovar dig att långt ifrån alla finns i denna. Det är med säkerhet så att utanför tråden i det verkliga livet runtomkring i landet finns det massor med människor som fortfarande är övertygade om att Hegerfors verkligen sagt detta och att de utan tvekan också har sett och hört det.
Citera
2023-07-10, 08:34
Medlem
erikbes avatar
Lasse Anrell började sprida myten i sin jakt på sportgrodor till hans spalt o hans böcker.
Citera
2023-07-10, 11:11
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej nu tänker du fel. Det sprids infernaliskt många fler myter och uppdiktade historier nu än förr. Hur ska du kunna få tag på sanningen i ett medielandskap som bygger på en genomgående motsättning mellan åsikter och sanningen i en åsiktskorridor?

Det är inte frågan om en skolgård när myten om »det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk« myntades. Den slog ner som en bomb överallt och lever ju fortfarande kvar. Det vittnar ju denna tråd om, men jag lovar dig att långt ifrån alla finns i denna. Det är med säkerhet så att utanför tråden i det verkliga livet runtomkring i landet finns det massor med människor som fortfarande är övertygade om att Hegerfors verkligen sagt detta och att de utan tvekan också har sett och hört det.
Nja. Visst sprids det fler myter nu, men en sån här är ju väldigt lätt att kolla upp. Så, visst hade någon kunnat sprida den, och visst kunde den fått visst fäste, men den hade ju motbevisats väldigt snabbt och sen hade det möjligtvis varit några foliehattar som hade pratat om det men inte mycket mer än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in