2021-10-08, 11:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Eftersom du vet exakt när i matchen det sades så behöver du ju inte titta på hela matchen, det räcker ju att du lägger ett par minuter på det så kan du visa för oss alla när det sades. Mycket mindre tid än vad du redan lagt på att skriva inlägg i denna tråden. Och skulle det inte vara härligt att få motbevisa oss?

Ja, tråden skapades för att inte tro det. Av en enda person som hela tiden blev motsagd från början. Det var massvis med folk som kom in och var helt säkra på när det skulle ha sagts. Flera av dom personerna är sedan dom som har letat upp sändningarna och kunnat avfärda sina egna minnen som falska. Du verkar tro att detta är nån slags konspirationstråd, det är ju precis tvärtom, massvis med folk har verkligen försökt hitta citatet men misslyckats.

Och nu har ju du chansen igen. Titta på den engelska sändningen och ge exakt tillfälle när det skulle ha sagts, visa oss när den här panoreringen över bänken efter Linekers mål sker så är vi ju halvvägs framme.
Eller är du rädd för att ditt minne ska visa sig vara falskt?

Nej, jag är inte rädd och som jag skrev inte alls bekymrad över detta. Ramlade över tråden igår. Har aldrig hört någon diskussion om detta tidigare alls faktiskt.

Jag är mycket väl medveten om att minnet inte är tillförlitligt i detaljer. Det vanligaste med minnet är dock att helt glömma bort händelser. Jag skulle inte ha något som helst problem om någon hade visat för mig att Hegerfors sa faktiskt inte »mörkt«, han sa »dystert« eller något helt annat.

När diskussionen snarare handlar om att sekvensen inte finns och Hegerfors inte sa någonting så blir det märkligare. Att jag skulle kunna ta fel på när i matchen det sades, ja absolut. Det skulle kunna vara efter Linekers första straff. Det skulle kunna vara mellan straffarna när Kamerun bränt en chans.

Jag får som sagt fundera på om jag ska kika igenom den.
Citera
2021-10-08, 11:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Det är ju inget sammandrag som sparas av det enkla skälet att på den här tiden tog det enormt lång tid att redigera film. Idag öppnar du en fil i ett program och klipper och klistrar, men på den analoga tiden var det ett tidsödande jobb som inte gjordes utan anledning. Och kvartsfinalerna 1990 sändes aldrig i repris enligt tv-tablåer i Svensk mediedatabas så varför SVTs redigerare skulle ha klippta versioner av matcherna är högst oklart. Korta sammandrag på några minuter som visades i Sportspegeln senare på kvällen 1 juli 1990 finns såklart, men de är ju en del av Sportspegeln från samma kväll som säkert också finns på KB. Någon variant där man visar nästan hela 90 minuter plus 2 * 30 minuters förlängning, men klippt i ihop ett sammandrag där man bara råkat få bort några sekunders av ditt minne finns såklart inte.

Hur kom textningen dit då och i vilket syfte?
Citera
2021-10-08, 11:55
Medlem
tempeZZts avatar
Arne har ju själv vid ett flertal tillfällen vidimerat vad han sagt. t.ex:

https://www.youtube.com/watch?v=mb1f...re14television

https://www.youtube.com/watch?v=FLaC...nnel=VHSkanal1

Ljuger han då? Eller har fått frågan så många gånger så att han till slut tror det själv?

För övrigt så visas ju Kameruns avbytarbänk en tid efter andra straffsparken i matchen som länkats ovan så visst finns det tillfälle där kommentaren skulle kunna ha yppats.
Citera
2021-10-08, 12:00
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Textningen är en simultantextning gjord live av en medarbetare på SVT som sitter och lyssnar på vad som sägs och skriver in det direkt. Vet ej vad den tekniska facktermen är, som du hör. Det är alltså för att hörselnedsatta ska kunna tillgodogöra sig även direktsända program där ingen vet på förhand vad som ska sägas. Kvaliteten är mycket, mycket sämre än riktiga undertexter som ju görs i lugn och ro.

Försnacket inför England Kamerun finns faktiskt på Youtube med samma textning aktiverad.
https://www.youtube.com/watch?v=LuTjgJ0JWmc&t=115s

Om du kollar på exempelvis intervjun med Stuart Baxter så ser du att den textas väldigt sporadiskt med en lång fördröjning. Samma sak sker alltså med kommentatorn under matcherna, men eftersom det är så lite av pratet som blir undertexter och fördröjningen är så lång så ger det ju intrycket att textningen inte följer det som sägs alls. Men det gör det ju, till viss del.
Citera
2021-10-08, 12:01
https://www.sandiegouniontribune.com...208-story.html

Hegerfors citat måste vara ett klockrent exempel på den så kallade mandela-effekten. Alltså falska minnen. Han har aldrig yttrat detta men folk svär på att de minns att han gjort det.
Citera
2021-10-08, 12:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Ljuger han då? Eller har fått frågan så många gånger så att han till slut tror det själv?

För övrigt så visas ju Kameruns avbytarbänk en tid efter andra straffsparken i matchen som länkats ovan så visst finns det tillfälle där kommentaren skulle kunna ha yppats.

Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
https://www.sandiegouniontribune.com...208-story.html

Hegerfors citat måste vara ett klockrent exempel på den så kallade mandela-effekten. Alltså falska minnen. Han har aldrig yttrat detta men folk svär på att de minns att han gjort det.

Ja vilken effekt, Hegerfors inbillar sig själv att han sagt något vid en »depparbild«. Konstigt att det kan komma från honom. Det är ju nästan så man tror att det har visats en bild på deppande kamerunska spelare vid avbytarbänken.
Citera
2021-10-08, 12:25
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Arne säger ju: "Jag var totalt omedveten om att jag sagt något som var det minsta roligt."

I ett annat sammanhang säger han att han blev uppmärksammad på det långt senare av en uppmärksam tittare (antagligen efter att Anrells Floskeltoppen publicerat citatet).

Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Arne Hegerfors verkar i denna intervju (17:07 in i klippet) påstå att han inte lade märke till sin groda förrän en tittare och Aftonbladet uppmärksammade honom om det:
"Jag hade inte en aning! Det kommer långt, långt efteråt; så är det någon uppmärksam tittare som har kommit på det."
Detta minskar Arnes trovärdighet rejält, eftersom det är enklare att rekonstruera ett minne som man själv inte visste om förrän någon annan påpekade det.

Det är ju helt orimligt att tänka sig att en kommentator kommer ihåg vad han sagt, han kommenterar live och spontant hundratals timmar varje år. Och finns det ingen bisittare som skrattar åt en dubbeltydighet eller som rättar en felsägning finns det ju inget att haka upp minnet på. Det är ju som att fråga någon om de passerade en gul bil på väg till jobbet en onsdag för sju år sedan.

Sen tycker han själv att det är roligt, litar på att det är sant och glatt återberättar det. Och varför skulle han inte bjuda på det? Men han har ju inget minne av det själv när han svarar på den frågan, däremot kan han berätta anekdoten på ett underhållande sätt.
Citera
2021-10-08, 12:28
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Det är kanske Arne himself som försöker mörka?

Citera
2021-10-08, 12:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Arne säger ju: "Jag var totalt omedveten om att jag sagt något som var det minsta roligt."

I ett annat sammanhang säger han att han blev uppmärksammad på det långt senare av en uppmärksam tittare (antagligen efter att Anrells Floskeltoppen publicerat citatet).

Det är ju helt orimligt att tänka sig att en kommentator kommer ihåg vad han sagt, han kommenterar live och spontant hundratals timmar varje år. Och finns det ingen bisittare som skrattar åt en dubbeltydighet eller som rättar en felsägning finns det ju inget att haka upp minnet på. Det är ju som att fråga någon om de passerade en gul bil på väg till jobbet en onsdag för sju år sedan.

Sen tycker han själv att det är roligt, litar på att det är sant och glatt återberättar det. Och varför skulle han inte bjuda på det? Men han har ju inget minne av det själv när han svarar på den frågan, däremot kan han berätta anekdoten på ett underhållande sätt.

Fast det väsentliga är: sade han något om de kamerunska spelarnas känslouttryck?
Citera
2021-10-08, 12:29
Medlem
Skönt i alla fall att det till sist kom någon som minns att hen hört det,😀
Citera
2021-10-08, 12:35
Moderator
zanteras avatar
Det är ju ändå lite kul att tråden är snart 350 sidor och ingen har lyckats plocka fram en video på citatet. Och jag tror en del av "nej han sa citatet, jag minns det"-folket missförstår poängen med tråden. Många av oss är inte ute efter att bevisa att hela svenska folket är blåsta som tror att han sa citatet, utan vi fascineras mer av att det inte går att hitta alls.
Citera
2021-10-08, 12:38
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Fast det väsentliga är: sade han något om de kamerunska spelarnas känslouttryck?
Nej? Vi har ju redan spenderat 400 sidor med att konstatera att detta är ett tydligt fall av Mandela-effekten och att han aldrig har sagt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in