2020-04-29, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Kollade hur citatet har spridits år för år på Google.

0 resultat fram till februari 1997. Totalt 3 sajter delade citatet det året. Oseriösa skämtsidor typ.

Därefter 0 resultat fram till februari 2001. Efter det max 1-5 hemsidor/bloggar/forum i några år.

2006 är första gången jag hittar citatet i media. Aftonbladet, om Lasse Anrells Guldgrodor: https://www.aftonbladet.se/sportblad...k-lasse-anrell

2007 är första året jag hittar att Arne uttalar sig i media:

https://www.hd.se/2007-07-04/arne-he...ts-med-sporten

Dock låst artikel så jag vet inte vad han säger, men i sökresultatet på Google står det såhär:

”Eller klassikern från ett fotbolls-VM: "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk." Apropå den sistnämnda säger Arne: — Om man nu kan kalla det en vits när det*...”

Denna intervju med Arne måste väl vara från 90-talet?

https://youtu.be/FLaCnHtFWm8

Pascalidou ser ju ut som en fjortis.
Citera
2020-04-29, 11:20
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Kollade hur citatet har spridits år för år på Google.

0 resultat fram till februari 1997. Totalt 3 sajter delade citatet det året. Oseriösa skämtsidor typ.

Därefter 0 resultat fram till februari 2001. Efter det max 1-5 hemsidor/bloggar/forum i några år.

2006 är första gången jag hittar citatet i media. Aftonbladet, om Lasse Anrells Guldgrodor: https://www.aftonbladet.se/sportblad...k-lasse-anrell

2007 är första året jag hittar att Arne uttalar sig i media:

https://www.hd.se/2007-07-04/arne-he...ts-med-sporten

Dock låst artikel så jag vet inte vad han säger, men i sökresultatet på Google står det såhär:

”Eller klassikern från ett fotbolls-VM: "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk." Apropå den sistnämnda säger Arne: — Om man nu kan kalla det en vits när det*...”

Citat:
Ursprungligen postat av avec
Denna intervju med Arne måste väl vara från 90-talet?

https://youtu.be/FLaCnHtFWm8

Pascalidou ser ju ut som en fjortis.

Pascalidous program kommenteras i en TV-krönika i Dagens Nyheter tisdagen den 26:e december år 2000. Samma år förklarar Hegerfors sitt uttalande i en frågespalt i GT. Man kan nog säga att uttalandet anses som en etablerad sanning från detta år och framåt. Som en del av allmänhetens "vetande". Eller sker detta ännu tidigare?

Tar tillfället i akt att sammanfatta uttalandets historik innan det digitala tidningspartyt slår igen:

Om man söker på "Kameruns avbytarbänk" på Kungliga bibliotekets avdelning Svenska dagstidningar, ser man att "ground zero" i media, vilket nyligen framkom här på Flashback, är en artikel i GT: "Grodorna är lustiga att höra", söndagen den 28:e maj, 1995. Vidare har Lasse Anrell, vilket också redan nämnts, en lista med sportfloskler i Aftonbladet samma år, söndagen den 17:e december.

Året då Hegerfors berömda uttalande tar fart, eller "går viralt" som man skulle säga idag, tycks vara 1996. Detta år förekommer citatet 7 gånger i media: 1 gång i GT (17:e februari), 2 gånger i Göteborgsposten (20:e april och 6:e september), 1 gång i Arbetet Nyheterna (25:e juli), 2 gånger i Aftonbladet (16:e juni och 8:e november) och 1 gång i Svenska Dagbladet (7:e oktober). I SvD anges en källa: Den hemsida för IFK Göteborg som tidigare nämnts i tråden.

1996 utkommer Anrell dessutom med boken "Sportgrodor", vilken får många uppföljare.

Minns själv att jag skrattade så tårarna rann åt det som stod i boken, antagligen julen 97.

Därefter är det tyst i media, fram till den 28:e oktober 1998 när Anrell i Aftonbladet anger en favorit "från tidigare böcker". Sportgrodan lever sedan ett lugnt och stilla liv i över 15 års tid, med endast sporadiska framträdanden, tills det tar fart igen 2014 (antagligen p.g.a. VM-nostalgi). De första ifrågasättandena av uttalandet ser ut att dyka upp under 2015, vilket ger denna skimrande floskelpärla ett förnyat liv. Sann eller ej, nu torde den eka genom evigheten.
Senast redigerad av Dalulven 2020-04-29 kl. 11:44.
Citera
2020-04-29, 15:01
Medlem
NY INFO TILL TRÅDEN (hoppas jag):

Har följt/läst denna tråden under flera år och fascineras av denna otroliga myt. När saken för några år sedan inte såg ut att ha någon annan lösning än att citatet helt enkelt aldrig har sagts, nöjde jag mig där och la skorna på hyllan.

Men, under SVTs reprisering av VM-94 hajade jag till. Både i Sveriges match mot Kamerun och sen igen mot Rysslands saknas matchmaterial i upptagningarna. I Kamerun-matchen precis innan Henkes skott i ribban vid 2-2-målet. Då det inte finns någon matchklocka är det omöjligt att säga hur länge, men åtminstone 10-15 sekunder kanske mer, har försvunnit.

Jag blev så konfunderad att jag mejlade SVT om saken och jag har nu fått svar.

Ursäkta att svaret har dröjt. Jag har grävt i detta ett tag och är nu lite klockare.

Dessa sändningar har nu några år på nacken. Det som har hänt är att våra versioner nu har en del svarta delar, alltså det är helt svart i rutan. Exakt vad som är hänt är svårt att svara på, då inte någon har varit med hela vägen. Detta material har då bandats i original, och med hjälp av teknik, flyttats över och ändrats om för olika tekniska leveranser för att idag sändas med den teknik vi idag använder. Så längst vägen har något hänt.

Men roligt att höra att satsningen uppskattas. Nu är det dags för kvartsfinal! Heja!

Med risk för att riva upp variga gamla sår och konspirationsteorier - kan det vara så att citatet försvunnit trots att det har sagts? Jag vet att många här har gått igenom matcherna från både -90 och -94 men jag har aldrig sett ovan uppmärksammas innan?
Senast redigerad av Ofloff 2020-04-29 kl. 15:32.
Citera
2020-04-29, 16:08
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ofloff

Men, under SVTs reprisering av VM-94 hajade jag till. Både i Sveriges match mot Kamerun och sen igen mot Rysslands saknas matchmaterial i upptagningarna. I Kamerun-matchen precis innan Henkes skott i ribban vid 2-2-målet. Då det inte finns någon matchklocka är det omöjligt att säga hur länge, men åtminstone 10-15 sekunder kanske mer, har försvunnit.

Kamerun var i ledning vid det tillfället & läget såg mycket ljust ut för dem. Dessutom verkar den typen av bänkbilder som folk påstår skulle ha visats i samband med citatet vara väldigt sällsynta.
Citera
2020-04-29, 18:07
Medlem
Citat:
NY INFO TILL TRÅDEN (hoppas jag):

Har följt/läst denna tråden under flera år och fascineras av denna otroliga myt. När saken för några år sedan inte såg ut att ha någon annan lösning än att citatet helt enkelt aldrig har sagts, nöjde jag mig där och la skorna på hyllan.

Jag blev så konfunderad att jag mejlade SVT om saken och jag har nu fått svar.

Ursäkta att svaret har dröjt. Jag har grävt i detta ett tag och är nu lite klockare.

Dessa sändningar har nu några år på nacken. Det som har hänt är att våra versioner nu har en del svarta delar, alltså det är helt svart i rutan. Exakt vad som är hänt är svårt att svara på, då inte någon har varit med hela vägen. Detta material har då bandats i original, och med hjälp av teknik, flyttats över och ändrats om för olika tekniska leveranser för att idag sändas med den teknik vi idag använder. Så längst vägen har något hänt.

Men roligt att höra att satsningen uppskattas. Nu är det dags för kvartsfinal! Heja!

Med risk för att riva upp variga gamla sår och konspirationsteorier - kan det vara så att citatet försvunnit trots att det har sagts? Jag vet att många här har gått igenom matcherna från både -90 och -94 men jag har aldrig sett ovan uppmärksammas innan?

Svar nej, eftersom det går att kontrollera även med andra länders sändningar. Något som även gjorts.

Jag laddade exempelvis hem hela matchen England - Kamerun från 1990 med utländsk kommentator och det finns ingen bänkbild som passar in på beskrivningen.

Laddade hem från denna sida och den tycks fortfarande vara uppe så vem som helst kan kontrollera.
https://footballia.net/matches/cameroon-england

Alla VM-matcher i hyffsat modern tid finns där. Så även Sverige - Kamerun 1994.
https://footballia.net/matches/cameroon-sweden
Senast redigerad av avec 2020-04-29 kl. 18:35.
Citera
2020-04-30, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Kamerun var i ledning vid det tillfället & läget såg mycket ljust ut för dem. Dessutom verkar den typen av bänkbilder som folk påstår skulle ha visats i samband med citatet vara väldigt sällsynta.

Ja, min poäng var inte att det skulle vara i just denna matchen som det sades. Det är ju dessutom Bo Hansson som kommenterar och de flesta verkar överens om att det är Arne som ska ha sagt det. Och som jag skrev är det ju snarare VM-90 som har varit föremål för diskussionen. Min poäng är att upptagningarna av matcherna är ofullständiga. Om samma sak gäller för de matcher som flera forumdeltagare har gått och sett på KB, skapar det nya möjligheter för när det skulle kunna ha sagts.

Citat:
Ursprungligen postat av avec
Svar nej, eftersom det går att kontrollera även med andra länders sändningar. Något som även gjorts.

Jag laddade exempelvis hem hela matchen England - Kamerun från 1990 med utländsk kommentator och det finns ingen bänkbild som passar in på beskrivningen.

Laddade hem från denna sida och den tycks fortfarande vara uppe så vem som helst kan kontrollera.
https://footballia.net/matches/cameroon-england

Alla VM-matcher i hyffsat modern tid finns där. Så även Sverige - Kamerun 1994.
https://footballia.net/matches/cameroon-sweden

Tack, ska kika på matcherna! Dock förstår jag inte riktigt, du menar att du letar efter en svepande bild över Kameruns avbytarbänk i matcherna? Det är ju främst ett svenskt citat vi letar efter, menar jag.
Citera
2020-04-30, 13:10
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Dock förstår jag inte riktigt, du menar att du letar efter en svepande bild över Kameruns avbytarbänk i matcherna? Det är ju främst ett svenskt citat vi letar efter, menar jag.

Förstår helt din undran. Det har blivit någon slags märklig trådsanning att Kameruns bänk ”ska” visas samtidigt som citatet sägs. Om en match inte innehåller en bänkbild kan man enligt dem avfärda den matchen.

Vissa svagbegåvade anser till och med att citatet blir oförståeligt utan tillhörande bänkbild. De är fast i bilderböcker-stadiet i utveckligen och kan inte tolka ord utan bild.

I själva verket förstår normalbegåvade exakt vad som är roligt med ”det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk” utan tillhörande bild eller förklaring. Och det är inte alls ovanligt att kommentatorer beskriver saker som sker utanför bild.
Senast redigerad av Tintin.i.Kongo 2020-04-30 kl. 13:15.
Citera
2020-04-30, 13:15
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Förstår helt din undran. Det har blivit någon slags märklig trådsanning att Kameruns bänk ”ska” visas samtidigt som citatet sägs. Om en match inte innehåller en bänkbild kan man enligt dem avfärda den matchen.

Vissa svagbegåvade anser till och med att citatet blir oförståeligt utan tillhörande bänkbild. De är fast i bilderböcker-stadiet i utveckligen och kan inte tolka ord utan bild.

I själva verket förstår normalbegåvade exakt vad som är roligt med ”det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk” utan tillhörande bild eller förklaring.

Yep, alla fattar den banbrytande komiken i det, men det har med största sannolikhet inte sagts av Hegerfors under en match.
Citera
2020-04-30, 13:28
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Den övertydliga formuleringen ”det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk” tyder nästan på att det som åsyftas inte syns i bild. Annars hade han bara kunnat säga ”här ser det mörkt ut”
Citera
2020-04-30, 17:06
Medlem
Citat:
Den övertydliga formuleringen ”det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk” tyder nästan på att det som åsyftas inte syns i bild. Annars hade han bara kunnat säga ”här ser det mörkt ut”

Sägs fortfarande inte i de berörda matcherna. Du letar kryphål för att ta till dig det uppenbara. Finns fortfarande ingen som levererat en teori om när citatet sagts som inte motbevisats.

Det hela börjar bli skrattretande.
Citera
2020-04-30, 17:07
Medlem
Citat:

Eftersom det är ett fabricerat citat är det anpassat för att funka bättre utan bild.

Det är uppenbart att klippet nedan fått vissa att tro att det är Bo Hansson som säger "det ser mörkt på Kameruns avbytarbänk" i matchen Sverige Kamerun 1994.
https://vimeo.com/410734922

Visar också på hur folk anpassar minnet efter situation och efter omgivningen.
Senast redigerad av avec 2020-04-30 kl. 17:12.
Citera
2020-04-30, 17:37
Medlem
Stivalis avatar
Citat:

De som hört meningen sägas har ju påstått just att Kameruns bänk zoomades in samtidigt. Tar man bort alla ingredienser i storyn finns till slut ingenting kvar. Så mycket lagsport som sänts i TV så har någon säkert sagt något liknande i någon match.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in