2019-03-25, 06:28
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Varför skulle SVT klippa bort det när de samtidigt som de pushar för citatet i intervjuer med Arne? Hur skulle SVT ha kunnat göra inbrott i folks hem och klippa bort citatet från folks privata VHS-kassetter? Plus material som läggs upp på KB är alltid i sin helhet, så som det sändes på TV. Ingenting är bortklippt.

Arne precis som många andra har drabbats av ett falskt minne. Han har hört att han sagt det så många gånger att han till slut själv har börjat tro på det.

Det är precis som de andra falska citaten "Play it again, Sam" från Casablanca och "Luke, I'm your father" från Star Wars, även om de säger något liknande där.
Ja..Dessutom är citatet inte känt förrän 1994...då Anrell publicerade det. Efter Fotbolls-VM 94. Då man frågat Arne, har han sagt att det måste varit från VM90, England-Kamerun. Säkert för att han kommenterade aldrig Kamerun 1994. Men som jag fattade det antyddes att citatet i Anrells bok kom från VM94?
Citera
2019-03-25, 10:50
Medlem
liddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Men som jag fattade det antyddes att citatet i Anrells bok kom från VM94?

Jag vet inte vad som står i boken, men första gången det nämns i floskeltoppen så står det att det är Sverige - Kamerun VM-94. (den matchen kommenterades av Bo Hansson)
Citera
2019-03-25, 11:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Varför skulle SVT klippa bort det när de samtidigt som de pushar för citatet i intervjuer med Arne? Hur skulle SVT ha kunnat göra inbrott i folks hem och klippa bort citatet från folks privata VHS-kassetter? Plus material som läggs upp på KB är alltid i sin helhet, så som det sändes på TV. Ingenting är bortklippt.

Arne precis som många andra har drabbats av ett falskt minne. Han har hört att han sagt det så många gånger att han till slut själv har börjat tro på det.

Det är precis som de andra falska citaten "Play it again, Sam" från Casablanca och "Luke, I'm your father" från Star Wars, även om de säger något liknande där.

Hur har frasen uppkommit? Någon måste ha sagt det någon gång från början. Det kan inte bara komma från ingenstans?!? Att Arne skulle minnas fel i vilken match är ju en sak, men att han inte skulle sagt det alls någon gång, verkar mer osannolikt...
Citera
2019-03-25, 11:39
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agnetax
Hur har frasen uppkommit? Någon måste ha sagt det någon gång från början. Det kan inte bara komma från ingenstans?!? Att Arne skulle minnas fel i vilken match är ju en sak, men att han inte skulle sagt det alls någon gång, verkar mer osannolikt...

Det är inte direkt ovanligt att kommentatorer säger att det ser mörkt ut för ett lag. Så visst har liknande saker sagts, tom om "svarta" lag. Sen behövs bara en liten tvist på det, den inzoomade avbytarbänken i detta fall, så har du en rolig anekdot.
Citera
2019-03-25, 11:43
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agnetax

Antagligen någon förvanskning av liknande citat. Personligen gissar jag på "och ur engelsk synpunkt såg det ju mörkt ut ett tag" samt "Kamerun var en färgklick ur mer än en synpunkt". Det sistnämnda är det närmaste vi kommer.
Citera
2019-03-25, 12:09
Medlem
Guds avatar
intressant att detta fortfarande diskuteras efter 270 sidor, tycker det är tecken nog på att det förmodligen inte hände
Citera
2019-03-25, 12:20
Medlem
Trodde faktiskt den här tråden va på skoj från början. Jag är ett stort fotbollsfan och tittat på flera mästerskap de senaste åren. Rätta mig om jag har fel men påstås det verkligen att detta inte har sagts ??

Jag kommer ihåg när det kom ut första gången och tidningarna nämnde det, polarna bruka skoja om detta osv. Komedi på hög nivå!!

Klippet var ju så komiskt att man då och då sökte på tuben för att höra det igen Efter jag läste lite i den här tråden gick jag tillbaka till tuben för att finna länken. Men då är den ju borta hahah? Jag kollade ju fan matchen på tv och har sisådär bild av den.

Kommer ju ihåg hur spelarna såg totalt uppgivna ut. Kameran följde med några sekunder mot bänken, det såg komiskt ut hur vissa stirrade rakt in i kameran. Nästan som de uppfatta vad kommentatorn sa. Samtidigt rullade det kända citatet som diskuteras härinne.
Senast redigerad av Profface 2019-03-25 kl. 12:46.
Citera
2019-03-25, 12:40
Medlem
Madgetts avatar
Har pelargonermannen uttalat sig? Skarvades nog en del med sanningen i hans floskelböcker.
Citera
2019-03-25, 12:48
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profface
Måste bara flika in här nu då jag såg denna tråden av en slump. Jag är ett stort fotbollsfan och tittat på flera mästerskap de senaste åren. Rätta mig om jag har fel men påstås det verkligen att detta inte har sagts ??

Jag kommer ihåg när det kom ut första gången och tidningarna nämnde det, polarna bruka skoja om detta osv. Komedi på hög nivå!!

Klippet var ju så komiskt att man då och då sökte på tuben för att höra det igen Efter jag läste lite i den här tråden gick jag tillbaka till tuben för att finna länken. Men då är den ju borta hahah? Jag kollade ju fan matchen på tv och har sisådär bild av den.

Kommer ju ihåg hur spelarna såg totalt uppgivna ut. Kameran följde med några sekunder mot bänken, det såg komiskt ut hur vissa stirrade rakt in i kameran. Samtidigt rullade det kända citatet som diskuteras härinne.

Ännu högre nivå på komedin att 'citatet' publicerades i svensk press första gången 1 september 94, och andra gången det nämndes var 17 dec 1995. Vilka tidningar var det du läste i?
Citera
2019-03-25, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ännu högre nivå på komedin att 'citatet' publicerades i svensk press första gången 1 september 94, och andra gången det nämndes var 17 dec 1995. Vilka tidningar var det du läste i?

Låt mig rätta till det jag menade. Syftar inte på de stora tidningarna. Utan att citatet nämndes i några sportsammanhang efteråt. Alla hörde ju det, vad ska man dölja? Sorry för missförståndet. Men klippet sitter ändå ganska färskt i minnet då det var komedi på hög nivå.
Senast redigerad av Profface 2019-03-25 kl. 12:56.
Citera
2019-03-25, 13:16
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profface
Låt mig rätta till det jag menade. Syftar inte på de stora tidningarna. Utan att citatet nämndes i några sportsammanhang efteråt. Alla hörde ju det, vad ska man dölja? Sorry för missförståndet. Men klippet sitter ändå ganska färskt i minnet då det var komedi på hög nivå.

'Nämndes i några sportsammanhang'? Vad menar du?
Citera
2019-03-25, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
'Nämndes i några sportsammanhang'? Vad menar du?

Nu hackar du bara ärligt talat.
Senast redigerad av Profface 2019-03-25 kl. 13:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in