2019-08-05, 19:57
Medlem
Kan inte ni förintelseförnekare ge er bara. Alla vet att det har sagts!
Citera
2019-08-05, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egon.Ramasotti

Medierna har tagit död på citatets tillförlitlighet. Att det aldrig sagts är numera vedertagen sanning.

Har t.o.m. haft bekanta som knappt är fotbollsintresserade som känner till att citatet är fejk.
Citera
2019-08-05, 20:37
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon.Ramasotti

Precis. Alla vet, och ändå går det inte att hitta klippet. Alla minns in i minsta detalj, men av någon anledning så är det spårlöst försvunnet.
Citera
2019-08-05, 20:52
Medlem
VM-tipsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Uttrycket är alltså bevingat och inte en vardagshändelse. Då har vi rett ut det. Tidigare har du skrivit att det skrattades gott åt kommentaren. Då vet vi.

Då kan vi fortsätta med att konstatera att relativt många har bandat matchen. Fotbollsintresserade som jobbade och lät frugan banda. VM-nördar som vill se allt en gång till i ett tidevarv när internet knappt var uppfunnet. Engelsmän boende i Sverige. Och så vidare.

Du menar alltså att inget band eller någon inspelning överlevt in i den digitala åldern? Alla som spelade in matchen förstod inte storheten i det "bevingade uttrycket" som sagts trots att det "inte [var] en vardagshändelse". Ingen fann det roligt där och då och kände spontant att det kan vara kul att ha på band utan spelade glatt in två avsnitt Dallas på samma kassett?

Mycket underligt. Men som andra redan poängterat. Tesen som drivits sedan trådstarten är att citatet inte sagts. Bevisbördan ligger alltså på den som hävdar motsatsen, det vill säga dig. Än så länge har du inte presenterat någonting konkret.

Intressant detta. Det är väl knappast tusen och åter tusental som sitter med guldklimparna i form av VHS band med mer eller mindre obskyra VM-matcher. Fast någon borde göra det.

För trovärdigheten skull så om denne innehavare gick till media med banden och media lät det offentliggöras till allmänheten (bekräfta eller dementera myten) så hade denna saga tagit slut. Nästan i alla fall.

(Ja, jag vet att man kan gå till KB)
Citera
2019-08-05, 21:01
Medlem
Haha. Killen som vet att det måste vara sant att Arne sa det för att ni inte kan bevisa att nån annan sa det är en riktig klassiker. 🤣. Verkar inte ens som hen trollar. Demens?
Citera
2019-08-05, 21:38
Medlem
Intressant tråd minst sagt!
Varenda kotte i hela Sverige känner till citatet men har det verkligen skett? Trots att jag innan jag klickade in på tråden var 100% säker att jag själv sett/hört det så börjar jag tvivla på mitt egna minne.

Alternativ teori: Kan det ha varit Bo Hansson som sa detta VM 94 och Arne H fick all cred?
Ryssarna pulveriserade ju Kamerun med 6-1 och därmed vad de utslagna.
Känns som att det är läge att deppa på bänken i det läget. Kamerun var dessutom förhandstippade att gå vidare från gruppen efter deras hyllade insats VM’90

Lever Lasse Anrell fortfarande? Isåfall borde han kunna bringa lite klarhet då det var han som spridde citatet till allmänheten. Känner någon till hans mailadress?
Citera
2019-08-05, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommissarie.Babian
Intressant tråd minst sagt!
Varenda kotte i hela Sverige känner till citatet men har det verkligen skett? Trots att jag innan jag klickade in på tråden var 100% säker att jag själv sett/hört det så börjar jag tvivla på mitt egna minne.

Alternativ teori: Kan det ha varit Bo Hansson som sa detta VM 94 och Arne H fick all cred?
Ryssarna pulveriserade ju Kamerun med 6-1 och därmed vad de utslagna.
Känns som att det är läge att deppa på bänken i det läget. Kamerun var dessutom förhandstippade att gå vidare från gruppen efter deras hyllade insats VM’90

Lever Lasse Anrell fortfarande? Isåfall borde han kunna bringa lite klarhet då det var han som spridde citatet till allmänheten. Känner någon till hans mailadress?

Trevligt med fler folk i tråden. Kan reka dig att läsa sammanfattningen. De frågor du undrar har redan besvarats.

Anrell är inte mycket hjälp tyvärr.

(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Om du har ytterligare frågor så tveka inte att fråga.
Senast redigerad av avec 2019-08-05 kl. 22:17.
Citera
2019-08-05, 21:59
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netizen
Då det här verkar vara något av en prestigesak för dig så tycker jag du ska besöka KB och se matchen. Jag litar helt och fullt på dig om du efter att ha sett matchen intygar att det inte såg mörkt ut på Kameruns avbytarbänk. Passa även på att fråga om matchen redigerats. Inte för att jag tror det men man vet aldrig med SVT.
Prestigesak vettefan men det är något störande att folk ska envisas med att aldrig lära sig, vid det här laget finns det inte mycket alls som tyder på att Arne eller nån annan ska ha sagt det men folket som kommer in och är bombsäkra hävdar det ena och det andra, när det senare visar sig att dom har fel hävdar dom fortfarande att det har sagts.

Det är som att stå med facit i hand och ändå vägrar dessa erkänna sig ha fel, något störande är det men inte så mycket mer än så.
Citera
2019-08-05, 22:16
Medlem
SAMMANFATTNING AV TRÅDEN

I denna tråd har Flashback granskat Arne Hegerfors citat "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk". Granskningen visar att citatet aldrig yttrats av Arne Hegerfors vid hävdade tillfällen.

Även Kameruns VM-matcher med andra kommentatorer, flera av Nigerias VM-matcher samt VM-krönikor mm har tittats igenom och avförts. Kamerun-citatet hittas inte.

Tråden har därefter kommit att forska i ursprunget till citatet där liknande kommentarer av Arne och andra kommentatorer diskuterats.

Resultat av granskningen
Citat hittat? Svar: Nej
Antal avförda matcher: 16
Antal avförda VHS/DVDs: 3
Antal avförda VM-krönikor: 3
Antal avförda Sportnytt: 2

Liknande funna citat
Citat med viss likhet har sagts i svensk TV. Såsom Tommy Engstrand i SVTs VM-krönika 1978:
""Här har vi då det brasilianska avbytarbåset med Coutinho, den mörke mannen, som har ett spänt ansiktsuttryck."
Samtidigt visas bild på Brasiliens bänk med en riktigt mörk spelare. Resten vita.
https://vimeo.com/59512275

Arne Hegerfors:
- "Vi börjar med att titta på Kamerun som var en färgklick ur fler än en synpunkt."
SVT VM-krönika 1982
https://vimeo.com/58035972 ( 11:00- )

Arne Hegerfors
- "Owairan, den mörkaste spelaren där längst ute till vänster..."
youtube länk ( 9:00- )
Matchreferat, VM 1994, Sverige - Saudiarabien

Okänd Bild
"...och ur engelsk synpunkt så såg det ju mörkt ut ett tag."
SVT Studio innan 1a förlängningskvarten, Kamerun - England, VM 1990
(anv: Careless )

Billy Ohlsson
- "Jag har aldrig sett nigerianerna så bleka som i matchen mot Danmark."
Danmark - Nigeria, VM 1998
(anv: IntrovertCyniker )

Första publicering av Arnes Kamerun-citat
September, 1994
(anv: AnotherStranger)

Granskat material

Material som inte granskats

Så har granskningen i tråden genomförts

Granskningen i medier

Så ser du själv matcherna i KBs arkiv

Olagligt att klippa i arkivet

Det säger Arne Hegerfors om citatet

Det säger Lasse Anrell om citatet

Allmänt om falska minnen

Övrigt
* Tråden blev utnämnd till årets Flashbacktråd 2016 av FBs medlemmar.
http://www.flashback.se/artikel/3909...ck-awards-2016

* Tråden har 2019-08-05 över 3600 inlägg och har lästs över 500.000 gånger.
Senast redigerad av avec 2019-08-05 kl. 22:41.
Citera
2019-08-05, 22:21
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Uttrycket är alltså bevingat och inte en vardagshändelse. Då har vi rett ut det. Tidigare har du skrivit att det skrattades gott åt kommentaren. Då vet vi.

Då kan vi fortsätta med att konstatera att relativt många har bandat matchen. Fotbollsintresserade som jobbade och lät frugan banda. VM-nördar som vill se allt en gång till i ett tidevarv när internet knappt var uppfunnet. Engelsmän boende i Sverige. Och så vidare.

Du menar alltså att inget band eller någon inspelning överlevt in i den digitala åldern? Alla som spelade in matchen förstod inte storheten i det "bevingade uttrycket" som sagts trots att det "inte [var] en vardagshändelse". Ingen fann det roligt där och då och kände spontant att det kan vara kul att ha på band utan spelade glatt in två avsnitt Dallas på samma kassett?

Mycket underligt. Men som andra redan poängterat. Tesen som drivits sedan trådstarten är att citatet inte sagts. Bevisbördan ligger alltså på den som hävdar motsatsen, det vill säga dig. Än så länge har du inte presenterat någonting konkret.
Tack för det inlägget. Nu blir jag nästan helt övertygad att Arne sagt det efter din sanslösa utläggning. Helt otroligt skadat resonemang.
Citera
2019-08-05, 22:29
Medlem
Kikade igenom sammanfattning men kan inte se Bo Gentzel nämnd. Han sade ju en del spännande saker VM 94. Samtidigt vet jag att vi gärna körde radioljudet till tv på den tiden.

Och ja jag är helt säker på att jag hörde 'Det ser mörkt ut" sägas när kameran filmade ett mörkhyats lags avbytarbänk.
Citera
2019-08-05, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvanWho
Kikade igenom sammanfattning men kan inte se Bo Gentzel nämnd. Han sade ju en del spännande saker VM 94. Samtidigt vet jag att vi gärna körde radioljudet till tv på den tiden.

Och ja jag är helt säker på att jag hörde 'Det ser mörkt ut" sägas när kameran filmade ett mörkhyats lags avbytarbänk.

Från sammanfattning:
Avfört:
Brasilien - Kamerun 3-0, VM 1994
Kommentator: Bo Gentzel

(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Radiospåret är det sista levande spåret som inte följts upp förövrigt. Inga radiosändningar har lyssnats igenom. Dock var inte Arne kommentator där.
Senast redigerad av avec 2019-08-05 kl. 22:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in