2021-10-08, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det går ju inte att hänga upp sig på ett enstaka ord i det här fallet.

Förvisso sant men vi har fortfarande två vittnen som kollat igenom matchen och specifikt letat efter citatet.
Citera
2021-10-08, 14:50
Medlem
Citat:
Det är ju inte samma sak som att han inte sagt det. Han var bara inte medveten om det roliga då det inte var roligt menat. "Mörkt" betydde på den tiden inte annat än dystert i det sammanhanget.

Ett annat exempel på när Arne sagt något roligt utan att vara medveten om det själv är när han och "Ankan" Parmström kommenterade hockey och en puck kom flygande mot dem. Då kläckte Arne ur sig "Ducka Ankan" utan att ens tänka på humorn i det. Även då blev han uppmärksammad på det senare.

Arne minns inte någonting om det. Vad han säger är fullständigt irrelevant i sammanhanget.

Samma sak kan sägas om Anrell. Först sa Anrell att citatet säkert sagts. Senare sa han att han inte vet om det sagts. Allt han har är hans tipsares ord som sa att det sades i matchen Sveeige-Kamerun 1994.
Citera
2021-10-08, 14:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Kameruns bänk visas c:a fyra minuter in i andra förlängningshalvleken. Det är bara att titta.

Bra då vet vi att den finns och att Glorka refererar till en annan bild som Hegerfors inte säger något om.
Citera
2021-10-08, 14:52
Medlem
Farbaute666s avatar
Det kan - och kommer att diskuteras - i flera decennier, säkert. För min del är minnet glasklart, jag satt med vänner och kollade på TV och vi hoppade till allihop och frustade till av (förbjudet) skratt. Det lät ju så lustigt och det var fortfarande lite nytt det här med att inte säga "negerboll" och så vidare.
Citera
2021-10-08, 14:53
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag vet inte vilka liknande citat du talar om. Jag tror att den rimligaste förklaringen är att det som finns på KB är den textade reprissändningen där vissa delar klippts ner för att få det lite kortare. Det textas ju aldrig i direktsändning.
Kika nedan:
Citat:
Liknande funna citat
Citat med viss likhet har sagts i svensk TV. Såsom:

Bo Hansson, Sverige - Kamerun, VM1994
"Här är det matt" ("här är det natt") då Kameruns bänk visas i bild.
källa: nomadic
https://vimeo.com/410734922

Tommy Engstrand i SVTs VM-krönika 1978
"Här har vi då det brasilianska avbytarbåset med Coutinho, den mörke mannen, som har ett spänt ansiktsuttryck."
I bild visas brassarnas bänk.
källa: LordLancaster

Arne Hegerfors, VM-krönika 1982, 11:00-
"Vi börjar med att titta på Kamerun som var en färgklick ur fler än en synpunkt."
https://m.youtube.com/watch?v=VrzOM_...index=3&t=139s
källa: nomadic

Arne Hegerfors, Sverige - Saudiarabien, VM1994
"Owairan, den mörkaste spelaren där längst ute till vänster..."
9:00-
källa: Ferry31

Okänd, SVT Studio, England - Kamerun, VM1990
Bild
"...och ur engelsk synpunkt så såg det ju mörkt ut ett tag."
källa: Careless

Ser att denna debatt fortsatt en bra bit och nånstans måste jag fråga dig om det inte är lika bra å inse att detta med allra största säkerhet aldrig har sagts å du har fel?

Jag kan naturligtvis aldrig ta dina minnen ifrån dig, men om jag hävdar att jag minsann såg Bigfoot när jag var i Norrland för 10 år sedan så får jag va beredd på att folk inte kommer tro mig om jag inte har nå bevis att komma med, lite samma sak är det här.
Citera
2021-10-08, 14:57
Medlem
Citat:
Bra då vet vi att den finns och att Glorka refererar till en annan bild som Hegerfors inte säger något om.

Glorkas har sett den förlängningskvarten.

(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Även Careless

(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"
Citera
2021-10-08, 14:58
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Det är ju inte samma sak som att han inte sagt det.

Det är klart han teoretiskt kan ha sagt det. Det ligger ju i sakens natur att det är omöjligt att bevisa avsaknaden av något.
https://en.wikipedia.org/wiki/Evidence_of_absence

Det är ju ett klassiskt problem. Om du har spindelfobi och jag säger att jag kanske släppt in en spindel i ditt sovrum så kommer du att leta efter en spindel. Oavsett hur länge du letar utan att hitta den kommer du aldrig vara riktigt säker på att den ändå inte finns där och kommer förmodligen att ligga sömnlös. Om du däremot hittar spindeln efter fem minuter så har 100 % bevis på att den fanns där och slipper fortsätta leta.

Det är samma sak här, för vi letar efter något som folk är väldigt oense om var det finns, men de är väldigt säkra på att det finns. Man kommer alltså att "flytta målstolparna" varje gång en teori motbevisas.
Senast redigerad av impieteer 2021-10-08 kl. 15:00.
Citera
2021-10-08, 14:59
Medlem
SamuraiBennys avatar
Citat:
Återigen för mig är det fullständigt egalt och lågbegåvad kan du vara själv.

Om jag vet att det sades är det snarare alla som hävdar motsatsen som ska bevisa det. Ta fram de sista 15 minuterna efter N'Konos gula kort och Linekers straffmål och visa mig sekvensen när kameran panorerar Kameruns avbytarbänk. Om inte den sekvensen hittas så har den som letar inte hittat en fullständig inspelning alternativt hittar på att ha sett hela matchen i repris från SVT:s sändning.

Så länge ingen kan ta fram det och visa dessa sista 15 minuter har de som hävdar motsatsen inget bevis.
Inte klar med tråden men hur i helvete tänker du? Om du säger det går vandrande vålnader på torpet två hus från dig, på fullaste allvar, folk går dit med specialkamera; nightvisions och allt. och inget resultat? Då är det ju du som får pallra dig dit och bevisa. Sitta med armarna i kors och blunda för att alla matcher, alltihop från egna inspelningar där citatet du hävdar sagt aldrig sägs är redovisade från helt separate individer, är inte det bevis? (Har någon har matchen på VHS kan denne skicka PM så lägger jag ut den själv i sin fulla helhet) Du bör läsa på definitionen av ordet: Bevisbörda" från en juridisk sida, fåntratt.
Citera
2021-10-08, 15:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Kika nedan:

Ser att denna debatt fortsatt en bra bit och nånstans måste jag fråga dig om det inte är lika bra å inse att detta med allra största säkerhet aldrig har sagts å du har fel?

Jag kan naturligtvis aldrig ta dina minnen ifrån dig, men om jag hävdar att jag minsann såg Bigfoot när jag var i Norrland för 10 år sedan så får jag va beredd på att folk inte kommer tro mig om jag inte har nå bevis att komma med, lite samma sak är det här.

Norrland är bara för sådana som inte kan geografi. Var det i Gävle eller Alavaara du såg fenomenet? Men du kanske menade Lappland (landskapet) och blandade ihop det med Norrland (landsdelen) som täcker nära 60 % av Sverige yta.

Mina minnen om detta är inget jag bryr mig så mycket om. En fullständig oväsentlighet som jag inte är särskilt intressant. Dock får jag väl erkänna att det hade varit kul att se/höra KB:s band fyra minuter in i förlängningen när det visas en bild på Kameruns avbytare. Kommenterade Hegerfors något där och vad i så fall?
Citera
2021-10-08, 15:04
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Norrland är bara för sådana som inte kan geografi. Var det i Gävle eller Alavaara du såg fenomenet? Men du kanske menade Lappland (landskapet) och blandade ihop det med Norrland (landsdelen) som täcker nära 60 % av Sverige yta.

Mina minnen om detta är inget jag bryr mig så mycket om. En fullständig oväsentlighet som jag inte är särskilt intressant. Dock får jag väl erkänna att det hade varit kul att se/höra KB:s band fyra minuter in i förlängningen när det visas en bild på Kameruns avbytare. Kommenterade Hegerfors något där och vad i så fall?
Norrland var bara ett exempel och platsen är egentligen irrelevant å säger inte mycket om ens kunskap i geografi, skulle lika gärna kunna skriva min trädgård

Men jag får upprepa min fråga: Ser att denna debatt fortsatt en bra bit och nånstans måste jag fråga dig om det inte är lika bra å inse att detta med allra största säkerhet aldrig har sagts å du har fel?
Citera
2021-10-08, 15:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamuraiBenny
Inte klar med tråden men hur i helvete tänker du? Om du säger det går vandrande vålnader på torpet två hus från dig, på fullaste allvar, folk går dit med specialkamera; nightvisions och allt. och inget resultat? Då är det ju du som får pallra dig dit och bevisa. Sitta med armarna i kors och blunda för att alla matcher, alltihop från egna inspelningar där citatet du hävdar sagt aldrig sägs är redovisade från helt separate individer, är inte det bevis? (Har någon har matchen på VHS kan denne skicka PM så lägger jag ut den själv i sin fulla helhet) Du bör läsa på definitionen av ordet: Bevisbörda" från en juridisk sida, fåntratt.

Men oj vad jag lyckas reta upp dig din lilla stackare. Din låtsasjämförelse är löjeväckande. Jag vill bara höra från avspark i förlängningen och sex minuter framåt där det tydligen finns en bild på Kameruns avbytare med bistra miner.

Säger Hegerfors något där. Vad säger Glorka eller den andra som tydligen varit på KB. Konstigt att det bara varit två som besökt KB under alla dessa år när intresset är så stort.

Jag skulle gått dit om jag inte befunnit mig långt därifrån. Jag ringde dem för att få klarhet i detta med pliktleveranser och fick klart för mig att jag hade fel när jag trodde att de hade en kopia. De var vänliga att faktiskt gå och göra en snabbkoll på klippet beträffande textningen. De meddelade att det då och då kommer det upp en liten sammanfattning om vad som händer under matchen. Dock var de inte beredda att söka igenom för att hitta sekvensen med avbytarbänken.

Med tanke på hur vänliga de var tror jag säkert att vem som helst som går dit får lyssna på bandet. Gör det och spela in från avspark i förlängningen till sex minuter in och speciellt sekvensen med avbytarbänken, enligt uppgift, fyra minuter in. För mig är det enda som är intressant om Hegerfors kommenterade något om den sekvensen.
Citera
2021-10-08, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
FLASH: Har fått tag på sändningen England-Kamerun från 1990. Får se när jag hinner kolla igenom hela. Skicka pm om ni vill hjälpa mig att kolla igenom

Bumpar denna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in