2018-08-28, 11:19
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Varför skulle SVT ha tagit bort det?

Du glömmer att SVT först på senare år jobbat med att klippa bort rasistiska uttalanden och då på material som fortfarande sänds! Dessutom har SVT varit öppna med där de faktiskt gått in och klippt i material som finns på play.

De som gått till KTB har inte sett matcherna på SVT Play utan i mediearkivet. Således stor skillnad.

Tv-bilderna är samma i de olika länderna från VM-90. Matchen England-Kanerun 1990 finns på nätet med utländska kommentatorer men ingen har ens hittat en lämplig bänkbild som stämmer överens med beskrivningen.

Påståenden om att SVT skulle tagit bort avbytarbåset från arkivet saknar grund. Går du in i arkivet och tittar Pippi från tidigare år så finns "negerkung"-kommentaren med.

Allting som står här ovan är oerhört viktiga poänger. Fullkomligt absurt att SVT i hemlighet skulle gått in i sitt arkiv & klippt bort något ur en fullkomligt inaktuell sportsändning. Det är liksom så mycket foliehatt med den teorin så det är inte sant.

Avsaknaden av bänkbilder i sändningarna från VM-90 är även det alarmerande då hela citatet egentligen kretsar kring just att kommentatorn nämner hur det ser ut på bänken.
Citera
2018-08-28, 18:10
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan
Har inte läst hela tråden, sorry!
Men jag såg matchen. Där Arne säger det berömda citatet.
Här berättar Arne själv!
https://youtu.be/mb1fYInj7vc

Tack. Tycker vi kan stänga tråden nu.
Citera
2018-08-28, 18:42
Medlem
liddens avatar
Citat:
Här berättar Arne själv!

Du kommer in i tråden efter nästan 3000 poster och postar en länk som finns i TS. Hur imponerade tror du vi som läst hela tråden blir?
Citera
2018-08-28, 21:23
Medlem
Citat:
Här berättar Arne själv!

I det här klipper säger ju Arne uttryckligen att han inte har något minne av att han sagt detta, utan endast fått det berättat för sig.

Kan vi vara överens om att sannolikheten att det skulle framkomma något nytt i den här frågan just nu är väldigt låg?
Citera
2018-08-29, 08:49
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Har själv sett klipp på det förr och hört det med egna öron men vet att det blev en jäkla censur över det hela, media har gjort mycket för att få bort alla tecken på att det har hänt

Men klippet borde ändå ligga uppe nånstans..

Kan du berätta mer om den ’jäkla censur’ du vet om i detta fall?
Citera
2018-09-18, 22:32
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celtico
Jag prata med en vän som påstår att han hörde detta under 90 VM under samma match, och att han skratta. Han har bra minne och skulle inte bara hitta på, jag tror på han, det finns så många som har sagt samma sak. SVT har tagit bort kommentaren, så är det bara.
Citat:
Ursprungligen postat av Nyasalladsbladet
Ja det är från VM 1990. Jag var 14 år då och minns det som igår.
Snälla avec, skulle du vilja lägga in din grymma sammanfattning här i tråden igen? Tråden är för femtioelfte gången under attack från jubelidioter.
Den senaste versionen (20 juli 2018) finns i alla fall här för den som faktiskt är intresserad: https://www.flashback.org/p64696511#p64696511
Citera
2018-09-19, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindemann
Snälla avec, skulle du vilja lägga in din grymma sammanfattning här i tråden igen? Tråden är för femtioelfte gången under attack från jubelidioter.
Den senaste versionen (20 juli 2018) finns i alla fall här för den som faktiskt är intresserad: https://www.flashback.org/p64696511#p64696511

Detta har ju varit en ren tramstråd ända från start. Är det attack när man skriver sanningen och fakta? Att det har kommit in idioter eller eventuellt personer under falsk flagg förändrar inte på den saken. Vilket år är du född?
Citera
2018-09-19, 15:05
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Detta har ju varit en ren tramstråd ända från start. Är det attack när man skriver sanningen och fakta? Att det har kommit in idioter eller eventuellt personer under falsk flagg förändrar inte på den saken. Vilket år är du född?
Det har tramsats en del i tråden, ja. Samtidigt är det tack vare ett par enstaka forummedlemmar en av de mest ambitiösa och seriösa trådarna jag har sett på Flashback. Det ser man tydligt när man går igenom avec's sammanfattning. Skit du i när jag är född, det hör inte hit.

Du har inte skrivit några sanningar eller fakta, du har svamlat:
Citat:
Hade du frågat mig på hösten 1990 så hade jag vetat exakt match samt kommentator. Nu vet jag endast med säkerhet att Kamerun var ett av länderna. I bakhuvudet har jag för mig att det andra laget hade ljusblått + vitt och det skulle ju innebära Argentina men det skulle jag inte gå i graven för. Du vet att väldigt mycket från år 1990 och tidigare ej finns upplagt på nätet va?
Citat:
Detta är en Hoax signerad Jack Werner.
Citat:
Det finns två möjliga matcher.

1 Sovjet-Kamerun= 4-0 Visst kan det ha sett mörkt ut på bänken men Kamerun var redan klara för Åttondelsfinal.
2 England-Kamerun=3-2 Efter förlängning. Kamerun ledde denna kvartsfinal när det var 10 min kvar. I förlängningen så fick England straff och där tror jag att det hände.
1. Sovjet - Kamerun visades ej i SVT.
2. Två användare har kollat igenom den matchen, citatet sägs inte där.
Jack Werner skrev sin artikel ett bra tag efter att tråden skapades.
Citera
2018-09-19, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindemann
Det har tramsats en del i tråden, ja. Samtidigt är det tack vare ett par enstaka forummedlemmar en av de mest ambitiösa och seriösa trådarna jag har sett på Flashback. Det ser man tydligt när man går igenom avec's sammanfattning. Skit du i när jag är född, det hör inte hit.

Du har inte skrivit några sanningar eller fakta, du har svamlat:

1. Sovjet - Kamerun visades ej i SVT.
2. Två användare har kollat igenom den matchen, citatet sägs inte där.
Jack Werner skrev sin artikel ett bra tag efter att tråden skapades.

Precis men många har bildat sin uppfattning ifrån Werners artiklar. Ja det är matchen England-Kamerun det handlar om. Bevisen för att det är en myt är alltså två killar från flashback. som varit på stadsbiblioteket. Går det att klippa bort lite snack utan att det märks tydligt?
Citera
2018-09-19, 16:04
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Precis men många har bildat sin uppfattning ifrån Werners artiklar. Ja det är matchen England-Kamerun det handlar om. Bevisen för att det är en myt är alltså två killar från flashback. som varit på stadsbiblioteket. Går det att klippa bort lite snack utan att det märks tydligt?
Två medlemmar, oberoende av varandra. Gå ner till Kungliga Biblioteket (inte stadsbiblioteket ) eller beställ matchen till ditt närmaste universitetsbibliotek om du är så säker på att det sägs i den matchen. Bevisbördan ligger på dig. Det klipps inte i materialet som arkiveras hos KB.
Citera
2018-09-19, 16:07
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Menar du att ’två killar från flashback’ har klippt bort citatet från referensbandet?

Eller har SVT varit där efter de lämnade bandet till Svensk mediedatabas och klippt i smyg? Lol stadsbiblioteket.

Eller klippte de bort Hegerfors replik innan de ens lämnade in bandet?

Fö har de där ’två killarna från flashback’ gjort en så oändligt större insats än vad du har gjort. Du kan ju inte förvänta dig att just ditt personliga minne ska ha nåt större värde. Alla som ’minns’ citatet minns ju olika matcher.
Citera
2018-09-19, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Menar du att ’två killar från flashback’ har klippt bort citatet från referensbandet?

Eller har SVT varit där efter de lämnade bandet till Svensk mediedatabas och klippt i smyg? Lol stadsbiblioteket.

Eller klippte de bort Hegerfors replik innan de ens lämnade in bandet?

Fö har de där ’två killarna från flashback’ gjort en så oändligt större insats än vad du har gjort. Du kan ju inte förvänta dig att just ditt personliga minne ska ha nåt större värde. Alla som ’minns’ citatet minns ju olika matcher.

Att sprida desinformation kan absolut vara en stor insats men frågan är väl på vilket sätt det var en stor insats. Vi vet inte ens ifall dom har varit där utan har endast deras ord på det.

https://smdb.kb.se/smdb/login

https://smdb.kb.se/catalog/search?q=...7-01&x=27&y=13
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in