2016-04-30, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Finns inga som helst bevis för att det uttalats (om man nu inte räknar med alla bombsäkra muppar som äntrat tråden och hävdat bestämt att det har sagt och det spelar ingen roll vad andra säger). Ganska fascinerande.

Jag har inget att säga till mitt försvar. Jag är bara inte typen som inbillar mig saker!
Citera
2016-04-30, 23:57
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Hur mår din kvarvarande testikel?
Den är välmående, om än tom efter ett skönt skjut!

Att inte citatet hittats betyder ju inte att det inte finns, eller hur?
Citera
2016-05-01, 03:42
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Eller så har han helt enkelt aldrig sagt det? Är det verkligen så otänkbart att det är en myt? Vad är egentligen mest troligt? Att han sagt det i något totalt obskyrt sammanhang som absolut inte går att hitta (vi har försökt i över 200 sidor), eller att det bara är ett påhitt?

Ja, alltså efter allt researcharbete känns det närmare 100% säkert. Borde säga något om inget hittats efter månaders av letande, som sammanlagt kommit upp i ca 200 sidor på Flashback + att det säkert grävts på annat håll efter att det här uppmärksammades i media. Fast det roliga är att man så här i efterhand kan se att mycket pekade på myt redan från början. Vilket du visade som var en av dem första in i tråden, som också ställde sig på mytlinjen. Det jag tänker på framförallt är:

1. Det har aldrig funnits något ljudklipp. Där var ni som argumenterade för att det här var under en tid när folk bandade allt. Helt rätt, bara det känns mystiskt att ingen sitter på ljudupptagningen. Det skulle aldrig finnas någon vettig anledning till att försöka mörka ett sånt citat så det borde ju finnas att lyssna på nånstans. Sveriges mest kända sportcitat..
2. De som hört detta kan inte enas om vilken match det var.
3. Sen en annan viktig del som folk ofta inte tänker på. Folk tenderar ofta att minnas fel. Att flera kan ha ett gemensamt falskt minne är säkert desto mer ovanligt, men kan säkert hända.

Det är kul att det enda beviset för att det ska ha sagts är alla svaga minnesbilder. Däremot saknas primärkälla, vilket borde vara det enda giltiga beviset. Det är ungefär som att vi skulle ha ett mord. Samtliga vittnen kommer ihåg olika detaljer och ger olika vittnesmål om hur mördaren såg ut. Däremot pekar sedan alla ut samma person som den misstänkta mördaren när de ska göra en vittneskonfrontation. Däremot visar det sig senare att teknisk bevisning saknas och att mördaren har alibi som kan intygas. Vem litar man på då? Osäkra vittnen som uppenbarligen minns dåligt eller mer reliabel bevisning som vi vet inte ljuger för oss?

Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo

Citera
2016-05-01, 08:34
Medlem
Citat:
Arne kanske sa det privat? JAG VET ATT JAG HÖRT DET!!!1!

Han sa det privat? . Om saker Arne säger utan kamera och utan vittne räknas så förändras läget lite.
Citera
2016-05-01, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Kanske är det Arne som hört det? Men att han glömt var och när?

Vi är många som hört det. Frågan är om det sades i det sammanhang som är själva poängen med historien.
Citera
2016-05-01, 09:15
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Vi är många som hört det. Frågan är om det sades i det sammanhang som är själva poängen med historien.

Arne har en bror, det kanske var han som läste det?

Kallade den här tråden för "årets gräv" redan i inlägg #141. Ja, jag vet att det är en myt.
Citera
2016-05-03, 18:18
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Kanske är det Arne som hört det? Men att han glömt var och när?
Arne som hört det? Nja då kan vi spekulera i om inte Anrell drömde att Arne sa citetet.
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Jag har inget att säga till mitt försvar. Jag är bara inte typen som inbillar mig saker!
Anklagar dig inte för nånting, skojar bara lite om alla som bestämt hävdar att han sagt det.
Citat:

När man gått igenom så mycket man gjort i denna tråd kan man lika gärna utgå från att han inte sagt det, klockrent exempel på "The Mandela effect" men vill du fortsätta envisas så fine by me.
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Han sa det privat? . Om saker Arne säger utan kamera och utan vittne räknas så förändras läget lite.
Som sagt skojade jag om alla som bestämt hävdar att Arne sagt det.
Citera
2016-05-03, 18:31
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Arne som hört det? Nja då kan vi spekulera i om inte Anrell drömde att Arne sa citetet.

Sköja bara lite.
Det kanske var nån som kom ihåg vad den ville komma ihåg?
Citera
2016-05-03, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Ja, alltså efter allt researcharbete känns det närmare 100% säkert. Borde säga något om inget hittats efter månaders av letande, som sammanlagt kommit upp i ca 200 sidor på Flashback + att det säkert grävts på annat håll efter att det här uppmärksammades i media. Fast det roliga är att man så här i efterhand kan se att mycket pekade på myt redan från början. Vilket du visade som var en av dem första in i tråden, som också ställde sig på mytlinjen. Det jag tänker på framförallt är:

1. Det har aldrig funnits något ljudklipp. Där var ni som argumenterade för att det här var under en tid när folk bandade allt. Helt rätt, bara det känns mystiskt att ingen sitter på ljudupptagningen. Det skulle aldrig finnas någon vettig anledning till att försöka mörka ett sånt citat så det borde ju finnas att lyssna på nånstans. Sveriges mest kända sportcitat..
2. De som hört detta kan inte enas om vilken match det var.
3. Sen en annan viktig del som folk ofta inte tänker på. Folk tenderar ofta att minnas fel. Att flera kan ha ett gemensamt falskt minne är säkert desto mer ovanligt, men kan säkert hända.

Det är kul att det enda beviset för att det ska ha sagts är alla svaga minnesbilder. Däremot saknas primärkälla, vilket borde vara det enda giltiga beviset. Det är ungefär som att vi skulle ha ett mord. Samtliga vittnen kommer ihåg olika detaljer och ger olika vittnesmål om hur mördaren såg ut. Däremot pekar sedan alla ut samma person som den misstänkta mördaren när de ska göra en vittneskonfrontation. Däremot visar det sig senare att teknisk bevisning saknas och att mördaren har alibi som kan intygas. Vem litar man på då? Osäkra vittnen som uppenbarligen minns dåligt eller mer reliabel bevisning som vi vet inte ljuger för oss?

Tror en stor del i uppkomsten av detta citat beror på att folk hade större tillit till varandra på den tiden och var mindre källkritiska. Folk litade på Anrell och hade få anledningar att granska.

Det lär ha letats febrilt bland videoband i stugorna efter Aftonbladets efterlysning på citatet. Även andra medier nappade och den uppmärksamheten gör det givetvis än mer sannolikt att det denna tråd kommit fram till stämmer.

För egen del finner jag det högst sannolikt att citatet är uppdiktat. Troligtvis av Anrells källa. Det har ju sedan tidigare framkommit att det finns mängder med felaktigheter i Anrells floskeltopp. Anrell har tagit tipsen rakt av, utan att granska eller kontrollera dess äkthet.
Senast redigerad av avec 2016-05-03 kl. 18:55.
Citera
2016-05-03, 19:36
Medlem
För mig var det alltid Nigeria, men det ändrades för cirka 5 år sen när jag hörde folk säga kamerun.
Citera
2016-05-03, 19:52
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:

Btw, det är ju ett riktigt djärvt uttalande av dig om du anser att allt jobb som gjorts i tråden inte är tillräckligt. Med din logik kommer ju citatet alltid kunna finnas alltså, eftersom det aldrig går att falsifiera citatets existens till 100%.

Du skulle lika gärna kunna säga att dinosaurier finns och sen lägga bevisbördan på oss att försöka motbevisa det
Citera
2016-05-03, 20:08
Medlem
psaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Det finns andra exempel på att Arne Hegefors anekdoter kanske inte alltid är med sanningen överensstämmande.
Kalle Linds podcast Snedtänk (avsnittet SVT:s 90-tal) tar upp en historia som ska ha utspelat sig i tv-programmet Det kommer mera som Arne ledde tillsammans med Martin Timell. Arne ska enligt egen utsaga ha avannonserat ett framträdande med skoliosdrabbade Svenne Hedlund med orden "Det där var ju inte så puckelryggigt".
Detta ska ha skapat en folkstorm och Arne tvingades be om ursäkt inför tv-publiken. Historien har även bekräftats av Martin Timell.
Problemet är bara att Hedlund aldrig uppträde i Det kommer mera, enligt Kalle Lind som kollat me SVT:s arkiv.
Lind har även skrivit om händelsen på sin blogg:
http://kulturarbete.blogspot.se/2009...a-fenomen.html
Den där historien är sann, men lite fel i detaljerna. Arne sa ungefär "...lite som Svenne Hedlund, fast du spelar inte lika puckelryggigt" (har för mig att det inte var i samband med ett uppträdande och det låter ju inte som något man säger med vederbörande som gäst i samma program). Att det hände minns jag iaf tydligt. Mor min satt också i tv-soffan och påpekade att det var osmakligt. Han bad mycket riktigt om ursäkt senare.

Den berömda Kamerun-historien var jag liksom många andra övertygad om sanningshalten med tanke på hur länge den har florerat, men man får visst tänka om? Jag vet att han har nämnt den i senare tv-program (bl a ett språkprogram med Alexandra Pascalidou sent 90-tal...) men vad han sa om det har jag lyckats glömma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in