Flashback bygger pepparkakshus!
2017-05-17, 17:28
Medlem
Motacilla.albas avatar
Varför så aggressiva jag bara berättar om ett minne. Efter att h efterforskat lite så är matchen jag minns den från VM 90 där England vände. Jag var då 25 år kan stämma med citatmatchen. Att det var på slutat av matchen är naturligtvis inte för jag minns det utan det Arne ville förmedla att Kamerons spelare var uppgivna och det är man i slutet när det är kört. Har även ett minne till som jag kan förmedla även detta är svårt att datera utan att googla i gamla TV-tablåer.Han hade ett program med Björn Skifs som hette KRYZZ där drog han här historien och så att såg "bjöd på sig själv"
Citera
2017-05-17, 17:35
Medlem
liddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Varför så aggressiva jag bara berättar om ett minne. Efter att h efterforskat lite så är matchen jag minns den från VM 90 där England vände.

Hade du läst tråden så hade du vetat att folk har varit till Kungliga biblioteket och tittat igenom den matchen. Citatet kommer inte från den matchen.
Citera
2017-05-17, 18:32
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Varför så aggressiva jag bara berättar om ett minne. Efter att h efterforskat lite så är matchen jag minns den från VM 90 där England vände. Jag var då 25 år kan stämma med citatmatchen. Att det var på slutat av matchen är naturligtvis inte för jag minns det utan det Arne ville förmedla att Kamerons spelare var uppgivna och det är man i slutet när det är kört. Har även ett minne till som jag kan förmedla även detta är svårt att datera utan att googla i gamla TV-tablåer.Han hade ett program med Björn Skifs som hette KRYZZ där drog han här historien och så att såg "bjöd på sig själv"

Tycker nog själv att du gör entré med viss överlägsen attityd. 'Nu är det så här att jag är så gammal 52 år...' inleder du mästrande, och avslutar med att det är lite roligt att det blivit en myt.

I regel avskyr jag folk som kastar sig in i trådar och skriver första bästa grej de kommer på, men alright, tråden har över 2600 inlägg (i långa stycken en otroligt intressant läsning), så det kan ju vara lite av ett projekt.

Men, läs dina egna inlägg. I ditt första inlägg hänvisar du till ditt eget minne från 70-talet, och verår mena att bara för att du minns det så borde alla andra tro dig.

I ditt andra inlägg medger du att minnet är partiellt. Du säger det var en mästerskapsmatch - men inte för att du minns det, utan för att 'Det var ju bara dessa som sändes.'. Alltså en efterkonstruktion. Du minns inte heller om det var Arne Hegerfors som sade det, men gör sedan ännu en efterkonstruktion: 'han var mycket vanligt förekommande på den tiden'. Du är dock 'övertygad' om att det sades i 'slutet av matchen när motståndaren hade vänt'.

I inlägg nummer tre flyttar du plötsligt fram minnet cirka 20 år, för du har efterforskat. Här kan du se hur flexibelt minnet är. När du inser att matchen du tänker på spelades 1990 har du inga problem att ändar en stooor del av ditt eget minne.

Och sedan medger du att ditt minne att det skulle ha sagts i slutet av matchen också är en efterkonstruktion. Du gör 52 år gammal en rimlighetsbedömning av när en sådan kommentar kan yttras i en match och kommer fram till att det ska ha varit när motståndaren hade vänt. Fast detta mindes du alltså inte - trots att du var övertygad om det.

Jag skulle vilja fråga dig vad du tänker om fenomenet konstruerade minnen? Eftersom många i tråden har varit övertygade att de hort citatet i en viss match, under ett visst mästerskap, med en viss kommentator, så måste ju minst alla utom en ha konstruerat sina minnen. Visst?

Är det tänkbart att du tillhör dem som minns ett falskt minne?
Citera
2017-05-18, 09:37
Medlem
Motacilla.albas avatar
Hej mannnen med de spridda minnesfragmenten här igen.

Jag har alltså 3 minnen
1. Att jag minns kommentaren live för att den var rolig och jag fattade att det var en dubbelpoäng
2. Att en bekant till mina föräldrarar berättar om detta på en fest, Kan ha varit annandag jul samma år då vi alltid virade det ihop.
3 ganska tydliga minnes från en match mellan England och Cameron där Cameron förlorarar.

EFTER att ha Googlat (efter mitt första) inlägg kan jag konstatera att match nr 3 är från 1990, Jag var då 25 och det är det klart tydligaste minnet. Det var ju Roger Millas stora VM.Att det är svårt att placera minnen kan illustreras med att jag hade satt att mig som 15 år innan jag kollade upp när Milla spelade. Jag bodde hemma till jag 26 och åren går minst sagt in i varandra.

Jag Tror idag inte att det var citatmatchen av flera skäl. Om det vore så borde jag tydligare ha kopplat ihop minnerna och den matchen känns tydligare. Det var ju en VM match och väldigt många såg den den kan tom sägas vara klassisk. Flera borde helt klart minnas och det borde ha blivit en större grej direkt. Tror helt enkelt inte att den här tråden då hade funnits och flera direktvittnen hade trätt ream. Ser också det som mycket osannolikt att minne n 2 skulle vara från 25-års åldern.

Den mest troliga kandidaten är matchen som jag ser det när jag läser i OS och VM historien är matchen mellan Kanada och Kamerun 1984. Jag var då 19 år och det stämmer mycket bättre än 25.
I och med att det är OS och gruppspel var det mycket färre som tittade. Det gick så att säga mycket mer under radarn. Kamerun förlorade och blev utslagna så logiskt att den sades mot slutet av den matchen. Den gick också på sen kvällstid i Sverige så mycket troligt att jag slötittade men ändå la den lite roliga kommentaren i bakhuvudet.

Mannen som drog berättelsen från minne 2 är ju nu en mycket gammal man. Dock vital och vid liv. Ska vid tillfälle kontakta honom och fråga om han har några minnen kvar.
Senast redigerad av Motacilla.alba 2017-05-18 kl. 10:00.
Citera
2017-05-18, 09:48
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Jag har alltså 3 minnen
1. Att jag minns kommentaren live för att den var rolig och jag fattade att det var en dubbelpoäng
2. Att en bekant till mina föräldrarar berättar om detta på en fest, Kan ha varit annandag jul samma år då vi alltid virade det ihop.
3 ganska tydliga minnes från en match mellan England och Cameron där Cameron förlorarar.

EFTER att ha Googlat (efter mitt första) inlägg kan jag konstatera att match nr 3 är från 1990, Jag var då 25 och det är det klart tydligaste minnet. Det var ju Roger Millas stora VM.Att det är svårt att placera minnen kan illustreras med att jag hade satt att mig som 15 år innan jag kollade upp när Milla spelade. Jag bodde hemma till jag 26 och åren går minst sagt in i varandra.

Jag Tror idag inte att det var citatmatchen av flera skäl. Om det vore så borde jag tydligare ha kopplat ihop minnerna och den matchen känns tydligare. Det var ju en VM match och väldigt många såg den den kan tom sägas vara klassisk. Flera borde helt klart minnas och det borde ha blivit en större grej direkt. Tror helt enkelt inte att den här tråden då hade funnits och flera direktvittnen hade trätt ream. Ser också det som mycket osannolikt att minne n 2 skulle vara från 25-års åldern.

Den mest troliga kandidaten är matchen som jag ser det när jag läser i OS och VM historien är matchen mellan Kanada och Kamerun 1990. Jag var då 19 år och det stämmer mycket bättre än 25.
I och med att det är OS och gruppspel var det mycket färre som tittade. Det gick så att säga mycket mer under radarn. Kamerun förlorade och blev utslagna så logiskt att den sades mot slutet av den matchen. Den gick också på sen kvällstid i Sverige så mycket troligt att jag slötittade men ändå la den lite roliga kommentaren i bakhuvudet.

Mannen som drog berättelsen från minne 2 är ju nu en mycket gammal man. Dock vital och vid liv. Ska vid tillfälle kontakta honom och fråga om han har några minnen kvar.

Jag försöker kommunicera med dig. Se mitt inlägg ovan.
Citera
2017-05-18, 09:49
Medlem
rainbowias avatar
Citat:

Jag har alltså 3 minnen

Den mest troliga kandidaten är matchen som jag ser det när jag läser i OS och VM historien är matchen mellan Kanada och Kamerun 1990. Jag var då 19 år och det stämmer mycket bättre än 25.

Älskar denna tråd

OS 1990, var hölls det någonstans?
Citera
2017-05-18, 09:59
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison

Är det tänkbart att du tillhör dem som minns ett falskt minne?

Självklart. Kan ha varit en årskrönika som jag minnes eller att någon berättade det. Att minnet "som skröna" fanns åtminstone 90 känner jag mig övertygad om Då när jag lästa Anrells bok och episoden från kryzz är i vuxen ålder och dessa minnen då kommer fram så på något sått var minnet planterat i min hjärna då.

Utan att ha läst tråden är jag lite förvånad med vilket emfas vissa är övertagande om att det inte skett. Den är väl inte mer osannolik än många andra TV-bloppers. Det fanns ju inget inget internet då och på videoapparat sparades långt ifrån allt på. Så att digitala spår på Youtube inte finns är ju inte så konstigt.
Citera
2017-05-18, 10:02
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Älskar denna tråd

Tack!

OS 1990, var hölls det någonstans?
Menade 84.Ändrat. var ju OS i Los Angeles och Camerun v spelade mot Kanada (om jag läst rätt )
Citera
2017-05-18, 10:09
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Självklart. Kan ha varit en årskrönika som jag minnes eller att någon berättade det. Att minnet "som skröna" fanns åtminstone 90 känner jag mig övertygad om Då när jag lästa Anrells bok och episoden från kryzz är i vuxen ålder och dessa minnen då kommer fram så på något sått var minnet planterat i min hjärna då.

Utan att ha läst tråden är jag lite förvånad med vilket emfas vissa är övertagande om att det inte skett. Den är väl inte mer osannolik än många andra TV-bloppers. Det fanns ju inget inget internet då och på videoapparat sparades långt ifrån allt på. Så att digitala spår på Youtube inte finns är ju inte så konstigt.

Jag tänker på att dina efterkonstruktioner angående det här minnet ligger är ju fullt möjliga att följa i dina inlägg i tråden. Minnet flyttas tiotals år allt eftersom du kollar upp det. Var i matchen det skedde och om det är en årskrönika. Osv osv.

Här är trådens senaste sammanfattning, så du kan se hur djupt folk har grävt i letandet efter citatet. Cred till avec.

Första publicering av citatet
September, 1994
(anv: AnotherStranger)

Avförda direktsändningar
England - Kamerun 3-2, VM 1990
Kommentator: Arne Hegerfors
(anv: Careless, Glorkas del 1 Glorkas del 2)

Sverige - Nigeria 3-1, Trän.m., maj 1994
Kommentator: Staffan Lindeborg
(anv: Careless, Glorkas)

Sverige - Kamerun 2-2, VM 1994
Kommentator: Bo Hansson
(Matchen: youtube länk)

Ryssland - Kamerun 6-1, VM 1994
(anv: lindemann )

Argentina - Nigeria 2-1, VM 1994
Kommentor: Arne Hegerfors
(anv: Careless, bisl01 )

Avförda direktsändningar - visades inte i SVT
Peru - Kamerun 0-0, VM 1982
Polen - Kamerun 0-0, VM 1982
Italien - Kamerun 1-1, VM 1982
Rumänien - Kamerun 1-2, VM 1990
Sovjet - Kamerun 4-0, VM 1990
England - Kamerun, Trän.m. 1991
Brasilien - Kamerun 3-0, VM 1994

Avförda delvis sedda matcher:
Jugoslavien - Colombia 1-0, VM 1990
(Anv: Glorkas)

Kamerun - Argentina 1-0, VM 1990
(Anv:Glorkas)

Sverige - Marocko 4-0, OS 1992
(Anv: Glorkas )

Italien - Nigeria 2-1, VM 1994
(anv: bisl01 )

Avförda eftersändningar/sammandrag
(anv: Glorkas )

Kommentator: Bo Gentzel
(anv:Glorkas )

Avförda halvtidspauser
England - Kamerun, VM 1990, SVT halvtid
(anv: Careless )

Argentina - Kamerun, VM 1994, SVT halvtid
( anv: Careless )

Sverige - Kamerun, VM 1994, SVT halvtid

Avförda VM-krönikor
SVT Fotbolls-VM 1982, krönika
Krönikan: youtube länk

SVT Fotbolls-VM 1990, krönika

SVT Fotbolls-VM 1994, krönika

Avförda VHS/DVD
Självmål och Fotbollstabbar, VHS 1 & 2
(anv: bing_ , Muminbanan, Ducedo)

Sveriges väg till brons
Kommentator: Tommy Engstrand
(anv: nomadic)
Citera
2017-05-18, 10:12
Medlem
Jag följde tråden med stor glädje när den var som mest populär, men tror aldrig att jag skrev något. Men här kommer nu min egen hjärnas minnesbild:

Vi var ett väl sammansvetsat och oerhört fotbollsintresserat gäng som med stort intresse följde fotbolls-VM 1994. Varje match sågs, kommenterades och dryftades länge. Har inga minnen av att ha hört denna fras FÖRRÄN en kompis (en tid efter att fotbolls-VM avslutats, kan ha varit några veckor efteråt eller kanske hösten -94), uttalade den till stor glädje för oss andra, vid en av alla otaliga fester som hölls vid den åldern. Vi hade inte hört detta förut utan skrattade gott åt den.

Jag är för mig att det i samma floskeldiskussion den gången också förekom ’grodor’ som ”det är för långt mellan lagledarna” och liknande (samt en massa felsägningar som LOKALA bekanta sagt i stridens hetta på plan).

Jag skulle tolka det som att orden aldrig yttrats av Arne Hegerfors i samband med en TV-sänd match (då skulle vi absolut känt igen den), däremot kan mycket väl någon sagt det framför TV:n tillsammans med kompisar, något som sedan spridit sig, tolkats och omtolkats och sedan slutat med att det var ARNE som sa det.

Tror jag.
Hej.
Citera
2017-05-18, 16:32
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Menade 84.Ändrat. var ju OS i Los Angeles och Camerun v spelade mot Kanada (om jag läst rätt )

Men du är helt säker på att sporten var fotboll i alla fall?

Själv vill jag nog placera citatet i matchen Los Angeles Kings-Edmonton Oilers i Stanley Cup-slutspel 1982. Edmontons färgade målvakt Grant Fuhr hade väl ingen vidare dag & släppte in många mål varpå han byttes ut. Arne Hegerfors fäller då citatet "- Det ser mörkt ut i Edmontons bås", samtidigt som en moloken Grant Fuhr zoomas in.
Citera
2017-05-18, 20:28
Medlem
Postar sammanfattningen igen eftersom nytillkomna tycks ha missat den.

SAMMANFATTNING AV TRÅDEN

I denna tråd har Flashback granskat Arne Hegerfors citat "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk". Granskningen visar att citatet är en myt!

Resultat av granskningen
Citat hittat? Svar: Nej
Antal avförda matcher: 16
Antal avförda VHS/DVDs: 3
Antal avförda VM-krönikor: 3

Första publicering av citatet
September, 1994
(anv: AnotherStranger)

Avförda direktsändningar
England - Kamerun 3-2, VM 1990
(anv: Careless, Glorkas del 1 Glorkas del 2)

Jugoslavien - Colombia 1-0, VM 1990
(Anv: Glorkas)

Kamerun - Argentina 1-0, VM 1990
(Anv:Glorkas)

Sverige - Marocko 4-0, OS 1992
(Anv: Glorkas )

Italien - Nigeria 2-1, VM 1994
(anv: bisl01 )

Sverige - Nigeria 3-1, Trän.m., 1994
Kommentator: Staffan Lindeborg
(anv: Careless, Glorkas)

Sverige - Kamerun 2-2, VM 1994
(Matchen: youtube länk)

Ryssland - Kamerun 6-1, VM 1994
(anv: lindemann )

Argentina - Nigeria 2-1, VM 1994
Kommentor: Arne Hegerfors
(anv: Careless, bisl01 )

Avförda direktsändningar - visades inte i SVT
Peru - Kamerun 0-0, VM 1982
Polen - Kamerun 0-0, VM 1982
Italien - Kamerun 1-1, VM 1982
Rumänien - Kamerun 1-2, VM 1990
England - Kamerun 2-0, Tr.m., 1991

Avförda eftersändningar/sammandrag
(anv: Glorkas )

Kommentator: Bo Gentzel
(anv:Glorkas )

Avförda halvtidspauser
England - Kamerun, VM 1990, SVT halvtid
(anv: Careless )

Argentina - Kamerun, VM 1994, SVT halvtid

Sverige - Kamerun, VM 1994, SVT halvtid

Avförda VM-krönikor
SVT Fotbolls-VM 1982, krönika

SVT Fotbolls-VM 1990, krönika

SVT Fotbolls-VM 1994, krönika

Avförda VHS/DVD
Självmål och Fotbollstabbar, VHS 1 & 2
(anv: bing_ , Muminbanan, Ducedo)

Sveriges väg till brons
Kommentator: Tommy Engstrand
(anv: nomadic)

Så har granskningen i tråden genomförts

Granskningen i medier

Så ser du själv matcherna i KBs arkiv

Material som inte granskats

Liknande funna citat

Det säger Arne Hegerfors om citatet

Det säger Lasse Anrell om citatet

Allmän fakta om falska minnen

Övrigt
* Denna tråd blev utnämnd till årets Flashbacktråd 2016 av Flashbacks medlemmar.
http://www.flashback.se/artikel/3909/vinnarna-i-flashback-awards-2016

* Tråden har 2017-05-18 över 2600 inlägg och har lästs 436.000 gånger.
Senast redigerad av avec 2017-05-18 kl. 21:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in