Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-20, 17:41
  #2749
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyasalladsbladet
Verkar vara en epidemi att just ha ett falskt minne angående detta citat. Om vi frågar alla killar födda (Gärna runt 1975) och uppväxta i Sverige så kommer märkligt många att ha samma falska minne och så även jag. Det handlar alla fall om 1990 och jag var 14 år gammal. Kamerun var ena laget.

Alla Kameruns matcher som sändes i svensk tv har tittats igenom, så du har ju alldeles uppenbart fel. Vad gör vi nu?
Citera
2018-05-22, 11:29
  #2750
Medlem
jerkuss avatar
SVT har inatt publicerat alla VM-krönikor sedan 1982 så det kan ju någon titta igenom om den får ett infall av lust.

Kan också nämna att jag hörde i ett gammalt avsnitt av podden Della Sport, som har ganska stor publik, att de efterlyste bevis för att Hegerforsgrodan verkligen ska ha sagt. De fick inte in några bevis.
Citera
2018-05-24, 15:44
  #2751
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Ingen rök utan eld. Men det behöver som sagt inte betyda att det var exakt och ordagrant denna fras som yttrades under matchen. Kan räcka med att något liknande sägs och sedan sprids det och blir överdrivet, delvis förvanskat och populärt. Borde finnas inspelat om det sändes på tv vid denna tid.

Det finns även rykten som säger att "Houston, we have a problem" i själva verkat ska ha varit "We're experiencing a problem", eller liknande. Ber om uräkt om stavningen blev fel nu. Men vet ej hur det förhåller sej med det heller. Nasa har troligen kvar ljudupptagningen i nåt arkiv så det kan inte vara så svårt att kolla upp det.

The Mandela Effect kallas det och det är faktiskt lite skrämmande. Det innebär olika händelser, citat, historier, färger och form på figurer med mera där ca hälften av folket på jorden minns på det ena sättet medan andra hälften minns det som det numera verkar vara korrekt.

Exempel kan vara tex ur filmen Starwars där Darth Vader säger " Luke, Im your father" vilket är vad många minns men numera är det fel och han sade istället "No, Im your father". Värt att notera i det fallet är att Skådespelaren, rösten till Darth Vader själv minns att han ska ha sagt det felaktiga citatet vilket han nämnt i fler intervjuer samt med åratal ifrån varandra.

Ok, nog med OT men ville bara klarlägga detta fenomen för dom som inte känner till detta men själva har varit med om saker som dom så tydligt och klart minns på ett sätt som inte stämmer överens med verkligheten. Antingen har man lyckats skapa en tidsmaskin och någon åker tillbaka i tiden och gör en del ändringar som tex gör att " det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" inte blev sagt men då det ändrats i tiden så har vissa lyckats minnas hur det vart egentligen innan någon ändrade saker i tiden. Eller så har CERN med sin LHC lyckats öppna upp eller göra så att tidslinjerna delas och blir till parallella tidslinjer, dimensioner, där vissa hamnat i fel dimension och minns en helt annan tidslinje där det är snarlikt men en del annorlunda har hänt.

Sådär känner jag om myten om Kameruns avbytarbänk, det känns som att jag minns det så väl och har tänkt på det då och då under olika sammanhang innan det ens dök upp det här om att det inte alls har sagts utan att det är en myt bara. Jag och många med mig minns det ju så väl. Nånstans måste ju "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" startat och kommit ifrån. Något måste ju ha sagts som råkat höras fel av så många eller så måste ju någon ha startat denna myt av nån anledning och det måste ju gå att gå till botten med det här mysteriet.

Om inte sanningen om "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" och dess ursprung kommer fram snart så är jag redo att tro att det faktiskt har sagts i en annan parallell dimension eller att någon gjort någon förändring i tiden som genom butterfly effekten gjort citatet osagt men att vissa av oss ändå fortfarande minns det.
Citera
2018-05-29, 19:59
  #2752
Medlem
Här är första gången som citatet förekommer i svensk press efter att Lasse Anrell fått det skickat till sig:
http://i1033.photobucket.com/albums/...ps4pt3qcb1.jpg


"Lita i synnerhet inte på flashback"

http://i1033.photobucket.com/albums/...psoqhgpoaj.jpg


"Ett ögonblick Lasse Anrell:"

http://i1033.photobucket.com/albums/...psnrdrukd2.jpg
__________________
Senast redigerad av echoesofglory 2018-05-29 kl. 20:21.
Citera
2018-06-12, 23:46
  #2753
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerkus
SVT har inatt publicerat alla VM-krönikor sedan 1982 så det kan ju någon titta igenom om den får ett infall av lust.

Kan också nämna att jag hörde i ett gammalt avsnitt av podden Della Sport, som har ganska stor publik, att de efterlyste bevis för att Hegerforsgrodan verkligen ska ha sagt. De fick inte in några bevis.


De har redan kollats igenom.

En groda av liknande stil funnen där:

Arne Hegerfors:
- "Vi börjar med att titta på Kamerun som var en färgklick ur fler än en synpunkt."
SVT VM-krönika 1982
https://vimeo.com/58035972 ( 11:00- )
Citera
2018-06-14, 00:13
  #2754
Medlem
Hoppas det sägs under någon av matcherna nu i VM, så minns alla rätt och tråden kan låsas.
Citera
2018-06-14, 08:53
  #2755
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Hoppas det sägs under någon av matcherna nu i VM, så minns alla rätt och tråden kan låsas.

Kamerun spelar inte VM och Hegerfors jobbar inte längre, så det blir nog svårt.
Citera
2018-06-14, 08:59
  #2756
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Kamerun spelar inte VM och Hegerfors jobbar inte längre, så det blir nog svårt.
Jo! Jag vet att Kamerun kommer spela VM i år och att Hegerfors gjort comeback i tv-rutan! Vem fan är du å säga att jag minns fel?!
Citera
2018-07-19, 23:26
  #2757
Medlem
LordLancasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Ingen rök utan eld. Men det behöver som sagt inte betyda att det var exakt och ordagrant denna fras som yttrades under matchen. Kan räcka med att något liknande sägs och sedan sprids det och blir överdrivet, delvis förvanskat och populärt.

Tror jag kan ha hittat citatet. Givetvis enormt förvrängt och av fel person, men jag utesluter inte att detta kan vara den ursprungliga källan.

Sverige – Brasilien i VM 1978. Kommentatorn Tommy Engstrand säger:

"Här har vi det brasilianska avbytarbåset, med Coutinho, den mörke mannen som har ett spänt ansiktsuttryck."
Citera
2018-07-19, 23:28
  #2758
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordLancaster
Tror jag kan ha hittat citatet. Givetvis enormt förvrängt och av fel person, men jag utesluter inte att detta kan vara den ursprungliga källan.

Sverige – Brasilien i VM 1978. Kommentatorn Tommy Engstrand säger:

"Här har vi det brasilianska avbytarbåset, med Coutinho, den mörke mannen som har ett spänt ansiktsuttryck."

Inte ett rätt ju.
Citera
2018-07-19, 23:45
  #2759
Medlem
LordLancasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Inte ett rätt ju.

Läste du ens inlägget jag citerade? Det är klart det inte är rätt citat men det kan vara det frö som ledde till skrönan.
Citera
2018-07-20, 08:56
  #2760
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordLancaster
Tror jag kan ha hittat citatet. Givetvis enormt förvrängt och av fel person, men jag utesluter inte att detta kan vara den ursprungliga källan.

Sverige – Brasilien i VM 1978. Kommentatorn Tommy Engstrand säger:

"Här har vi det brasilianska avbytarbåset, med Coutinho, den mörke mannen som har ett spänt ansiktsuttryck."
Så folk i allmänhet har då tagit fel på årtalet med hela 12 år (minst) och på detta förväxlat turnering och kommentator?

Skulle förvisso inte förvåna mig då vissa stolpskott på fullaste allvar fortfarande tror att Arne sagt detta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback