2015-12-09, 22:59
Medlem
Uppdaterar listan:
-----------------------------------------

Avklarade matchreferat:
Sverige - Kamerun, VM 1994 - Myt!
Matchen: https://m.youtube.com/watch?v=lNqBllXhwZs

England - Kamerun, VM 1990, 2 sett - Myt!
(anv: Careless, Glorkas)

Ryssland - Kamerun 6-1, VM 1994, 1 sett - Myt!
(anv: lindemann)

Sammandrag:
Sovjet - Kamerun 4-0, VM 1990, 1 sett - Myt!
(anv: Glorkas)

Brasilien - Kamerun 3-0, VM 1994, 1 sett - Myt!
(anv: Glorkas)

Matcher som inte visades i SVT:
Sovjet - Kamerun 4-0, VM 1990 - Myt!
Brasilien - Kamerun 3-0, VM 1994 - Myt!

Avklarat övrigt:

SVT Fotbolls-VM 1982, krönika: - Myt!
Krönikan: http://www.youtube.com/playlist?list=PL7367BC4A19D4624F

SVT Fotbolls-VM 1990, krönika - Myt!
Krönikan: https://youtu.be/-IoOF_VSVeI

SVT Fotbolls-VM 1994, krönika - Myt!
Krönikan: https://youtu.be/NL5q4HnQVNk

Fotbollstabbar med Arne, DVD 1 & 2 - Myt!
(anv: bing_ , Muminbanan, Ducedo)

Vägen till brons - Myt!
(anv: nomadic)

EJ sedda matcher:
Italien - Nigeria 2-1, VM 1994
Sverige - Nigeria, träningsmatch inför VM94.
Kamerun - Italien 1-1, VM 1982
Kamerun - Peru 0-0, VM 1982
Kamerun - Polen 0-0, VM 1982
Kamerun - Argentina 1-0, VM 1990
Kamerun - Rumänien 2-1, VM 1990
Kamerun - Columbia 2-1, VM 1990

Liknande funna citat:
Arne Hegerfors:
- "Vi börjar med att titta på Kamerun som var en färgklick ur fler än en synpunkt."
SVT VM-krönika 1982
länk (börja kolla 11:00).

Hans ?????
"Det ser mörkt ut för England", SVT Studio halvtid, Kamerun - England, VM 1990
(anv: Careless)
Senast redigerad av avec 2015-12-09 kl. 23:43.
Citera
2015-12-09, 23:02
Medlem
Tjockfettots avatar
Intressant att det gått från 'Arne Hegerfors sade det ca 105 minuter in i matchen Kamerun - England under VM 1990' till 'någon sportkommentator har sagt något liknande under en match 1982-1994 där ett afrikanskt landslag deltog'. Glöm inte bort att svenska är officiellt språk i Finland, det kan ha varit någon svensktalande sportkommentator i Finland också!

Jag tror det rör sig om (oavsiktlig) minnesplantering som några redan varit inne på. Denna artikel från Forskning och Framsteg kanske kan förklara lite om fenomenet:
http://fof.se/tidning/2003/4/falska-...-kan-planteras

"Metoden går bl a ut på att utnyttja auktoriteten hos den som ska plantera minnet. Det är också viktigt att spela på försökspersonens känslor och fantasi. Alla är visserligen inte lika mottagliga, men en tredjedel av försökspersonerna tar emot minnen som de senare inte kan skilja från verkliga minnen."

Så vi har en auktoritet som hävdar att det skett (Lasse Anrell). Sen kommer en massa läsare, däribland Arne Hegerfors, som med hjälp av sin fantasi skapar falska minnen av händelsen. Vissa menar att det skett 1990, andra 1994.

Detta kan bli ett skolboksexempel på kollektiv minnesplantering där ett helt land lyckats bli duperat.

Ett stort tack till alla ni som bemödat er med att titta igenom gamla matcher! Ni har gjort ett jävla bra jobb (ingen nämnd ingen glömd).
Citera
2015-12-09, 23:03
Medlem
AnotherStrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nomadic
Kan till 99% säkerhet dementera att citatet förekommer där. Måste ha sett den minst 20 gånger genom åren och jag har aldrig hört det där eller någon annanstans för den delen. Har filmen kvar på VHS men ingen VHS-spelare. Skulle denna video bli föremål för starkare misstanke framöver så lovar jag dock att fixa fram en spelare så jag kan motbevisa det till 100%!
Okej tack, var en annan som skrev att han oxå sett den minst 20 gånger och var helt säker på att det var med där, men verkar ju knappast troligt.
Citera
2015-12-09, 23:03
Medlem
Kafferastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Vilka av Kameruns matcher visades ens 1982? TV bevakningen måste väl ha varit helt annan på den tiden?

Kanske Arne sa det hemma i sin lägenhet? Någon som bandat honom i smyg? Seriöst hur långt ska detta behöva tas? Det är ett påhittat citat det är ju så uppenbart det kan bli.

En enda person påstår sig ha hört Arne säga detta och det dröjde år innan denne presenterade citatet. Alla andra som påstår sig ha hört det har kommit ännu senare med sina vittnesmål. Dessa vittnesmål handlar om helt olika år och matcher vilka alla är felaktiga. Då ska det börja letas i matcher som ingen ens har ett falskt minne av? Det är över nu.
Citera
2015-12-09, 23:04
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnotherStranger
Nja snarare skulle det ju vara uppgiftslämnaren som förväxlat, och därmed fuckat upp hela svenska folkets minnen av detta.

Då kan vi ju lika gärna kolla vilken random match som helst från VM 1994. Tänk om den mörka bänken sades mellan Argentina och Rumänien. Den här tipsaren minns det och kommer på att det kanske vore en hysteriskt rolig grej om exempelvis Argentina/Rumänien byttes ut mot ett landslag som består av svartingar. Denne kommer ihåg att Sverige mötte Kamerun i VM och väljer att ta det när han skriver sitt tips till Anrell. Teorier måste ha en viss verklighetsförankring, annars finns det ju inga gränser för hur långt vi kan sväva iväg.

Ligger det någon sanning i detta så borde dessutom någon komma ihåg att det ska ha handlat om ett annat landslag än Kamerun, men det har jag aldrig sett. Alla påstår att det är Kamerun. Bara motståndarlag och mästerskapsåret som varierar bland vittnesmålen.
Citera
2015-12-09, 23:12
Medlem
AnotherStrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Teorier måste ha en viss verklighetsförankring, annars finns det ju inga gränser för hur långt vi kan sväva iväg.
Att förväxla två afrikanska lag är väl inte helt osannolikt?
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Ligger det någon sanning i detta så borde dessutom någon komma ihåg att det ska ha handlat om ett annat landslag än Kamerun, men det har jag aldrig sett. Alla påstår att det är Kamerun. Bara motståndarlag och mästerskapsåret som varierar bland vittnesmålen.
Är åtminstone en som är bergsäker på att det är från Sveriges träningsmatch mot Nigeria, med Staffan Lindeborg som kommentator.
Citera
2015-12-09, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kafferasten
Kanske Arne sa det hemma i sin lägenhet? Någon som bandat honom i smyg? Seriöst hur långt ska detta behöva tas? Det är ett påhittat citat det är ju så uppenbart det kan bli.

En enda person påstår sig ha hört Arne säga detta och det dröjde år innan denne presenterade citatet. Alla andra som påstår sig ha hört det har kommit ännu senare med sina vittnesmål. Dessa vittnesmål handlar om helt olika år och matcher vilka alla är felaktiga. Då ska det börja letas i matcher som ingen ens har ett falskt minne av? Det är över nu.

Det finns ett underhållningsvärde i att fortsätta. Många goda minnen väcks till liv. Har haft det sjukt kul idag. Har knappt kunnat jobba. Ha ha
Citera
2015-12-09, 23:16
Medlem
TheBunks avatar
Jag har börjat plöja igenom mina gamla VHS:er från afrikanska mästerskapen från Libyen 1982 till Tunisien 1994, eftersom VM-spåret börjat kallna. Arne kommenterar inte så många matcher men det kan ju vara någon annan som sagt det. Och det ser mörkt ut på de flesta bänkar, så jag tar det säkra före det osäkra och kollar igenom alla matcher. 5 backar med VHS-band, nu glider Zambia - Algeriet från -82 in i spelaren samtidigt som chipspåsen öppnas. Nu åker vi!

Edit: Den här matchen var det visst engelsk kommentator i, men kollar ändå. Kan ju va att den som skrev till Anrell översatt från engelska till svenska.
Citera
2015-12-09, 23:19
Medlem
AnotherStrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBunk
Jag har börjat plöja igenom mina gamla VHS:er från afrikanska mästerskapen från Libyen 1982 till Tunisien 1994, eftersom VM-spåret börjat kallna. Arne kommenterar inte så många matcher men det kan ju vara någon annan som sagt det. Och det ser mörkt ut på de flesta bänkar, så jag tar det säkra före det osäkra och kollar igenom alla matcher. 5 backar med VHS-band, nu glider Zambia - Algeriet från -82 in i spelaren samtidigt som chipspåsen öppnas. Nu åker vi!

Edit: Den här matchen var det visst engelsk kommentator i, men kollar ändå. Kan ju va att den som skrev till Anrell översatt från engelska till svenska.
Senast redigerad av AnotherStranger 2015-12-09 kl. 23:21.
Citera
2015-12-09, 23:22
Medlem
Citat:

Måste vara underbart att se reaktionen hos folk när man berättar att man satt uppe mitt i natten och kollade på Zambia - Algeriet från år 1982.
Citera
2015-12-09, 23:23
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjockfettot
Glöm inte bort att svenska är officiellt språk i Finland, det kan ha varit någon svensktalande sportkommentator i Finland också!

I princip möjligt (tror t.ex. att Frank Sjöman, senare på Viasat, refererade på svenska vid de här tiderna) men citatet har nog alltid varit kopplat till SVT/Arne.
Citera
2015-12-09, 23:23
Medlem
Citat:

Var tvungen att bita mig i armen för att inte skrikgarva rätt ut 😀
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in