2016-01-27, 02:51
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonOben
Personligen ändrar den här tråden ingenting för min del, jag vet att jag har hört en variant av det.

Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Jag är med dig. Jag har hört det live själv sen får andra tro som de vill. Inget är avgjort för min del ännu.

Ni får ju såklart ha era egna minnen. Men det går ju bara inte att påstå att det här inte förändrar någonting. Citatet som anekdot betraktat är ju raserat. Det är ju inte längre en anekdot om det inte går att precisera när det sades & av vem. Då är det ju inte bevingade ord av någon profil längre, utan hamnar snarare någonstans i kategorin skröna.

Jag minns tex en riktig tabbe av kommentatorn Tommy Engstrand i någon match. Bollen tar på knäet på en back. Engstrand håller på jättelänge & beklagar sig över att det inte blev straff på den tydliga handsen. Att domarmissen förstörde matchen. Trots att det klart framgick på reprisen att bollen tog på knäet. Den här anekdoten är dock ingen klassiker. Det förekommer inga skämt om huruvida Engstrand kan se skillnad på knä & hand. Ingen minns det. Därför kommer ingen ifrågasätta mitt påstående & be mig precisera vilken match det var. Ingen bryr sig.

Kamerun-grejen är ju en klassiker. Går det inte att placera in den i någon särskild match så hamnar den ju där nere i den kategorin "i någon match". Det blir ju fullständigt urvattnat & går inte längre att använda som anekdot. Om det inte ens var Hegerfors, inte ens VM, inte ens Kamerun, inte ens exakt den frasen....ja då finns ju ingenting kvar. Hur ska man dra det som anekdot i så fall? "Någon sade något". Hur blir det en anekdot?

Sedan är det ju ytterst märkligt att många som inte ens är intresserade av fotboll påstår sig ha hört det. Då bör det ju ha varit en uppmärksammad match. Men många som var riktiga fotbollsnördar (mig själv inkluderad) & följde allt har inget minne av detta & hörde talas om det långt senare. Visar det sig vara fel kommentator som tillskrivits citatet så borde ju en massa fotbollsnördar som faktiskt hört citatet ha korrigerat den detaljen under dessa år. För när det blir en så stor grej av det så är det ju sannerligen ingen liten obetydlig detalj vem som sade det. Den detaljen är ju liksom själva grunden för att det ska kunna vara en klassiker & bevingade ord.
Citera
2016-01-27, 11:58
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Delvis för att jag inte är säker på (har ingen aning) om vilken kommentator, eller vilken match eller vilken turnering. Även om jag resonerade mig fram till att det borde vara VM -90, vilket inte verkar hålla. Det enda jag varit säker på i många år är att det är något med återgivandet av citatet som är fel, även om jag inte minns vad det är som är fel.

Plus att jag ogillar fotboll.

Men tills någon hittar ursprunget så är det bara något som kommer beröra mig. Jag menar inte att sprida evangeliet om mörkret på Kameruns avbytarbänk som en sanning för någon annan.

Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Jag är med dig. Jag har hört det live själv sen får andra tro som de vill. Inget är avgjort för min del ännu.

Så den här tråden har inte kommit fram till något enligt er alltså? Ni är fortfarande lika övertygade trots allt jobb som har gjorts i den här tråden? Något jag tycker är synnerligen intressant är att du VonOben medger att du inte ens är fotbollsintresserad, vilket också Stivali påpekade. Även om detta är ca 20-25 år bak i tiden så skulle det vara kul att höra om du kan uppskatta mellan tummen och pekfingret hur mycket fotboll du tittade på under den här tiden? Jag antar att någon som inte är en särskilt inbiten fotbollsfanatiker bara tittar på de största evenemangen och då snackar vi i stort sett bara om fotbolls-VM. Där har väl nästan alla Kamerunmatcher kollats igenom.

Men jag tror nog att ni också inser att det kan vara ett falskt minne. Bara det att ett falskt minne känns så verkligt att det kan vara svårt att förstå att det bara är en illusion. Vad som gör det helt så sjukt intressant är bara att så många dragits in i detta. Hur är det möjligt?
Citera
2016-01-27, 12:20
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
Eftersom Stefan Holm har skrivit om citatet på sin krönika, så tweetade jag han om han kan fråga SVT. För det är väl enda chansen nu.

Enda chansen till vad? SVT:s aktuella sändningar har ju gåtts igenom på via mediadatabasen.
Citera
2016-01-27, 17:49
Medlem
VonObens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Men jag tror nog att ni också inser att det kan vara ett falskt minne. Bara det att ett falskt minne känns så verkligt att det kan vara svårt att förstå att det bara är en illusion. Vad som gör det helt så sjukt intressant är bara att så många dragits in i detta. Hur är det möjligt?

Min personliga bevekelsegrund bottnar bl.a. - som jag tidigare skrivit - i att min uppfattning är att det gick något år eller så innan detta började dyka upp i tidningarna. Det var sedan Anrells lista innefattade historien - men jag reagerade på att den inte stämde helt. Synd bara att jag inte minns vad som inte stämde.

Finns fortfarande Kamerun-matcher som inte är kollade också. (Precis vilken kommentator som sa det har jag ju ingen aning om. Om historien finns i någon av de återstående matcherna faller så att säga Arne-delen av påståendet i tråden.)

Edit: Jag lämnar gärna dörren öppen för att det kan vara ett falskt minne att det var i just en match, och inte ett reportage om ett lag eller en match. Dvs att omständigheterna skiljer sig från vad jag tror mig minnas.
Senast redigerad av VonOben 2016-01-27 kl. 18:00.
Citera
2016-01-27, 19:20
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Min personliga bevekelsegrund bottnar bl.a. - som jag tidigare skrivit - i att min uppfattning är att det gick något år eller så innan detta började dyka upp i tidningarna. Det var sedan Anrells lista innefattade historien - men jag reagerade på att den inte stämde helt. Synd bara att jag inte minns vad som inte stämde.

Finns fortfarande Kamerun-matcher som inte är kollade också. (Precis vilken kommentator som sa det har jag ju ingen aning om. Om historien finns i någon av de återstående matcherna faller så att säga Arne-delen av påståendet i tråden.)

Edit: Jag lämnar gärna dörren öppen för att det kan vara ett falskt minne att det var i just en match, och inte ett reportage om ett lag eller en match. Dvs att omständigheterna skiljer sig från vad jag tror mig minnas.

Det faktum att det inte har skrivits i 'tidningarna' får dig inte heller att börja tvivla? De är nämligen rätt lättsökta och citatet dyker första gången upp i september 1994. Det har inte förekommit några skriverier innan Anrell tar upp det, och det är just själva skriveriet.
Citera
2016-01-27, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Enda chansen till vad? SVT:s aktuella sändningar har ju gåtts igenom på via mediadatabasen.

att SVT själva kollar upp det så klart.
Citera
2016-01-27, 20:32
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
att SVT själva kollar upp det så klart.

Ååh en facepalm, du är en riktig flashbackare du.

Vad nytt skulle de komma fram till, men exakt samma bandade sändningar?
Citera
2016-01-27, 21:47
Medlem
VonObens avatar
Citat:
Det faktum att det inte har skrivits i 'tidningarna' får dig inte heller att börja tvivla? De är nämligen rätt lättsökta och citatet dyker första gången upp i september 1994. Det har inte förekommit några skriverier innan Anrell tar upp det, och det är just själva skriveriet.

Läs det jag skrev igen.

Jag reagerade på att ingen reagerade. Sedan dök det upp ett par år senare i tidningen.
Citera
2016-01-28, 00:21
Medlem
eternussermos avatar
Citat:

Hur gör man för att göra lätta sökningar i tidningar från den tiden?
Citera
2016-01-28, 10:59
Medlem
Carelesss avatar
Något liknande jag stött på är ju detta med "bapelsin " som verkar ha startat med ett reklamsnitt från riksgälden. Även där är det folk som "kommer ihåg" att det sagts i Upp till tretton, men allt tyder på att det är efterkonstruerat det också.
https://www.youtube.com/watch?v=KBPyQntPab8
https://www.youtube.com/watch?v=ZcLqQZxpz_4

(FB) "Bapelsin då gubbjävel!", "Kan det va en neger?" Skrönor?
Citera
2016-01-28, 11:21
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Hur gör man för att göra lätta sökningar i tidningar från den tiden?

Folk i tråden har använt Retrievers mediaarkiv. Det är en betaltjänst, men verkar vara hyfsat enkel att använda.
Citera
2016-01-28, 20:42
Medlem
Citat:
Ååh en facepalm, du är en riktig flashbackare du.

Vad nytt skulle de komma fram till, men exakt samma bandade sändningar?

att dom har lite mer insider info där kanske?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in