Citat:
Citat:
Ni får ju såklart ha era egna minnen. Men det går ju bara inte att påstå att det här inte förändrar någonting. Citatet som anekdot betraktat är ju raserat. Det är ju inte längre en anekdot om det inte går att precisera när det sades & av vem. Då är det ju inte bevingade ord av någon profil längre, utan hamnar snarare någonstans i kategorin skröna.
Jag minns tex en riktig tabbe av kommentatorn Tommy Engstrand i någon match. Bollen tar på knäet på en back. Engstrand håller på jättelänge & beklagar sig över att det inte blev straff på den tydliga handsen. Att domarmissen förstörde matchen. Trots att det klart framgick på reprisen att bollen tog på knäet. Den här anekdoten är dock ingen klassiker. Det förekommer inga skämt om huruvida Engstrand kan se skillnad på knä & hand. Ingen minns det. Därför kommer ingen ifrågasätta mitt påstående & be mig precisera vilken match det var. Ingen bryr sig.
Kamerun-grejen är ju en klassiker. Går det inte att placera in den i någon särskild match så hamnar den ju där nere i den kategorin "i någon match". Det blir ju fullständigt urvattnat & går inte längre att använda som anekdot. Om det inte ens var Hegerfors, inte ens VM, inte ens Kamerun, inte ens exakt den frasen....ja då finns ju ingenting kvar. Hur ska man dra det som anekdot i så fall? "Någon sade något". Hur blir det en anekdot?
Sedan är det ju ytterst märkligt att många som inte ens är intresserade av fotboll påstår sig ha hört det. Då bör det ju ha varit en uppmärksammad match. Men många som var riktiga fotbollsnördar (mig själv inkluderad) & följde allt har inget minne av detta & hörde talas om det långt senare. Visar det sig vara fel kommentator som tillskrivits citatet så borde ju en massa fotbollsnördar som faktiskt hört citatet ha korrigerat den detaljen under dessa år. För när det blir en så stor grej av det så är det ju sannerligen ingen liten obetydlig detalj vem som sade det. Den detaljen är ju liksom själva grunden för att det ska kunna vara en klassiker & bevingade ord.