Kul med gubben som dök upp i tråden och först tuppade sig med "jag minns nog..." men sen landade i:
Troligen Kanada - Kamerun i OS 1984 alltså....?
Tillåt mig tvivla. När SVT sände från OS på den tiden så brukade man inte prioritera gruppspel i OS-fotbollen, man sände bara i två kanaler och det pågår alltid nåt mer intressant än en 90 minuter lång gruppmatch, undantaget då Sverige spelar. Så att SVT skulle ha sänt Kanada-kam verkar osannolikt! Men inte omöjligt såklart.
Kanske får tillfälle att kolla upp den på KB nån gång.
Kul med gubben som dök upp i tråden och först tuppade sig med "jag minns nog..." men sen landade i:
Troligen Kanada - Kamerun i OS 1984 alltså....?
Tillåt mig tvivla. När SVT sände från OS på den tiden så brukade man inte prioritera gruppspel i OS-fotbollen, man sände bara i två kanaler och det pågår alltid nåt mer intressant än en 90 minuter lång gruppmatch, undantaget då Sverige spelar. Så att SVT skulle ha sänt Kanada-kam verkar osannolikt! Men inte omöjligt såklart.
Kanske får tillfälle att kolla upp den på KB nån gång.
Brasilien och Västtyskland hade sina matcher samtidigt som Kamerun. Bara att SVT skulle sända en hel gruppspelsmatch utan Sverige i SVT under OS 1984 är inte vidare troligt. Skulle SVT visa Kamerun mot andra okända nationer i den konkurrensen? Det är bortom rimligt tvivel att de valt bort Kameruns matcher imo.
Underbart att den här tråden har kunnat leva vidare. Jag hade ingen aning om att citatet var så känt eller uppfattades som så lustigt av så många. Eftersom det är så känt så är jag nästan beredd på att tro att det faktiskt har sagts under match. Att det var någon Tipsextra-match där flera på bänken var svarta. Sedan har det spunnit vidare genom att alla tror att det var VM & Kamerun.
Det finns absolut inget som tyder på att det skulle vara från tipsextra, känns dessutom som att ytterst få lag i England hade tillräckligt med svarta spelare för att fylla en bänk under den tid vi här talar om, alltså innan september 1994.
Så det känns inte som ett rimligt spår.
Rimligare då att nån - Anrell eller en av hans läsare - hittat på citatet eller mindes fel.
Sverige - Kamerun 2-2, VM 1994
Kommentator: Bo Hansson
(Matchen: youtube länk)
Ryssland - Kamerun 6-1, VM 1994
Kommentator: Bo Hansson
(anv: lindemann )
Argentina - Nigeria 2-1, VM 1994
Kommentor: Arne Hegerfors
(anv: Careless, bisl01 )
Avförda direktsändningar - visades inte i SVT
Peru - Kamerun 0-0, VM 1982
Polen - Kamerun 0-0, VM 1982
Italien - Kamerun 1-1, VM 1982
Rumänien - Kamerun 1-2, VM 1990
Sovjet - Kamerun 4-0, VM 1990
England - Kamerun 2-0, Tr.m., 1991
Brasilien - Kamerun 3-0, VM 1994
Avförda eftersändningar/sammandrag
Sovjet - Kamerun 4-0, VM 1990
Kommentator: Arne Hegerfors
(anv: Glorkas )
Brasilien - Kamerun 3-0, VM 1994
Kommentator: Bo Gentzel
(anv:Glorkas )
Avförda halvtidspauser
England - Kamerun, VM 1990, SVT halvtid
(anv: Careless )
Argentina - Kamerun, VM 1994, SVT halvtid
( anv: Careless )
Sverige - Kamerun, VM 1994, SVT halvtid
( anv: Careless )
Avförda VHS/DVD
Självmål och Fotbollstabbar, VHS 1 & 2
Kommentator: Arne Hegerfors
(anv: bing_ , Muminbanan, Ducedo)
Sveriges väg till brons
Kommentator: Tommy Engstrand
(anv: nomadic)
Så har granskningen i tråden genomförts
Flashbacks användare har sökt efter youtubeklipp, egna VHS och DVD i jakt efter citatet.
De som inte har gått att finna på youtube och i de egna samlingarna har funnits i arkivet i Kungliga biblioteket vid Humlegården. De användare som åkt dit är Glorkas, Careless, Lindeman och bisl01, och sett åtskilliga matcher vilka finns med i sammanfattningen av granskningen. De har gått igenom matcherna i listan och upptäckt att Hegerfors aldrig yttrar de berömda orden om Kameruns avbytarbänk:
EJ sedda matcher:
Kamerun - Colombia 2-1, VM 1990, 1990-06-23
(Kommentator: Agne Jälevik)
EJ sedda halvtidspauser
Sverige - Ryssland, VM 1994, SVT halvtid
Sverige - Brasilien, VM 1994, SVT halvtid samt eftersnack/bilder
Ryssland - Kamerun, 1994, SVT halvtid
Liknande funna citat
Arne Hegerfors:
- "Vi börjar med att titta på Kamerun som var en färgklick ur fler än en synpunkt."
SVT VM-krönika 1982 https://vimeo.com/58035972 ( 11:00- )
Arne Hegerfors
- "Owairan, den mörkaste spelaren där längst ute till vänster..." youtube länk ( 9:00- )
Matchreferat, VM 1994, Sverige - Saudiarabien
Okänd Bild
"...och ur engelsk synpunkt så såg det ju mörkt ut ett tag."
SVT Studio innan 1a förlängningskvarten, Kamerun - England, VM 1990
(anv: Careless 2 )
Billy Ohlsson
- "Jag har aldrig sett nigerianerna så bleka som i matchen mot Danmark."
Danmark - Nigeria, VM 1998
(anv: IntrovertCyniker )
Det säger Arne Hegerfors om citatet
Hegerfors säger att citatet troligtvis är riktigt, och att det sades under VM 90 i matchen mellan England och Kamerun. Han säger dock att han inte själv minns utan att andra berättat för honom senare. Arne har berättat historien ett flertal gånger i media.
Hegerfors har påstått att ungefär hälften av de citat som tillskrivs honom är påhittade. Vid samma tillfälle påstod han dock att Kameruncitatet är sant.
Anrell säger att citatet säkert sagts och att det är Arnes historia som gäller. Anrell säger att han fick tipset om citatet via en läsare som sa att det sades under VM 1994.
Minnet förändras lite varje gång vi återminns något. Om nya fakta planteras in, ofta i kombination med socialt tryck så finns risken att minnet blir rejält felaktigt.
I en studie lyckades forskaren plantera in ett falskt minne i 70 procent av deltagarna.
* Tråden har 2017-05-18 över 2600 inlägg och har lästs 436.000 gånger.
Det verkar väl undersökt, det enda som slog mig är att sista gruppomgångens matcher väl alltid spelas samtidigt. Vilket borde betyda att Sve-Bra spelades vid samma tid som Rys-Kam. Arne kommenterade Sverige matchen och Kamerun blev helt överkörda av Ryssland om jag inte är ute och cyklar. Kan det varit ett inflik under Sverige matchsändningen på några sekunder där bilder från Kamerun matchen visas, då Arne gör denna observation av vad vi kan anta inte var en alltför munter bänk? Kanske redan undersökts, när halvtidspausen undersöktes, sändningen i sin helhet borde iaf vara av intresse för tråden.
Det verkar väl undersökt, det enda som slog mig är att sista gruppomgångens matcher väl alltid spelas samtidigt. Vilket borde betyda att Sve-Bra spelades vid samma tid som Rys-Kam. Arne kommenterade Sverige matchen och Kamerun blev helt överkörda av Ryssland om jag inte är ute och cyklar. Kan det varit ett inflik under Sverige matchsändningen på några sekunder där bilder från Kamerun matchen visas, då Arne gör denna observation av vad vi kan anta inte var en alltför munter bänk? Kanske redan undersökts, när halvtidspausen undersöktes, sändningen i sin helhet borde iaf vara av intresse för tråden.
Sverige - Brasilien har funnits på Youtube i 5 år så något borde ha snappat upp det i så fall.
Andra halvlek och eftersnack finns fortfarande kvar.
Noterar att Youtube det senaste året plockat ner vissa matcher efter klagomål från Fifa, såsom Sverige - Kamerun -94 och första halvlek Sverige -Brasilien.
Senast redigerad av avec 2017-08-01 kl. 22:15.
Det finns absolut inget som tyder på att det skulle vara från tipsextra, känns dessutom som att ytterst få lag i England hade tillräckligt med svarta spelare för att fylla en bänk under den tid vi här talar om, alltså innan september 1994.
Så det känns inte som ett rimligt spår.
Rimligare då att nån - Anrell eller en av hans läsare - hittat på citatet eller mindes fel.
Nej visst. Jag menar väl att idéen till själva skämtet borde ha uppstått någonstans & sedan överförts till VM & Kamerun av någon som mindes fel. Konstigt att bara sitta & hitta på en sådan grej. Så himla roligt är det faktiskt inte. Som humor betraktat så håller det ju inte. Det är först när det blir ett klassiskt citat som det blir lite roligt.
Vi har dock upptäckt att man inte visade bänkarna särskilt mycket på den tiden. Det var ytterst sparsamt med bänkbilder. Så att man skulle klippa in bilder från en annan match för att visa bänken känns osannolikt.
Noterar att Youtube det senaste året plockat ner vissa matcher efter klagomål från Fifa, såsom Sverige - Kamerun -94 och första halvlek Sverige -Brasilien.
Lite OT men
Lol
Första man hör är Arne säga till sin bisittare "bara inte du är packad så!" vilken hjälte.
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Vi har dock upptäckt att man inte visade bänkarna särskilt mycket på den tiden. Det var ytterst sparsamt med bänkbilder. Så att man skulle klippa in bilder från en annan match för att visa bänken känns osannolikt.
Ja, måste nästan vara vid ryska 3-0 målet i 44' isf eftersom andra halvlek verkar vara genomgåtts enligt ovan.
Senast redigerad av bludderbladder 2017-08-01 kl. 22:50.
1) Min tolkning var att IFK Göteborg-sajten återpublicerade citaten från Anrell men enligt användaren ua571c så är det tvärtom vilket kan stämma. Det var en Magnus Andersson som drev sajten och raljerade ordentligt över att AB kopierat listan. Han studerade statistik vid GU, hade mailadress från Chalmers och var ett stort fan av IFK Göteborg. Går säkert att kontakta universitetet för att få ut uppgifterna men en som matchar är Magnus Andersson vid AstraZeneca som studerade vid GU, har kunskap i webbutveckling, har läst statistik och är "Hardcore Supporter at IFK Göteborg". Han registrerade dessutom sitt första jobb strax efter att den förstnämnda planerade att ha avslutat sina studier. Grymt vanligt namn men vänder man sig till universitet så går det säkert att gräva vidare och ringa upp honom för att stämma av vem som kopierade vem.
2) I Anrells artiklar från 94-95 står det att citaten var "insamlade" av Peter Lundberg / Lundgren men enligt Glorkas så känner Anrell inte till någon person med det namnet. Är det ingen som varit anlitad av AB och renskrivit listan så har man väl helt enkelt kopierat den någonstans, fått skäll för att stavningen av efternamnet var fel och sedan korrigerat det till nästa artikel. Spekulation men bara det faktum att AB creddar (!) honom gör det till ett högintressant vittne att kolla upp.
Citat:
Ursprungligen postat av jerkus
Den här bollen har jag hand om. Andersson ska återkomma till mig när han letat fram ett visst nummer av det IFK Göteborg-fanzin han var inblandad i att ge ut kring 93-94. Möjligen kan citatet finnas tryckt där, vilket i så fall skulle belägga det tidigast hittills och eventuellt ge oss något spår ännu längre bak.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!