2015-12-21, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JehovasFittslem
Det intressanta är ju om fanzinet/listorna publicerade citatet innan september -94? Boken kom först -96 så det kan mycket väl vara så att ursprungskällan ändå är Anrells spalt hösten -94. Sedan har citatet hamnat i diverse listor och fanzine vars "upphovsmän" blivit upprörda när Anrell snott "deras" material till sin bok...
Jag skrev lite tidigare om det utskrivna material jag har i en pärm från 1996 från IFK Göteborgs hemsida, vilket är typ 23 sidor med olika sportcitat. Där står när citaten uppdaterats på sidan (typ nytt från 1996-03-10). Anrell får sig ju där en känga för att ha stulit friskt från sidan.
Citera
2015-12-21, 19:09
Medlem
Alvaros avatar
Min personliga åsikt är att detta måste vara en myt.. Jag hade själv en känsla om att det handlade om nigeria och att det kanske var därför det blivit sådan förvirring, men nu har även det kunnat avfärdas.

Det är för osannolikt att ett citat bara skapas på det sättet, visst det hade kunnat vara två killar som drev ifks hemsida som bara slängde ihop lite roliga citat men det känns ändå som att det borde finnas någon slags förankring i det eftersom så många tog det till sig.

Efter bläddrat runt lite i tråden och försökt tänka hur det möjligen kan uppstått är min nuvarande teori att det är:

"Okänd Bild
"...och ur engelsk synpunkt så såg det ju mörkt ut ett tag."
SVT Studio innan 1a förlängningskvarten, Kamerun - England, VM 1990
(anv: Careless 2 )"

Som är källan. Citatet är såpass likt och det anspelar på att det engelsmännen ser är något mörkt dvs kamerun. Är lite långsökt men inte helt osannolikt.

Bra jobbat av alla som lagt tid i tråden hur som helst, stort tack!
Citera
2015-12-21, 19:26
Medlem
2mass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Inget i första halvleken iaf. I studion snackas det mest om offsidemålet.

Vad sa han under bänksekvensen då som länkats flera gånger? Hur jävla svårt är det att svara på det när vi undrat specifikt vad som sägs 33 min in i halvleken?
Citera
2015-12-21, 19:31
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2mas
Vad sa han under bänksekvensen då som länkats flera gånger? Hur jävla svårt är det att svara på det när vi undrat specifikt vad som sägs 33 min in i halvleken?
Inget som var anmärkningsvärt nog att anteckna iaf. Pratades inget om bänken under hela matchen. På sin höjd nämndes deras tränare (Westerhof) ett par gånger och då inget om hur han kan ha känt sig vid tillfället...
Citera
2015-12-21, 19:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2mas

Careless svarade märkligt nog, själv hade jag bett dig bege dig till KB själv eller annan varmare plats. Är du helt ouppfosrad?
Senast redigerad av Clay Allison 2015-12-21 kl. 20:05.
Citera
2015-12-21, 20:03
Medlem
Ja, hur "jävla svårt" är det egentligen för dom som är helt säkra att själva visa upp detta då istället för att komma med substanslösa inlägg och sen gnälla på folk som faktiskt försöker bevisa det åt dom?
Citera
2015-12-21, 21:18
Medlem
Dygdepladdrares avatar
En god anledning för Anrell att inte vilja ha sin "livsgärning" allt för noga granskad kan vara att han helt enkelt har hittat på citatet själv. Om citatet bara är påhittat så är det ju faktiskt inte längre en förflugen mening som råkade bli dubbeltydig, utan en högst medveten dubbeltydighet och ett "skämt" som det skulle bli en aning besvärande att vara upphovsman till. Har han inte hittat på det själv borde han vara behjälplig i sökandet efter den verkliga källan istället för att förlöjliga dem som försöker.
Citera
2015-12-21, 22:04
Medlem
VonObens avatar
Var det några andra mästerskap runt de här åren? Nej, inte med afrikanska lag som sändes här, väl?

Jag har försökt leta efter om något liknande omnämns tidigare än första kända förekomsten i gamla Usenet-grupper, tänkte till exempel på swnet.diverse - men de ställen jag hittade att söka på stöper på svenska tecken så det gick inte riktigt väl. Prova tex http://www.theusenetarchive.com/

Vet någon något bättre ställe att göra sådana sökningar på? Google Groups verkar inte ha så gamla grejer.
Citera
2015-12-21, 22:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Inget som var anmärkningsvärt nog att anteckna iaf. Pratades inget om bänken under hela matchen. På sin höjd nämndes deras tränare (Westerhof) ett par gånger och då inget om hur han kan ha känt sig vid tillfället...

Nu uppskattar jag verkligen att du tar dig tiden att gå till KB m.m - men skulle du kunna lägga upp något bevis att du faktiskt varit där? En bild du kanske tog?

Tror på dig och hoppas det inte är troll - men har nu ringt upp mina syskon och bett dem förklara bildsekvensen så gott de kan - alla förklarar den på klippet som florerat. Sedan visat dem klippen och alla är bombsäkra (inklusive jag) att citatet sades här (33 minuter in).

Skulle du inte kunna lägga upp bildbevis eller dylikt så tar jag mig till sthlm för att själva kika och skall filma - jag är fortfarande lika övertygad tyvärr. Obs: Ingen attack mot dig! Uppskattar all tid du lägger ned!
Citera
2015-12-21, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonssondesign
Nu uppskattar jag verkligen att du tar dig tiden att gå till KB m.m - men skulle du kunna lägga upp något bevis att du faktiskt varit där? En bild du kanske tog?

Tror på dig och hoppas det inte är troll - men har nu ringt upp mina syskon och bett dem förklara bildsekvensen så gott de kan - alla förklarar den på klippet som florerat. Sedan visat dem klippen och alla är bombsäkra (inklusive jag) att citatet sades här (33 minuter in).

Skulle du inte kunna lägga upp bildbevis eller dylikt så tar jag mig till sthlm för att själva kika och skall filma - jag är fortfarande lika övertygad tyvärr. Obs: Ingen attack mot dig! Uppskattar all tid du lägger ned!

Han har redan lagt upp bilder.

Som ex denna.

http://i.imgur.com/cqYKNaS.jpg

Två vittnesuppgifter har sett den sekvensen i dagarna och säger att det inte är den. Du såg matchen för 21 år sedan.

Föreslår att du åker till KB och kollar själv för att få det bekräftat att det inte är den matchen ännu en gång.
Senast redigerad av avec 2015-12-21 kl. 22:19.
Citera
2015-12-21, 22:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Nej du kan inte både tro på honom och samtidigt kräva bevis. Fundera lite över att åtskilliga personer i tråden varit lika övertygade som du - fast gällande någon annan match. Några måste ju ha fel. Kanske alla.
Citera
2015-12-21, 22:21
Medlem
2mass avatar
Citat:

Risken är kanske att dom censurerat bort det, därför viktigt att veta EXAKT vad som sades under sekvensen, kanske var det bara misstänkt tyst(som att det vore bortklippt)?

Jag vet bara själv att själva bänksekvensen ringer en klocka för mig, vilket inte nåt av dom andra sekvenser som länkats gjort. Jag har sett den förut, men frågan är var. Den är inte med i krönikan och jag såg inte matchen 1994.
Tror att det är ett falskt minne att jag sett "det ser mörkt ut"-klippet på youtube, däremot undrar jag om det kan ha sänts på tv i samband med vm 2002 då sverige och nigeria var i samma grupp. Nån skrev att det kan ha visats i "sen kväll med Luuk" också, inte omöjligt.

Så alla dina bekanta du såg matchen med är lika säkra? Det kan inte ha varit Arnes kommentar om att domaren visade ut fel nigerianska spelare och att ni i efterhand blandat ihop det med "mörkt ut på avbytarbänken"- citatet?

Kommer du förresten ihåg om Arnes sa nåt i stil med "inga glada miner här inte" innan han sade att det såg mörkt ut?
Senast redigerad av 2mas 2015-12-21 kl. 22:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in