2016-09-18, 10:34
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Zeb
Jag kommer iaf att gå vidare i livet med att detta är sant.

Du vet att Hegerfors sagt det i en sändning med Kamerun men lyckas ändå inte ringa in sammanhanget ens på ett ungefär. Just kombinationen Hegerfors+Kamerun+Deppigt+Tidigt 90-tal+SVT ger inte så många alternativ. Man tycker ju att mysteriet borde lösas snart om det är så givet att han sagt det.
Citera
2016-09-18, 10:47
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag är så gammal att jag kommer ihåg denna tid.
Minns att han sa det och vi tyckte att det var roligt.
Tänkte inte mer på det men sedan så dök det upp i floskeltoppen.

Att man inte kommer ihåg själva matchen har väl att göra med att "citatet" var större än matchen.

Tror heller inte att speciellt många kollar in afrikanska mästerskapet.
Men då Kamerun var rätt stora efter VM 90 så skulle sporten säkert visat en del av lagets matcher.

Lägger mina pengar på att det var en voice over av Arne

Ej en myt

Känner du till begreppet falska minnen? Kanske menar du att det fenomenet är en myt?

Olika personer, som alla liksom du är tvärsäkra att ni hört Hegerfors säga detta, pekar ut olika matcher, olika mästerskap och olika år. Tycker du inte att det pekar på något?

Och som någon sade ovan, med tanke på hur många som säger sig ha hört detta 'citatet' när det sändes, borde det inte ha sagts i en sändning som många tittade på? Inte ett litet klipp i ett Sportspegeln eller best of Vm på obskyr VHS-kassett?
Citera
2016-09-18, 10:50
Medlem
Det vore ju nästintill omöjligt att ingen i det här landet skulle komma ihåg när det sades, detta har ju uppmärksammat av de stora tidningarna på senare dagar. Så att inte någon läsare därute minns vilken match det handlar om är lika med noll i princip.

Glöm och gå vidare.
Citera
2016-09-18, 11:32
Medlem
Ferry31s avatar
Citatet måste ha yttrats i ett VM, annars förefaller det för osannolikt att så många minns när det sades. Mindre turneringar och dylikt brukar inte heller sändas av SVT.

Arne har väl alltid kommenterat matcher? Han satt väl sällan i studios osv? Citatet ska ju tydligen yttras på så vis också att allt händer i realtid, alltså bör han varit kommentator och inte sammanfattat en tidigare match eller så.

Ett sista hopp kanske kan vara Brasilien-Sverige, sista gruppspelsmatchen i VM 1994? Kommenterade Arne matchen? Hade de frekventa övergångar till Ryssland-Kamerun som ändå var intressant för gruppens utfall? Inte för att jag tror att något hittas där, men efter en snabb titt på avecs sammanfattning så saknas en genomgång.
Citera
2016-09-18, 11:55
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Jag är så gammal att jag kommer ihåg denna tid.

Falskt minne.

Citat:
Minns att han sa det och vi tyckte att det var roligt-

Du är inte den första som säger det. Många andra som bevisligen mindes fel ger liknande beskrivningar.

Citat:
Tänkte inte mer på det men sedan så dök det upp i floskeltoppen.

Jo, eller hur. Samma sak verkar ju ha hänt Arne också, att det är först flera år efter som han blir bekant med citatet. Lite underligt?

Citat:
Att man inte kommer ihåg själva matchen har väl att göra med att "citatet" var större än matchen.

Möjligt, men det borde i alla fall finnas någon fotbollsaspie med ett klart minne av relaterade detaljer som exempelvis mästerskap, motståndare, kommentator osv. Om inte det borde någon fångat momentet på VHS då fotbollsmatcher ofta bandades på 90-talet.

Citat:
Tror heller inte att speciellt många kollar in afrikanska mästerskapet.
Men då Kamerun var rätt stora efter VM 90 så skulle sporten säkert visat en del av lagets matcher

Ja, men SVT schemalägger knappast slumpade Kamerunmatcher som tydligen hela Sverige satt och kollade på. Det måste ha varit ett VM. Men visst, jag blir gärna motbevisad.

Citat:
Lägger mina pengar på att det var en voice over av Arne

Utveckla detta. Hur skulle det gått till?

Citat:
Ej en myt

Det är lite kul att vi diskuterar detta faktiskt. Egentligen är det helt onödigt, eftersom ni som fortfarande tror på det bara kan visa citatet för oss skeptiker. Dock kommer 100% av alla som tror på citatet in i tråden med bara sitt ord på att de kom ihåg det. Det följer alltid samma mönster också i era beskrivningar:

- Minns citatet och vad man skrattade åt det
- Minns inget eller dåligt runt omkring
- Har man detaljer att återberätta skiljer de sig alltid åt från olika vittnen
- Har ingen ljudfil eller något som är i närheten av nån slags evidens
- Ibland är det även någon som kommer med en ny teori som innefattar ett nytt lag, exempelvis Nigeria eller ny kommentator, exempelvis B. Hansson. Denne personen har dock sällan förberett någon research själv och någon slår sedermera hål på teorin kort därefter

Man måste vara dum på riktigt om man inte ser hur alla dessa omständigheter pekar på en och samma sak. Som någon skrev i tråden så går det att se vissa likheter med personer i den här tråden och religiösa galningar.
Citera
2016-09-18, 12:08
Medlem
Jag väntar fortfarande på att någon som påstår att det sagts faktiskt bidrar. Åk till arkivet, köp en DVD eller vad ni nu vill, men gör iaf något. Än så länge har allt detektivarbete gjorts av folk som inte minns att de hört det men hoppats att få höra det.

Exempelvis osar det besvikelse över Glorkas inlägg där han ser match på match i arkivet men utan att hitta något.
Senast redigerad av avec 2016-09-18 kl. 12:10.
Citera
2016-09-18, 12:24
Medlem
Jag har aldrig hört Arne säga "Det ser mörkt ut på Kameruns bänk" och jag tror inte att han har sagt det, för om så var fallet så skulle någon ha letat fram det vid det här laget. Jag minns dock väldigt tydligt när jag första gången fick höra om den här roliga felsägningen av Arne och vem som berättade det för mig. Det var på min dåvarande arbetsplats och jag roade mig med att plocka fram mitt gamla anställningsbevis för att se när jag jobbade på den arbetsplatsen. Jag jobbade där mellan hösten 1991 och sommaren 1993. Om nu Arne har sagt "Det ser mörkt ut på Kameruns bänk" så var det alltså inte under vm 1994 eftersom myten är äldre än så.
Citera
2016-09-18, 12:33
Medlem
Lurigfaxs avatar
Kan det ha yttrats i Sportspegeln/Sportnytt?
Citera
2016-09-18, 12:39
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurigfax

Bara att leta så får du reda på det.
Citera
2016-09-18, 13:14
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Citatet måste ha yttrats i ett VM, annars förefaller det för osannolikt att så många minns när det sades. Mindre turneringar och dylikt brukar inte heller sändas av SVT.

Arne har väl alltid kommenterat matcher? Han satt väl sällan i studios osv? Citatet ska ju tydligen yttras på så vis också att allt händer i realtid, alltså bör han varit kommentator och inte sammanfattat en tidigare match eller så.

Ett sista hopp kanske kan vara Brasilien-Sverige, sista gruppspelsmatchen i VM 1994? Kommenterade Arne matchen? Hade de frekventa övergångar till Ryssland-Kamerun som ändå var intressant för gruppens utfall? Inte för att jag tror att något hittas där, men efter en snabb titt på avecs sammanfattning så saknas en genomgång.

https://www.youtube.com/watch?v=uf6tz-K5La8

I slutet av Sverige-Brasilien matchen (46.25) nämner Hegerfors Ryssland-Kamerun som skall visas sen.Sammandrag eller matchbilder kommenterade av Hegerfors möjligtvis?
Citera
2016-09-18, 15:54
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurigfax

Skulle säga nej på den, om klippet fanns så skulle SVT ha visat det någon gång.

Acceptera att det aldrig sagts.
Citera
2016-09-18, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Different
Jag har aldrig hört Arne säga "Det ser mörkt ut på Kameruns bänk" och jag tror inte att han har sagt det, för om så var fallet så skulle någon ha letat fram det vid det här laget. Jag minns dock väldigt tydligt när jag första gången fick höra om den här roliga felsägningen av Arne och vem som berättade det för mig. Det var på min dåvarande arbetsplats och jag roade mig med att plocka fram mitt gamla anställningsbevis för att se när jag jobbade på den arbetsplatsen. Jag jobbade där mellan hösten 1991 och sommaren 1993. Om nu Arne har sagt "Det ser mörkt ut på Kameruns bänk" så var det alltså inte under vm 1994 eftersom myten är äldre än så.

Om det du säger stämmer blir det iaf uppenbart att Anrell inte hittat på det men det var förvisso osannolikt redan innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in