Skönt att media har fått reda på detta så slipper Glorkas kolla igenom 100-tals matcher denna vecka.
Nu kan det faktiskt bli lite fart på fotbollstittandet, vilket förhoppningsvis leder till att vi kan bekräfta att citatet aldrig har yttrats. För än så länge verkar det vara ganska många som fortfarande inte accepterar sina falska minnen.
Vi är många som är väldigt säkra på att vi har hört det live men frågan är vid vilket tillfälle och om det finns inspelat.
Det är inte utan att man blir sugen på Euro-16 efter all fotbollsnostalgi som den här tråden givit upphov till.
Vi är många som är väldigt säkra på att vi har hört det live men frågan är vid vilket tillfälle och om det finns inspelat.
Det är inte utan att man blir sugen på Euro-16 efter all fotbollsnostalgi som den här tråden givit upphov till.
Jo, chansen finns alltid. Men efter alla misslyckade försök och Arnes fabricerade minnen är det svårt för mig att se det som sannolikt att citatet faktiskt har yttrats.
Men sanningen kommer vara tillfredsställande oavsett vad den må vara
Jo, visst längtar man. Synd bara att Sverige är så pinsamt dåliga nuförtiden, man får hoppas att de inte förstör EM-vibbarna nästa år.
Sjuka är ju att jag är helt övertygad om att jag sett klippet och att vinkeln är snett ovanifrån lite från höger. Men håller på att bli helt mind-fucked nu. Är det bara bilder jag målat upp i huvudet efter att jag hört talas om myten? Kan liksom inte komma på när jag skulle ha sett klippet. -90 var jag bara tre år och -94 7 år. Så mest troligt borde ju vara -94 då, men inte fan borde jag väl ha ett sånt bra bildminne som sjuåring? Håller fan på att tappa tilltron till min hjärna nu...
Sjuka är ju att jag är helt övertygad om att jag sett klippet och att vinkeln är snett ovanifrån lite från höger. Men håller på att bli helt mind-fucked nu. Är det bara bilder jag målat upp i huvudet efter att jag hört talas om myten? Kan liksom inte komma på när jag skulle ha sett klippet. -90 var jag bara tre år och -94 7 år. Så mest troligt borde ju vara -94 då, men inte fan borde jag väl ha ett sånt bra bildminne som sjuåring? Håller fan på att tappa tilltron till min hjärna nu...
Haha, det är nog därför många försöker bortförklara sig, man vill ju inte ha en hjärna man inte kan lita på.
Som du säger, ett sjuårigt barn har knappast ett så pass utvecklat minne för att komma ihåg någonting i detalj för 20 år sedan.
Men det är inte så konstigt med fabricerade minnen, alla har dem. Arne hade det angående matchen mellan England och Kamerun 1990 till exempel. Samt alla andra i tråden som missmint sig.
Får du bilden uppmålad och citatet förklarat för dig år ut och år in börjar du till slut omedvetet tro på det.
Senast redigerad av Nivovic 2015-12-08 kl. 01:25.
Detta påminner om allt rabalder som uppstod i samband med att sekten som förnekade Sveriges arrangemang av VM 1958 började ventilera sina påståenden och skapade en nationell förvirring utan dess like
Detta påminner om allt rabalder som uppstod i samband med att sekten som förnekade Sveriges arrangemang av VM 1958 började ventilera sina påståenden och skapade en nationell förvirring utan dess like
Det var en mockumentär...
Citatet kan nog ha varit från en match med colombia om inte kamerunmatcherna ger frukt.
Skulle t.ex kunna vara från jugoslavien-Colombia 1990(14 juni). Den gick i svt(står inte vem som kommenterar dock). Här är en dyster bild från deras avbytarbänk, precis efter att dom fått straff mot sig vid ställningen 1-0 till jugoslavien, med en neger främst i bild https://www.youtube.com/watch?v=VQEqBlTt-Lg#t=34m48s .
Senast redigerad av 2mas 2015-12-08 kl. 02:23.
En fiktiv dokumentär. Dom nämner det även i slutet av dokumentären att allting är påhittat.
Det kommer bli svårt att avliva den här myten. Läser man artikeln i Aftonbladet och kommentarerna till den är folk helt övertygade om att de hört det live, samma sak om man läser kommentarerna på Sportbladets Facebooksida. Folk som berättar om hur de såg det när det begav sig och satt och skrockade med familjen eller polarna. Däremot går uppgifterna i sär vad det gäller vilken match och mästerskap (!) det handlade om.
Det kommer bli svårt att avliva den här myten. Läser man artikeln i Aftonbladet och kommentarerna till den är folk helt övertygade om att de hört det live, samma sak om man läser kommentarerna på Sportbladets Facebooksida. Folk som berättar om hur de såg det när det begav sig och satt och skrockade med familjen eller polarna. Däremot går uppgifterna i sär vad det gäller vilken match och mästerskap (!) det handlade om.
Lade märke till detsamma, men det går ju i den här trådens spår... Folk var ju helt övertygade.
Men nu när det har fått spridning kan det gå snabbare att reda ut myten. Det är ju iaf spikat att det är idrottssveriges mest berömda citat ( såg att jag kom med i artikeln, eller var det werners post..).. Folk minns var de satt, vad de åt.. Allt tills vilken match och år det var. Jävligt underhållande att följa!
Får vi inte ett bevis till helgen, nu när det har blivit en riksnyhet, är jag fan i mig helt hundra på att det är uppdiktat.
Blir nästan lite ledsen ifall vi blir motbevisade nu. Dags att ta fram pepparn.
Fattar inte hur man lyckas ta fel på mästerskap om man tycker sig ha detaljer solklara kring massa andra omständigheter. Det är fan bortom sanslöst. Är ju ändå fyra års tid mellan!! Då måste man ju vara över 60 år gammal för att ett tidsspann på fyra år ska vara en luddig detalj att pricka rätt. Fan vissa hinner både gifta sig, skaffa barn & skilja sig på fyra år. Men för gamlingar blir det luddigt när man suttit i samma soffa i sommarstugan & gaggat framför TVn varenda sommar de senaste 40 åren. Då blir det besvärligt om huruvida det var 1982 eller 1994. Att man sedan lyckas pricka in specifika detaljer beror väl då på att det är samma gäng med samma sorts sockerkaka som sitter & sörplar ur samma kaffekoppar decennium efter decennium.
Citat:
Ursprungligen postat av 2mas
Skulle t.ex kunna vara från jugoslavien-Colombia 1990(14 juni). Den gick i svt(står inte vem som kommenterar dock). Här är en dyster bild från deras avbytarbänk, precis efter att dom fått straff mot sig vid ställningen 1-0 till jugoslavien, med en neger främst i bild https://www.youtube.com/watch?v=VQEqBlTt-Lg#t=34m48s .
Nästa gång Faruk Hadzibegic missade en straff så bröt det ut inbördeskrig. Nationen hade behövt en framgång i VM i det här läget. Libero var en gammal fin position som sorgligt nog försvunnit. Man satte ofta sin mest spelskickliga back på den platsen för att styra upp spelet. Hadzibegic var en bra spelare men misslyckades minst sagt från straffpunkten. Tungt! Colombia hade som libero Andres Escobar som fick det ännu tyngre i nästa VM......intressanta länder, Jugoslavien & Colombia
Negern främst i bild är tränaren Francisco Maturana. Alltså, uttrycket neger kan vara ganska degraderande. Det ligger fel i munnen att reducera en framgångsrik förbundskapten till "negern". Rasistiskt eller inte. Det låter bara fel i mina öron.
Vad som gör detta så otroligt intressant är inte enbart att ingen lyckats hitta förstahandskällan. Det absolut mest fantastiska är att så många säger sig vara säkra på att de har hört detta, men otroligt få minns relaterade detaljer till detta. De flesta menar att Kamerun spelade i ett VM, men inga vet vilka Kamerun mötte eller vilket år det var. De som säger sig vara säkra på matchen har blivit motbevisade då flera personer gått igenom matcher som det kan tänkas ha yttrats i. Jag har pratat med folk om detta och flera är säkra på att de hört det, men återigen, inga minns vilka Kamerun mötte eller i vilket sammanhang. Har fått förslag om att det har funnits på youtube, men såvitt jag vet så har det aldrig någonsin legat uppe där. Jag har sökt på det flera gånger genom åren. Även VM-krönikan har jag kollat och där nämns det inte heller.
Hur kan så många minnas att de satt och kollade på matchen och skrattade åt det, men inte minnas vilken match det var? Vidare blir ju frågan hur detta citat kunde lura så många och få en sådan spridning om det aldrig har yttrats? Det är sjukt intressant. Kan det ha varit ett rykte som startats av någon lustigkurre och sedan har folk blint accepterat det och låtit sig lurats över att de hört det? Kan citatet vara en vinkling av något annat som Hegerfors sa? Ytterligare teorier om detta fenomen måste diskuteras senare om inga bevis för citatet kommer fram.
Vore kul om detta kunde fastställas som en myt. Ett citat som i så fall aldrig yttrats, men som ändå överlevt som allmänt vedertaget i över 20 år. Har man läst psykologi och om falska minnen så är detta något fruktansvärt fascinerande
Angående sanningen i detta:
Bevisbördan ligger helt klart på de som säger att citatet har yttrats. Vi som är kritiska till detta kan ju inte bevisa det på något sätt. Vår hypotes är att citatet aldrig har yttrats och tesen kan enbart stärkas genom att utesluta flera matcher. Alltså är det upp till er att försöka falsifiera vår hypotes genom att hitta det exakta citatet. Svårare än så är det inte.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!