Citat:
Ursprungligen postat av
Patrik2108
Som redan någon påtalat. Svenskar förknippar det av någon anledning gärna med Sveriges match. Det är lätt att felplacera en händelse, fastän man kommer ihåg själva händelsen.
Då kanske det inte är så konstigt om citatet är förvrängt och egentligen en myt?
Som du säger är det lätt att felplacera en händelse, men det är också lätt att
förvränga den.
Citat:
Jag blev lite osäker när jag såg youtuberepris på matchen då jag inte hittade den ena av Englands målchanser i förlängningen. Men så kom den ändå, på övertid. Och som jag minns det så visades Kameruns spelarbänk lite snett framifrån när Hegerfors yttrade orden. Jag brukar inte komma ihåg saker som inte hänt. Jag följer sällan med strömmen, jag är mer tvärtemot. Därför har jag svårt att se att jag skulle dragits med i masspsykos.
Vi ska inte överdriva saker och ting. Att missminna sig och förvränga minnen är inte ovanligt, det händer
alla oavsett hur mycket man går emot strömmen. Det gäller även dig.
Men jag vill också påpeka att jag inte tror att du ljuger eller nödvändigtvis missminner dig, jag påpekar bara att ditt minne inte är den mest pålitliga källan i detta sammanhang.
Citat:
Jag finner det märkligt att vissa (kanske inte du) sticker ut hakan och säger att detta är med alla säkerhet en myt. Det är lite för många som säger sig ha hört det, och Hegerfors medger uttalandet också. Hur kan någon vara säker på att det är en myt.
Jag säger inte att det är garanterat en myt, det kan mycket väl ha hänt.
Jag - och många andra i tråden - tycker bara det är lite konstigt att Arnes mest kända groda inte går att finna på internet överhuvudtaget, att ingen verkar ha det på VHS och att källorna är inkonsekventa.
Att många har "hört" det ökar inte citatets trovärdighet. Det är så en myt fungerar, det börjar hos en person och helt plötsligt tror hela byn på myten.
Arne Hegerfors verkar i denna
intervju (17:07 in i klippet) påstå att han inte lade märke till sin groda förrän en tittare och Aftonbladet uppmärksammade honom om det:
"Jag hade inte en aning! Det kommer långt, långt efteråt; så är det någon uppmärksam tittare som har kommit på det."
Detta minskar Arnes trovärdighet rejält, eftersom det är enklare att rekonstruera ett minne som man själv inte visste om förrän någon annan påpekade det.
Men återigen, jag säger inte att detta är en myt. Jag är bara skeptisk till alla människors självsäkerhet när det kommer till deras minne.
Så länge det inte finns någon film/ljudfil av Arnes mest kända groda, är det svårt att inte kalla det en halv-myt tillsvidare.