2015-12-01, 18:03
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ngt
Citatet är tydligen känt på engelska också...men hittar inget bevis alls

Myten är INTERNATIONELL
Gräv vidare, kan du inte länka till en artikel eller liknande och se vilket år de påstår att orden yttrades?
Citera
2015-12-01, 18:04
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
Kan ju vara så att Arne hoppade in och kommenterade nån kamerun match. Eller att det var eftersändning, matcherna gick ju mitt i natten.

Jag håller fast vid 1994
Helt ärligt så är det heller ingen omöjlighet, om än mycket osannolik.

Jag beundrar din beslutsamhet.
Citera
2015-12-01, 18:07
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozznujen
Jag skulle kunna svära på att det var i Ryss-matchen också.
Fascinerande hur olika uppfattningar alla har, till och med Wikipedia (VM 1990) och Expressen (VM 1994) verkar inte vara överens.
Jag borde ta kontakt med SVT Sporten så småningom om ingenting nytt kommer fram i tråden.
Citera
2015-12-01, 18:09
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Som redan någon påtalat. Svenskar förknippar det av någon anledning gärna med Sveriges match. Det är lätt att felplacera en händelse, fastän man kommer ihåg själva händelsen.

Jag har också ett par minnesluckor från matchen mellan England och Kamerun men det jag kommer ihåg, det hände (av det jag hittills kunnat kontrollera). Jag blev lite osäker när jag såg youtuberepris på matchen då jag inte hittade den ena av Englands målchanser i förlängningen. Men så kom den ändå, på övertid. Och som jag minns det så visades Kameruns spelarbänk lite snett framifrån när Hegerfors yttrade orden. Jag brukar inte komma ihåg saker som inte hänt. Jag följer sällan med strömmen, jag är mer tvärtemot. Därför har jag svårt att se att jag skulle dragits med i masspsykos.

Viss osäkerhet finns. Det kan ha varit någon annan kommentator, och en annan match. Jag tror inte det men det finns en liten möjlighet. Jag tror mer på den möjligheten än att jag kommit ihåg något som inte hänt.

Jag finner det märkligt att vissa (kanske inte du) sticker ut hakan och säger att detta är med alla säkerhet en myt. Det är lite för många som säger sig ha hört det, och Hegerfors medger uttalandet också. Hur kan någon vara säker på att det är en myt.

Vet inte om det är en myt, däremot finns det mycket som pekar dit. Varför finns tex klippet inte på nätet? Varför har ingen kunna plocka fram klippet?
Det finns de som hävdar att vm 94 aldrig spelades, är detta beviset?
.
Citera
2015-12-01, 18:09
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
det är ingen myt, SVT har som vanligt tonat ner det.

SVT verkar vara dom enda som skulle kunna ta fram svaret.

Citat:
Ursprungligen postat av trollgubben
Det är knappast en myt. Kan ingen göra en förfrågan till SVT:s arkiv? De måste sitta på klippet.
Jag vet att egentligen jag borde göra det, men kan ni inte slänga iväg ett kort mejl och fråga SVT?
Det skulle verkligen vara intressant att se vad SVT har att säga.
Senast redigerad av Nivovic 2015-12-01 kl. 18:12.
Citera
2015-12-01, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Jag vet att egentligen jag borde göra det, men kan ni inte slänga iväg ett kort mejl och fråga SVT?
Det skull verkligen vara intressant att se vad SVT har att säga.

Gör det du
Citera
2015-12-01, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Vet inte om det är en myt, däremot finns det mycket som pekar dit. Varför finns tex klippet inte på nätet? Varför har ingen kunna plocka fram klippet?
.
Du tänker du ändå på VM 58?
Citera
2015-12-01, 18:22
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Du tänker du ändå på VM 58?

Nej, då var inte Kamerun med
Citera
2015-12-01, 18:27
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
.
Varför har ingen kunnat plocka fram svt-sändningen överhuvudtaget? Vi vet inte ens om Hegerfors kommenterade alls enligt den logiken.
Citera
2015-12-01, 18:43
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=mb1fYInj7vc

Vi kan vara helt säkra på att det INTE är en myt - Här sitter som sagt Arne Hegerfors i radio och berättar om att han inte hade en aning om att det var roligt förrän efteråt.

Att klippet med citatet på straffarna inte verkar gå att finna - Ja det är för att SVT har valt att låta citatet tonas ner sakta, sakta, sakta.........och UPPMUNTRA spekulationer där det på allvar börjar diskuteras om "det verkligen hände" - Vilket det alltså gjorde !

Däremot har inte JAG hört Arne Hegerfors säga den - Eftersom jag är rätt ointresserad av fotboll och aldrig tittade på matchen.

En definitiv skröna är ju Ulf Elfvings "Bappelsin" - Här redogör Ulf själv och berättar att det ursprungligen är en studentsketch. MEN........han berättar också att "Kan det va en neger" är HELT sann, även om han förnekar att han hörde vad killen sa och bara fortsatte prata. Vilket låter helt stört då killen ju svarade på en fråga, och då är det ju programledarens ansvar att be honom upprepa om han inte hör svaret.

https://www.youtube.com/watch?v=KBPyQntPab8

Eftersom den skånska pojkens citat inte "verkar finnas i arkivet" enligt både Ulf och de andra reportrarna så drar jag min egen slutsats

SVT har plockat bort BÅDA två medvetet.
Citera
2015-12-01, 18:44
Medlem
Antagligen sa Hegerfors aldrig just "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk", däremot kanske han under en Kamerunmatch sa "nu ser det mörkt ut" eller något i den stilen. Det där med avbytarbänken kan ha tillkommit som en efterhandskonstruktion, kanske p.g.a. att avbytarbänken visades i bild när Hegerfors sa att det såg mörkt ut.
Citera
2015-12-01, 18:45
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Som redan någon påtalat. Svenskar förknippar det av någon anledning gärna med Sveriges match. Det är lätt att felplacera en händelse, fastän man kommer ihåg själva händelsen.
Då kanske det inte är så konstigt om citatet är förvrängt och egentligen en myt?
Som du säger är det lätt att felplacera en händelse, men det är också lätt att förvränga den.
Citat:
Jag blev lite osäker när jag såg youtuberepris på matchen då jag inte hittade den ena av Englands målchanser i förlängningen. Men så kom den ändå, på övertid. Och som jag minns det så visades Kameruns spelarbänk lite snett framifrån när Hegerfors yttrade orden. Jag brukar inte komma ihåg saker som inte hänt. Jag följer sällan med strömmen, jag är mer tvärtemot. Därför har jag svårt att se att jag skulle dragits med i masspsykos.
Vi ska inte överdriva saker och ting. Att missminna sig och förvränga minnen är inte ovanligt, det händer alla oavsett hur mycket man går emot strömmen. Det gäller även dig.

Men jag vill också påpeka att jag inte tror att du ljuger eller nödvändigtvis missminner dig, jag påpekar bara att ditt minne inte är den mest pålitliga källan i detta sammanhang.
Citat:
Jag finner det märkligt att vissa (kanske inte du) sticker ut hakan och säger att detta är med alla säkerhet en myt. Det är lite för många som säger sig ha hört det, och Hegerfors medger uttalandet också. Hur kan någon vara säker på att det är en myt.
Jag säger inte att det är garanterat en myt, det kan mycket väl ha hänt.
Jag - och många andra i tråden - tycker bara det är lite konstigt att Arnes mest kända groda inte går att finna på internet överhuvudtaget, att ingen verkar ha det på VHS och att källorna är inkonsekventa.

Att många har "hört" det ökar inte citatets trovärdighet. Det är så en myt fungerar, det börjar hos en person och helt plötsligt tror hela byn på myten.
Arne Hegerfors verkar i denna intervju (17:07 in i klippet) påstå att han inte lade märke till sin groda förrän en tittare och Aftonbladet uppmärksammade honom om det:
"Jag hade inte en aning! Det kommer långt, långt efteråt; så är det någon uppmärksam tittare som har kommit på det."
Detta minskar Arnes trovärdighet rejält, eftersom det är enklare att rekonstruera ett minne som man själv inte visste om förrän någon annan påpekade det.

Men återigen, jag säger inte att detta är en myt. Jag är bara skeptisk till alla människors självsäkerhet när det kommer till deras minne.
Så länge det inte finns någon film/ljudfil av Arnes mest kända groda, är det svårt att inte kalla det en halv-myt tillsvidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in