2015-12-02, 01:36
Medlem
Vafan är detta? Skärpning nu. Det är ett citat av Arne från England-Kamerun VM 1990 (Sverige-Kamerun i VM 94 hade en surmulen Bo Hansson som i vanlig pessimistisk ordning utbrast "Nu kan vi i alla fall inte förlora med 2-1" efter att Sverige kvitterat till 2-2).

Kamerun ledde över England med 2-1 tills Gary Lineker (som för övrigt inte fick ett gult kort på hela karriären) kvitterade på straff i slutet. I förlängningen satte Gary en straff till, och det var då luften gick ur afrikanerna och det såg mörkt ut på bänken enligt Arne.

Snart kommer väl nån in här och påstår att VM 58 aldrig gick i Sverige.
Citera
2015-12-02, 01:40
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Vafan är detta? Skärpning nu. Det är ett citat av Arne från England-Kamerun VM 1990 (Sverige-Kamerun i VM 94 hade en surmulen Bo Hansson som i vanlig pessimistisk ordning utbrast "Nu kan vi i alla fall inte förlora med 2-1" efter att Sverige kvitterat till 2-2).

Kamerun ledde över England med 2-1 tills Gary Lineker (som för övrigt inte fick ett gult kort på hela karriären) kvitterade på straff i slutet. I förlängningen satte Gary en straff till, och det var då luften gick ur afrikanerna och det såg mörkt ut på bänken enligt Arne.

Bra. Ta fram klippet då? Alltså ett klipp på händelsen, inte någon som berättar att det hänt.
Citera
2015-12-02, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Bra. Ta fram klippet då? Alltså ett klipp på händelsen, inte någon som berättar att det hänt.
Det verkar inte vara så lätt att hitta, så antingen får du väl tro på mig och alla andra som sett det eller tro att vi ingår i en stor konspiration för att lura alla att det har hänt.
Citera
2015-12-02, 01:53
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Det verkar inte vara så lätt att hitta, så antingen får du väl tro på mig och alla andra som sett det eller tro att vi ingår i en stor konspiration för att lura alla att det har hänt.

Jag tror ingenting, det hela är bara jävligt underligt.
Citera
2015-12-02, 01:55
Medlem
Ngts avatar
Citat:

Ännu en tomte som hittar in efter 20+ sidor...
Citera
2015-12-02, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Jag tror ingenting, det hela är bara jävligt underligt.
Vad är det som är underligt?
Matchen spelades för 25 år sen. Det var ganska dåligt med Youtube på den tiden. Visst det fanns säkert en del som spelade in matchen på VHS. Men hur många har sparat den kassetten i 25 år? Det finns kanske några tiotal gubbar som nu är i 50-60 årsåldern som har en VHS-kassett med matchen. Hur många av dessa herrar skulle plötslig få för sig att de måste rota fram kassetten ur källarförrådet 25 år senare för att föra över en videosekvens med Arne Hegerfors från VHS till Youtube? Varför? Och vet de ens hur man gör det?

Det känns lite märkligt att läsa alla kommentarer från folk som tror att om något inte finns på Youtube så har det inte hänt.
Citera
2015-12-02, 03:04
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silveriller
Vad är det som är underligt?
Matchen spelades för 25 år sen. Det var ganska dåligt med Youtube på den tiden. Visst det fanns säkert en del som spelade in matchen på VHS. Men hur många har sparat den kassetten i 25 år? Det finns kanske några tiotal gubbar som nu är i 50-60 årsåldern som har en VHS-kassett med matchen. Hur många av dessa herrar skulle plötslig få för sig att de måste rota fram kassetten ur källarförrådet 25 år senare för att föra över en videosekvens med Arne Hegerfors från VHS till Youtube? Varför? Och vet de ens hur man gör det?

Det känns lite märkligt att läsa alla kommentarer från folk som tror att om något inte finns på Youtube så har det inte hänt.
Fast SVT behöver ju inte ha tillgång till folks VHS-kassetter, de har det i sitt arkiv. Hade detta yttrats så hade det klippet visats i tv för länge sen. Att så inte skett är mycket suspekt.

Personligen tror jag att det är Arnes kommentar från krönikan -82, om Kamerun som "färgklick" som har förvrängts med tiden.
Citera
2015-12-02, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Fast SVT behöver ju inte ha tillgång till folks VHS-kassetter, de har det i sitt arkiv. Hade detta yttrats så hade det klippet visats i tv för länge sen. Att så inte skett är mycket suspekt.

Personligen tror jag att det är Arnes kommentar från krönikan -82, om Kamerun som "färgklick" som har förvrängts med tiden.
Nej när det skedde 1990 så var det en lite smålustig grej. Men ingen stor händelse. Om SVT skulle visa ett klipp på detta idag, eller sig de senaste 10 åren, så skulle det bli krigsrubriker om rasistchocken på SVT.
Det som var en rolig groda på 90-talet är nattsvart rasism idag.
Citera
2015-12-02, 03:43
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Nej när det skedde 1990 så var det en lite smålustig grej. Men ingen stor händelse. Om SVT skulle visa ett klipp på detta idag, eller sig de senaste 10 åren, så skulle det bli krigsrubriker om rasistchocken på SVT.
Varför kan man hitta andra "rasistiska" klipp på internet i så fall?

Bo hansson säger svarting --> länk1
Arne Hegerfors säger neger --> länk2
Arne Hegerfors säger att Kamerun är en färgklick (11:00 in i klippet) --> länk3
Sven Jerring prara om japaner, japaner från 1936 (!) --> länk4

Men Arnes kändaste groda finns inte överhuvudtaget på nätet.
Citera
2015-12-02, 03:47
Medlem
Diamantfinnens avatar
Har tidigare nämnt att jag såg matchen 1990 där Arne sa det citerade.
Här är det till exempel också nämnt i en artikel.
http://nwt.se/mera/helg/2012/07/28/a...re-an-nagonsin
Citat:
Mörkt på bänken

En av Arnes få felsägningar och ofrivilliga ordvitsar blev för övrigt framröstad till århundradets sportgroda. Ingen kan ha undgått ”det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk” som Arne utbrast i samband med kvartsfinalen mellan England och Kamerun i VM 1990.

– Kamerun var på väg mot sitt bästa resultat i VM någonsin när Gary Lineker kvitterade till 2-2 på straff i slutet av matchen. Då zoomade de in Kameruns avbytarbänk där de satt och såg molokna ut, och jag tänkte aldrig på betydelsen av det jag sa. Hade det varit tvärtom och de filmat Englands bänk hade jag sagt likadant. Nu var det istället någon uppmärksam tittare som noterade det där och på den vägen är det. Men annars har jag faktiskt sagt väldigt lite fel.

Citat:
Exakt min åsikt också. Det visar till att börja med att vi har att göra med unga (och oerfarna) nittiotalister. Lite tråkigt att så många av dessa snackar mot bättre vetande och missfärgar tråden med okunskap som de gör.
Som sagt, inte ens internet fanns i Sverige då matchen gick sommaren 1990. Och Youtube kom först 2005. Det är hur mycket som helst som inte finns på Youtube, eller nätet för den delen.

Förr eller senare kommer någon komma åt, finna matchen, för att därefter också lägga ut ett klipp.

Citat:
Ursprungligen postat av boba fett

Det spelar ingen roll vad du personligen tror, fantiserar och idiotspekulerar om - då matchen i fråga som Arne Hegerfors citat kommer ifrån är England-Kamerun i fotbolls-VM 1990. Vittnesmål har också upprepat det i tråden gång efter annan. Jag beskrev det igår i tråden till exempel (då jag såg matchen 1990).
Citera
2015-12-02, 03:53
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Fortsättningsvis:
Om det är så fruktansvärt "rasistiskt" som du påstår, varför skriver Sveriges Radio om citatet som en klassiker utan att nämna rasism överhuvudtaget? --> länk1

Om det är så fruktansvärt "rasistiskt", varför anordnar Sveriges Radio en Quiz med det berömda citatet utan att återigen nämna rasism? --> länk2

Varför nämner Expressen, Aftonbladet och Nyheter24 citatet utan att hänvisa till rasism? För mig verkar det som att våra medier hyllar Arnes citat, de försöker knappast att skymma undan det.
Men trots detta verkar ingen - varken SVT, SR, Nyheter24, Expressen, TV4, Aftonbladet osv - hitta ett filmklipp på självaste händelsen.
Väldigt konstigt, inte sant?
Citera
2015-12-02, 04:10
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamantfinnen
Exakt min åsikt också. Det visar till att börja med att vi har att göra med unga (och oerfarna) nittiotalister. Lite tråkigt att så många av dessa snackar mot bättre vetande och missfärgar tråden med okunskap som de gör.
Som sagt, inte ens internet fanns i Sverige då matchen gick sommaren 1990. Och Youtube kom först 2005. Det är hur mycket som helst som inte finns på Youtube, eller nätet för den delen.
Fanns Youtube 1936? (Japaner, Japaner finns på Youtube).
Fanns Vimeo 1982? (Arnes citat om att Kamerun var en färgklick finns på Vimeo).
Citat:
Förr eller senare kommer någon komma åt, finna matchen, för att därefter också lägga ut ett klipp.
Det har som sagt gått 25 år, vi väntar fortfarande. Klippet har varit efterfrågat hur länge som helst, men ingen har fått för sig att slänga upp det på tuben eller liknande.
Är de bara lata?
Citat:
Det spelar ingen roll vad du personligen tror, fantiserar och idiotspekulerar om - då matchen i fråga som Arne Hegerfors citat kommer ifrån är England-Kamerun i fotbolls-VM 1990. Vittnesmål har också upprepat det i tråden gång efter annan. Jag beskrev det igår i tråden till exempel (då jag såg matchen 1990).
Det spelar ingen roll och du såg matchen eller ej, det är som sagt inget bevis. Vi vet redan att om citatet ägde rum så yttrades det vid matchen du nämner, men det finns fortfarande inga konkreta bevis att det faktiskt har ägt rum.

Tänk också på att det är minst lika många tvärsäkra flashbackare som påstår att citatet ägde rum 94 mellan Kamerun och Sverige. Då kanske du förstår varför minnet inte alltid är att lita på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in