2015-12-01, 00:23
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Jag tror och faktiskt rätt säker på att Arne har sagt det. Det lär finnas dokumenterat. Men Öststats-SVT har väl plockat bort det som allt annat när dom sig inte tycker att det är PK.

I vilket fall som helst så är det ett av dom roligaste kommentarerna som finns. O det bästa...jag tror inte alls att det var menat för att påpeka deras hudfärg utan det var bara en kommentar och ingenting annat. För det såg ju mörkt ut...resultatmässigt!

Varför skulle de ta bort den men isåfall ha kvar ""Och vi börjar med att titta på Kamerun, som var en färgklick ur fler än en synpunkt" i VM-krönikan från 1982? Senast jag såg den på SVT var 2010 och då var citatet med, den är ju egentligen "värre" än "det ser mörkt ut"-kommentaren.
Citera
2015-12-01, 00:26
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durcherrs
Det mest kända kommentatorscitatet i modern tid verkar bara vara en skröna, ja.

Man får tänka på att många inbillar sig eller kryddar till "citat" för att ha nåt roligt att skratta åt och snacka om med sina vänner. Arne kanske sa nåt tråkigt som: "det ser tungt ut för spelarna på Kameruns avbytarbänk"? Men nån "inbillare" inom media trodde sig höra nåt annat och modern fotbolls största kommentatorsskröna (vet inte hur många gånger jag hört den) var igång.

Voltaire är ju en annan herre som fått sig många felaktiga citat tillskrivna...
Stämmer mycket väl.
Voltaire stod för yttrandefrihet, men han sade aldrig: "Jag ogillar vad du säger, men jag är beredd att gå i döden för din rättighet att säga det."
Citatet var som skrivet för Voltaire, därför antar många att det faktiskt var han som kom på det, men egentligen hör det till Evelyn Beatrice Hall.

Samma sak gäller kanske Arne?
Tydligen ska han vara en citatmaskin och enligt PK-folket lite "smårasistisk", han råkade till exempel säga ordet neger i Nyhetsmorgon på TV4.
Det kan därför, som du säger, vara lätt att förvränga ett harmlöst citat till ett roligt, lite smårasistiskt citat. Det blir också trovärdigt eftersom Arne är en sådan person som skulle kunna säga någonting sådant och sedan tro på det själv dessutom.
Citera
2015-12-01, 00:31
Medlem
BarryHeros avatar
Myter vi kan bocka av:

"Bapelsin gubbjävel" - myt
"Sverige tar ut negern och sätter in en zigenare." - myt
"Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk." - myt

Tragiskt. Vilka av de mest klassiska TV- och radio-citaten i svensk historia är egentligen verkliga?

Vi kan i alla fall trösta oss med att "japaner, japaner" är riktigt:

https://www.youtube.com/watch?v=FOUU2ZsPBao
Citera
2015-12-01, 00:35
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle49
Oavsett om Arne sagt det eller ej, så bör citatet tillskrivas honom, eftersom det är genialt. Det samma gäller ju Galilei som hävdade "Och likväl rör hon sig" (Jorden alltså, runt solen). Ingen har väl sett ett Youtubeklipp på Galilei när han sa detta?
Kanske för att Youtube inte fanns på den tiden⸮
Detta skedde på 90-talet då folk bandade allt man kom över, om Arne har sagt detta så finns det på band och antagligen på nätet någonstans.
Men hittills har ingen hittat det.
Citera
2015-12-01, 00:58
Medlem
Fan detta är ju sensationellt om det inte stämmer. Alla jag känner som var tillräckligt gamla för att komma ihåg det nämner det ju med jämna mellanrum på ett väldigt faktamässigt sätt. "Som i VM 90", "Kommer ni ihåg när Arne...?" osv.

Tror dock fortfarande att det hände, även om inte jag kommer ihåg det.
Citera
2015-12-01, 01:22
Medlem
missmones avatar
Nej det är ingen myt. Jag såg själv matchen när han sade så. Här säger han neger och det är kul. https://m.youtube.com/watch?v=xmBd74wWqBU
Citera
2015-12-01, 01:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VanVreeswijk
Verkar vara många bud på detta... Jag kan säga med säkerhet att det var VM 1994, då jag fortfarande har en VHS som heter något i stil med "Sveriges väg till brons". Där säger den gode Arne i matchen mot Kamerun, som för övrigt slutade 2-2, "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk".

Varsågod.
Kan vara sant. Kanske blandade Arne ihop 1990 med 1994. Han är ju senil så inte så förvånande.
Citera
2015-12-01, 01:30
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Nej det är ingen myt. Jag såg själv matchen när han sade så. Här säger han neger och det är kul. https://m.youtube.com/watch?v=xmBd74wWqBU
Det finns massvis med människor som hävdar att de hört "bappelsin gubbjävel" live på radio men det är en trots det en bevisad myt. Människan är mästare på efterhandskonstruktioner.

Ni som tror att Hegerfors verkligen har sagt detta; förklara hur Sven Jerrings "japaner, japaner" från 1936 (!) kan vara så enkelt att hitta online när det inte finns en enda tillgänglig ljudupptagning från Hegerforst minst lika klassiska citat som dessutom är oerhört mycket nyare och kom under en tid när folk bandade vad fan som helst - som sagt allra minst VM-slutspelsmatcher?

Citatet är en myt. Folk kan ju inte ens enas om vilket VM det kom under.
Citera
2015-12-01, 01:32
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbacck
Fan detta är ju sensationellt om det inte stämmer. Alla jag känner som var tillräckligt gamla för att komma ihåg det nämner det ju med jämna mellanrum på ett väldigt faktamässigt sätt. "Som i VM 90", "Kommer ni ihåg när Arne...?" osv.

Tror dock fortfarande att det hände, även om inte jag kommer ihåg det.
Jag känner också folk som hävdar att de "hört" det. De flesta av dem brukar till och med säga att det kom efter Martin Dahlins 2-2 mot Kamerun i VM 94 vilket visar att de inte har någon aning om vad de yrar om.
Citera
2015-12-01, 01:33
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Det finns massvis med människor som hävdar att de hört "bappelsin gubbjävel" live på radio men det är en bevisad myt. Människan är mästare på efterhandskonstruktioner.

Ni som tror att Hegerfors verkligen har sagt detta; förklara hur Sven Jerrings "japaner, japaner" från 1936 (!) kan vara så enkelt att hitta online när det inte finns en enda tillgänglig ljudupptagning från Hegerforst minst lika klassiska citat som dessutom är oerhört mycket nyare och kom under en tid när folk bandade vad fan som helst - som sagt allra minst VM-slutspelsmatcher?

Citatet är en myt. Folk kan ju inte ens enas om vilket VM det kom under.

Antagligen har det folk fått det ifrån citatet från VM-krönikan 1982, det ENDA klippet i tråden som bevisar att Hegerfors någonsin kommenterat Kamerun och dess spelares hudfärg. Det vill jag tro i vart fall...
Senast redigerad av BrutusBeefcake 2015-12-01 kl. 01:45.
Citera
2015-12-01, 01:39
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulsterboy.
Kan vara sant. Kanske blandade Arne ihop 1990 med 1994. Han är ju senil så inte så förvånande.
Nej, det är inte mellan Sverige och Kamerun 1994. Det är bara att kolla på matchen på Youtube så ser man att citatet aldrig ägde rum i den matchen.

Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Antagligen är det en myt. Vissa källor säger 1994, andra säger 1990. Det finns inga ljudfiler eller klipp på när Arne gjorde grodan, så man kan med säkerhet säga att citatet antagligen är påhittat.
Det är säkert inspirerat av Arnes kommentar till Kamerun i VM-krönikan 1982.
Senast redigerad av Nivovic 2015-12-01 kl. 01:48.
Citera
2015-12-01, 01:44
Medlem
BarryHeros avatar
Antar att vi kan avsluta den här diskussionen med att fastställa att det riktiga citatet ska vara:

Citat:
"Och vi börjar med att titta på Kamerun, som var en färgklick ur fler än en synpunkt"
- Arne Hegerfors, Kamerun - Peru, VM 1982

Någonstans på vägen blev "en färgklick" "mörkt på avbytarbänken" och VM 82 blev VM 90 och senare till och med VM 94. Känns inte särskilt långsökt att det gått till på det sättet. Historier blir ofta bättre och bättre ju längre tiden lider.

Någon som känner sig manad att kontakta Lasse Anrell så han kan fixa till det i hans nästa utgåva av sin floskelbok?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in