2024-02-02, 22:40
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 800kg
Menar du att du har haft ett minne men har gjort dig av med det? Hur fan lyckades du med det? Jag tror aldrig jag mints någonting och sen på något sätt lyckats "av-minna" det. Hur går det ens till?

Det måste ju finnas folk som aldrig haft minnet heller? Jag har inget minne av att jag har hört detta, eller således att Arne skulle ha sagt det. Är det bara jag, eller?
Jag har bara insett att det är falskt. Likt många behövt göra med just det här minnet.

Jag har inte lyckats av-minnas det. Jag kan fortfarande se hur de kamerunska spelarna tittar sorgset ner medan de sitter på bänken och dessa bevingade ord sägs.

Men det har aldrig hänt. Hjärnan spelar oss spratt ibland.
Citera
2024-02-03, 00:34
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Vill fråga er som fortfarande tror att citatet är legitimt. Om ni jämför "när jag såg det live" med andra stora sporthändelser - kommer det framträda att de andra sporthändelserna är mer klara i huvudet? Till exempel, något som ligger en bit bort i tiden: Zlatans klackmål mot Italien för 20 år sedan.

Jag kommer ihåg:

- Vilket mästerskap det var
- Var jag befann mig och med vilka jag såg matchen
- Vilket år
- Vilken matchminut (ungefär) målet gjordes
- Zlatans målfirande
- Löpsedeln dagen efter (Klack, Zlatan!)

Om detta nu var en sådan folkfest där ni som såg det skrålade och ni poppade champagne och käkade ostron för att ringa in denna klassiker, hur kommer det sig att ingen av er kommer ihåg vilket mästerskap eller match det här hände. Och att säga "det kanske inte var Arne som sade det, kanske var Bosse Hansson?" är typ som att säga "det kanske var Marcus Berg som gjorde klackmålet?"
Citera
2024-02-03, 01:13
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Kom och tänka på postern som tidigare hävdade att han hade ett vykort från 1992 där "det ser mörkt ut som Arne Hegerfors sade..." refererades, vilket skulle slå hål på nuvarande vedertagna sanning/huvudspår att det var Anrells floskeltopp från 1994 som var startskottet. Tycker det var ett intressant spår... jag tror som de flesta att det var Anrell och hans sportgrodor-bok som startade det hela, och marinerades sakta men säkert i det svenska folkhemmet tills det blev vedertagen sanning.

Men - det finns ju alltid en teoretisk chans att det inte är så. Om det dök upp fler analoga bevis som gamla brev, vykort, dokument, kamerainspelningar etc etc där folk refererade till "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" som är daterade innan hösten 1994, det vore ju faktiskt något av en gamechanger. Nästan så att man skulle utlysa en hittelön till folk som kunde skramla fram något sådant, om man var rik. Vilket jag tyvärr inte är.
Citera
2024-02-03, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Kom och tänka på postern som tidigare hävdade att han hade ett vykort från 1992 där "det ser mörkt ut som Arne Hegerfors sade..." refererades, vilket skulle slå hål på nuvarande vedertagna sanning/huvudspår att det var Anrells floskeltopp från 1994 som var startskottet. Tycker det var ett intressant spår... jag tror som de flesta att det var Anrell och hans sportgrodor-bok som startade det hela, och marinerades sakta men säkert i det svenska folkhemmet tills det blev vedertagen sanning.

Men - det finns ju alltid en teoretisk chans att det inte är så. Om det dök upp fler analoga bevis som gamla brev, vykort, dokument, kamerainspelningar etc etc där folk refererade till "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" som är daterade innan hösten 1994, det vore ju faktiskt något av en gamechanger. Nästan så att man skulle utlysa en hittelön till folk som kunde skramla fram något sådant, om man var rik. Vilket jag tyvärr inte är.

Han var så trolllaktig den gubben. Däremot är det minst en, tror till och med flera som hävdar att kommentaren fanns med i någon fanstidning för IFK Göteborg. Hittar inte de posterna nu dock.

Edit

Hittade en post nu.

(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"
Citera
2024-02-03, 11:27
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Han var så trolllaktig den gubben. Däremot är det minst en, tror till och med flera som hävdar att kommentaren fanns med i någon fanstidning för IFK Göteborg. Hittar inte de posterna nu dock.

Edit

Hittade en post nu.

(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Frustrerande att alla de som dyker upp med Da Vinci-koden liknande hemliga artefakt (VHS kassetter i senila fäders källare i Strorvreta, mystiska vykort från 1992 som är så pass topphemliga för att se dagens ljus) aldrig blir presenterade i det öppna. Jag hade gärna sett vykortet även ifall poststämpeln var utsuddad, ett vykort som är 32 år gammal borde ha vissa tecken på åldrande. Nu påstår inte jag att man kan se skillnad direkt på ett vykort från 1992 eller 1998 bara genom ett foto, men det hade ändå varit en intressant detalj att lägga till den här trådens historia.
Citera
2024-02-03, 11:39
Medlem
Citat:
Frustrerande att alla de som dyker upp med Da Vinci-koden liknande hemliga artefakt (VHS kassetter i senila fäders källare i Strorvreta, mystiska vykort från 1992 som är så pass topphemliga för att se dagens ljus) aldrig blir presenterade i det öppna. Jag hade gärna sett vykortet även ifall poststämpeln var utsuddad, ett vykort som är 32 år gammal borde ha vissa tecken på åldrande. Nu påstår inte jag att man kan se skillnad direkt på ett vykort från 1992 eller 1998 bara genom ett foto, men det hade ändå varit en intressant detalj att lägga till den här trådens historia.

Det är helt naturligt för det rör sig om troll som har tråkigt och vill skapa lite spänning. Det påminner om klassiska scam-upplägg där de ständigt köper mer tid. Och där "priset" aldrig levereras.
Citera
2024-02-03, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag har bara insett att det är falskt. Likt många behövt göra med just det här minnet.

Jag har inte lyckats av-minnas det. Jag kan fortfarande se hur de kamerunska spelarna tittar sorgset ner medan de sitter på bänken och dessa bevingade ord sägs.

Exakt samma för mig, jag minns det också

Men jag har insett att det trots allt inte hänt
Citera
2024-02-03, 21:05
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Det är helt naturligt för det rör sig om troll som har tråkigt och vill skapa lite spänning. Det påminner om klassiska scam-upplägg där de ständigt köper mer tid. Och där "priset" aldrig levereras.

Fnord var ett oerhört skickligt troll ändå. Han spelade the long con och byggde sakta men säkert någon slags halv-trovärdighet, trots att det ena påståendet lät mer sjukt än det andra. Att han ändå fick folk att åka på irrfärder till random platser i Örebro på jakt efter ett hemligt VHS band från en källare, hatten av. Lär inte dröja länge innan nästa person dyker upp här och drar med oss i fallet på nästa galna odyssé.

Varför kan inte SVT gå ut med en kommuniké bara och slå fast en gång för alla att citatet aldrig yttrats och få slut på alla de här spekulationerna? Vad är de rädda för?
Citera
2024-02-03, 21:55
Medlem
liddens avatar
Citat:
Varför kan inte SVT gå ut med en kommuniké bara och slå fast en gång för alla att citatet aldrig yttrats och få slut på alla de här spekulationerna?

Det skulle inte fungera, foliehattarna skulle bara ta det som ett bevis på att SVT vill mörklägga det mörka på bänken.
Citera
2024-02-03, 22:04
Medlem
Citat:
Fnord var ett oerhört skickligt troll ändå. Han spelade the long con och byggde sakta men säkert någon slags halv-trovärdighet, trots att det ena påståendet lät mer sjukt än det andra. Att han ändå fick folk att åka på irrfärder till random platser i Örebro på jakt efter ett hemligt VHS band från en källare, hatten av. Lär inte dröja länge innan nästa person dyker upp här och drar med oss i fallet på nästa galna odyssé.

Varför kan inte SVT gå ut med en kommuniké bara och slå fast en gång för alla att citatet aldrig yttrats och få slut på alla de här spekulationerna? Vad är de rädda för?

Skulle inte kalla honom skicklig. Han är den som ljugit mest och haft minst moral i hela tråden. Då kan man få folk att göra saker.

Men det hela blir som om jag skulle sagt att det finns en miljon att hämta för första personen som åker till ICA närbutiken i Eskilstuna. Alltid någon som tar chansen. För även om det är extremt osannolikt att så skulle vara fallet vore det extremt frustrerande om det vore sant och man inte åkte dit. I synnerhet om man ändå är i de krokarna. Och även om det skulle visa sig vara falskt så har man i alla fall ändå fått stilla sin nyfikenhet och fått ett defintivt svar på frågan.
Senast redigerad av avec 2024-02-03 kl. 22:07.
Citera
2024-02-03, 22:16
Medlem
lasse-bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig

Citat:
Ursprungligen postat av crille666
Exakt samma för mig, jag minns det också

Men jag har insett att det trots allt inte hänt
Ja ni minns det liksom jag för att det faktiskt hände
Annars hade vi ju inte minns det.
Sen va som hänt med vår värld, om nån suddat ur det från 5e dimensionen, eller nåt kvantum ai på månen, eller tids resenärer som trollar - är den riktiga frågan
Citera
2024-02-03, 22:41
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasse-bengtsson
Ja ni minns det liksom jag för att det faktiskt hände
Annars hade vi ju inte minns det.
Sen va som hänt med vår värld, om nån suddat ur det från 5e dimensionen, eller nåt kvantum ai på månen, eller tids resenärer som trollar - är den riktiga frågan
Nej det finns betydligt rimligare förklaringar. Nån annan har fått för sig detta alternativt sagt det själva eller nånting och sen har det kommit ut i en bok och snabbt har myten spridits flera år senare och mtp. hur Kamerun-England i VM 90 var så är det en minnesvärd match för Kamerun höll på att slå ut England och bli första afrikanska lag i semi men så filmar Lineker till sig två straffar och Kamerun blir utslagna på ett oerhört tufft sätt så folks hjärnor associerar det med citatet. Elller något annat kan ha hänt som inte alls behöver ha något med andra dimensioner att göra. Finns mer rimliga alternativ. Det jag skrev var bara ett exempel. Men att det ska ha med andra dimensioner att göra? Troligtvis inte då det finns så många rimliga förklaringar.

Lite som med Mandela. Det mest idiotiska Mandela-effekten är ju Mandela själv. Folk tror han dog innan han blev president? Det han är mest känd för är att han var en frihetskämpe som sen blev Sydafrikas första demokratiskt folkvalda (för svarta hade innan det ingen röstrrätt) president och första svarta presidenten. Utelämnar man presidentskapet utelämnar man ju det mest viktiga i hela hans historia. Så att tro att han dog i fängelse innan detta har inget med aliens, ai, månen eller dimensioner att göra. Det har att göra med att folk är korkade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in