Citat:
Ursprungligen postat av
Stivali
Det finns dock en gigantisk problematik med citatets existens & även med min kostym-teori. Det är att även om Arne själv inte verkar ha sett matchen i efterhand (då han lämnar snurriga beskrivningar av den, tex osäker på om det var åttondel eller kvart i någon intervju), så måste väl ändå många ha sett den senare på inspelningar både hemma eller som på KB. För hur lär man sig om fotbollslagen om man är sportjournalist, expert eller kommentator tex? Man måste ju läsa in sig på ämnet. Kunna lag, spelare, matcher, tränare, händelser osv. Mängder med material måste man beta igenom & det räcker ju inte med att bara läsa, fotboll måste man titta på. Se gamla matcher. Vem spelade på innermittfält i förra VM? Såna grejer kan ju dom som kommenterar.
Men helvete vad nöjd du kommer känna dig om
Stivalis kostymteori stämmer, din teori kommer bli lika känd som självaste citatet.
Det är som du säger, under 25 års tid måste väl
någon snappat upp klippet, men det verkar inte så. Inte ens Arne verkar ha sett klippet i efterhand (han verkar mest förvirrad), så det känns mer och mer troligt att det är en myt/förvrängt citat.
Citat:
Det är därför jag tror att citatet i själva verket är förvrängt. Så pass mycket att det faktiskt är möjligt för någon som tittar i efterhand att missa att han säger något om mörk bänk. Även om personen har ett hum om citatet, men snarare är fokuserad på spelarna & matchen, så går det nog att missa det. Säg att tex Chris Härenstam kollade igenom matchen inför någon turnering. Lägger man nödvändigtvis märke till det? För det är något som är jävligt konstigt med att vissa är säkra på att de hört det, men sedan uppstår extrema svårigheter med att placera in det.
Då har vi också nästa problem, hur ska man i så fall hitta det? Det blir nog svårt, men än så länge är nog citatet egentligen bara en förvrängd version av "Kamerun är en färgklick..." från 82, liksom så många andra flashbackare har pekat på.
Det låter i alla fall som det mest troliga.
Men det kan bli svårt att kolla igenom matcher och leta efter ord som: "bänk" & "mörk".
Då är man engagerad om tar sig an den utmaningen.
Citat:
Sedan de som sett det på Youtube. Här får man nog kolla igenom tråden efter vilka de var. Verkar de att lita på? Eller är de pajaser som sväljer vad fan som helst? Helt utan tanke bara slänger ur sig vad som helst? Jag litar mer på äldre rävar som har minne av det i realtid, att där förekom någon knepig fras, som kan preciseras till en specifik match. Sedan har det spätts på & förvrängts utifrån det.
Känns inte trovärdiga, det finns som sagt inga spår efter klippet på Youtube, inga döda länkar etc.
Om den var på Youtube så måste någon säkerligen ha laddat ner den till sin mobil eller dator, och sedan laddat upp en kopia när originalet hade raderats.
Nej, för mig känns det verkligen inte sannolikt att klippet har funnits på Youtube.