2016-05-04, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Den är välmående, om än tom efter ett skönt skjut!

Att inte citatet hittats betyder ju inte att det inte finns, eller hur?

Nej, men att ingen lyckats bevisa det är en stark indikator på att det aldrig hänt. Med din logik kan man tro på vad fan som helst.
Citera
2016-05-05, 04:10
Medlem
Durcherrss avatar
Nån som vet om Putte Kocks "negerhistoria" är sann? Liknar ju lite allt kring det här citatet.
Citera
2016-05-10, 21:16
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
2. De som hört detta kan inte enas om vilken match det var.
...
Det är ungefär som att vi skulle ha ett mord. Samtliga vittnen kommer ihåg olika detaljer och ger olika vittnesmål om hur mördaren såg ut. Däremot pekar sedan alla ut samma person som den misstänkta mördaren när de ska göra en vittneskonfrontation. Däremot visar det sig senare att teknisk bevisning saknas och att mördaren har alibi som kan intygas. Vem litar man på då? Osäkra vittnen som uppenbarligen minns dåligt eller mer reliabel bevisning som vi vet inte ljuger för oss?

Kom till att tänka på detta nyligen fast med ett annat exempel. När jag läst kommentarsfält till videos med illusionister (trolleri) så har jag lagt märke till att detta drar till sig besserwissers i mängder. Alla är dom ense om att tricket är värdelöst & bluffen hur enkel som helst att lista ut. Men ändå kommer en uppsjö olika teorier om hur illusionisten gjorde & vilken utrustning denne använde. Det är ju bara att inse att alla kan inte ha rätt. Men ändå anser alla dessa besserwissers att tricket var värdelöst, eller som i det här fallet med Kamerun-citatet, alla vet att det har sagts.
Citera
2016-05-10, 22:39
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MujaffaMalmoe
Det verkar som att alla utgår ifrån att Arne måste ha sagt detta i direktsändning. Eftersom citatet bevisligen inte går att hitta någon match där Arne kommenterar Kamerun så måste vi leta någon annan stans.

* Kan Arne ha suttit i en studio och kommenterat höjdpunkter från en match med Kamerun i halvtid eller efter full tid?
* Kan Arne ha suttit i en studio en annan dag och kommenterat ett sammandrag från en match med Kamerun?
* Kan Arne ha kommenterat en annan match som går samtidigt som Kameruns match och i halvtid eller efter full tid visat och kommenterat bilder den matchen?
* Kan Arne ha sagt detta i typ sportspegeln när man visat ett sammandrag från en match med Kamerun?
Kanske sa han det högt i en folksamling? Kan han ha stått och vrålat citatet genom sitt öppna vardagsrumsfönster som vetter ut mot gatan till förbipasserandes stora förskräckelse? Det där förhållningssättet är orimligt.
Dessutom har massvis med dylikt material redan gåtts igenom. Arne Hegerfors själv påstår dessutom att han sa citatet i matchen mellan England - Kamerun '90. Det har senare kunnat avfärdas.

Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Jag har inget att säga till mitt försvar. Jag är bara inte typen som inbillar mig saker!
Den har man hört ett par gånger i tråden. Det är många som fått ge med sig efter att ha blivit överbevisade.

Citat:
Att inte citatet hittats betyder ju inte att det inte finns, eller hur?
Herrejävlar.
Den här trådens största problem är alla åsneinlägg från snickare, lagerarbetare och betongläggare som inte förstår sig på om saker är möjliga att bevisa eller motbevisa.
Jag har hört att aliens under tidigt 1900-tal körde upp en analprobe i arslet på din gammelfarmor. Så länge du inte kan motbevisa detta på ett övertygande sätt betraktar jag det påståendet som sant.

Vad är beviskravet för att ni återstående åsnor till slut ska ge med er och inse att Arne Hegerfors-citatet med oerhört stor sannolikhet är en myt?
Citera
2016-05-12, 21:32
Medlem
Sightnesss avatar
Citatet kommer från första dagen av VM 1990. Argentina - Kamerun.
Det står 0-0 och Kamerun har just fått sin andra spelare utvisad. Argentina med Maradona i spetsen är storfavoriter och nu pekar allt i deras favör. Alla förväntar sig mål. Massor av mål. Maradona är fotbollsgud och frågan är om han hinner göra 2 eller 3 innan matchen är över?
Några få minuter senare visas Kameruns bänk/tränare och den svenske kommentatorn uttrycker det berömda citatet.

Argentina var tillsammans med Holland mina egna förhandstippade favoriter, men båda lagen blev utslagna av slutsegrarna Västtyskland. Gullit, Van Basten och Maradona fick alla se sig besegrade av den där jävla Völler, "Knöller" som vi kallade honom.
Citera
2016-05-12, 22:03
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sightness
Det står 0-0 och Kamerun har just fått sin andra spelare utvisad. Argentina med Maradona i spetsen är storfavoriter och nu pekar allt i deras favör. Alla förväntar sig mål. Massor av mål. Maradona är fotbollsgud och frågan är om han hinner göra 2 eller 3 innan matchen är över?
Några få minuter senare visas Kameruns bänk/tränare och den svenske kommentatorn uttrycker det berömda citatet.

Argentina var tillsammans med Holland mina egna förhandstippade favoriter, men båda lagen blev utslagna av slutsegrarna Västtyskland. Gullit, Van Basten och Maradona fick alla se sig besegrade av den där jävla Völler, "Knöller" som vi kallade honom.
Börjar känna att min högra pungkula är i säkerhet, men har du bevis?
Citera
2016-05-12, 22:19
Medlem
Tjockfettots avatar
Citat:
Det står 0-0 och Kamerun har just fått sin andra spelare utvisad.

Kameruns andra utvisning kom i den 88:e minuten, Kameruns mål gjordes i 67:e minuten.
http://www.fifa.com/worldcup/matches...=26/index.html
Citera
2016-05-12, 23:44
Medlem
Steff83s avatar
Citat:

Haha..Lägg bara ner. Dessutom kommenterade inte Arne den matchen. Det var Bosse Hansson. Vidare var det bara en utvisad när Kamerun gjorde målet. Du minns fel..du också. Helt naturligt. Som vi så många gånger konstaterat.
Citera
2016-05-13, 01:28
Medlem
FethryDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durcherrs
Nån som vet om Putte Kocks "negerhistoria" är sann? Liknar ju lite allt kring det här citatet.

Skitsamma om den är sann eller inte. Det är lika roligt att Bengt Bedrup tycker att det är lämpligt att återge den under Melodifestivalen. https://vimeo.com/147298787
Citera
2016-05-13, 08:04
Medlem
Citat:

Fel, matchen har blivit kollad och citatet yttras inte. Du kommer f ö ihåg fel angående matchsekvenserna. Bättre lycka nästa gång

Citat:
Börjar känna att min högra pungkula är i säkerhet, men har du bevis?

Tycker det börjar bli dags att klippa bort den
Citera
2016-05-13, 08:43
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLIP
För mig var det alltid Nigeria, men det ändrades för cirka 5 år sen när jag hörde folk säga kamerun.
Stod ju "Kamerun" redan pa floskeltoppen 94/95.
Citera
2016-05-13, 17:10
Medlem
Sightnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjockfettot
Kameruns andra utvisning kom i den 88:e minuten, Kameruns mål gjordes i 67:e minuten.
http://www.fifa.com/worldcup/matches...=26/index.html

Jo det är riktigt, citatet kommer strax efter ett antal gula kort och Kameruns första utvisning!
Men innan deras mål.
Din länk ger att citatet finns någonstans i matchminuterna 61-67. Bra länk!

Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Haha..Lägg bara ner. Dessutom kommenterade inte Arne den matchen. Det var Bosse Hansson. Vidare var det bara en utvisad när Kamerun gjorde målet. Du minns fel..du också. Helt naturligt. Som vi så många gånger konstaterat.

Jag har aldrig pratat om "Arne".
Men du och andra ungdomar kände väl bara till honom av svenska sportkommentatorer när ni var små. Därför hänvisades citatet felaktigt till honom. Hegerfors ansågs tidigt av sportintresserade vara halvt senil eller lite av en knäppgök. Aldrig särskilt informativ och sa ofta virriga saker. När tillfälle gavs, sänktes ibland TV-volymen till noll och vi lyssnade istället på radions kommentatorer. Hegerfors sågs mer som en kul prick.
Inte alls konstigt att han själv tror sig ha sagt något han aldrig har sagt.

Första eller andra röda spelar väl i sammanhanget inte så stor roll. Saken är att alla som såg matchen där Argentina hade spåtts totalkrossa Kamerun, när utvisningen kom, sträckte på sig i sofforna för att nu kommer Argentina och Maradona visa det här brödgänget hur fotboll skall spelas.
I allas ögon var Kamerun HELT borta då!

Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Fel, matchen har blivit kollad och citatet yttras inte. Du kommer f ö ihåg fel angående matchsekvenserna. Bättre lycka nästa gång
)

Jaså, vem har "kollat" den matchen och letat efter citatet?
-Och hur löd denna människas "referat" till det som hände i matchminut 61-67?

Nja, direkt "fel angående matchsekvenserna"(i plural dessutom) kan jag inte hålla med om, speciellt med tanke på att det ändå var för över 25 år sedan.
-Om du syftar på att antalet utvisningar vid det givna tillfället var 1 istället för 2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in