Förmodligen nån som nån gång sagt nåt liknande och sedan har det spårat ur.
Kanske sa Lars Gunnar Björklund i en match mellan Luton och Ipswich 1977, när kameran zoomade in en mörkhårig spelare, "det ser mörkt ut"?
Omöjligt. Luton spelade inte i First Division 1977.
Någon har säkert föreslagit det redan, men är det inte möjligt att han sagt det när Kamerun har gjort något av sina 3 byten? Om dom nu gjorde något byte.
Omöjligt. Luton spelade inte i First Division 1977.
Det har jag ett bestämt minne av att de gjorde, minns hur min pappa och jag satt och tittade på matchen och då sa Lars-Gunnar Hansson "nu blev det mörkt i Kamerun" och sen skrattade han gott åt sin lustighet. Har det på hologram nånstans, tyvärr 78735 mil bort.
Leicester spelade iaf, kom sist och tränades av Svennis.
Bakgrund: Användaren "ArneHegerfors" (ironiskt nog) undrar om inte den klassiska sportgrodan "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" av Arne Hegerfors är en myt eftersom det inte går att få tag i några ljudklipp på citatet i fråga. Den första gången citatet nämns i tryckt skrift är hösten 1994 på Lasse Anrells floskeltopp i Aftonbladet, där det enligt Anrell ska ha sagts under VM 94 av Arne Hegerfors. Problemet, enligt "ArneHegerfors", är att Arne Hegerfors inte kommenterade någon av Kameruns matcher under VM och att det därför inte kan komma därifrån.
Arne Hegerfors själv säger att citatet är riktigt, men att det kom under VM 90:
Klipp från SVT: https://www.youtube.com/watch?v=FLaCnHtFWm8 (Arne Hegerfors själv pratar om grodan, och menar att det kom efter Englands 3-2-mål i kvartsfinalen i VM 1990 mot Kamerun, snarare än under VM94 vilket många andra källor hävdar)
Användaren Glorkas (INTE "Gorkas" som vissa i tråden har kallat honom) har tagit sig till Kungliga biblioteket i Stockholm och sett förlängningen från England - Kamerun i fråga och till sin besvikelse upptäckt att Hegerfors aldrig yttrar de berömda orden om Kameruns avbytarbänk:
Del 1:
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Ok, detta utspelade sig på KB nyss:
För er som aldrig varit där, det är ett rätt häftigt ställe. Ingen vanlig sunkbibbla precis. Pampig kåk mitt i humlegården. Man måste ta av sig jacka och väska och gå genom två metalldetektorer för att komma in. Jag tog med ett anteckningsblock och penna för att se mer forskaraktig ut. Hittar rätt sal, och väljer en avskiljd dator.
Loggar in och hittar snart rätt klipp, det är inspelat direkt från SVT i sunkig VHS-kvalitet. Ska jag köra helskärm? Nä, för grynigt. Ljudet är bra. Bra hörlurar, jag testar att maxa volymen. Borde funka.
Rätt fantastiskt att kunna resa till vilken tidpunkt som helst och se vadsomhelst! Känner att det är mycket jag hellre skulle njuta av än eng-kam, men skit samma!
Först visas en svartvit långfilm i rutan och jag påminns om hur sunkigt tv var förr. Spolar fram och hamnar i matchen. Hör Arnes trygga röst kommentera, en bra start!
Nu ser jag på tv, kvällen den första juli 1990!
Konstigt nog är matchen även textad, och texten följer inte Arnes röst. Måste vara nån livesänd tolk för döva, som KB valt att ta med.
Slänger en blick på klockan och inser att jag inte hinner se hela matchen, kl är 18:20 och de stänger 19.
Spolar fram till Englands kvittering, 2-2. Det är där Arne själv säger att orden ska komma.
Hittar straffen. Kamerun har spelet säger Arne, straffen orättvis. Jag spetsar öronen. Ingen bild på bänk, inga ord. Tittar noga i ca 5 minuter efter målet. Ingenting.
Matchklockan visas bara ibland, som det var förr i tiden. Jag hatade det. Hatar det fortfarande. Nu visas den, 44 min in i andra halvlek. Matchen är slut snart och jag har fått för mig att Englands nästa mål kommer i slutminuterna?
Plötsligt blir bilden blå. Vafan!
Jag hinner tänka: jaså, det är verkligen en komplott! Arne har använt sitt inflytande till att rensa nätet på allt som har med detta att göra, kanske i samband med bo Hansson-gate?
Men så inser jag att filen är slut. Finns det inget mer?
Det måste ju finnas mer! tänker jag, och mycket riktigt.
Det finns en fil till, som heter TV1, 23:00-01:00, "Dans och video". Jag klickar, och mycket riktigt är jag tillbaka i matchen. Tyvärr är jag lite längre bak än där jag slutade sist, så jag måste se om en god bit. Jag känner igen repliker och matchbilder som jag redan sett. Men jag tänker att det kunde varit värre, tänk om en minut saknats.... ! Problemet är också, eftersom det varken finns matchklocka i bild eller tidskodning så måste jag se om allt. Och tiden går, klockan närmar sig 18:35.
Jag ser klart matchen, domarn blåser av. Till min förvåning kommer ingen straff, jag måste läst slarvigt på wikipedia, straffen kommer i förlängning visar det sig. Detta utgör ytterligare ett problem då jag inser att jag inte kommer hinna se hela 15+15 i förlängningen innan de stänger!
Pausprat, jag ser gnagar-Baxters fula nuna i pratsoffan och jag hinner tänka att det här mellanpratet kanske ingen människa har sett på 25 år. Spolar framåt i förlängningen.
Många har ju sagt att det är vid 3-2 det sägs, så jag letar upp straffen.
I rutan ser man texten "programmet Dans och Video kommer efter matchen" No shit. Undrar om nån blev besviken när det begav sig? På ett ställe ser jag att man panorerar bakom Kameruns bänk, bakom ryggarna. Arne är helt tyst. Alla på bänken utom coachen är mycket riktigt svarta.
Hittar straffen till 3-2.
Straffen är HELT SOLKLAR. Arne mindes ju i efterhand att den var tveksam? men han säger SJÄLVKLAR straff som kommentar när den blir av.
England sätter straffen. Ingenting. inga ord, inget skämt. Klockan är nu 18:40 och matchklockan är nånstans i den första förlängningskvarten. ajajaj.
Kollar hela vägen fram till mini-pausen. Engelsmännen dansar i karnevalståg nedanför läktaren och det är något med 90-tal, england och den där grabbiga karnevalsdansen som påminner mig om DIF, om matcher man själv varit på där det där tåget uppstått.
Matchen är igång igen, jag tittar intensivt. Örat spelar spratt med en, man tycker sig nästan höra arne säga den berömda repliken fast det är bara inne i huvudet. Man är beredd på att den ska komma när som helst.
Nu kommer en kille med Gong-gong som går runt och ropar "10 minuter kvar", alltså inne i KB.
Det borde vara ca 10 minuter kvar av matchen, eller mindre, det kan gå.
Jag ser klart matchen, Kamerun är sjukt matta. dåligt spel, få chanser.
Domaren blåser av, matchen är slut. Man filmar nästan bara spelarna, Gazza jublar, alla jublar.
Datorklockan visar 18:57, och de anställda tittar lite mot mig. Jag stänger av.
Antiklimax.
Nu finns en god och en dålig nyhet.
Den dåliga är ju att jag inte hittade citatet. "It doesnt look good for the myth" som de säger i Mythbusters.
Den goda nyheten är att det finns ytterligare match att beta igenom, och jag känner mig taggad att göra detta.
Jag hann scanna av allt från minut 83 till slutsignal i ordninarie tid, och från englands andra straff till slutsignal. Återstår allt från minut 1-83, och förlängningen minut 1 till straffen.
Senare kommer användaren 14ccKemiskt in i tråden och gör ytterligare en heroisk insats för Flashback, svensk fotbollshistoria, och Arne Hegerfors heder och ringer till Lars "Lasse" Anrell som troligtvis är den som är orsaken till att denna myt kunnat sprida sig så. Anrell menar att han fick citatet per läsarmejl och inte nödvändigtvis kollade upp om det verkligen stämde:
Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt
Har följt tråden från start, otroligt fascinerande historia. Lurkat ett tag men kände att jag vill bidra också.
Jag tänkte att det bästa var väl att gå direkt till källan så jag ringde och pratade med Lasse Anrell. Han var supertrevlig och pratade gärna om detta. Han hade redan hört talas om den här tråden men bara läst några sidor av den.
Han berättade att "citatet" hade följt honom genom åren från många håll. Bland annat hade han varit på någon stå-upptillställning där några mörkhyade stå-uppkomiker retade honom och försökte få honom att förklara varför citatet var roligt. Han vägrade förstås.
Lasse var såklart inte heller sen med att säga att Arne Hegerfors själv hade "bekräftat" citatet vid flera tillfällen när folk pratat med honom om det. Men han var helt öppen med att Arnes "minne" av det hela kunde vara en efterkonstruktion.
Jag frågade honom om hur han fick tag i citatet och han erkände villigt att det kom som läsartips via mail. Jag undrade om han hade fått tipset via enbart en källa eller om det var flera. På detta svarade han lite svävande och sa något i stil med att det först kom ett tips och sedan flera. Vad han menade med "sedan" var lite oklart, men det lät mest som att det var efter att han publicerat "citatet".
Lasse verkade själv aldrig ha ifrågasatt eller sökt efter varifrån citatet skulle kommit. Jag berättade vilka matcher som fanns som teorier här i tråden och vi pratade lite om Roger Milla och Kamerun i allmänhet.
Ingen hjälp från Lasse med andra ord, men det var kul att prata med honom om detta. Han var klart nyfiken på ifall någon (här) skulle lyckas gräva fram citatet. Jag lovade att återkoppla om det dök upp någonting.
Mod får gärna klistra in min sammanfattning i trådstarten om han eller hon känner för det och det är OK för TS. Jag är även öppen till att lägga till fler punkter i sammanfattningen om någon har några förslag.
SVT har raderat kommentaren där frågan ställs om Arnes citatet är en myt.
I trådstarten finns länken: http://www.svt.se/tittarservice/fraga-oss/dialog/513099
Den ställda frågan har många av oss redan läst, men nu verkar SVT ha tagit bort den.
Frågan ställdes redan 2014 (säger Google i alla fall) och har varit kvar på deras hemsida fram tills nu.
Mod får gärna klistra in min sammanfattning i trådstarten om han eller hon känner för det och det är OK för TS. Jag är även öppen till att lägga till fler punkter i sammanfattningen om någon har några förslag.
Kanske lägga in någon länk till andra matcher där citatet inte har hittats, så man slipper till exempel läsa: "Men var det inte mellan Sverige och Kamerun 1994?"
Annars tyckte jag att sammanfattning var excellent.
Senast redigerad av Nivovic 2015-12-05 kl. 20:26.
SVT har raderat kommentaren där frågan ställs om Arnes citatet är en myt.
I trådstarten finns länken: http://www.svt.se/tittarservice/fraga-oss/dialog/513099
Den ställda frågan har många av oss redan läst, men nu verkar SVT ha tagit bort den.
Frågan ställdes redan 2014 (säger Google i alla fall) och har varit kvar på deras hemsida fram tills nu.
Vad är det SVT försöker dölja?
Mycket intressant.
Uppenbarligen vill de inte att sanningen ska komma ut, och utan tvekan är raderingen kopplad till den här tråden.
Vad har SVT att vinna på att folk fortsätter tro att "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" är ett riktigt citat?
Kanske lägga in någon länk till andra matcher där citatet inte har hittats, så man slipper till exempel läsa: "Men var det inte mellan Sverige och Kamerun 1994?"
Annars tyckte jag att sammanfattning var excellent.
Frågan bör inte få ställas, har man förslag på när det hände så presenterar man en länk med bevis.
Uppenbarligen vill de inte att sanningen ska komma ut, och utan tvekan är raderingen kopplad till den här tråden.
Vad har SVT att vinna på att folk fortsätter tro att "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" är ett riktigt citat?
Hela den här grejen känns ganska absurd.
Varför i helvete skulle SVT vilja att citatet är sant? Med tanke på deras extremt anti-rasistiska agenda så borde de vara överlyckliga om det visade sig att citatet bara var en myt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!