2015-12-05, 19:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Förmodligen nån som nån gång sagt nåt liknande och sedan har det spårat ur.
Kanske sa Lars Gunnar Björklund i en match mellan Luton och Ipswich 1977, när kameran zoomade in en mörkhårig spelare, "det ser mörkt ut"?

Omöjligt. Luton spelade inte i First Division 1977.
Citera
2015-12-05, 19:26
Medlem
Någon har säkert föreslagit det redan, men är det inte möjligt att han sagt det när Kamerun har gjort något av sina 3 byten? Om dom nu gjorde något byte.
Citera
2015-12-05, 20:08
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Omöjligt. Luton spelade inte i First Division 1977.

Det har jag ett bestämt minne av att de gjorde, minns hur min pappa och jag satt och tittade på matchen och då sa Lars-Gunnar Hansson "nu blev det mörkt i Kamerun" och sen skrattade han gott åt sin lustighet. Har det på hologram nånstans, tyvärr 78735 mil bort.
Leicester spelade iaf, kom sist och tränades av Svennis.
Citera
2015-12-05, 20:12
Medlem
BarryHeros avatar
SAMMANFATTNING

Bakgrund
: Användaren "ArneHegerfors" (ironiskt nog) undrar om inte den klassiska sportgrodan "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" av Arne Hegerfors är en myt eftersom det inte går att få tag i några ljudklipp på citatet i fråga. Den första gången citatet nämns i tryckt skrift är hösten 1994 på Lasse Anrells floskeltopp i Aftonbladet, där det enligt Anrell ska ha sagts under VM 94 av Arne Hegerfors. Problemet, enligt "ArneHegerfors", är att Arne Hegerfors inte kommenterade någon av Kameruns matcher under VM och att det därför inte kan komma därifrån.

Arne Hegerfors själv säger att citatet är riktigt, men att det kom under VM 90:

Klipp från SVT: https://www.youtube.com/watch?v=FLaCnHtFWm8 (Arne Hegerfors själv pratar om grodan, och menar att det kom efter Englands 3-2-mål i kvartsfinalen i VM 1990 mot Kamerun, snarare än under VM94 vilket många andra källor hävdar)

Klipp från Mix Megapol: https://www.youtube.com/watch?v=mb1fYInj7vc (Arne drar samma historia som i SVT ett antal år tidigare)

Klipp från Schulman Show: https://youtu.be/RV0FMy1X-mc?t=16m30s (samma historia en tredje gång)

...

Vad har hänt i tråden?

Användaren Glorkas (INTE "Gorkas" som vissa i tråden har kallat honom) har tagit sig till Kungliga biblioteket i Stockholm och sett förlängningen från England - Kamerun i fråga och till sin besvikelse upptäckt att Hegerfors aldrig yttrar de berömda orden om Kameruns avbytarbänk:

Del 1:

Del 2:

Senare kommer användaren 14ccKemiskt in i tråden och gör ytterligare en heroisk insats för Flashback, svensk fotbollshistoria, och Arne Hegerfors heder och ringer till Lars "Lasse" Anrell som troligtvis är den som är orsaken till att denna myt kunnat sprida sig så. Anrell menar att han fick citatet per läsarmejl och inte nödvändigtvis kollade upp om det verkligen stämde:

...

Är Arne Hegerfors klassiska sportgroda "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" egentligen bara en myt?"

Det verkar så, ja...
Senast redigerad av BarryHero 2015-12-05 kl. 20:21.
Citera
2015-12-05, 20:20
Medlem
BarryHeros avatar
Mod får gärna klistra in min sammanfattning i trådstarten om han eller hon känner för det och det är OK för TS. Jag är även öppen till att lägga till fler punkter i sammanfattningen om någon har några förslag.
Citera
2015-12-05, 20:21
Medlem
Nivovics avatar
Intressant händelse.

SVT har raderat kommentaren där frågan ställs om Arnes citatet är en myt.
I trådstarten finns länken: http://www.svt.se/tittarservice/fraga-oss/dialog/513099
Den ställda frågan har många av oss redan läst, men nu verkar SVT ha tagit bort den.

Frågan ställdes redan 2014 (säger Google i alla fall) och har varit kvar på deras hemsida fram tills nu.

Vad är det SVT försöker dölja?
Citera
2015-12-05, 20:24
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Mod får gärna klistra in min sammanfattning i trådstarten om han eller hon känner för det och det är OK för TS. Jag är även öppen till att lägga till fler punkter i sammanfattningen om någon har några förslag.
Kanske lägga in någon länk till andra matcher där citatet inte har hittats, så man slipper till exempel läsa: "Men var det inte mellan Sverige och Kamerun 1994?"

Annars tyckte jag att sammanfattning var excellent.
Senast redigerad av Nivovic 2015-12-05 kl. 20:26.
Citera
2015-12-05, 20:26
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Intressant händelse.

SVT har raderat kommentaren där frågan ställs om Arnes citatet är en myt.
I trådstarten finns länken: http://www.svt.se/tittarservice/fraga-oss/dialog/513099
Den ställda frågan har många av oss redan läst, men nu verkar SVT ha tagit bort den.

Frågan ställdes redan 2014 (säger Google i alla fall) och har varit kvar på deras hemsida fram tills nu.

Vad är det SVT försöker dölja?
Mycket intressant.

Uppenbarligen vill de inte att sanningen ska komma ut, och utan tvekan är raderingen kopplad till den här tråden.

Vad har SVT att vinna på att folk fortsätter tro att "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" är ett riktigt citat?
Citera
2015-12-05, 20:28
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Kanske lägga in någon länk till andra matcher där citatet inte har hittats, så man slipper till exempel läsa: "Men var det inte mellan Sverige och Kamerun 1994?"

Annars tyckte jag att sammanfattning var excellent.

Frågan bör inte få ställas, har man förslag på när det hände så presenterar man en länk med bevis.
Citera
2015-12-05, 20:32
Medlem
BarryHeros avatar
Nu finns sammanfattningen i min signatur.
Citera
2015-12-05, 20:35
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Mycket intressant.

Uppenbarligen vill de inte att sanningen ska komma ut, och utan tvekan är raderingen kopplad till den här tråden.

Vad har SVT att vinna på att folk fortsätter tro att "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" är ett riktigt citat?
Hela den här grejen känns ganska absurd.
Varför i helvete skulle SVT vilja att citatet är sant? Med tanke på deras extremt anti-rasistiska agenda så borde de vara överlyckliga om det visade sig att citatet bara var en myt.

Kanske var det SVT själva som skapade myten?
Citera
2015-12-05, 20:38
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Frågan bör inte få ställas, har man förslag på när det hände så presenterar man en länk med bevis.
Jo, jag håller med dig. Men vem kommer att göra det?

Till och med moderatorn vf kommer in sent i tråden och påstår att det skedde 1994, utan några som helst bevis.

Om man lägger in alla dementerade matcher i trådstarten kanske vi slipper fler onödiga kommentarer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in